[AC] Acapulco@work Rechtrichten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alabaster

[AC] Acapulco@work Rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 17:58

Dit is Acapulco een Oldenburger ruin van 9 jaar. Accie en ik zijn zins kort bezig met rechtrichten (Antoine de Bodt methode). Ik ben een keer gaan kijken op een clinic van Antoine en zijn leerlingen in Aalsmeer, ik was zo onder de indruk van deze methode dat ik dit zelf ook wilden ervaren met mijn paard. Ik kwam op de clinic in contact met Mireille den Hoed( leerling/instructeur Bodt methode en docente aan de opleiding http://www.PaardenRecht.org) Zij wilden heel graag mij les komen geven en dat hebben we nu ook al drie keer gehad.Ik ben zeer tevreden en deze methode ligt ons allebij heel er goed. Het is net of je opnieuw moet leren paardrijden, heel anders maar heel logisch. Wij willen uiteindelijk ook gaan starten maar eerst moet het helemaal voorelkaar zijn voor we de ring ingaan. Nou hier de foto's ( Met dank aan Loizy@ bokt voor de foto's)

We werken in de les aan het verticaal recht maken en het goed voorwaarts maken op minimalen hulpen.
Goed voor me uit kijken is een pre (best moeilijk)
Afbeelding
In een hoek van 90 graden mee naar voren zitten als hij voorwaarts moet
Afbeelding
Lekker voorwaarts
Afbeelding
Mijn benen liggen echt te ver naar achter
[imghttp://i181.photobucket.com/albums/x20/Loizfotografie/ac5.jpg][/img]
Korte rechten lijnen rijden
Afbeelding
Van hand veranderd, en we hebben lol Haha!
Afbeelding
Dat begint er op te lijken Clown
Afbeelding
En toen de galop
Afbeelding
Blijven staan in de beugels om hem niet in de weg te zitten.
Afbeelding
Zijn zeer geconcentreede hoofd
Afbeelding

Zo dat waren de foto's van de les. In de les moet ik ook mijn lichtrijden blijven controleren of het echt wel licht gaat. Dat moet door minimaal twee keer te blijven staan zonder uit balans te vallen. Dus niet staan zit maar staan staan zit.
Ik ben benieuwwd wat jullie ervan vinden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-07-08 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [AC] - tag toegevoegd.

Bolzak23

Re: Acapulco@work Rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:04

Maar waarom moet je naar voren gaan zitten om hem voorwaarts te krijgen, leg je dan niet alleen maar meer gewicht op de voorhand??
Ik ken deze methode verder niet hoor daarom vraag ik het.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 18:11

Omdat hij niet echt voorwaarts is, moet je meegaan met hem in zijn beweging naar voren. Wil je terug in tempo kom jij met het boven lichaam iets terug. Nee het is juist niet op de voorhand alles komt vanuit achter. Let wel dit is echt het begin van deze methode over een jaar zullen het hele ander plaatjes zijn.

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:17

Ow ja oke nou ja dat kan ik ken het ook niet dusja. Veel succes ermee en zet er maar weer eens fotos op dan Haha!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:19

leuke foto's alleen waarom hang je zo voorover zo dwing je hem bijna om op de voorhand te gaan lopen, verder mag ie wel iest meer bij elkaar want hij is nu meters lang

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 18:43

sjorsie schreef:
leuke foto's alleen waarom hang je zo voorover zo dwing je hem bijna om op de voorhand te gaan lopen, verder mag ie wel iest meer bij elkaar want hij is nu meters lang

Lees even mijn hele post Knipoog Deze methode is anders als de engelse meest bekende manier.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:49

ik ken deze methode niet,ik zie wel een mooi paard wat vreselijk uit elkaar loopt...maar ik ben opgeleid in engeland ,ik denk dat het daar aan ligt.
ik zou hem toch zeker ook met je handen opvangen,zodat je hem wat meer in elkaar rijdt...maar dat is dus niet de bedoeling van deze methode begrijp ik,succes verder.
Ik vind een jaar wel lang trouwens,om te bereiken wat je wil...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:51

Het wordt wel wat moeilijk om zo (veel) commentaar te krijgen/geven.

Het naar voren zitten snap ik niet helemaal, maar heb verder weinig kaas gegeten van die methode (en eerlijk gezegd heb ik er ook niet veel mee)
Wat mij zo opvalt van de foto's is het tempo. Gek genoeg is een foto een stilstaand beeld, maar ik krijg een gehaast beeld bij de foto's. Dus kunnen 2 dingen kunnen betekenen, hij loopt over z'n tempo (en uit elkaar) of je slaagt in je doel: Sneller maken voor het been en voorwaarts lopen.

