Vera (v. Equador) @ privéles

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

PDI

Vera (v. Equador) @ privéles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 11:59

Zoals de titel al zegt is dit Vera. Vera is een 6-jarige Equador x Utrecht en nu 4,5 maand van mij. Toen ik haar net had vond ze het ontspannen erg moeilijk. Ze begon telkens te rennen als ik losliet om weer op zoek te gaan naar haar ‘vijfde’ been. Dit heeft me denk ik wel zo’n 3 maanden gekost om het op haar tempo op te lossen.

Nu ze durft te ontspannen en dat met 2 vingers in haar neus doet ben ik met mijn instructrice begonnen aan het meer activeren van haar achterhand. Vera is een groot paard van 1.78 en is eigenlijk nooit bij elkaar gereden. Dit is dan ook erg moeilijk voor haar en voor mij. Veer trekt dan ook haar hele trucendoos open om er onderuit te komen. Ik vind het zelf erg moeilijk om haar aanleuning meer op mijn benen te rijden en niet telkens probeer op te lossen met de hand. Ik merk wel dat ze erg fijn reageert op een stille en rustige hand dus het wachten tot bij mij de klik echt valt.

Ik moet vooral erg oppassen dat ik mijn buitenbeen erbij blijf houden. Vooral linksom vergeet ik haar te begrenzen waarop zij mijn buitenteugel vastpakt als steun. Dit is makkelijk op te lossen door mijn been er beter bij te houden, maar dat is ook weer een kwartje dat nog steeds aan het vallen is…
We rijden op B/ L1 niveau.

Losrijden, Veer ziet dat de paarden naar buiten gaan dus was erg interessant. Dit proberen op te lossen met buiging en voldoende been
Afbeelding

Even op de andere hand om weer de aandacht te krijgen
Afbeelding

Ik onthoofd, maar paard loopt fijn. Mijn houding verder bagger….
Afbeelding

Dit vind ik een erg fijn beeld geven.
Afbeelding

Weer de andere hand op en natuurlijk weer loeren. Ze wordt dan heel sterk en ik mag het alleen oplossen met me been en licht kneden. Zoals te zien is houdt ik mijn been eraf. Dat is echt iets waar ik op moet letten. Op deze manier geef ik haar het idee dat het inderdaad eng is.
Afbeelding

Een paar meter verder, dan heb ik mijn been erbij gehaald en dan is ze weer heel braaf.
Afbeelding

Mag wat actiever.
Afbeelding

Beide zeer geconcentreerd:
Afbeelding

Braaf paard!
Afbeelding

Weer de andere hand op, Veer mag meer door de hals en kaak, maar over de benen valt er niet te klagen.
Afbeelding

Hier is duidelijk mijn begrenzingsprobleem te zien. Dan maak ik het mezelf ook nog moeilijker door teveel buiging te vragen
Afbeelding

Mag ook meer door de kaak.
Afbeelding

En Veer is klaar
Afbeelding

Ik weet dat ze meer door de kaak moet buigen. Ze heeft haar klieren precies achter de kaak zitten waardoor het inbuigen pijnlijk is. Deze klieren moeten losser worden zodat ze beter kan buigen. Toch vind ik dat ze erg goed haar best doet en heb niks te klagen.
Vorige topic paar maanden terug, hier was ik nog erg bezig met het ontspannen
[HAW] Vera, mijn eigen paard!!! @ work

Verder weet ik dat mijn houding slecht is. Ik moet mijn hakken meer uitdrukken en rechterop zitten. Vandaag was ik zo bezig met haar naar voren rijden dat ik er amper aan dacht. Maar ik weet dat het een probleem is.

Mizsz_Kitty

Re: Vera (v. Equador) @ privéles

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:02

mooie vera!! je ziet echt de vooruitgang per keer fotos!

umbra staat natuurlijk ook super Tong uitsteken

probeer alleen je benen iets meer op de plaats te houden, ze lijken soms erg naar achter te liggen.

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:12

Hey Pien!

Ziet er goed uit! Ze loopt erg lekker. Jullie gaan voorruit.
Het setje staat haar ook echt mooi (ik heb in ons topic een tip gegeven voor het krimpen)! Dat roze biesje is net meisjes genoeg voor jullie. Heb je die zweetdeken nou ook nog?

