Mirthe zadelmak maken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Juut

Mirthe zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 21:46

Mirthe is een vierjarige friese merrie. Als veulen heeft vriendin haar al laten wennen aan een bit en singel, en is ze aan de hand gaan wandelen met Mirthe, maar nadat L. zwanger raakte is Mirthe het weiland niet meer uit geweest. Nichtje van eigenaar is begonnen met opleiding in Deurne, en had gevraagd of ze Mirthe hiervoor mocht gebruiken. Prima, maar dan moet beestje wel eerst kennis maken met het fenomeen 'ruiter'

De eerste keer heb ik niet gezien, wel gehoord dat het bit te laag zat en daarbij het tandvlees van Mirthe beschadigt raakte. De tweede keer heb ik wel gezien; B. bleef heel netjes zitten, maar paardje werd vooral door anderen opgejaagd, Mirthe blokkeerde totaal.
Daarna had B. geen tijd meer, had ik vakantie en ben ik samen met eigenaar dagelijks aan de slag gegaan.

Vandaag was mijn 10e rit op Mirthe haar rug;

Ik begin standaart in een afgezette volte met longeren. Even kijken hoe ze op stemcommando's reageerd. Ook leert ze voor nieuwe gangen eerst he commando aan de longe voordat ik het op haar rug vraag. Longeren doe ik met knoophalste'r; het voordeel is dat je niet in de mond zit te plukken, en dat paard omgeduwd wordt ipv getrokken, doordat op de buitenste knopen druk komt Knipoog
Na even longeren gaat het tuig erop, met de beugels naar beneden. Zo blijft ze bekent met geklapper tegen haar buik, mocht ik een keer beugel verliezen Het touw om Mirthe's nek is mijn noodgordel; daar houd ik me aan vast als ze het op een bokken of rennen zet, zodat ik haar niet in haar mond zit te rukken
Afbeelding

Touw op de grond is ho, daar maak ik nu tijdens het opstappen ook gebruik van. Plus dat eigenaar haar dan evt nog kan pakken bij problemen. Vandaag was de cirkel voor het eerst op een andere plek opgebouwt, wat Mirthe wel spannend vond; grote moeite met stappen aan de longe. Vandaar dat ik beetje in de hoek opstap. Eerst over het zadel hangen, en dan rustig been erover trekken. Nog even laag blijven, want iets groots op haar rug vind Mirthe nog steeds eng. Durfde gister pas naar achter te kijken Haha!
Afbeelding

In de cirkel nog even beide kanten opstappen, even voelen hoe het met de spanning is, en de rem nog even testen
Afbeelding

*rem* Braaf paard! Lachen
Afbeelding

In de wei was spannend vandaag, dus op zn fries neus de lucht in Clown
Eigen commentaar; zit te ver achter in het zadel, recht zitten, en hakken laag...en blijven lachen. Teugels meer nageven ging uit veiligheidsoverwegingen niet, ontspannen wilde ze ook nog even niet. Wel leuk beengebruik Ja (van Mirthe dan, he)
Afbeelding

Het was errug spannend vandaag, en dus zette Mirthe het op een rennen. Ik heb haar vervolgens laten galoperen totdat ze het eigenlijk niet meer zo leuk vond...
Wat mijn rijden betreft; zie e. c. hierboven Schijnheilig
Afbeelding

Nadat het rennen niet leuk meer was heb ik Mirthe nog stukje door laten galoperen, en toen terug genomen naar draf. Draf ging daarna mooi, stappen ging zelfs aan een lange teugel (Moe! Ik ook...), maar daar zijn geen foto's van
Het zadel past niet helemaal, maar omdat Mirthe nog maar net in training is heeft het nog geen zin om een ander zadel voor haar aan te schaffen. Ze zal nog een hoop spiertjes krijgen, hoop ik. Het dekje ligt te ver naar voren, is me eerder niet opgevallen. Morgen toch maar eens anders doen.

Laura_x_

Re: Mirthe zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:49

Beugels mischien wat langer ?

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:52

Niet zo handig als je je beugels lang doet als je aan het inrijden bent, heb je veel minder grip als 'ie gaat rennen.

Verder vind ik het er goed uitzien, probeer toch anders meer ontspannen te rijden. [kan ook gewoon aan een lang teugeltje, gewoon ontspannen] Leuke fries!

Benthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:54

Leuk paardje, snap je verhaal niet helemaal moet ik zeggen. Over je commentaar over het zadel ben ik het écht niet eens, een paard inrijden met een verkeerd zadel kan fataal zijn. Als je wil dat je paard een hekel krijgt aan alles wat met een zadel te maken heeft moet je doorgaan met een verkeerd zadel. Dit lijkt me niet de bedoeling.
Ik zie op de foto's heel veel spanning. Daar is ze jong voor natuurlijk, maar probeer er aan te werken door het rustig aan te doen. Veel galopperen lijkt me niet de bedoeling bij een jong paard Knipoog Eerst maar eens werken aan de basis in de stap en misschien de draf.
Succes!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 22:07

@ MyHorseGirlNa het rennen kon de teugel inderdaad wat langer, maar als ze zo gespannen is vind ik dat wel moeilijk; neus komt niet omlaag, haar spanning blijft en ze springt dan eerder weg...
@ Pintogirl; voor mn zit mogen de beugels wat langer, ja Knipoog
@ Mrln90; het was niet met voorbedachte rade, zolang te galoperen. Maar mevrouw gaf gas, en wilde niet terug. Ik had de keuze in haar mond te trekken, of een overdosis plezier te geven door door te galoperen tot ze het niet leuk meer vind. Ik heb voor het laatste gekozen, omdat me dat paardvriendelijker lijkt. Stap en draf gingen al netjes, dit was de tweede dag dat ook galop gevraagd werd (en voor het eerst dat ze het ongevraagd gaf) Spanning was deels omda er in een andere wei gereden werd als voorheen.
Ligt het zadel heel fout, dan is dit ook inderdaad heel slecht, maar ik kan moeilijk van de eigenaar verwachten dat hij komende tijd iedere maand een nieuw zadel sjopt Tong uitsteken Dit zadel laat de ruggegraat en shoft vrij, maar sluit niet helemaal mooi aan bij de schouders

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 22:13

leuk paardje

had liever een goed passend zadel gezien. hier kan een paard rugproblemen door krijgen

en beugels een gaatje langer;)

als je ze zo kort doet en ze gaat bokken oid dan wordt je gelanceerd . doe je ze wat langer dan kan je zelf steviger gaan zitten ookal lijkt dat in het begin niet zo

Blackmagic85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 09:45

"Als veulen heeft vriendin haar al laten wennen aan een bit en singel"
Ben ik nou de enige die vind dat je een veulen geen bit in hoort te doen Verward Laat ze als ze klein zijn lekker genieten. Beetje wandelen en poetsen enzo ok.
Ik heb mijn fries zelf zadelmak gemaakt, en dat is ook een paniekhaas maar als hij zo gaat galopperen dan stap ik af en longeer ik hem nog wat extra. Werkt ook heel goed Knipoog

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 09:53

Ziet er wel goed uit voor de eerste paar keer en inderdaad misschien proberen lekker ontspannen te stappen.

quera schreef:
leuk paardje

had liever een goed passend zadel gezien. hier kan een paard rugproblemen door krijgen

en beugels een gaatje langer;)

als je ze zo kort doet en ze gaat bokken oid dan wordt je gelanceerd . doe je ze wat langer dan kan je zelf steviger gaan zitten ookal lijkt dat in het begin niet zo

goed passen zadel is beetje moeilijk bij zo een vormloos jong ding he Knipoog ben met mijn haf ook bezig en dat zadel ligt ook nog niet goed maar ik ga niet blijven aanpassen en met een bontje of pad los je niks op..

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 09:57

wellicht een boomloos zadel proberen? Verder vind ik het dat je het heel goed oppakt en ik hoop dat het vertrouwen tussen jullie beiden alleen maar groeit, geduld en doorzetten is hetgeen wat ik je wil meegeven en dan heb je een prachtig paard onder je kont zitten en een mega vertrouwen in elkaar Knipoog

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 09:58

Ziet er leuk uit! Zolang het zadel nergens knelt, zou ik me nog niet te veel zorgen maken. Een jong paard zadelmak maken is niet makkelijk. Hoe je de galop hebt opgelost, is een goede oplossing. Als ze willen lopen, laat je ze lopen! Tot dat ze het inderdaad beu worden, dan zullen ze volgende keer wel twee keer nadenken vooraleer ze eens de benen willen strekken.
Als je ze van in het begin tegen gaat houden, zal die drang van het paard om te willen lopen, steeds groter worden. Totdat het eens te veel wordt en hij echt gaat rennen...

