Puber!!!Zion (GribaldixSultan)@work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zesiram

Puber!!!Zion (GribaldixSultan)@work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 18:31

Het is al even geleden dat ik foto's heb geplaatst van mijn puber: Zion@work
We hebben dan ook even in een flinke dip gezeten. Zion is een verschrikkelijk nuchter en ongecompliceerd dier, maar houdt zeker van een grapje. En helemaal als hij op die manier onder het werk uit kan komen. Hij had uitgevonden dat als hij maar erg hard ging, het liefst met het bit tussen zijn kiezen, ik zo benauwd werd dat ik hem een eindje aan liet modderen. Blijkbaar verlies je tijdens het baren ook al je lef, want ik ben eigenlijk nog nooit echt bang van een paard geweest. Sinds ik bevallen ben, is echter al mijn vertrouwen weg, zeker op zo'n jong dier dat nog geen half jaar onder het zadel is.
Ondertussen zijn we weer aardig uit ons dal gekropen, al ben ik nog steeds constant op mijn hoede. We zijn dus vooral aan het werken op het vertrouwen, aan beide zijden. Dit ritje was de eerste keer in de buitenbak sinds lange tijd. De laatste keer had meneer een blinde waas voor zijn ogen en was finaal door het hek gerend. Sindsdien durfde ik niet meer daar te rijden. Nu lekker even gelongeerd, beetje warm, meneer had heel de dag op de wei gestaan, en samen met een rustig paard afgesproken, dus we deden weer een poging.
Naast het vertrouwen zijn we vooral bezig hem recht te richten. Hij is LA zwakker en loopt dan daar ook graag van het been af. Het liefst gaat hij iets wijd lopen, ook omdat hij van die enorme passen kan maken. Dat corrigeren is het belangrijkste op het moment, dat doen we door veel voltes en achtjes te rijden. Hij moet aan de buitenteugel en het binnenbeen blijven, maar af en toe raak ik hem daar nog wel eens kwijt, vooral in galop.
Op wat voor niveau zitten we nu. Tja, hij kan alles uit een B-proef, alleen achter elkaar lukt het nog niet. Bovendien is in de goede galop aanspringen, mede door het scheefgaan, nog niet zo makkelijk. Dus eigenlijk nog lang niet op B-niveau. Voor mezelf valt me op de foto's vooral op dat ik mijn handen minder moet vastzetten en rechterop moet blijven zitten. Nou moet ik zeggen dat dat bij mezelf ook vooral erg veel spanning is, 'normaal' gaat dit al een stuk beter. Ik was vandaag vooral blij dat we heelhuids terug in stal kwamen. Nou ja, hier de foto's:

Afbeelding
Eerst even longeren voor de zekerheid ( ik stond te wiebelen op mijn benen van de zenuwen Bloos )

Afbeelding
Rustig instappen, ik moet meer veer in mijn armen houden en ze niet zo op mijn been vastzetten

Afbeelding
Het eerste stukje draf hadden we even ruzie, meneer trok op het hek als een springpaard, en dat is nou net niet waar ik hem voor gekocht heb Knipoog

Afbeelding
Dus maar even vol gas de gekkigheid er uit rijden ( aargh, die handen Bloos )

Afbeelding
En de controle weer terug......voor even in ieder geval

Afbeelding
Dan kunnen we wel rustig stappen!

Afbeelding
In draf gaat het weer op zijn hardst!

Afbeelding
Maar sommige stukjes wij al best fijn Haha!

Afbeelding
Het volgende rondje is hij weer van mij!

Afbeelding
Van hand veranderen en meneer geeft weer gas! Gelukkig durf ik wel mijn been erbij te houden ( nog zoiets, zodra hij gas geeft ga ik mijn been afsteken ).

Afbeelding
Nog teveel spanning van mijn kant, maar wat is het toch een leuk paard!