Mijn enige punt =
Dat Veer iets beter door de kaak heen mag. Ze blijft altijd een beetje op dit punt hangen dat ze het neusje eruit drukt en daardoor kantelt ze haar hoofd ook een beetje.
Dus nog wat actiever van achter en lichter van voren. Schakelen helpt daar heel goed bij.
Laatst bijgewerkt door BailyKarlos op 25-08-08 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:12

Doordat je benen te ver naar achter liggen ga je zelf teveel voorover zitten. Ik had hier ook altijd last van, tip die bij mij heeft geholpen is tijdens lichtrijden vanuit je heup eerst naar voren komen (richting de schoft) en dan pas omhoog . Zo ga je in draf al automatisch meer rechtop zitten. Als ik je verhaal zo lees vind ik het knap dat je haar zo ontspannen hebt lopen, als je nu ook je eigen houding verbetert zal ze nog beter gaan lopen. Succes samen!

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:15

Hallo, ik vind dat je al goed op weg bent!! Zoals je zelf al zegt mag ze iets meer door de kaak buigen. Ondanks dat is het totaalbeeld wel ontspannen (en van daaruit kun je het toch pas oppakken he....). Je houding zeg je zelf ook al over dat die nog niet goed is, probeer meer te gaan zitten. Je duikt inelkaar/voorover, Ik vind dat jullie een mooie combi vormen qua lengte/grootte etc. dus toon jezelf!!! Zoals ze het ook weleens zeggen, trotser zitten, borst vooruit, kin omhoog (alleen de kin omhoog zou bij jou het beeld al erg verbeteren).

Heel veel succes!

Esther_Ziezo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:21

Hallo pien,
Vera ziet er goed uit. Je ziet zeker vooruitgang.
En je setje staat super.
Probeer te letten op je houding. Ga trots zitten meid op je paard want je doet het super!
Groetjes Esther

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:27

Heel leuk paard en vindt jullie ook goed bij elkaar passen.
Commentaar geef je zelf al en daar ben ik het helemaal mee eens, zie tevens dat je het zelfde probleem als mij hebt, naar voren kiepen daardoor onderbenen te ver naar achteren, ik kom daardoor ook nog geregeld met mijn voorkant tegen de boom aan en dat voelt na het rijden niet echt lekker Verdrietig .
Als ik zo naar het totale plaatje kijk denk ik steeds "je zadel is te groot voor jou", maar misschien komt dit doordat foto's moment opnamen zijn.
In ieder geval heel veel succes verder

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:28

Zo! Die is heel wat kilo's kwijt of niet?

Vind jullie als combinatie erg mooi passen en jullie gaan goed voor uit.
Ik je erg gespannen in je schouders, als of je ze optrekt. Dit heeft natuurlijk ook te maken met het wat voorover zitten. Gelukkig geef je zelf aan hieraan te werken. Wel zou ik hieraan prioriteit geven, aangezien jullie bezig zijn de achterhand te activeren en dus wat meer oprichting vragen. Hierbij is een goede houding van belang, naar voren zitten kan wat tegen werken.

Succes samen!

PDI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 12:42

bedankt voor de berichtjes!

Kitty, tnx. ik zal ermee aan de slag gaan.

Daan, inderdaad die kaak is een probleem. dat vind ze erg moeilijk. Ze is zo bang dat als ze daar buigt dat het pijn doet. het zal ook wel pijn doen met die klieren daar. We moeten het gewoon even tijd gunnen Lachen

susanH, dankjewel! ik zal het eens gaan proberen.

Bernoe, jah inderdaad, ik probeer nogal regelmatig geld te zoeken Clown

Esther, dankjewel! ik zal er op letten.

Ulfeino, dankjewel voor je berichtje. Ik denk zelf niet dat me zadel te groot is.. het is een 17,5 inch en ik heb voorheen bij me verzorgpaarden ook altijd een 17,5 inch gehad...
maa rik zal het eens navragen aan me instructrice Lachen

Rukaro, qua kilo's valt wel mee, maar er is inderdaad wat vet veranderd in spieren. Ze gebruikt haar buikspieren nu ook beter.
Je hebt inderdaad gelijk dat het voorover vallen haar belemmerd. Instructrice zegt ook regelmatig dat ik boven het paard moet blijven. Dat gaat dan even goed...
Ik weet wel waar het voor mezelf aan ligt. ik ben zo druk met iets nieuws onder de knie te krijgen dat ik niet aan mijn houding denk, terwijl dat wel erg belangrijk is. dankjewel!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 13:27

Nou Pien wat ziet dat er goed uit zeg! Jullie gaan echt met sprongen vooruit!

