Merel en Shotgun M2 (proef 20) filmpje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jenga_8

Merel en Shotgun M2 (proef 20) filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 09:47

Samen met mijn paard Shotgun rijdt ik M2 (M-springen en L-sgw)
Afgelopen zaterdag hadden we een wedstrijd bij HC de Hoeve te Lelystad waar proef 20 grotendeels is vastgelegd.

http://www.youtube.com/watch?v=Ls6eT6m7WeU

puntjes:
- middengalop is onder de maat (hoewel hij ruim voelde)
- handen moeten dichter bij elkaar
- linker travers te gespannen (waardoor hij steeds wilde aanspringen)

score was 187

graag tips en tops...?

lynne_berna

Re: Merel en Shotgun M2 (proef 20) filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 09:54

Hoi, nou ik vind het er goed uitzien hoor. Let er alleen wel op dat je je handen niet te breed doet, dat je goed op je kont gaat zitten& dat je je benen probeert stil te houden. Bij de travers bijvoorbeeld heb je je handen breed waardoor je hem tegen houd maar je benen sporen heel erg aan, ik denk dus dat hij het niet meer snapte en daarom aangalopeerde.
Veel succes samen, jullie zijn een leuk stel.

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 09:57

nee hoor, het was mijn 3e geloof ik... Maar heb nu ook 3 wp dus het gaat best aardig al zeg ik het zelf.
contra vind ik zelf gewoon heel moeilijk omdat Shof heel makkelijk changeert, dus ben blij als we deze klasse gehad hebben. (dat zal nog wel even duren)

barlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 09:57

gefeliciteerd met je winstpunt.

De middengalop vond ik wel netjes uit zien. Misschien kon je hem na de middengalop nog iets meer terug nemen. Om het verschil nog beter te laten zien.
De voorwaartse drang zit er volgens mij er wel erg goed in Knipoog . Alleen in draf ga je door de voorwaartse drang met je houding af en toe iets naar achteren i.p.v. rechtop het paard. Dat was het enig puntje wat mij opviel.

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 09:58

Leuke combinatie!
Alleen zou ik hem stiller in de aanleuning willen zien, maar dit kan ook komen doordat je je handen wilt vastzetten.
Probeer hem in de training veel diep laag en rond te laten lopen zodat hij z'n spieren lekker oprekt

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 10:02

die zit naar achteren viel mij ook op. Daar ga ik zeker meer op letten! thanx!

Ik was best nerveus die dag, dus zit ik ook iets geforceerd, we moeten denkik weer wat wedstrijdritme krijgen, dan komt die aanleuning wel goed. Met trainen is het ook veel beter.

In de opbpuw van de training en het inrijden beginnen we altijd met rond diep laag. Blijft moeilijk.

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 10:04

Dat hij dat moeilijk vind, is voor jou des te meer een punt er aan te werken.
En dat is toch een groot stuk van de basis, je moet ten alle tijde op je basis kunnen terugvallen, maar als die neit helemaal in orde is zullen er ook stukken gaan vallen.
En dat is denk ik wat je nu in je aanleuning merkt..

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 11:03

vertel mij wat... (we doen niet anders) anders kom je ook niet verder met springen en sgw...

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 11:08

Netjes hoor Merel!
Wat mij opvalt is dat je in je travers (zowel links als rechts) nog wat meer lengtebuiging mag hebben. Probeer goed op je binnen zitbeen knobbel te gaan zitten in de travers. Je wordt nu wat naar buiten gegooid en om het gevoel te krijgen dat je naar binnen zit knik je in in je heup (is vooral links goed te zien). Door goed druk op je binnenbeugel te zoeken en echt te zakken in je binnenknie en heup kun je dit voorkomen.Dit komt ook meteen te goede van je lb.

Wel een heel ander paard zo dan tijdens de crosstraining!

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 11:30

ok top Miriam! Ik ga het proberen! Ik zit met wedstrijden vaak ook wat vertard waardoor ik wat gevoel verlies in de proef en op dat soort dingen niet meer let...