Verder; rechtmaken en impuls krijgen (reactie op been en vw zijn) kun je ook voor elkaar krijgen door hem op te vangen. Nu raak je eigenlijk al de energie kwijt wat je er van achter in stopt, daar doe je nu niks mee van voren. Misschien komt dat nog in een later stadium, maar dat is eigenlijk zonde. Opvangen en hij gaat van zelf meer dragen (impuls krijgen)

Succes verder Lachen
Laatst bijgewerkt door Sammie op 27-07-08 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:52

Hoi!

Ik heb zelf ook een les gehad via deze methode (ook bij een leerling van Antoine) en ik vond het ontzettend moeilijk! Het is onwijs anders dan normaal engels rijden. Ik merkte bij mijn paard wel gelijk al verschil, dat hij lekker los kwam in zijn lijf.
Ik vind het er al goed uit zien, helemaal omdat je nog maar zo kort ermee bezig bent. Heel veel succes verder!

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:54

Yep, ik ben ook om; en er zijn meerdere wegen naar Rome!
Ik ben nu samen met mijn dochter op deze manier aan het lessen en het is effe wennen, maar het bevalt ons en vooral onze Haffies super! Toevallig ook bij Mireille. Deze manier van rijden is super vriendelijk en een echte eyeopener voor ons. Pling In het begin rijd je het paard lang, tot hij helemaal recht is en dan pas wordt het opgenomen of zoals Mireille zegt; 'biedt het paard zich aan" .TS les jij in Schaijk of komt Mireille aan huis?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:55

Ondanks dat ik ook de techniek van Bodt niet ken. Vindt ik dat het paard best wel al nagevelijk loopt ondanks dat je er niet veel aan rijdt. Ik denk inderdaad dat als je over een jaar nog eens een topic opent je een wereld van verschil ziet.
Je paard lijkt op de foto's goed voorwaarts. En dat mis ik bij een heleboel paarden die op een engelse manier (vaak in de krul getrokken) worden gereden.

Heel veel succes met je nieuwe leermethode!

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:58

Ik ben bang dat je een heleboel opmerkingen krijgt als "wat is ie lang" en "wat loopt ie uit elkaar"... Daar moet je je maar even helemaal niks van aantrekken maar ik denk dat je dat niet doet omdat je heel bewust hebt gekozen om voor deze methode van rijden te gaan.
Heb het zelf ook een aantal maanden gedaan met de arabier uit mijn profiel en die liep na een aantal weken al helemaal anders. Veel makkelijker nagevelijk, losser in het lijf (en het was een plank!!) maar het ziet er voor de toeschouwer niet heel spannend of mooi uit, zeker niet in het begin.

Ik vind het overigens heeeeel erg goed dat je je paard en jezelf een jaar de tijd geeft om tot resultaten te komen. En als jij goed les hebt dan denk ik dat het je absoluut gaat lukken!

Succes ermee!!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:59

Alabaster schreef:
sjorsie schreef:

Lees even mijn hele post Knipoog Deze methode is anders als de engelse meest bekende manier.

oke ik rijd zelf niet via deze methode maar ik zie niet hoe je door voorover te staan en je handen omhoog te houden hoe je dan naar een paard wilt komen wat vanuit de achterhand loopt met een fijne aanleuning.

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 19:13

ik vind wel dat je paard zo echt op eigen benen leert lopen.. ik zie dit liever dan mensen die te snel willen en maar lopen trekken in die mond en waar de achterbenen een uur later
komen langswandelen.. dan maar een jaartje extra training Knipoog

wel mag je van mij je hakken wat meer uitdrukken soms en je beugels wat langer.. (maar weet niet of dat kan omdat je ook in verlichte zit moet)

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 19:17

Poeh...dat is bokt he Clown . Ja ik had het inderdaad wel kunnen verwachten dat er reacties zouden komen wat lang en uit elkaar op de voorhand enzo. Ik begrijp deze reacties ook wel zou ik ook hebben als ik deze methode niet zou kennen.Gelukkig zijn er ook hele leuke reacties en mensen die er bekend mee zijn Pling Mireille komt bij mij op stal les geven als ik een groepje bij elkaar heb en soms maakt ze een uitzondering als ik te weinig mensen heb Haha!

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 19:24

Daar ben ik het wel mee eens het paard leert goed op zijn eigen benen lopen, maar ik denk niet dat je het te lang moet doen dan is het hartstikke moeilijk om straks als je hem gaat opvangen weer recht te gaan zitten.

En je kan een paard ook voorwaarts maken + rechtop blijven zitten zonder te trekken..

