De eerste keer heb ik niet gezien, wel gehoord dat het bit te laag zat en daarbij het tandvlees van Mirthe beschadigt raakte. De tweede keer heb ik wel gezien; B. bleef heel netjes zitten, maar paardje werd vooral door anderen opgejaagd, Mirthe blokkeerde totaal.
Daarna had B. geen tijd meer, had ik vakantie en ben ik samen met eigenaar dagelijks aan de slag gegaan.
Vandaag was mijn 10e rit op Mirthe haar rug;
Ik begin standaart in een afgezette volte met longeren. Even kijken hoe ze op stemcommando's reageerd. Ook leert ze voor nieuwe gangen eerst he commando aan de longe voordat ik het op haar rug vraag. Longeren doe ik met knoophalste'r; het voordeel is dat je niet in de mond zit te plukken, en dat paard omgeduwd wordt ipv getrokken, doordat op de buitenste knopen druk komt

Na even longeren gaat het tuig erop, met de beugels naar beneden. Zo blijft ze bekent met geklapper tegen haar buik, mocht ik een keer beugel verliezen Het touw om Mirthe's nek is mijn noodgordel; daar houd ik me aan vast als ze het op een bokken of rennen zet, zodat ik haar niet in haar mond zit te rukken

Touw op de grond is ho, daar maak ik nu tijdens het opstappen ook gebruik van. Plus dat eigenaar haar dan evt nog kan pakken bij problemen. Vandaag was de cirkel voor het eerst op een andere plek opgebouwt, wat Mirthe wel spannend vond; grote moeite met stappen aan de longe. Vandaar dat ik beetje in de hoek opstap. Eerst over het zadel hangen, en dan rustig been erover trekken. Nog even laag blijven, want iets groots op haar rug vind Mirthe nog steeds eng. Durfde gister pas naar achter te kijken

In de cirkel nog even beide kanten opstappen, even voelen hoe het met de spanning is, en de rem nog even testen

*rem* Braaf paard!

In de wei was spannend vandaag, dus op zn fries neus de lucht in

Eigen commentaar; zit te ver achter in het zadel, recht zitten, en hakken laag...en blijven lachen. Teugels meer nageven ging uit veiligheidsoverwegingen niet, ontspannen wilde ze ook nog even niet. Wel leuk beengebruik

Het was errug spannend vandaag, en dus zette Mirthe het op een rennen. Ik heb haar vervolgens laten galoperen totdat ze het eigenlijk niet meer zo leuk vond...
Wat mijn rijden betreft; zie e. c. hierboven

Nadat het rennen niet leuk meer was heb ik Mirthe nog stukje door laten galoperen, en toen terug genomen naar draf. Draf ging daarna mooi, stappen ging zelfs aan een lange teugel (Moe! Ik ook...), maar daar zijn geen foto's van
Het zadel past niet helemaal, maar omdat Mirthe nog maar net in training is heeft het nog geen zin om een ander zadel voor haar aan te schaffen. Ze zal nog een hoop spiertjes krijgen, hoop ik. Het dekje ligt te ver naar voren, is me eerder niet opgevallen. Morgen toch maar eens anders doen.