Lorna op wedstrijd Nieuwe Heuvel, B 190+172

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

OoappeloO

Lorna op wedstrijd Nieuwe Heuvel, B 190+172

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 20:39

Onze 7e wedstrijd gehad 12 juli op de Nieuwe Heuvel in Lunteren. Om eerlijk te zijn hebben we nog nooit zo slecht gereden . Of nouja we, Lorna heeft me laten barsten van hier tot ginder. Alleen maar druk doen (zo ziet ze er niet uit, maar onder me is het in brok drukheid) en trekken! Niet normaal .
Even 2 dingen voor extra duidelijkheid, thuis kunnen we het prima, ook met dips, maar niet zo belabberd als het nu ging. Verder heb ik moeite om Lorna te rijden want ze is sowieso sterk en niet makkelijk bij elkaar te rijden en ik heb een aandoening waardoor ik veel minder kracht heb dan een gemiddeld mens.

Ik rijd Lorna nu ruim 2.5 jaar, ze is een Faram x Visioen en een ras echt springpaard Knipoog Die gepest wordt met dressuur Ach gut Haha!
Thuis trainen we op B niveau, veel bezig met de basis qua schakelen, losheid en gedragenheid. Wel kunnen we alle oefeningen t/m het Z1. Die nemen we dus ook mee in de trainingen, voor meer aandacht en om los te maken.

Mijn houding is al veel verbeterd, maar doordat ik druk met Lorna bezig ben vergeet ik aan mezelf te denken Bloos Ook kunnen me bekken niet optimaal kantelen, dat zie je terug in de galop en doorzitten.

De 190 voor de eerste proef, veulste hoog maar mooi mee genomen. 2e proef ging beter want ik had 'er op 'er plek gezet, 172 Vork
We hoeven nog maar 1 punt in de B, zodra we die hebben gaan we over naar het L1, meer afleiding en te doen voor ons.

Alles aan tips en commentaar is welkom! Lachen

01. http://i173.photobucket.com/albums/w54/OoO-appel-OoO/Met%20border/Topics/HAW%20wedstrijd%20NH%2012%20juli%2008/DSC_0001-border.jpg

02. Afbeelding

03. http://i173.photobucket.com/albums/w54/OoO-appel-OoO/Met%20border/Topics/HAW%20wedstrijd%20NH%2012%20juli%2008/DSC_0008-border.jpg

04. Afbeelding

05. Afbeelding

06. Afbeelding

07. http://i173.photobucket.com/albums/w54/OoO-appel-OoO/Met%20border/Topics/HAW%20wedstrijd%20NH%2012%20juli%2008/DSC_0038-border.jpg

Lekker trekken dus:
08. http://i173.photobucket.com/albums/w54/OoO-appel-OoO/Met%20border/Topics/HAW%20wedstrijd%20NH%2012%20juli%2008/DSC_0039-border.jpg

Terug naar bijna stap:
09. Afbeelding

10. Afbeelding

Nog meer trekken:
11. Afbeelding

Trektrektrek Vork (+ een opdonder van mij):
12. http://i173.photobucket.com/albums/w54/OoO-appel-OoO/Met%20border/Topics/HAW%20wedstrijd%20NH%2012%20juli%2008/DSC_0061-border.jpg

13. Afbeelding

Tweede proef:
14. Afbeelding

15. Afbeelding

16. Afbeelding

17. Afbeelding

We kunnen het wel! Ja :
18. Afbeelding

Mn pa wilde een leuke foto maken Haha! :
19. Afbeelding

Samen met eigenaresse vol verbazing naar punten kijken:
20. Afbeelding

Oscar
Forumcoördinator

Re: Lorna op wedstrijd Nieuwe Heuvel, B 190+172

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 20:50

Gefeliciteerd met je winstpunt Lachen
De ene keer krijg je er eentje terwijl je het eigenlijk niet verdient, en de andere keer loop je het mis terwijl het misschien wel terecht was. Dat is nou eenmaal met jurysporten Knipoog

