Furia (PRE ruin v. Prestigio, 2003), dressuur (B)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

madelief88

Furia (PRE ruin v. Prestigio, 2003), dressuur (B)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 09:17

Nou, we gaan ons maar eens wagen aan een nieuw HAW-topic hier op Bokt! Haha!

Eerst maar eens even voorstellen: Madelief en Furia, Furia is een 5-jarige P.R.E ruin en ik (Madelief dus haha) heb hem heb nu zo'm 20 maanden, vanaf dat hij een 3 jarige hengst was zonder manieren en die niks snapte van het dressuren of rustig aan doen.
Dressuur doen we zo'n drie keer in de week (moet leuk blijven), daarnaast longeren en buitenrijden, hij heeft altijd 2 dagen vrij (wandelen of iets anders). Overdag staat hij lekker op de wei.

Afgelopen maart zijn we gestart in de B. Onze eerste wedstrijd wisten we een puntje te behalen, maar helaas bevallen de outdoor-wedstrijden wat minder en hebben we na 3 wedstrijden nog niet nog een puntje kunnen binnenhalen.

Zondag hebben we voor het eerst sinds tijden weer wedstrijd.

Ik heb over het algemeen wekelijks les, nu had ik al een maandje geen les meer gehad (Ivb vakantie ed), tot vorige week.

Waar ik op probeer te trainen zijn de volgende dingen:
* takt en balans (zwak punt)
* Lengte in de hals (wordt beter!)
* Over de rug, liever te veel dan te weinig rond
* lengte in zijn passen
* Actief naar voren, achterhand zoveel mogelijk activeren
* Voorzichtig soms stukjes naar de verzameling te vragen, zoveel mogelijk onder mij houden.

- Dit probeer ik te bereiken door zoveel mogelijk afwisseling, halt=halt, weg=weg, halthouden neem ik vaak mee net als voltes, buiging en stelling, zowel binnen als buitenkant.

Mijn eigen zwakke punten zijn:
* onderbenen moeten meer naar achter!
* Soms iets meer meegeven met mijn binnenhand
* Zak soms te veel in naar bv links (teveel "meezitten")

Deze training was ik mijn inziens iets te streng voor hem (ik rijd graag zo vriendelijk mogelijk), maar ik kon hem van voor wel wat meer los laten.
Ik pakte hem er erg bij en probeerde hem te activeren, wat uit te dagen en als hij dan heet wordt wilt de ontspanning wel iets ontbreken. Meestal train ik het meest richting ontspanning en een lange lijn, maar afgelopen zaterdag was ik dus meer bezig met de activering en de aanleuning.

Ik hoop dat ik alles zo goed heb uitgelegd, mocht je nog vragen hebben stel ze dan Knipoog !

Ik hoor graag wat jullie ervan vinden, maar dan wel op een vriendelijke, opbouwende manier waar ik iets aan heb.
Mocht je erg negatief over ons denken stuur dan maar een pb-tje Haha!

Groetjes en bedankt! Doei!

1. Instappen

Afbeelding

2. Actief drafje

Afbeelding

3.Binnenhoefslag, iets naar binnen stellen.

Afbeelding

4. Weg rijden in draf (oei! rechtop Nagelbijten / Gniffelen )

Afbeelding

5. Galop, wat bij elkaar aan het vragen

Afbeelding

6. Een wat actievere galop

Afbeelding

7. En de andere kant ook galop

Afbeelding

8. Draven, helaas ontduikt hij net iets de aanleuning

Afbeelding

9. Uitdraven

Afbeelding

10. Nog een keer

Afbeelding

11.

Afbeelding

12. Valt hij wat naar voren, maar wel een mooie lengte in zijn hals.

Afbeelding

Ik hoop deze week nog mijn zusje (bedankt voor deze foto's!!!) lief aan te kijken dat ze nog een keer plaatjes maakt van de training, want dan wil ik nog wat meer laten zien.