Probeer idd op je houding te letten maar dat zal met je lessen nu vast wel goed komen!

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 13:31

Ziet er leuk uit hoor, vooral na pas ruim 4 maanden dat je haar hebt!
Probeer alleen inderdaad je hakken wat meer uit te drukken, meer vooruit te kijken. En ik heb het idee dat je je benen vrij ver naar achter legt, maar dat kan ook door de foto's lijken.
Veel succes en plezier nog met je paard!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 13:38

Waarom doe je je beugels niet een gaatje korter. Door het lange val je voorover en gaan idd je benen naar achter. Plus je zit niet op je kont waardoor je paard uit elkaar valt.

Denk als die meer door de kaak is een totaal ander paard is.

PDI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 13:45

Natalie, dankjewel! ik probeer er inderdaad op te letten.

Ju1982, ik zal me best doen om er op te letten. vind alleen het van achter naar voren rijden wat we nu doen nog zo moeilijk dat ik de rest vergeet Schijnheilig

Prisca, als ik mijn beugels korter doe dan kom ik over de wrongen heen. ik heb ze al korter dan dat voor mij nodig is. bij mij gaan dan tevens de benen alleen maar verder naar achteren.
Persoonlijk vind ik dat Veer het heel goed doet.

jolandaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 13:46

Hoi,

echt heel herkenbaar. Ik heb ook een Equador. Lijkt trouwens wel op deze. Mijn merrie is nu 9. Inmiddels is ze M springen en Z1 dressuur, maar ik start haar voorlopig niet meer. toen ze jonger was, was ze ook wat hangerig op de hand. Nu loopt ze wel aardig goed, maar sinds ze drachtig is is ze enorm veranderd. Ze is ontzettend heet en ongeduldig. Afgelopen vrijdag zouden wij meerijden in een stoet achter een trouwkoets aan. iemand van onze club ging namelijk trouwen. Nou, begon het gedonder al toen we uit de trailer kwamen. Ze wilde alleen maar steigeren en ronddraven. Uiteindelijk is een vriend van mij erop gegaan. Achter de koets ging het aardig rustig, maar zodra we in het centrum van het dorp kwamen, ging het weer mis. Dribbelen, steigeren en zo aan het door drammen..
Daarom start ik dus voorlopig geen wedstrijden meer, ze is een beetje onvoorspelbaar. De ene keer gaat het wel fijn, maar wil ze zowat door de hekjes heen de ring uit racen, zo fanatiek is ze dan. De andere keer krijg ik haar nauwelijk nog vooruit in de proef. Zo heb ik dus al een paar keer vrijwillig de baan verlaten omdat het me gewoonweg niet meer lukt om haar vooruit te krijgen.

Maar jij hebt wel een leuk paardje. En het komt vast wel goed allemaal. Als je ziet wat wij doorstaan hebben, gaat dat jullie ook zeker wel lukken !!!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 21:23

Kadanzlover schreef:
Prisca, als ik mijn beugels korter doe dan kom ik over de wrongen heen. ik heb ze al korter dan dat voor mij nodig is. bij mij gaan dan tevens de benen alleen maar verder naar achteren.
Persoonlijk vind ik dat Veer het heel goed doet.

Ja en dan je hak uitdrukken dan zakt je knie en blijft hij goed bij de wrongen kan mij niet voorstellen dat een gaatje je knie eroverheen gaat. Desnoods maak je een half gaatje. Veer doet het ook wel goed alleen heb ik niet het gevoel dat je op deze manier je paard op je zit rijdt dus dan kan je haar zo ook niet verzamelen.
Met je benen naar achter ga je dus op je tenen soort van staan en kan je geen been geven dus ook niet sluiten. Alles wat je nu aan been geeft is je spoor.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 09:17

Mooie grote Equador hoor. Ziet er al netjes uit!

