Ik rijd Devanieo nu ongeveer 1.5 maand denk ik. Devanieo is een Andalusiër van 9 jaar oud, maar hij gedraagt zich nog regelmatig als een puber. Je moet hem echter bezig houden, anders gaat hij zichzelf bezig houden. Devanieo heeft een gezwel in zijn mond, waar hij (nu) geen last van heeft. Maar vandaar zijn iets dikkere lippen

Devanieo komt uit Spanje en is daar vermoedelijk ook ingereden. Hij reageert erg goed op je zit- en beenhulpen. We rijden geen wedstrijden en ook geen bepaald niveau. De zijgangen zitten er op, maar achterwaarts bijvoorbeeld weer niet.
Waar wij nu aan werken:
- Zijn achterhand versterken
- Zijn neusje op de loodlijn krijgen, hij gaat snel te diep (achter de loodlijn) lopen
- Hem wat langer en ontspanner in zijn lichaam maken, hij buigt vaak tot halverwege zijn lichaam
- De linkergalop bevestigen (hij springt vaak verkeerd aan)
- Galop in het algemeen versterken
- Achterwaarts trainen (hij heeft door zijn vroegere eigenaren geleerd om te steigeren op de commando's voor achterwaarts)
Ik begin tijdens het rijden altijd erg laag en diep. Ik probeer zijn neusje wel op de loodlijn te houden dan. Ik rijd dan veel (schijn)overgangen, voltes en slangevoltes, voorwaarts-neerwaarts. Hij loopt op het moment soms daarbij nog op de voorhand, maar we zijn er nog niet lang mee bezig. Vooral in de galopfoto kan je dit goed zien. Sowieso draagt hij nog niet echt van achter, maar daar zijn we mee bezig

Mijn verbeterpunten:
- Ellebogen aan lichaam
- Constant teugelcontact houden, verlies anders de aanleuning
- Tenen naar binnen
- Polsen niet inknikken en handen bij elkaar
- Onderbenen op hun plek houden (liggen soms wat te ver naar voren)
Voor het rijden

Losrijden. Probeer ik altijd laag en rond te doen en veel volte's rijden met binnen- en buitenstelling

Maar ontspannen loswerken is moeilijk als er een flippend paard in dezelfde bak gelongeerd wordt

Dan maar naar buiten, naar de modderige en natte buitenbak

En toen was hij niet wit meer

http://img509.imageshack.us/img509/6572/13qv9.jpg
Ontspannen, voorwaarts-neerwaarts galopje

Veel voorpluk

http://img509.imageshack.us/img509/3909/14vv2.jpg
Hier wil ik hem hebben, ontspannen, opgericht maar wel netjes op de loodlijn

Daarom vlak hierna uitgebreid beloond en naar buiten om uit te stappen.

Buiten uit stappen, was alleen ergens een optreden van een band, dus dat werd dribbelen naar huis...

Om een halve minuut later alweer bijna te slapen