Rytm

Re: Furia (PRE ruin v. Prestigio, 2003), dressuur (B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 09:36

Haha nou oke daar gaan we dan Haha!\

Omdat ik welgeteld 1 plaatje zie waar je achterover hangt ga ik zeggen dat je rechtop moet zitten want dan heb ik iig rijtechnisch commentaar en mag mijn post blijven staan. Clown

Verder zeg je eigenlijk al je verbeterpunten zelf al dus ik vind het banketstaaf om dat te gaan herhalen want je weet heel goed waar je mee bezig bent.
Wat Belgische tips waar je misschien wat aan hebt..
Probeer bij het wegrijden de schoft bergop te houden door eerst het achterbeen te activeren en als je voelt dat hij aanpakt het met je zit overnemen zo verruimen. Terugrijden hetzelfde, je op de schoft focussen ipv de hals, dan is het makkelijker om de halslengte erin te houden.

Ik vind zijn aanleuning heel mooi trouwens.

Voor de balans, veel binnenhoefslag rijden en voltes openen en sluiten.

Succes met je topper!

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 10:45

Ik moest even 2x kijken! Wat is hij volwassen geworden!
Je bent goed op weg met hem en weet waar je aan moet werken!

het valt me op foto8 op dat hij daar zn aanleuning ontduikt en jij je handen breder en iets vaster gaat zetten, probeer daar ook vanuit je been en met een iets nettere hand terug naar de aanleuning te rijden.

Kus!

JoJz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 10:54

Heey Madelief! Jammer dat ik je commentaar moet geven, want moet nu erg goed zoeken Knipoog Ik vind het er allereerst echt super uitzien! Jullie groeien echt en ik hoop dat je zondag weer een puntje binnenhaalt!
Omdat ik commentaar moet geven:
Denk inderdaad om je onderbenen (gaf je zelf ook al aan)
Probeer ook je handen op 1 plek te houden, op de meeste foto's heb je ze keurig netjes naast elkaar, maar ik zie welgeteld 2 foto's waar je ze wat naar beneden drukt (ach ja, het is zoeken naar een speld in een hooiberg, maar het moet nou eenmaal Knipoog)
Succes met je wedstrijd zondag!!

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 13:02

Ik vind dat je helemaal niet streng voor hem bent, pak die teugels eens wat korter en ga werken aan een goede aanleuning. Met lange teugels heeft je paard misschien voldoende lengte maar ik vind het nou wat teveel van het goede. Verder mag hij voor mijn gevoel wel wat actiever worden gereden, dat jij hem meer 'rijdt'

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 13:44

Karoliefje_ schreef:
Ik vind dat je helemaal niet streng voor hem bent, pak die teugels eens wat korter en ga werken aan een goede aanleuning. Met lange teugels heeft je paard misschien voldoende lengte maar ik vind het nou wat teveel van het goede. Verder mag hij voor mijn gevoel wel wat actiever worden gereden, dat jij hem meer 'rijdt'

Ik snap wat je bedoelt maar ik zie hem liever niet korter in de hals. Ze heeft er veel werk aan gehad om hem zo op lengte te krijgen en je verbetert niks door hem korter in de hals te rijden. Beter ruggebruik en activiteit komt allemaal vanuit de achterbenen.
Dat ze die beter aan het werk moet zetten ben ik wel met je eens.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 13:58

Ik snap wel dat alles in principe vanuit het achterbeen moet komen, en ze hoeft hem echt niet in een krul te trekken. Maar ik vind dit teveel van het goede, naar mijn idee wordt hij zwaar voor en gaat teveel op de voorhand lopen. En uiteindelijk moet je de lengte erin rijden met een 'normale teugel lengte' Hij moet zelf met zijn neusje eruit komen door voldoende kracht vanuit zijn achterhand. En dat mis ik hier helaas een beetje

op sommige foto's vind ik het er netjes uitzien, bijv de galop foto's maar een aantal foto's vind ik hem lopen alsof hij moe is als het ware

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 14:02

Ja nu snap ik je. Lachen
Ik dacht idd dat je een beetje bedoelde richting "trek die hals maar weer naar je toe".

