Zen weer thuis bij Moravita!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caeruleus

Zen weer thuis bij Moravita!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 17:04

Jaja, ik heb Zen nu iets meer dan een half jaar (wat gaat die tijd snel!) en we zijn afgelopen week weer eens terug naar zijn oude huis gegaan: Fok- en Trainingsstal Moravita. We hebben vijf dagen twee lessen per dag gehad en ik kon hem echt met de dag beter zien & voelen worden! Geweldig Haha!
Ik ben zelf eigenlijk nooit geleerd een paard nagevelijk te rijden, goed of 'slecht'. Zen heeft sinds ik hem heb dus altijd lekker met zijn koppie in de wolken kunnen lopen omdat ik vond dat hij eerst van achter maar eens goed mee moest doen en ik niet wilde gaan lopen prutsen aan de voorkant terwijl ik geen flauw idee had wat ik deed. De afgelopen week heb ik een stoom-cursus 'je paard op een goede manier rond krijgen' gedaan, zowel met Zen als op de grote maestro Siglavy Allegra M (Smokey Lovers). Na deze week heb ik het gevoel al een stukje beter in mijn vingers (ik zal niet beweren dat ik het al helemaal kan Haha!) en we gaan hard oefenen dus hopelijk bij ons volgende topic verbetering??

Ennuh, ja ik rij dressuur op een western zadel Haha! We waren het gemier met die engelse zadels zat, deze ligt perfect en zit heerlijk.

Mijn eigen opmerkingen:
- Benen: ik moet mijn benen verder naar achter hebben. Dit is altijd al een hekelpunt geweest en veel beter dan dit krijg ik het niet, mijn spieren willen niet verder! Weet iemand hier nog dingen voor? Ik heb ondertussen mijn beugels ook een gaatje langer gedaan, dit lijkt wel iets te helpen maar niet veel.
- Op mn kont blijven zitten, vooral tijdens galop.

1. Afbeelding

2. Afbeelding

3. Afbeelding
Je hoofd kantelen is toch veel makkerlijker dan afbuigen Haha!

4. Afbeelding

5. Afbeelding
Hola, waar gaat dat heen! Nors opkijken

6. Afbeelding

7. Afbeelding

8. Afbeelding
Jaaahh! Vingers aflikken

9. Afbeelding
Moet er eigenlijk nog net iets door, dit voelt voor mij (nog) alsof hij het wel goed doet en dat weet hij Knipoog

10. Afbeelding

11. Afbeelding
Schouderbinnenwaards geloof ik, waar gaat die binnenhand heen?

12. Afbeelding

13. Afbeelding

14. Afbeelding
En klaar! Niet echt netjes vierkant, maar ik vind het plaatje verder wel prettig ogen: licht en toch redelijk rond (zeker voor zijn doen)

15. Afbeelding
Even ter vergelijking: zo reden we thuis dus. Vooruitgang?! Haha!

Tips, kritiek en oefeningen zijn van harte welkom!

geluksvogel

Re: Zen weer thuis bij Moravita!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 17:20

Hahaha die laatste foto, waar gaat zowel Zen als jij heen? Nagelbijten / Gniffelen

Ik vind het er heerlijk uit zien, zeker als je voorheen nog niet nageefelijk reed! Erg goed gedaan en ik kom binnenkort kijken!

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 21:27

Namens alle Moravitanen, wij vonden jullie geweldig en houden niet van kritiek Haha!

Even serieus, kritiek is altijd makkelijk de kunst is om naar jezelf te durven kijken en van je paard te kunnen leren, en dat heb je geweldig gedaan!!!
We kijken er naar uit om jullie volgend jaar weer te zien.

(Bloom ook) Schijnheilig

PS: Nog bedankt voor het vegen van de keuken Haha!

Liefs uit Coevorden

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 21:29

Een duidelijk verschil. Ik vind persoonlijk wel dat je nog meer aan je zit mag werken. Het is moeilijk om van foto's te zeggen, maar ik heb het idee dat je zit nog niet echt onafhankelijk is.

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 22:27

heeey jou heb ik dus wel gezien bij Moravita! hehe Tv dagje dressuur kijken... toch?

maar je hebt een leuk paard Haha! Je ziet een stuk meer ontspanning dan de laatste foto Haha! dus dat is al weer een goed puntje, maar wat heb je een apart zadel?

Caeruleus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 12:15

Mijn zit is inderdaad nog niet 100% maar ik vind Zen toch nog steeds lastig uit te zitten. Met bijvoorbeeld het rijden op Smokey zat ik een stuk netter als ik die foto's terug zie. Hebben jullie misschien nog tips om hier aan te werken? Ik heb ondertussen al tig zitlessen gehad maar heel veel beter wil het niet worden?

Het is een heel gewoon westernzadel hoor Knipoog

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:20

Zoals het er op de foto's uit ziet, lijkt het alsof je ver achterin het zadel zit.
Probeer wat meer voorin het zadel te blijven zitten.

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:24

waarom rijd je eigenlijk mett een western zadel? je bent toch met het stukje dressuur bezig.

maar smokey rijd ook gewoon super Haha!

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 13:32

Jeetje, dat paard lijkt wel heel erg groot Ach gut
Ik vind het er lekker ontspannen uitzien! Lachen
Probeer wel goed te blijven werken ondertussen aan de achterhand,
dan wordt het ook een stuk makkelijker om 'm bij elkaar te rijden.
Ik vind er in zo'n korte tijd een gigantisch verschil in zitten,
goed gedaan Haha!

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 16:45

Zen ziet er echt weer top uit!!

En op Smokey kan je zeker het gevoel snel oppikken. Als je het fout doet krijg je het meteen terug, heerlijk zo'n leerpaard toch?