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 10:22

Ik zou persoonlijk als ik een paard aan het inrijden bent mijn beugels zeker niet langer doen, als je korter zit heb je veel meer grip als er wat gebeurd.

Lekker zo doorgaan, komt helemaal goed.

joycev

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 10:29

Laat hem lkkr los! Niet zo strak in de hand het is een jong paard en dan moet je altijd eersst voorwaards rijden. Maar volgens mij komt dat wel goed.

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 10:31

Ik heb de eerste periode ook iets korter gezeten op Myrthe en het geeft inderdaad het idee van mee grip. Maar ik vind een gaatje langer uiteindelijk toch wel een stuk prettiger rijden.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 12:43

@ Paradox; L. heeft Mirthe een oofdstelletje met bit omgedaan, paardje even laten kauwen en bit weer afgedaan. Niets meer, niets minder. Hetzelfde geldt voor de singel; omgedaan, wandelen, en weer afgedaan. Wat is daarin de vrijheidsbeperking dan? Het is allemaal gebracht als een spelletje Knipoog
Bedankt voor de tips allemaal! Ga ik mee aan de slag Lachen

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 12:57

Nou ik mag inderdaad hopen dat je met veulen toch niet echt VEULEN bedoeld, want daar ben ik ook geen voorstander van. Bij mij krijgt geen een paard jonger als 2 jaar een bit in. Vanaf 2 jaar kun je het inderdaad speels oppakken op de manier die je hier beschrijft.
Tja zadel kun je als niet eigenaar inderdaad vrij weinig aan doen. Boomloos zou inderdaad een oplossing kunnen zijn, maar dat is niet aan jou natuurlijk. Op het rijden heb ik verder weinig aan te merken dat doe je netjes Ja

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 13:52

Ik vind drie jaar als vroeg zat, voor die tijd lekker in de wei met leeftijdsgenootjes daarna rustig aan beginnen met alles. Inderdaad lekker veel ontspannen anders eerst even longeren Lachen

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 19:34

Ik hoop dat je met veulen een driejarige bedoelt, anders was jouw vriendin er wel erg vroeg bij met dit paardje. Knipoog

Probeer te werken aan de ontspanning, als dat niet lukt misschien even weer een stukje aan de longe proberen?
Te korte beugels zit trouwens ook weer niet stevig.

Verder vind ik het een prachtig paardje en ik wens je nog veel plezier met haar!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 09:30

Wahaha, Juut je begintpost klinkt echt als een boerenkneut verhaal Haha! Het bit te laag, paardje in de stres en oh wat jammer, opeens geen tijd meer. Gelukkig ben jij er nu mee aan de slag gegaan! OK dan!
Probeer wat meer met je zitvlak voorin het zadel te gaan zitten, dan zit je namelijk op de goede plek in het zadel. Je gaat nu nét wat te ver naar achteren zitten. Je beugels een gat langer wil daarbij ook wel eens helpen.
Ook zal ik toch echt de teugels wat laten vieren hoor. Pak je teugels wat minder kort en houd je teugels een klein stukje dichterbij je lichaam. Dan kiep je ook niet zo voorover en is het makkelijker om mee te geven. Het is belangrijk bij een jong paard dat je haar niet sterk maakt van voor. LOSLATEN dus! Ook al kan dit voor jou gevoel niet, af en toe even luchten is altijd goed. Gaat ze dan ineens harder, dan vang je haar weer op.
Probeer in de galop je benen niet zo af te steken, daardoor ga je weer ver achterin het zadel zitten en lijkt het of je aan de teugels hangt.

Ik denk dat het voor dit paardje erg goed is om een met bijzet of de dubbele longe te longeren. Ze loopt totaal zonder ruggebruikt, ze maakt haar rug hol en zet de kop erop. Met de dubbele longe of een bijzet kun je haar rug sterker maken en dan zal ze minder moeite hebben met de ruiter. Probeer haar dan zo lang en laag mogelijk te laten lopen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 09:41

Meid, goed bezig..

Tuurlijk is de ontspanning nog ver te zoeken, maar dat komt vanzelf, als jij daar dan ook maar op reageert door te ontspannen..

Wel leuk overigens dat je het ook helemaal alleen doet Haha!
(ik beleer ook paarden helemaal alleen, zonder hulp)
Vast niet je eerste paardje wat je beleerd Haha!