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 19:26

spottie schreef:
ik vind wel dat je paard zo echt op eigen benen leert lopen.. ik zie dit liever dan mensen die te snel willen en maar lopen trekken in die mond en waar de achterbenen een uur later

wel mag je van mij je hakken wat meer uitdrukken soms en je beugels wat langer.. (maar weet niet of dat kan omdat je ook in verlichte zit moet)

ROFL Haha ja dat is waar. De meeste willen het krulletje zien en dan is het al snel goed. Zonder eigenlijk te weten hoe hun paard werkelijk loopt en waar ze mee bezig zijn. Ik vindt het ook heel jammer om te horen dat de mensen pas bij deze methode komen als het eigenlijk al te laat is.
Mijn hakken uitdrukken dat moet ik zeker erger me er ook gewoon aan. Mijn beugels zijn nu nog wat kort om goed me balans te zoeken dat is zo iets makkelijker. Thanks

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 19:28

spottie schreef:

Sluit ik me volledig bij aan! Je hakken vielen me gelijk op, je trekt ze erg omhoog op sommige momenten.
Verder weinig aan te merken, ken de methode niet. Ik vind het wel een erg fijn beeld geven. Er wordt vaak zoveel gefocussed op de voorkant, de rest van het paard wordt vaak vergeten... dit lijkt mij een veel fijnere methode, ga me er zeker eens in verdiepen als ik dit zo zie! En lekker de tijd geven om aan deze methode te wennen en goed uit te voeren, super hoor! Ben erg benieuwd naar topics over een tijdje!

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 19:45

Eindelijk een HAW topic he Diaan!
Mooie foto´s hoor, maar dat kan ook niet anders met z´n paard (vooral z´n hoofd kwam steeds in de lens.. Vingers aflikken )
Uhm even commentaar want anders voldoet ie niet aan de regels, idd je hakken maar dat weet je zelf al..
Nou, tot morgen (waarschijnlijk)!

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 19:58

Steinbrecht schrijft het al in zijn gymnasium, het zwaartepunt van de ruiter moet gelijk vallen met dat van het paard. Op een paard dat zich nog niet draagt en dus niet verzameld loopt, ligt het zwaartepunt op de voorhand en moet de ruiter dus als het ware naar voren zitten.
Wanneer het paard door het juiste werk zich meer en meer leert dragen, verplaatst het zijn zwaartepunt en kan de ruiter zich mee verplaatsen.
Je hoeft een paard ook helemaal niet bij elkaar te rijden want dan zit je met het idee van vooraan tegenhouden en achteraan bijpompen. Het paard leert door doelgerichte training meer en meer last op te nemen achteraan en daar meer te gaan hurken.
Als je zelf eens gaat hurken, zal je merken dat je hals vanzelf gaat welven.
Je hoeft dus helemaal niet vooraan op te nemen om energie tegen te houden en nog van dat fraais. Naarmate de training vordert zal het paard spontaan en vanzelf de hals gaan welven en zich meer en meer gaan dragen.

Afbeelding
Hier loopt hij dus perfect, mooi in balans, hals mooi lang en neusje eruit. Moet je je maar eens inbeelden dat je een waterpas op zijn rug zou leggen...hij loopt dus niet op de voorhand maar loopt gewoon waterpas, in evenwicht, ontspanning en balans.
Als je een lijn trekt van zijn spronggewricht rechtsachter en doortrekt naar de knie linksvoor zie je zelfs dat hij lichtjes bergop loopt.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 20:14

Teigetje wat een geweldige uitleg, dank je wel, daar kan ik wat mee Go jij! Go jij!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 20:18

Leuk, weer een nieuw topic! Lachen

Ik zie zeker vooruitgang, je paard is veel voorwaartser! Volgens mij ben je nog een beetje zoekende in je eigen houdig, naar wat goed en comfortabel is. Komt vanzelf goed, moet je wel goed voor je uit blijven kijken, dat maakt het paardrijdende leven echt veel makkelijker. Haha!

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 20:21

Leuke foto's, ben benieuwd of deze methode werkt en naar foto's in het vervolg! (Even een off-topic wat voor laarzen heb je aan? Ik vind ze erg mooi zitten! Bloos )

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 20:24

Ja me houding is echt nog niet wat het moet zijn, klopt Ja
Het goed voor me uit blijven kijken ben ik ook hard aan het oefenen, en gelukkig word ik er regelmatig aan herinderd. Het is echt waar dat je veel beter voelt wat er gebeurd onder je als je goed voor je kijkt, dank je wel.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 20:33

Noah2006 Dat zijn de nieuwe van Ariat waterproof. Ze zitten echt heerlijk.