haflinger stardust voor het 1st @ bokt!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AliesMeijer

haflinger stardust voor het 1st @ bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 15:40

hee! Haha!

Sinds een jaar heb ik 5 hele leuke verzorgpaardjes, en 1 daarvan is Stardust, een ongeveer 8 jarige haflingerruin.
Het is inmiddels 1 jaar geleden dat ik voor het eerst op hem mocht rijden.
Hij was toen ruim 2 jaar niet meer bereden, en daarom was het ook wel logisch dat het helemaal niet goed ging.
Hij was erg gespannen, rennerig en liep erg snel te diep.
Maar in dit jaar is hij al erg goed vooruit gegaan.
Ook ik heb dit jaar weer wat geleerd, en mijn houding is al iets minder slecht.
Na 2 week op vakantie te zijn geweest ben ik er vanochtend weer op geklommen.
Het zwaaien met de staart komt niet door irritatie ofzo trouwens, dit komt doordat hij zomerexeem heeft en daardoor heel vel reageert op de vliegjes die op jeukende plekken gaan zitten.
Het gaat al een stuk beter met zijn exeem. eerst had hij geen manen doordat hij alles eraf schuurde, maar ik smeer hem nu elke dag in met een zelfgemaakt middeltje en dat werkt super!
Hij schud nu ook niet meer met zijn hoofd onder het rijden.
Het was nog maar 10 uur, maar de zon was er al bij en het was erg warm, we hebben het dus lekker rustig aan gedaan.

dit waren wij deze winter:
1Afbeelding
2Afbeelding

en ik nog op een andere pony, 1 jaar geleden, maar dan kunnen jullie even mijn houding zien van toen.
3Afbeelding

en dit zijn we nu: (zonder zweep en zonder martingaal, MET manen!)
4Afbeelding
stappen:
5Afbeeldingdeze foto vind ik heel fijn.
6Afbeelding
7Afbeelding
8Afbeelding
9Afbeelding

lange teugel:
10Afbeelding

de draf- en galop foto's waren mislukt, maar voor het idee:
draf: mag iets meer zakken.
11Afbeelding
galop: ik moet meer ontspannen.
12Afbeelding

waar we nu mee bezig zijn is:
voor hem:
*niet opkroppen en te diep gaan lopen, het neusje er uit
*achterhand actief houden
*overgangen soepeler laten verlopen en hij moet sneller de overgang hebben gemaakt.

voor mij:
*ontspannen in galop
*tenen naar binnen
*vooruit kijken
*teugels korter nemen
*pianohandjes

enz. enz.... de rest mogen jullie zeggen!
ik heb ook nog een vraagje: ik zie dat mijn been niet op de singel ligt, maar anders zit mijn voet toch niet onder mijn heup en schouder en dan heb ik een stoelzit? wat is nu goed?
reacties en tips zou ik erg leuk vinden!
doei!
13Afbeelding
14Afbeelding

edit. een niveau hebben we niet echt.. op de manege waar ik les heb rijd ik L-wedstrijden, maar stardust en ik rijden geen wedstrijden. ik heb ook geen les op stardust, alleen op manegepony's/paarden.

Blinnii

Re: haflinger stardust voor het 1st @ bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 15:47

Dat ziet er al heel netjes uit Lachen.

Je benen heb je prima, je moet een lijn kunnen trekken vanuit je schouders door je heupen naar je hakken toe en dat heb je zo te zien nu prima.
Probeer in de galop een beetje als een zoutzak te gaan zitten, van daaruit kun je dan weer aan je houding werken. Je bent nu te gefocusd op het netjes zitten en daardoor ga je verkrampen. Zorg eerst dat je netjes op je kont kunt blijven zitten, dan komt daarna die mooie houding vanzelf Lachen.

Als je hem actiever voor je been wilt hebben, moet je veel [schijn]overgangen rijden. Hoe vaker je dit oefent, hoe sneller hij uiteindelijk ook de overgangen zelf zal gaan maken Lachen.

Al het andere commentaar geef je zelf al, dus daar zal ik verder niet over uitwijden.
Veel plezier nog met Stardust, ik vind het een knap ding Ja.

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 15:59

Blinnii schreef:
Dat ziet er al heel netjes uit Lachen.

Je benen heb je prima, je moet een lijn kunnen trekken vanuit je schouders door je heupen naar je hakken toe en dat heb je zo te zien nu prima.
Probeer in de galop een beetje als een zoutzak te gaan zitten, van daaruit kun je dan weer aan je houding werken. Je bent nu te gefocusd op het netjes zitten en daardoor ga je verkrampen. Zorg eerst dat je netjes op je kont kunt blijven zitten, dan komt daarna die mooie houding vanzelf Lachen.

Als je hem actiever voor je been wilt hebben, moet je veel [schijn]overgangen rijden. Hoe vaker je dit oefent, hoe sneller hij uiteindelijk ook de overgangen zelf zal gaan maken Lachen.

