Dressuren en springen op Leo

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evy

Dressuren en springen op Leo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 13:14

Vorige week mocht in op het paard van een vriendin gaan springen.
Alleen was het voor Leo alweer een jaar geleden dat hij een hindernis had gesprongen, dus dat was wel even wennen voor hem.
Ook heeft Leo last van maanblindheid, waardoor het voor hem nog moeilijker maakt om in te schatten wanneer hij moet springen.

Het rijden op leo is erg lastig, hij heeft erg de neiging om van achter te stuwen ipv te dragen.
Leo is vroeger M2 geweest, hij redt de oefeningen ook makkelijk alleen is het erg lastig doorzitten op hem Nagelbijten / Gniffelen

Dit was de eerste keer dat ik op hem reed, dus wees lief voor me Haha!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toen even balkjes draven, om de feeling weer een beetje te krijgen Haha!
Afbeelding

Afbeelding

Toen de hindernissen Nagelbijten / Gniffelen Ik heb nog nooit zo raar gesprongen, volgens mij wist Leo af en toe ff niet meer hoe het moest
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor als iemand nog wat tips heeft... graag Lachen Over een maandje gaan we het weer een keer proberen.

Daarna mocht Leo nog ff uitdraven en galoperen
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Doei!

Tamara

Re: Dressuren en springen op Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 20:29

JITP => HAW

nati

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 21:21

jaaaa...... Haha! mijn paardje Tong uitsteken ...

Hij ging echt goed Eef, het springen was heel erg wennen voor hem....het was wel echt lachen hahahah...wat heeft ie toch een springtechniek Clown

hmmmm....opbouwende kritiek: Volgende keer iets langzamer proberen dat hij meer in de hoogte springt ipv in de verte....stja..moeilijk om te zeggen, heb niet zoveel verstand van het springen Clown , Wat je wel aan de foto's ziet...is dat hij op bij geen enkele sprong uitkwam maar hij wist er steeds wel weer overheen te komen Haha! ... En probeer met de sprong meer mee te gaan met je handen, want ik zie dat je hem daar af en toe een beetje tegenwerkt, en je eigen houding, beugels wat korter zodat je ook de buigen in je knieen goed kunt houden Haha! ....lief comentaar toch,

gewoon vaker doen Tong uitsteken dan leer je hem vanzelf beter kennen..... En ik hoop dat andere nog opbouwende kritiek hebben waar we de volgende keer aan kunnen werken.

kus Doei, doei
Laatst bijgewerkt door nati op 03-08-08 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 21:38

Oneliner verwijderd Lachen

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 22:20

Is ie maanblind aan beide ogen of 1 ? In het laatste geval zorgen dat het goed de kans krijgt om met zijn goeie kant te kunnen taxeren.
Drafbalken moeten een stuk verder uit elkaar als ik het zo bekijk op de foto. Verder zou ik een balk voor de hindernis leggen zodat je het afzetpunt makkelijker te bepalen maakt.
Hakken naar beneden houden en niet teveel voor het paard uitspringen. Niet je handen vastzetten op de manekam maar in de richting van de mond iets meer meegeven boven de sprong.

CarmN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 22:23

Misschien is het een idee om bij het springen een extra balkje neer te leggen een stukje voor de hindernis, op een galopsprong. Dan komt je paard vaak beter uit. Ook tellen wil helpen, een aantal galopsprongen voor de hindernis, dan kom je voor jezelf beter uit en dan kan jij op het goede moment afzetten. Verder moet je natuurlijk blijven oefenen, want het is voor hem een tijdje geleden dat hij voor het laatst gesprongen heeft en dus moet hij er mogelijk weer even aan wennen Knipoog.
Bij het dressuurgedeelte vind ik dat je best wel verkrampt in je handen, je houdt behoorlijk vast. Probeer iets meer te ontspannen. (Dat klinkt makkelijker dan het is.) En probeer rechtop te blijven zitten, bekken kantelen en benen lang houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 22:26

Idd even een galopbalkje ervoor, dat maakt het wat makkelijker voor 'm om in kadans door te galopperen. En voor jou dus ook.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 16:08

Wauw Leo gaat goed! Ziet er lekker ontspannen uit. Met springen misschien iets meer je hand meenemen naar voren, maar vind dat jullie het goed doen hoor voor zo lang niet gesprongen!