Jullie zijn echt wel vooruit gegaan aan de foto's te zien. Alleen je handen zitten op een beetje een vreemde plek, maar ik denk dat je zadel in de weg zit om je hand mooi voor je te houden...

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 18:00

quote="Caeruleus"]Mijn zit is inderdaad nog niet 100% maar ik vind Zen toch nog steeds lastig uit te zitten. Met bijvoorbeeld het rijden op Smokey zat ik een stuk netter als ik die foto's terug zie. Hebben jullie misschien nog tips om hier aan te werken? Ik heb ondertussen al tig zitlessen gehad maar heel veel beter wil het niet worden?

Het is een heel gewoon westernzadel hoor Knipoog[/quote]

Ik zou zeggen, dat als je op een ander paard goed kan zitten en op deze niet, je nog even moet wachten met het doorzitten op deze. Als een paard er door is, is zitten een stuk makkelijker. Rijdt dan vaak zonder beugels, dat maakt je zit onafhankelijker. Heb je een spiegel thuis? Zo nee, weet ik niet of je iemand in je omgeving hebt met een camera. Zo ja laat een filmpje maken en pik er dan een ding uit wat erg opvalt en ga daar een paar weken mee aan de slag. Probeer regelmatig filmpjes te maken. Start bijv eerst eens met je handen wat meer bij elkaar en voor je te plaatsen. Da's al lastig zat maar verbetert het beeld al.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 18:47

jeeeeeej zen Haha! Haha! Haha! Go jij! Go jij!

die zit van jou gaat inderdaad wel komen hoor. uit ervaring Tong uitsteken weet ik dat hij 100 keer beter zit als hij er inderdaad door is zoals nikka al zei. wanneer hij eenmaal netjes aan de teugel is, en lekker ontspannen door zijn lijf loopt zit je meteen veel netter. maar zen wordt nou eenmaal nooit een schommelstoeltje. dat paard is echt de moeilijkste die ik ooit uitgezeten heb. (de eerste paar keren voelde ik me echt zo'n manegeruiter die voor het eerst gaat doorzitten, o en dan vooral als ie in zn lekkere zweefdrafje gaat Duivel )

maargoed ik vind hem er echt super uitzien! echt gaaf ook dat je bij ton en aletta bent wezen lessen, die kennen het paard natuurlijk als geen ander Lachen
ga vooral zo door!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 21:55

Wow! Zen heeft een hele fanclub lees ik wel. Cool Haha!

Zo te zien hebben jullie het ontzettend naar jullie zin gehad en ook erg veel geleerd. Hij is echt met sprongen vooruit gegaan, maar jij ook.
Vooral foto 9 geeft een heel mooi beeld. Daar zit je ook erg netjes.
Ik vind je benen echt stukken rustiger liggen dan vroeger ( Tong uitsteken ) maar het lijkt idd ook te komen van de ver achterin je zadel terecht komen. De foto's op Smokey laten inderdaad een veel betere, rechtere houding zien, nog beter dan toen met de yoga-dag op die andere hengst. Dus je kan het wel Tong uitsteken

En dat westernzadel, oef, dat zit stukken lekkerder dan menig dressuurzadel Tong uitsteken Fijn dat je daar meteen zo lekker mee weg kan rijden.

Ja, hij loopt echt lekker op de foto's en zo heerlijk door zn lijf heb ik hem nog niet zien lopen. Kicken toch Haha!
Dit volhouden en ik ga volgend jaar echt wel mee!

Caeruleus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 07:57

Euh, ik zit ook niet vrijwillig door op Zen (hooguit 2 passen om aan te galopperen) Bloos Ik heb wel de afgelopen 1-2 maanden noodgedwongen zonder zadel gereden, naar mijn idee heeft dat wel een klein beetje geholpen maar duidelijk nog niet genoeg Tong uitsteken We hebben wel een spiegel, dus ik zal er eens mee aan de slag Ja (Dan sleur ik Rianne gewoon mee voor nieuwe foto's Knipoog)

Bedankt voor alle leuke berichtjes verder, ik ben ook super trots op mijn vent Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 08:46

ik zie zeker verbetering ! Ja

alleen op een foto kan ik het niet laten dit commentaar te geven;

dat je met een westernzadel rijdt, betekend nog niet dat je als een westernruiter moet gaan zitten Haha!.

dat is op die galopfoto waar het even de verkeerde kant op gaat Tong uitsteken.

verder ziet het er netjes uit.

wat voor gemier met een engels zadel als ik vragen mag? Bloos

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 08:51

Wooow Judith.

Dat ziet er goed uit!!
Echt een hele vooruit gang. Ik heb alleen het idee dat je je beugels wat te kort hebt en daardoor te ver achterin het zadle komt.

We spreken binnenkort snel weer eens af.

Lied

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 16:07

Wow!! Gaaf hoor Judith!! Ziet er stukken beter uit Haha! En de vooruitgang komt beetje bij beetje, dus super toch Haha! Is het in ieder geval nog niet saai met Zen Tong uitsteken haha..

moravita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 00:12

Ps ik moet eerlijk bekennen dat Zen (hoe verschrikkelijk lief etc) echt niet gemakkelijk te zitten is... Dus ben ik het volledig met onze voorganger eens. Eerst licht blijven rijden en dan rustig aan wat meer passen doorzitten.

Nou ben ik natuurlijk wel heel erg nieuwsgierig naar de voortgang... weg van Moravita Lachen
Hoe gaat het nu met jullie beiden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 14:00

Wat een heerlijke foto's weer van een superleuk paard! Tong uitsteken

Denk dat hier weinig rijtechnisch commentaar hoef te geven omdat je dat waarschijnlijk bij Ton en Aletta allemaal hebt gehoord.

Ik zou zeggen, blijf zo trainen en genieten samen!