Over dat naar voren kantelen idd je beugels een gaatje korter. Maar laat ook je zadel eens nakijken, ik vind namelijk dat het hele zadel naar voren gaat, dit is goed te zien in aantal draf foto's.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 10:22

Hallo inderdaad goed dat je veel tempowisselingen rijdt en met je benen gaat rijden. Alleen heb ik wel het idee, corrigeer me als ik het fout heb hoor, dat ze erg sterk is en jou een beetje naar voren trekt zodat jouw houding slechter wordt. Toch is het belangrijk contact te houden op een ontspannen manier. Jouw armen en handen horen eigenlijk bij het paard, ze moeten ontspannen zijn en meebewegen maar doch contact houden. Binnenhand houdt je contact en verder stil, buitenhand geef je hele lichte kneepjes en benen tegelijk..zo zal ze wat ronder worden en is ze niet zo hangerig. Elke keer als jij een ophouding geeft aan je buitenhand en ze zakt een beetje geef je met je hand toe. Elke keer weer buitenteugel kneepje en been, niet de teugels ongemerkt losser laten net als ik doe Knipoog Ik hoop dat je er wat aan hebt het heeft mij veel geholpen

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 10:58

Ik vind het beeld eigenlijk niet zo heel goed. Je paard loopt constant veel te veel op de voorhand. Ik zie veel liever een paard met het neusje eruit lopen. Zeker een dier wat zo groot is. Het wordt voor hem steeds moeilijker om hier weer uit te komen. Ik rij zelf een 6 jarige van 1.84m dus weet hoe moeilijk het is om zo'n groot dier bij elkaar te rijden. Ik zou hem eerst goed van achter gaan activeren en niet teveel aan de voorkant sleutelen. Als hij van achter goed loopt komt de aanleuning voor vanzelf. Succes!

PDI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 11:08

Jolandaatje, dankjewel! Haha!

Prisca, ik heb het er met mijn instructrice over gehad en ik gebruik mijn spoor niet met drijven. Dat is ook aan mijn paard te merken, want zodra ik mijn spoor ook maar iets aanleg krijg ik een vlieg reactie. Ik zal kijken wat ik met je tip kan, maar ik vind dat ik Veer nog niet volledig kan gaan verzamelen. Vooral ook omdat ze het nog nooit echt gedaan heeft. We doen het op haar tempo en dan ga ik dat niet forceren Knipoog

kitbits, jah ben inderdaad al een tijdje bezig om de zadelmaker langs te krijgen. hij komt nu 8 september langs en gaat het hele zadel eens grondig doornemen Ja

Joceline, Veer trekt me inderdaad uit het zadel. Dit komt vooral omdat ze het erg moeilijk vind om normaal kort te worden van voren. Ze probeert dan op alle mogelijke manieren hier onderuit te komen.
Wat betreft mijn armen moet ik inderdaad nog veel leren. Ik moet leren meer mee te veren en niet te snel vast te zetten. hier zijn we dan ook hard op bezig. Wanneer ik niet met mijn binnenhand kneed pakt ze die ook vast en kan ze haar binnen voorbeen niet meer naar voren plaatsen. Van mijn instrutrice moet ik mijn binnenhand dan ook zo open mogelijk houden omdat ze anders haar passen niet afmaakt. maar ik zal eens wat gaan proberen van wat je zegt. dankjewel!

CD28, Vera moet juist iets achter de loodlijn lopen omdat ze te graag heel lang wordt en dan met al haar gewicht op de voorhand komt. Dit werkt het beste bij haar. Wanneer ik alleen maar van achteren ga sleutelen wordt ze alleen maar langer of gaat ze heel erg hangen. Maar zoals ik ook boven uitleg zijn we erg bezig dat ik het met been oplos en niet met de handen. Knipoog

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 11:20

Kadanzlover schreef:
Joceline, Veer trekt me inderdaad uit het zadel. Dit komt vooral omdat ze het erg moeilijk vind om normaal kort te worden van voren. Ze probeert dan op alle mogelijke manieren hier onderuit te komen.

CD28, Vera moet juist iets achter de loodlijn lopen omdat ze te graag heel lang wordt en dan met al haar gewicht op de voorhand komt. Dit werkt het beste bij haar. Wanneer ik alleen maar van achteren ga sleutelen wordt ze alleen maar langer of gaat ze heel erg hangen. Maar zoals ik ook boven uitleg zijn we erg bezig dat ik het met been oplos en niet met de handen. Knipoog

Je moet het natuurlijk zelf weten, tenslotte is het jouw paard maar ik ben ervan overtuigd dat je een probleem aan het creëren bent. Dat geef je zelf al een beetje aan in je opmerking naar Joceline. Hij doet dit omdat hij veel teveel op de voorhand loopt. Een paard hoort nooit op de voorhand te lopen. Zeker bij zo'n groot dier als jij hebt moet je dit altijd proberen te vermijden. Je moet hem van achter naar voren rijden en niet op de manier zoals hij nu loopt... maar dat is mijn mening.