Ik vind de foto's van de 2e proef aanzienlijk beter dan van de 1e proef. Op het 2e deel van de foto's lijk je je paard een stuk beter bij elkaar te rijden dan op het 1e deel van de foto's. Daar ziet het er allemaal een beetje lang en 'uit elkaar gevallen' uit, je paard komt daar ook niet helemaal lekker rond. Op het 2e deel van de foto's is dit een stuk beter.
Ik denk dat het voor jou een aandachtspunt is om niet met je handen te gaan rommelen. Ook al gaat je paard niet zo lekker, probeer het niet op te lossen met je handen vast zetten (op een vreemde plaats Knipoog) maar probeer in elk geval zelf correct te blijven zitten. Op je kont en met een knikje in je ellebogen Lachen
Let daarbij ook op de lengte van je teugels. Als je teugels wat te lang worden dan is de simpele oplossing om ze iets korter te maken Knipoog Je kunt ook je handen op een vreemde manier gaan bewegen / vastzetten zodat je voor je gevoel de juiste lengte krijgt, maar da's niet helemaal de weg Knipoog Je hele houding wordt er een stuk minder door en da's zonde Lachen

Alvast veel succes voor de volgende keer!

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 20:51

Lekker hoor, bijna de punten voor t L...

Alleen paardrijden is geen krachtsport, als ze trekt niet terugtrekken maar juist goed met je been naar je hand toe rijden.. Probeer dr wat losser te laten van voor, want nu lijkt ze af en toe ook iets te kantelen in dr hoofd..

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 21:55

Uhhh nog losser? Doordat ik weinig kracht heb heeft ze veel ruimte van voren! Teveel zelfs eerder. Ik moet idd wel meer met mn been rijden. Helaas kost me dat veel energie.

2e deel ging idd beter, had 'er tussen de proeven door even goed op 'er plek gezet en dat werkte.

Ik wéet dat ik op mn kont moet zitten, ben 'er ook mee aan het werk, ga zitlessen nemen aan de longe, en hopelijk kan mn fysio mn bekken losser krijgen.

@ Oscar: met mijn handen rommelen? Wat bedoel je precies en waae zie je het aan? Teugels moeten idd korter Ja En ik zie dat mn handen wel wat hoger mogen.

@ Marieke: kantelen zie ik hier op 1 foto terug. Lorna heeft als ze het te hard werken vind wel de neiging om te kantelen. Kracht gebruik ik zeker niet te veel van mijn kant, het is hier meer Lorna die liep te hangen en douwen.

Thanks voor het commentaar, met stukken kan ik zeker wat! (en het is een bevestiging van wat ik voel)

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 22:20

OoappeloO schreef:
@ Oscar: met mijn handen rommelen? Wat bedoel je precies en waae zie je het aan? Teugels moeten idd korter Ja En ik zie dat mn handen wel wat hoger mogen.

Op sommige foto's zie je dat je teugels eigenlijk iets te lang zijn. Dan wil je toch de juiste teugeldruk hebben en dat doe je dan door je handen op een andere plaats te zetten. Soms wat terugwerkend, soms wat laag en breed.
Da's heel logisch hoor, je ziet het heel vaak gebeuren en ik deed het zelf ook vaak Knipoog
Je wilt toch hetzelfde gevoel houden en dan denk je er soms niet aan dat het probleem in je teugellengte zit. Vervolgens ga je dat (doordat je onbewust vergeet waar het probleem vandaan komt) op andere manieren oplossen (laag/breed, terugwerkend), dat bedoel ik met rommelen Knipoog

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 22:22

Ahh okee, snap hem! Ja Ik ga de springteugels eens onder de schimmel vandaan halen denk ik.
Ookal heb ik normaal niet het probleem van lange teugels, dit alleen als ze zo trekt zoals hier.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 23:36

je handen misschien iets hoger houden? je paard lijkt trouwens sprekend op de mijne:D

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 08:12

gefeli met je wp!
2e proef ziet er idd mooier uit, komt ze er fijner doorheen Lachen beetje vreemd gepunt dan... maar ja das jury sport he... blijft lastig!
heel veel succes straks in het L1!

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 10:13

Ik heb geen idee wat de tweede jury wilde zien dan, voor die middendraf heb ik een 4 zonder commentaar erbij... En zo heb ik nog een aantal 4-en zonder commentaar. Maargoed, komende zaterdag laatste wp halen en me plaatsen he Knipoog

Iemand nog een tip om 'er van dat trekken af te krijgen? Ze doet het alleen op wedstrijd en dan ook maar soms. Thuis erop trainen gat dus niet, en veel met mn been eraan rijden werkt ook niet echt, gaat ze juist meer van hangen.