Al het andere commentaar geef je zelf al, dus daar zal ik verder niet over uitwijden.
Veel plezier nog met Stardust, ik vind het een knap ding Ja.
bedankt voor je reactie! hij reageer juist heel snel op mijn been. de overgangen terug zijn juist het probleem.. maar het gaat al beter als eerst. hij begint het een beetje te snappen. we oefenen het nu zo: ik ga eerst wat langzamer lichtrijden, zodat we wat minder snel gaan. (hij past zich dan aan) daarna ga ik dieper zitten en zeg hoo. als er dan geen reactie komt een halve ophouding en als hij dan niet reageerd zet ik m gelijk halt tegen de bakrand aan. dat laatste is nu al niet meer nodig: ik hoef alleen nog maar een halve ophouding te maken. mijn 'doel' is om hem met alleen mijn zit terug te kunnen nemen. dus we oefenen rustig door. Lachen
in de galop kan ik wel gewoon blijven zitten hoor, maar mijn schouders trek ik omhoog. die moet ik meer gaan ontspannen. de foto is een beetje een moment opname qua blijven zitten. ik rijd ook vaak zonder zadel. dat heeft mijn houding ook veel goed gedaan.
nogmaals bedankt voor je reactie!

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 16:59

Nou, dat scheelt al een hele hoop toch Lachen.
Voor je schouders kun je misschien een vast punt in de bak kiezen, dat je op dat punt even denkt van 'zijn mijn schouders nog netjes ontspannen.. nee?.. dan moet ik dat weer doen' en dan telkens als je langs dat punt komt er aan denken Lachen.
Het terugrijden zoals je het nu doet is een prima methode, dus daar ga ik dan ook niks meer aan toevoegen.

Veel succes en ik ben benieuwd naar meer Knipoog.

Lieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 21:47

Op de eerste foto vond ik het een lelijke haflinger..
Maar hoe verder ik naar benede scrolde hoe mooier ik hem begon te vinden Haha!

Volgens mij zijn jullie niet alleen rijtechnisch vooruitgegaan, maar ik vind ook dat de haflinger er stukke beter uitziet Haha!

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 18:03

Blinnii schreef:
Nou, dat scheelt al een hele hoop toch Lachen.
Voor je schouders kun je misschien een vast punt in de bak kiezen, dat je op dat punt even denkt van 'zijn mijn schouders nog netjes ontspannen.. nee?.. dan moet ik dat weer doen' en dan telkens als je langs dat punt komt er aan denken Lachen.
Het terugrijden zoals je het nu doet is een prima methode, dus daar ga ik dan ook niks meer aan toevoegen.

Veel succes en ik ben benieuwd naar meer Knipoog.

bedankt! dat zal ik zeker proberen! Lachen

Lieske_ schreef:
Op de eerste foto vond ik het een lelijke haflinger..
Maar hoe verder ik naar benede scrolde hoe mooier ik hem begon te vinden Haha!

Volgens mij zijn jullie niet alleen rijtechnisch vooruitgegaan, maar ik vind ook dat de haflinger er stukke beter uitziet Haha!

bedankt voor je reactie! ik vind m zelf ook veel mooier! natuurlijk komt dat ook wel een beetje doordat hij op deze foto's geen wintervacht heeft, maar hij heeft weer manen en staart, en hij is gespierder. (ookal is hij ook een beetje aan de dikke kant door al het gras.. Duivel )

nog meer reacties? als je hier toch bent.. Tong uitsteken

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 19:27

Zoals je zelf al zei je tenen naar binnen houden, op de draffoto lijkt het net alsof je naar voren zit, maar dat kan ook een zo lijken omdat de foto onduidelijk is.

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 20:27

Sabine_Duco schreef:
Zoals je zelf al zei je tenen naar binnen houden, op de draffoto lijkt het net alsof je naar voren zit, maar dat kan ook een zo lijken omdat de foto onduidelijk is.

bedankt voor je reactie! ik denk het laatste, omdat mijn instructrise dat nog nooit heeft gezegd (en dat had ze dan vast wel gedaan) maar ik zal er de volgende keer even op letten, en het aan mijn instructrice vragen. bedankt!

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 20:34

op de 1 foto waar je zegt dat het opzich wel een fijn beeld is kantelt ie iets Knipoog
Verder is ie positief veranderd zeg! echt mooi paard geworden (moest 2x kijken of het dezelfde was Schijnheilig)

Verder probeer lekker trots te zitten en hem lekker door te rijden, komt het helemaal goed OK dan! !

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 20:41

angelaatjuh schreef:
op de 1 foto waar je zegt dat het opzich wel een fijn beeld is kantelt ie iets Knipoog
Verder is ie positief veranderd zeg! echt mooi paard geworden (moest 2x kijken of het dezelfde was Schijnheilig)

Verder probeer lekker trots te zitten en hem lekker door te rijden, komt het helemaal goed OK dan! !

ja nu je het zegt! hihi ik had het zelf nog niet gezien, ik zal erop letten dat hij recht blijft. fijn dat je m mooi vind geworden! Haha! bedankt voor je tips!

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 12:09

nog iemand?