PDI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 11:23

CD28 schreef:
Kadanzlover schreef:

Je moet het natuurlijk zelf weten, tenslotte is het jouw paard maar ik ben ervan overtuigd dat je een probleem aan het creëren bent. Dat geef je zelf al een beetje aan in je opmerking naar Joceline. Hij doet dit omdat hij veel teveel op de voorhand loopt. Een paard hoort nooit op de voorhand te lopen. Zeker bij zo'n groot dier als jij hebt moet je dit altijd proberen te vermijden. Je moet hem van achter naar voren rijden en niet op de manier zoals hij nu loopt... maar dat is mijn mening.

we zijn bezig om haar van achteren naar voren te rijden, maar dit vind zij en ik erg moeilijk. dit is pas de 4e keer dat we dit echt aan het doen zijn en ze is gewoon in alles wat ze doet erg jong. Ze verbeterd al super en ze pakt er al stukjes bij zoals het hoort, maar ze is nog niet sterk genoeg en begrijpt het nog niet voldoende om dit hele stukken vol te houden. Dus we zijn er inderdaad mee aan de gang, maar het kan niet zomaar alles in 1 keer...

Zitaswoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 11:46

Zoals anderen al hebben gezegd, zou je iets rechter, fierder moeten zitten, omdat je op de foto's naar voren lijkt te leunen.
Voor mij lijkt het ook alsof je je schouders opspant/optrekt. Probeer met je schouders af en toe wat te bewegen, zodat je ze blijft ontspannen, dan heb je ook een ontspannen verbinding naar de paardenmond...

Verder een leuk paardje om te zien! Succes nog!!

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 18:13

Hey Pien! Superleuk om weer eens foto's van jullie te zien.
Ik ga mee met bovenstaande commentaar, maar vind het erg goed hoe rustig jij alles aan het opbouwen bent met Veer, op een vriendelijke manier bovendien. Dat is ook zeker een compliment waard!

Op de vorige foto's vond ik Veer ook duidelijk wat op de voorhand lopen, maar dat vind ik nu al een stuk minder! Ze komt van achteren duidelijk meer mee. Ze is een groot paard, en volgens mij erg moeilijk om bij elkaar te rijden. Ze lijkt inderdaad af en toe iets te kantelen in haar kaak. Zelf mag je wat meer terug en rechtop gaan zitten, ook één van mijn bekendste problemen.. Bloos

Ik vind jullie in ieder geval vooruit gegaan! Succes nog samen!

Kim_Bisous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 23:37

Hallo Pien,

Je ziet echt super veel vooruitgang met de vorige keer! Dat heb je mooi voor elkaar Lachen Over je houding ga ik niets zeggen, je weet zelf heel goed waar je aan moet werken Lachen Het begrenzingsprobleem aan de buitenhand klinkt mij bekend in de oren! Ik ben dit nu op aan het lossen door steeds slangenvoltes te rijden en tussen de bogen door voltes te rijden en deze te openen en te sluiten. Misschien helpt het voor jou ook. Een andere tip om haar lekker los in de kaak te maken is overgangen maken en veel schakelen. Ook veel schijnovergangen maken in alle 3 de gangen kan weleens helpen, ze moet op jou wachten en wordt/blijft oplettend en gaat op den duur loslaten. Al met al vind ik jullie een super combinatie en al heel goed op weg. Succes meid Haha!

PDI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 11:08

zitaswoon, je hebt inderdaad gelijk. Ik ben erg snel geneigd mijn schouders/ bovenarmen vast te zetten. Dat is ook iets waar mijn instructrice op hamert. Ik moet de teugels in mijn armen laten doorlopen en dat kan alleen als ik daar ontspannen ben. Ik probeer inderdaad onder het rijden af en toe met me schouders te draaien. Dit helpt altijd wel Ja

Roelke, dankjewel! Kusje
We blijven hard dooroefenen. Het komt vanzelf Lachen als ik inderdaad de verbetering nu al zie ben ik daar niet bang voor Lachen

Kim, dankjewel meis! Kusje
We zijn nu vooral bezig met de klik bij Veer te krijgen dat ze van achteren naar voren moet lopen. Af en toe pakken we wat terugschakelen mee, maar Veer heeft dan erg snel de neiging om alles vast te pakken, hoe ik ook met me been aan het werk ben Clown Dus we proberen dat rustig op te bouwen.
Met de slangenvoltes zal ik eens gaan proberen! dankjewel!