Ukkie_Cathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 12:01

Leuk paard, maar probeer(net als oscar zei) wat meer te gaan zitten, dan voel je meer hoe je paard loopt en kan je ook eerder inspelen op haar gedrag. Dan kan je ook beter je handen voor je plaasten, hierdoor kan je beter inwerken in plaats van dat je gaat terugwerken/trekken en ze eigenlijk ophoudt met lopen.
Die van mij heeft wel eens de neiging om dr hoofd hoog te plaatsen en dan daar te blijven hangen=een soort trekken. Ik zet haar dan op de volte en rijdt met mn binnenbeen naar mn buitenteugel. mn binnenhand houd ik laag net voor het zadel en ik werk daar zachtjes mee in naar voren. Als ze begint te klooien en zich gaar vervelen, dan wissel ik van hand.
Soms werken overgangen ook!
Iig heel veel succes!

noekk_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 14:44

Op een van de eerste foto's zag ik dat je in elkaar dook.
Dat is wel jammer, want je paard kan super lopen!
Veel succes nog. Haha!

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 15:27

Tja het blijft raar he jury's? Knipoog

Kleine tip: Hangen en trekken duid er simpelweg op dat ze niet genoeg van achter naar voren gereden wordt. Als ze haar achterhand genoeg gebruikte had je hier geen last mee.

Wat mij altijd heel goed helpt op zo een moment: is het koppie vergeten en enkel en alleen overgangen rijden.

2 passen stap 2 draf, halt, draf 2 passen en dat zo door en door. Geloof me aan het eind van het rijden ben je natter dan je paard en heb je koppijn van het denken maar je paard reageerd sneller dan jij Knipoog

Lekker elektrisch aan je hulpen en die achter hand eronder. hangen kan ze dan niet. Het klinkt misschien een beetje l.ullig maar ik geloof niet dat een paard je laat zitten... alleen misschien dat jullie er niet samen uit gekomen zijn.... het ligt dus bij jou. Blijf zelf rijden, dan komt het helemaal goed. Ik vind jullie een hele leuke combi dus OP NAAR DE VOLGENDE WINST!!!!

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 17:42

Overgangen rijden we al zo veel dat we er ziek van worden Bloos Ook veel naar bijna stap en eruit, wat naar voren en weer terug. En idd naar stap, zo'n 2 passen en weer draven, terug naar stap, halt, achterwaarts en weer draf. In galop ook naar voren en weer terug, overgangen stap galop doen we ook.
Verder veel stelling wisselen zodat ze makkelijker aan beide kanten loslaat. Zodra ze los is nemen we schouderbinnen, travers, wijken en appuyementen mee. Ook 8-jes rijden en dan blijven schakelen.

Zo doen we het altijd, en dat werkt prima en heerlijk. Alleen een enkele keer, deze en in Kootwijk, laat ze me gewoon weg echt zitten. Door opeens te gaan miepen. Want dat is ze een miep Knipoog

Op de foto's zie ik dat de hoek bij 'er achterbenen even groot is als bij 'er voorbenen. ik vind dat ze achter hier aardig lekker meeneemt.

Wel klopt het helemaal wat je zegt Rana Ja Punt is alleen dat ik dat ook doe! Maar dus een enkele keer loopt ze alsnog te miepen. En dan kan ze hangen én met impuls lopen Knipoog

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 18:03

dan moet je het misschien toch iets in je eigen houdig terug gaan zoeken en op zo een moment eens gaan kijken of je niet toevallig iets anders rijd dan normaal? Op zulke momenten is het namelijk wel heel erg mens eigen om te gaan spannen. je heb je handen altijd vrij breed staan, het kan inderdaad ook helpen om ze iets hoeger en bij mekaar te zetten. want als je ze laag hebt. heb je je even wicht ook op je armen , kukel je als het waren naar voren, (zie je op de foto's ook wel) en is het voor je paard alleen maar heel lastig om niet op de voor hand te vallen.
Kijk eens of je instructrice nier met je kan gaan oefenen om je evenwicht meer naar je midderif kan krijgen ipv je armen. ([size=24]helpt bij marieke ook goed paard hangt spontaan NIET meer!!! Haha! )[/size]

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 18:53

Ik vind ook je foto's van de 2e proef er beter uit zien!

Denk eraan dat je voor je uit kijkt en je handen meer boven de hals houd. Verder af en toe wat op je tenen letten Knipoog

Was het dit keer wel fijn rijden daar op het gras? De vorige keer dat ik er was was het één blubberzooi en mijn pony kwam er amper doorheen!