Pebbs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 16:28

Hai ! ten eerste een mooi paardje ! Haha!
mijn enige 2 tips voor jouw zijn :::
1. : Je mag zelf wel wat meer meebuigen over de hals van het paard boven de hindernis.
2. : Ik vind dat je je handen meer naar voren moet doen, meer meegeven, zeker met een paard dat maanblind is en het dus nog moeilijker voor hem is ! en hij het allemaal weer een beetje moet leren, kan je beter je handen meer naar voren doen zodat hij de ruimte heeft om over de hindernis heen te komen, en zo te zien heeft hij dat zeker nodig !
Verder ziet het er netjes uit Haha! doe je best !

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 17:38

Probeer hem echt méer ruimte te geven van voren, je ziet een lipje open gaan, een dikke spier achter zijn kaak, op de 2e spring foto houd je hem behoorlijk tegen en op het zweef moment moet hij zn hald meer kunnen gebruiken om goed in evenwicht te blijven.
Niet de teugels losgooien, maar hem juist ondersteunen.

Verder écht aan je benen gaan werken, ze liggen soms giga naar achteren en je spoor verdwijnt soms in zn buik.
Zeker handig op een paard wat je niet goed kent, spoortje af en voor het voorwaarts rijden een zweepje erbij.
Net springen gebruik je een spoor alleen om bijv. in het parcours je paard net even feller te kunnen aansporen om zodat je goed voor de hindernis uitkomt, wat scherper de hoek om kunt zetten zeg maar.

Verder geeft het toch wel een aardig plaatje zo Lachen

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 20:22

Ik zou inderdaad wat meer op je houding letten, maar na even oefenen is ook dat oke! Misschien rustiger opbouwen van het springen, eerst wat lage kruisjes, en daarna pas stijlsprongen.. Leuk paardje! Balkjes wat verder uit elkaar, en spoortjes af als je alleen maar een losse hindernis rijdt.. Volgens mij is het niet nodig namelijk.. Kort zweepje is wel genoeg!
Veel succes met oefenen!
Kus, Me

nati

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 11:25

@Anne_GTI : hij heeft het aan 1 oog (linker) en wat bedoel je met deze zin: In het laatste geval zorgen dat het goed de kans krijgt om met zijn goeie kant te kunnen taxeren. ??? Lachen

@CarmN :wat bedoel je met een extra balkje? en hoe weet je hoeveel gallop sprongen je moet hebben?

@missblondie : haha ik doe altijd een stijl want een laag kruisje vind hij helemaal niks Bloos ...

@noekje en Oliefjuh : dankje je.....

Ik denk dat Evy ook wel gauw zal reageren, maar die is nu op vakantie Knipoog ,

Zijn er nog meer mensen met tips???

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 17:14

Moderatoropmerking:
Reacties die niet voldoen aan de regels van HAW verwijderd.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 17:30

wel leuk paard!! helaas wel beetje veel spanning, vooral te zien aan die laatste dressuurfoto, dat is wel beetje jammer. Maarja voor je eerste keer gaat wel netjes..

En met springen zie je hetzelfde weer als in de dressuur, paardje is gespannen. probeer ruimte van voor te geven zodat tie zich wat meer kan ontspannen. Wel leuk te zien wat voor een kracht er op de achterbenen kan komen met zo´n sprongetje (zie die achterbenen Lachen )

estherrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 19:27

je beugels mogen volgens mij met springen wel wat korter:$
verder echt heel mooi paard!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 20:13

Een paard wat aan een kant verminderd zicht heeft zal altijd met zijn goeie oog zijn hoofd richting sprong draaien en dus iets scheeft met het hoofd richting sprong gaan. Dat moet je niet gaan corrigeren als ruiter want voor het paard is het veel makkelijk om zo de afstand tot de sprong te kunnen inschatten.