Afbeelding
Zijn knappe hoofd nog even Knipoog

Afbeelding
En de dame die hem over pakweg 16 jaar bij de junioren gaat uitbrengen Afbeelding

Het was me weer een genoegen! Haha, hoop dat er wat leuks aan commentaar langskomt Knipoog

JdBZadels

Re: Puber!!!Zion (GribaldixSultan)@work

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 18:42

Ik vind het een erg leuk paardje en vind ook dat je het leuk aan het lopen hebt hoor ondanks de spanningen af en toe.
Ook geef ik je ook even een groot compliment voor je voeten die je zo goed echt kunt houden (jaloezie) de meeste mensen en ik ook hebben meestal kapstokjes namelijk Tong uitsteken
Wel moet je op je hander letten wat rechter op en meer bij elkaar en idd niet vast willen zetten.

oja leuk kindje trouwens ben benieuwd hoe goed ze rijd over 16 jaar:P:D

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 19:22

knap paardje!!!! misschien de teugels iets korter nemen wnat op sommige teugels zijn ze iets aande alnge kant en probeer wat meer achterover te zitten.
de baby gaat alvast bij mam kijken hoe het moet.... op naar de shetlandpony

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 19:23

Nou Erleyne, vind het er helemaal zo gek niet uit zien Lachen Gewoon lekker door blijven oefenen en dan ben ik er van overtuigd dat het helemaal goed komt met jullie!

Enne, Emma kijkt er wel erg serieus bij, heeft ze dat van dr mama? *LOL*

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 19:25

Probeer vooruit te kijken en je handen wat hoger te houden (dragen dus Huilen van het lachen)
verder een mooi beessie, veel plezier er nog mee Lachen

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 19:27

Wat een prachtig paard zeg! Echt heel mooi beestje..

Verder zou ik er wat trotser en zelfverkererder opzitten want met zo'n smelt paard mag dat wel Knipoog

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 19:29

Wow, ziet er goed uit met Zion hoor! Veel beter dan mijn geblunder met Ziya.
Netjes hoor. Je moet idd wat meer voor je gaan kijken, maar ik heb ook de neiging om naar beneden te kijken bij Ziya. Ik zie graag waar zij naar kijkt om me voor te kunnen bereiden op dwaze reacties Knipoog.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 20:44

Er zitten toch leuke kiekjes bij hoor Erleyne! Pling
Misschien moet je je teugels wat korter pakken, zodat je je handen ook netter voor je kunt houden. Zion is wel een leuk dier hoor, hij heeft zeker potentie.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 08:27

he erleyne, wat is t toch een leuk paard! Hij mag idd nog wel een stuk meer door de nek, maar als hij nog zo aan het stuiteren is, kan ik me ook wel voorstellen dat je denkt: eerst rechtuit en op eigen benen. Maar van de foto's zou ik zeggen: teugels iets meer op maat, goed been erbij en laat m lekker door de nek komen. Je gaat veel plezier van m hebben hoor, als hij eenmaal uitgepuberd is Knipoog

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 08:44

Ik zou in dit stadium eerst eens kiezen voor controle!
Teugels vele malen korter, been er gewoon mooi aanhouden en werken aan tempo controle. Op deze manier kan je wel leuk denken: op eigen benen lopen, recht richten en weet ik niet wat allemaal, maar dit paard heeft duidelijk de teugels in handen.
Ik zou hem eens iets ronder instellen, lager en dan eerst controle, wil paard harder, neem jij terug, komt paard terug, wil jij harder.
Totdat hij luistert en daarna een keer neusje eruit.

Succes ermee, paard heeft het wel in zich Ja

Wannabe2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 09:29

Erleyne, ziet er goed uit hoor. Jullie zijn toch alweer vooruit gegaan. Ik vind het ook superknap dat je in de buitenbak hebt gereden, ik weet hoe je je moet voelen Knipoog

Om toch wat commentaar te geven. Ik zou idd je teugels wat korter nemen, zodat je meer controle kan uitoefenen. Nu heb je gewoon niets te zeggen als hij hard gaat. Dan kan je je handen waarschijnlijk ook makkelijker wat hoger zetten. Verder rechter op zitten.