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 20:38

Rana schreef:
Kijk eens of je instructrice nier met je kan gaan oefenen om je evenwicht meer naar je midderif kan krijgen ipv je armen. ([size=24]helpt bij marieke ook goed paard hangt spontaan NIET meer!!! Haha! )[/size]

klopt helemaal....

zitles aan de longe wil ook wel helpen en anders raan dr truc met bandages...

Nanou77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 22:26

Erg mooie foto's!
En gefeliciteerd met je mooie punten!
Ik moest die dag ook starten, wat een geluk met het weer he? Voorspelling was zo slecht...

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 14:39

Nimmy schreef:
Rana schreef:

klopt helemaal....

zitles aan de longe wil ook wel helpen en anders raan dr truc met bandages...

Bandages?

Vandaag les gehad van Helma. Ze was helemaal trots op me hoe ik erop zat (gewoon rechtop, knikje in mn ellebogen, benen mooi afhangend, handen op juiste hoogte en naast elkaar), alleen mn tenen soms maar dat is maar iets kapstok en mn linker onderbeen die wat naar achteren ligt.
Verder had ik paard weer lekker aan het lopen, súper mooie ontspannen en actieve overgangen, ik zat op mn kont, paard bleef mooi rond en sjouwde lekker door. Lachen

@ Rana: voorbeeld van Kootwijk: met losrijden was Lorna heerlijk om te rijden, mooi aan mn hulpen gesteld en lekker actief. Vlak voordat ik de ring in moest brulde er een hengst en de hele proef was verkl.oot Nagelbijten / Gniffelen Ik kon 'er aan rijden wat ik wilde ze deed het niet meer Tong uitsteken
T is ook wel Lorna 'er karakter, ze kan voor je door het vuur gaan, maar als ze 'er dag niet heeft gaat ze zelfs niet door een plas heen Knipoog
Oja Helma vind niet dat mn evenwicht op de verkeerde plaats zit. En dat is ook wel te merken want vandaag zat ik er gewoon prima op. Mja nu hing ze ook niet als zo'n miep.

Ringen waren deels te doen en deels slecht, zaten een paar omgewoelde stukken tussen, maar we kwamen er wel door heen.

June92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 16:00

Gefeliciteerd nog met je 190 Knipoog Altijd mooi meegenomen. Ik vind dat je paard over het algemeen niet slecht loopt, maar hij loopt vrij lang door zijn lichaam en daardoor straalt er weinig impuls van af. Probeer hem dus iets meer bij elkaar te houden, dat geeft al een veel beter beeld Ja

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 16:23

Thanks, idd als ze meer bij elkaar is zal het er een stuk actiever uitzien Ja

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 19:45

OoappleoO schreef:
Om eerlijk te zijn hebben we nog nooit zo slecht gereden . Of nouja we, Lorna heeft me laten barsten van hier tot ginder.

Jeetje dit vind ik echt een stomme opmerking, sorry. Ieder paard heeft wel eens een mindere dag, en als ruiter hoor je dit op te vangen en er het beste van te maken. Ook al gaat het rijden nog zo slecht, lekker makkelijk om het paard de schuld te geven.

Over het rijden:
Ik vind de foto's van de tweede proef er eigenlijk best goed uitzien. Ze loopt netjes over de rug, zet de achterhand eronder. Ja
Eerste proef vind ik duidelijk mindere foto's, hier is ze meer gespannen, ze geeft niet echt na zegmaar, en hangt op je teugel. Hier had je door goed van achter naar voren te rijden, en halve ophoudingen te maken het hangen kunnen oplossen.

Verder moet je op je houding letten, je schouders naar achter, handen rechtop, en denk aan de schouder-heup-hak lijn.

Veel succes de volgende wedstrijd, hopelijk gaat het dan wat beter. Lachen

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 17:13

Best wel mooie foto's Haha!

en idd ze is wat aan het trekken.. ze lijkt te hangen op je hand, dat is enorm irri. Helpt het dan niet om dan even flink been te geven.. Wanneer ze gaat hangen je hand openen + been dan schrikt ze vast wel ff omdat ze dan geen steun heeft aan je hand, misschien leert ze er dan wat van Knipoog
maar ja dressuur is nu eenmaal een jury sport en blijkbaar zag het er wel goed uit Lachen