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 10:04

Mooie Fries! Ik ga eigenlijk mee met de rest qua commentaar. Even over het zadel; je kunt eventueel ook een zadel kopen met verstelbare boom Lachen werkt ook wel handig.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 10:10

dat het zadel niet helemaal past kun je ook zien aan de maneir van lopen, het drukt in haar rug dus moet ze wel haar hoofd omhoog doen wil ze aan die druk ontsnappen.
zou toch gaan kijken voor iets wat beter gaat passen zodat ze over haar rug naar beneden kan gaan lopen.

verder wel redelijk netjes toch?
die jonge dieren moeten altijd even hun balans gaan vinden, ik ben er wel een voorstander van om eerste de stap te bevestigen, en dan pas een licht drafje te gaan vragen die vooral gericht is op ontspanning.

maar gaat vast wel goedkomen!!

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 10:37

Dat nog niet alles helemaal top is kan je in zo'n korte tijd ook niet verwachten. Maar ik vind dat je al goed op weg bent. Je beugels zou ik persoonlijk ook zo laten. Als er iets is ga je makkelijker uit haar rug zitten. En wat het zadel betreft dat is ook niet altijd even makkelijk bij een jong paard. Verder vind ik het een leuk beestje en ook de galop vind ik goed opgelost. Zie ik liever als wanneer ze ervandoor gaan en ze worden gelijk in de bek gerukt tot ze stil staan. En die ontspanning die komt er vanzelf wel in zelf gewoon rust en ontspanning uitstralen en dan komt dat wel goed. Veel plezier nog met haar Knipoog

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 19:05

@ Wendy; Mirthe was toen 2, ja. Noem ik nog steeds een veulen Knipoog
@ Anne; dubbele longe is moeilijk omdat B. er in principe zo mee verder moet kunnen. Nu heeft ze wel een dubbele longe gekocht, maar geen idee of ze ook zo kan longeren. Bijzetten ben ik geen voorstander van, ben van mening dat als de ontspanning er is, ik haar ook naar die lage hals houding kan rijden. Wat nu ook al in de stap kan Lachen

Het door laten galoperen heeft ondertussen wel mooi gewerkt; gister en vandaag liep ze heel beheerst rond, wachtte mooi op mijn hulpen, en kwam ook weer mooi terug. In stap gaat dus al mooi voorwaarst neerwaarts, in draf is het begin er.
Beugels heb ik een gaatje langer gedaan, zit nu ook goed in het zadel. Doordat er nu meer ontspanning is kan en durf ik ook de teugel wat langer te laten.
Dit is niet het eerste paardje dat ik inrijdt nee. Heb eerder een ijslander alleen ingereden, maar daar was een stuk minder spanning vanuit het paardje. Verder heb ik verschillende keren een kennis mogen helpen met friese hengsten, maar die waren dan al voor de koets beleerd, en kreeg veel begeleiding van hem. Heel ander verhaal, maar wel enige voorbereiding om nu met Mirthe bezig te kunnen zijn Haha!

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 21:56

Oh 2 dan vind ik er niks mis mee. Moet kunnen af en toe op een bitje knabbelen.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 12:02

Ik rijd ook een jonge Fries die nog maar een paar weken is ingereden, en hij heeft ook zo'n onvoorstelbare drang om te galopperen wanneer je nog maar net op zijn rug zit. Dat is meestal makkelijk op te lossen door hem vooraf te longeren en hem op die manier te laten uitbarsten. Liever aan de longe dan als ik erop zit, denk ik dan...
De manier waarop jij het oplost, vind ik ook interessant en ik begrijp het wel. Maar ik vraag me af of zoveel galopperen wel goed is voor zo'n jong paard. Ik weet dat sommigen zeggen dat je een jong paard nooit mag ontmoedigen om te galopperen totdat hij in galop volledig in balans is, maar ik weet dat de mijne dood neer zou vallen als ik hem altijd laat galopperen wanneer hij dat wil Nagelbijten / Gniffelen En hij galoppeert ook zo snel dat het gewoon ongecontroleerd is. Ik zet hem dan meestal zo snel mogelijk op een kleine volte met zo weinig getrek als mogelijk. Eens ik dat gedaan heb, stopt hij met proberen. En hij heeft nu al veel minder de neiging om te beginnen galopperen dan toen ik hem eerst reed.

Verder zou ik nog op je teugels letten, want op één van de laatste foto's zijn die wel heel erg kort. Ik weet het dat bange/nieuwsgierige/opgewonden paarden moeilijk ontspannen te rijden zijn, maar ik zou het toch proberen.