Emma is echt een dotje en ik ben benieuwd of ze het paardenvirus van mama overneemt.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 09:59

Moderatoropmerking:
Diverse reacties verwijderd. Denk eraan dat het alleen toegestaan is om op HAW te reageren als je opbouwend rijtechnisch commentaar kunt plaatsen.

Ukkie_Cathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 10:00

Leuk paard, loopt idd mooi van achter al.
Probeer alleen wel wat aan je zit te werken. Je zou wat trotser moeten zijn op zo'n paardje Knipoog
Succes met trainen!

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 11:48

Ik vind het er heel netjes uitzien Erleyne. Je bent op de goede weg met hem en dat gaat alleen maar beter gaan als je je vertrouwen terug wint. En ondanks dat het de eerste keer sinds lange tijd is dat je in de buitenbak rijdt, vind ik de spanning goed meevallen, ook omdat je hem de mogelijkheid geeft om even de overtollige energie kwijt te geraken. Commentaar kan ik dus niet echt geven. Misschien als aandachtspuntje: mooi voor je kijken. Ook al is Zion zo knap Haha!

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 11:59

Je handen, dat zei je al. Vervelend dat ie aldoor zo wegscheurt, heeft mijne ook last van Boos! En het gaat idd altijd beter als de energie weg is:D.. Verder.. tja meer voor je kijken miss?

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 12:03

Het ziet er helemaal niet verkeerd uit hoor! Alleen je zit moet je heel hard aan werken. Je maakt je rug bol en zit af en toe helemaal achterin het zadel. Af en toe steek je ook je onderbenen naar voren toe. Houdt je ellebogen aan je lichaam. Ik geef je wel een compliment voor je voethouding! Kijk idd ook meer voor je uit. De totale ontspanning is er nog niet, maar dat komt wel. Als hij zo'n puber is, doet hij het best goed zo Tong uitsteken

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 15:28

Wauw, wat ziet Zion en goed uit Erleyne!
Volgens mij ben je kritisch genoeg op jezelf om aan te geven wat de verbeterpunten zijn! Dat is al heel wat he!!!
Misschien een momentopname, maar het lijkt alsof je wat voorover gaat zitten als Zion gaat gassen. Probeer rechtop te blijven.
En dat vertrouwen......Heel herkenbaar! Bij Tycho en mij gaat het ook op en af, jammer genoeg. Lekker veel met m doen, ook buiten het rijden om.

Komt vast en zeker helemaal goed! Vind jullie een prachtig stel samen!

vdlinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 15:44

leuk paard hoor ! maar wel een boefje , kan mezelf voorstellen (ik weet uit ervaring na een bevalling) dat je het toch nog een beetje eng vindt ! Maar ziet er nu goed uit, laat jezelf niet door hem van de wijs brengen en probeer je zelfvertrouwen te hervinden ! OK dan!

Blommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 16:41

Gaaf paard. WIj hebben ook een zoon van Sultan op stal en lijkt ook erg op jouw paard. Verder niet echt commentaar. Behalve dat je veel naar beneden zit te staren:)

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 18:33

Bedankt voor alle complimenten! Wij zijn elke dag nog heel blij met hem, we hebben destijds een flinke gok genomen toen we hem met 14 maanden kochten, en hij voldoet uiteindelijk aan al onze verwachtingen ( en misschien wel meer! ).

De aanmerkingen op mijn handen en zit kan ik alleen maar beamen, dat zijn echte de belangrijkste struikelblokken momenteel. Vooral mijn zit is heel erg het gevolg van nog teveel spanning aan mijn kant. Als ik ga spannen, dan bol ik mijn rug.
Meneer heeft idd nog aardig de touwtjes in handen, het is maar goed dat er geen rottigheid in zit Bloos Gelukkig gaan we steeds een beetje vooruit. Mijn instructrice vraagt me elke dag, wanneer ik er nou eens een beetje aan ga rijden in plaats van af te wachten. Het moet gewoon nog groeien Tong uitsteken
Mijn benen kan ik ondertussen idd aardig op de juiste manier houden. Meneer is erg heet op een spoortje, en weigert te lopen zodra je je bovenbenen aanspant ( en gelijk heeft hij ), dus dat heeft bij mij aardig wat geholpen!
Voor me uit kijken gaat lastig met zo'n heerlijke hals voor me Haha! Daar blijf je naar staren! Maar als ik wat beter ga zitten, zal dat waarschijnlijk ook opknappen.
@Wino: Zion is een typische Sultan volgens mij, ik zie er in ieder geval heel veel van zijn opa in terug, misschien nog wel meer dan van Gribaldi.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 18:36

