Ik ben zelf eigenlijk nooit geleerd een paard nagevelijk te rijden, goed of 'slecht'. Zen heeft sinds ik hem heb dus altijd lekker met zijn koppie in de wolken kunnen lopen omdat ik vond dat hij eerst van achter maar eens goed mee moest doen en ik niet wilde gaan lopen prutsen aan de voorkant terwijl ik geen flauw idee had wat ik deed. De afgelopen week heb ik een stoom-cursus 'je paard op een goede manier rond krijgen' gedaan, zowel met Zen als op de grote maestro Siglavy Allegra M (Smokey
). Na deze week heb ik het gevoel al een stukje beter in mijn vingers (ik zal niet beweren dat ik het al helemaal kan
) en we gaan hard oefenen dus hopelijk bij ons volgende topic verbetering?? Ennuh, ja ik rij dressuur op een western zadel
We waren het gemier met die engelse zadels zat, deze ligt perfect en zit heerlijk.Mijn eigen opmerkingen:
- Benen: ik moet mijn benen verder naar achter hebben. Dit is altijd al een hekelpunt geweest en veel beter dan dit krijg ik het niet, mijn spieren willen niet verder! Weet iemand hier nog dingen voor? Ik heb ondertussen mijn beugels ook een gaatje langer gedaan, dit lijkt wel iets te helpen maar niet veel.
- Op mn kont blijven zitten, vooral tijdens galop.
1.

2.

3.

Je hoofd kantelen is toch veel makkerlijker dan afbuigen

4.

5.

Hola, waar gaat dat heen!
6.

7.

8.

Jaaahh!
9.

Moet er eigenlijk nog net iets door, dit voelt voor mij (nog) alsof hij het wel goed doet en dat weet hij

10.

11.

Schouderbinnenwaards geloof ik, waar gaat die binnenhand heen?
12.

13.

14.

En klaar! Niet echt netjes vierkant, maar ik vind het plaatje verder wel prettig ogen: licht en toch redelijk rond (zeker voor zijn doen)
15.

Even ter vergelijking: zo reden we thuis dus. Vooruitgang?!

Tips, kritiek en oefeningen zijn van harte welkom!

weet ik dat hij 100 keer beter zit als hij er inderdaad door is zoals nikka al zei. wanneer hij eenmaal netjes aan de teugel is, en lekker ontspannen door zijn lijf loopt zit je meteen veel netter. maar zen wordt nou eenmaal nooit een schommelstoeltje. dat paard is echt de moeilijkste die ik ooit uitgezeten heb. (de eerste paar keren voelde ik me echt zo'n manegeruiter die voor het eerst gaat doorzitten, o en dan vooral als ie in zn lekkere zweefdrafje gaat
)
Ik heb wel de afgelopen 1-2 maanden noodgedwongen zonder zadel gereden, naar mijn idee heeft dat wel een klein beetje geholpen maar duidelijk nog niet genoeg
(Dan sleur ik Rianne gewoon mee voor nieuwe foto's