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 14:14

Maaike: Bedankt voor je reactie! Kijk, dat zijn nou wel goede onderbouwde dingen waar ik wat mee kan. De belgische tips ga ik nog even goed tot me door laten dringen en dan eens kijken of ik dat ook kan bewerkstelligen bij Furia. Je moet eens langskomen als je in Alkmaar bent, even irl weer bekijken!
Maar iig bedankt voor je compliment én je tips!
Mies: Dankje, ja wat een kerel word het he! Ben zo benieuwd hoe hij er over een paar jaar uitziet.
Joyce: Dankje! Ik hoop dit keer inderdaad wat punten binnen te halen, heb wel het idee dat we er klaar voor zijn maar dan moet hij wel kunnen ontspannen op het wedstrijdterrein...
Karoliefje:Oke, ik vind zijn aanleuning eigenlijk prima in orde dus daar zal ik zo snel niets aan veranderen. Maar wat Maaike zegt (die kent ons vanaf het begin dus dat scheelt), als hij korter in de hals wordt vermindert zijn ruggebruik sterk. Bovendien is dit niet een punt om te blijven hangen om zo te zeggen zegmaar, maar voorbereidend trainen om uiteindelijk hem natuurlijk compacter in te stellen, maarja, gezien wij nog een B-combinatie zijn vind ik dit nog niet aan de orde.
Snap wel wat je bedoeld qua activiteit, maar hij "overijlt" ook snel en balans, takt en lengte vind ik op dit moment belangrijker in mijn training Lachen
En met je tweede uitleg wordt het wat duidelijker, maar ik werk natuurlijk eerst aan de activiteit voordat ik hem verder bijeen ga vragen.

Hopelijk heb ik het zo goed uitgelegd Haha!

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 14:23

Ik wist niet dat zijn ruggebruik verminderde, en dat is natuurlijk belangrijker Ja Maar ik zou hem wel proberen lekker actief te rijden als hij wat langer is. Ik zou als ik jou was elke keer dat je rijdt proberen 10 minuten bijv hem wat meer op te pakken en kijken wat hij ermee doet, verminderd zijn ruggebruik stop je direct. Succes ik vind het een mooi paard

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 14:42

Dankje, dat is inderdaad een prima idee om zo af en toe mee te pakken! Toevallig was ik dat al van plan om af en toe te kijken hoe hij hierop reageerde Ja

Zoë_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:01

he madelief dat ziet er goed uit zeg!
Echt een fijn ontspannen plaatje Haha!

Ik denk dat het niet echt kwaad kan om af en toe even wat strenger te zijn, als je het maar niet te ver door zet natuurlijk!
En vervolgens afwisselen met wat rustigere trainingen.

Jullie gaan echt flink vooruit, wat er al gezegd werd: hij wordt volwassen joh!

die puntjes zullen vanzelf komen als jullie lekker rustig doorgaan en dit ook op het wedstrijd terrein kunnen laten zien!

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:28

He zus!!
Hier spreekt de fotograve Knipoog
Commentaar geven vind ik ontzettend moeilijk, ook omdat ik bij de training aanwezig was.
Enige commentaar wat ik wil geven: de lengte van zijn passen idd, maarja als je al ziet hoe ontzettend dat verbetert is Knipoog

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 09:06

Iris: Dankje! Ja, we zijn zo langzamerhand denk ik inderdaad wel toe aan af en toe een wat zwaardere training, maar vind het zó leuk om te horen dat iedereen hem vind groeien/volwassen worden Ja

Zusje, dankje en ook nog eens bedankt voor de foto's Pling

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 11:31

Nog iemand die wat adviezen kwijt wilt?

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 09:41

Op de 1e fotos vind ik zijn aanleuning redelijk. Blij zijn met lengte begrijp ik maar dan het op de voorhand vallen ook maar accepteren is zonde hoor, dan is zijn achterhand nog niet actief en gebruikt hij zijn rug niet zoals jij zou willen.
Persoonlijk zou ik hem ook meer op gaan pakken, meer van achteruit rijden, meer activeren! als je dat namelijk op orde krijgt komt de lengte aan de voorkant ook Knipoog het 1 staat in verband met het ander.
Verder blijft het altijd lastig om van een paar fotos echt dingen te af te zien. Het blijft een lekkere schimmel, succes zondag!! Knipoog

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 15:42

ziet er goed uit madelief!!
enigste puntje wat ik nog vind, ik zie overal piano handjes Knipoog