Leuk paard Haha! Haha! Haha!

even wat minder afwachtend rijden, iets assertiever zeg maar Lachen en dan gaat het helemaal goedkomen

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 18:43

Wat ik niet helemaal kan rijmen is dat je een paard wat onder je uit wilt racen, toestaat te racen "om ff de energie eruit te krijgen". Ik denk sowieso dat zo'n jong ding teveel energie heeft om dat ff eruit te rijden en ik denk dat je em op deze manier juist zijn zin geeft. Ik zou eerder zeggen, eerst werken, eerst jij controlleren en dan als beloning even een rondje laten gaan. Maar eigenlijk... gassen doet ie maar op de weide, desnoods aan de longe, maar voorlopig zeker niet onder de man.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 12:50

Jana_en_Ik schreef:
Wat ik niet helemaal kan rijmen is dat je een paard wat onder je uit wilt racen, toestaat te racen "om ff de energie eruit te krijgen". Ik denk sowieso dat zo'n jong ding teveel energie heeft om dat ff eruit te rijden en ik denk dat je em op deze manier juist zijn zin geeft. Ik zou eerder zeggen, eerst werken, eerst jij controlleren en dan als beloning even een rondje laten gaan. Maar eigenlijk... gassen doet ie maar op de weide, desnoods aan de longe, maar voorlopig zeker niet onder de man.

Daar zat ik idd ook al over te denken Ja

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 14:29

Ja durf te rijden inderdaad, gaat je paard harder dan vang je hem van voren op, je paard moet uiteindelijk van achteren naar voren gereden worden en als ie van nature al wat makkelijker wil lopen, is kwestie van wat opvangen van voren. Let op ik bedoel niet hangen maar wat weerstand bieden. Is op zich leuk paardje om te zien hoor. Niet bang of afwachtend worden, maar juist zo'n paardje beetje aanpakken zodat ie weet wie de baas is, word consequent want anders gaan ze loopje met je nemen (letterlijk en figuurlijk!) Vergeet niet zolang jij niet trekt ben je niet gemeen dus waarom zou je je paard niet opvangen op moment dat hij wil gaan lopen. Zoals het hierboven ook al vermeld is. Zorg dat je de baas bent en echt laat merken. Want zeker die jonge paarden die weten maar oh zo snel of er iemand op zit die baas is of niet.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 17:10

Ik heb over pakweg een uurtje weer les, dus we gaan er hard mee aan de slag.
@Jane_en_ik en Ashley: dit paard weigert in de wei een poot te verzetten en aan de longe spettert hij ook niet echt. We galopperen bijna altijd een minuut of tien onder het zadel om de stalmoed ( of weidemoed) eruit te krijgen. Is eigenlijk ook niet mijn manier, maar het werkt bij hem. En als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan, om een gevleugelde uitspraak van mijn instructrice erbij te halen. Als ik hem wat beter kan controleren, dan kan ik die energie gebruiken voor het echt werk, nu zitten we elkaar daar gewoon mee in de weg.
Een wat ervarener stalgenootje van me, rijdt hem al op twee pinken ( bij wijze van spreken ) in een normaal tempo de bak rond, ik heb dit gewoon nog even nodig in het begin.
@Bets: ik ben er panisch voor dat ik begin te trekken. Als ik iets niet wil zijn, is het een ruiter met harde handen. Maar daarom sla ik wel eens door naar de andere kant, en dat is ook zeker niet goed.