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 16:41

Wat een supergoede proef, heb even gekeken want deze moet ik binnekort voor het eerst rijden
Wat had je op de keertwendingen, die vond ik ook erg goed

De galop vind ik nog niet goed door het lijf ga daar wat meer door schakelen opwaarts galloperen. Travers ja nou links wou die gewoon even niet.
Succes verder

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 18:58

ik vind het algemene plaatje er best heel goed uit zien. Je draf vind ik fijn, hoewel ik de uitgestrekte gangen nog wat uitgesprokener zou willen zien. Probeer in die halve voltes voor de travers ook echt halve voltes te rijden. Nu lijkt het alsof je gewoon over de hoefslag gaat en kom je wat voor de letter uit. Wanneer je hier nog wat netter mee omgaat heb je zo nog een paar punten extra. De galop mag wat mij betreft met wat meer sprong. Overgang galop-stap vond ik vooral de eerste keer wel heel netjes. Net als bolzak vond ik je keerwendingen erg goed. Probeer met nog wat meer durf en expressie te rijden en dan is het helemaal top!

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 12:50

Ik vind het een leuk paard, maar ik houd wel van vossen met wit Knipoog

Het eerste dat me opviel was je eigen houding, je hebt de neiging om achterover te gaan zitten met een wat holle rug, en af en toe klap je in draf dan ook je hoofd wat achterover. Probeer je bekken te kantelen (navel naar je ruggegraat) waardoor je je buikspieren aanspant. Het onderste deel van je rug blijft dan los om de beweging op te vangen. Schouders omlaag brengen en schouderbladen naar elkaar toe draaien. Hierdoor wordt je bovenlijf een heel stabiele kolom en kun je je armen makkelijk langs je lichaam laten afhangen. Ik heb nu het idee dat je af en toe je evenwicht wilt bewaren door je ellebogen even opzij te gooien.
Je teugel wat korter en je hand meer voor je uit, met een knik in je elleboog. Dat zal ook meteen het algemene beeld veranderen.
Als je zo gaat zitten (en je paard wat scherper aan de hulpen komt) moet het ook makkelijker zijn om je been stiller af te laten hangen.

In draf (en in galop) mis ik gedragenheid. Daardoor komen ook je middengangen niet uit de verf. Op zicht verruimt hij wel, maar hij moet nog meer van achteruit vertrekken en je overgangen, zowel naar voren als terug, moeten veel scherper. Daar kun je thuis aan werken door heel veel te schakelen, let er daarbij ook steeds op dat je overgangen echt scherp zijn. In galop kun je terugrijden naar het halthouden, en op het laatste moment daar weer uit naar voor rijden (alsof je je op het allerlaatste moment bedenkt) Rijd naar voor op het moment dat je hem achter voelt zakken. Een oog op de grond is meestal onontbeerlijk bij dat soort werk.

Rijd je proef nog wat meer aan elkaar. Zet hem echt terug op het achterbeen voor de wending, eventueel kun je van daaruit weer iets oprijden op de korte zijde. Dat is ook het probleem in de travers, zowel rechts als links, hij kan nog niet genoeg dragen en toont onvoldoende verzameling. In deze proef rijd je vanuit een vrij hoog tempo de travers links in, geen wonder eigenlijk dat dat verkeerd ging. Maak gebruik van je hoeken om hem echt aan elkaar en gedragen te laten draven, en daarmee je oefening voor te bereiden.

Je keertwendingen zijn niet gek, als hij meer kan sluiten kun je ze ook kleiner gaan rijden (tegen die tijd ben je ook wel een paar klassen verder) Let er in de uitgestrekte stap op dat je niet gaat zitten "duwen" met je bovenlichaam.

In de galop een beetje hetzelfde verhaal als in draf. Meer verzameling, meer afdruk. Veel schakelen dus!

Je gebroken lijn in contragalop kun je verbeteren door in de wending naar rechts de schouder iets naar links te verplaatsen. Hij kan dan beter in balans door blijven galopperen.

Middengalop hetzelfde verhaal als in draf, hij verruimt wel wat maar het moet veel scherper allemaal.

Let erop dat je hem in de volte niet verbuigt en rijdt je overgang naar stap nog wat mooier aan elkaar door hem eerst in galop al wat meer terug te laten springen op het achterbeen voor je de overgang door laat komen.

Succes!

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 14:21

De Hoeve is goed veranderd zeg.. wel mooie bak hebben ze er van gemaakt.

Punten geef je zelf al en commentaar word al gegeven,
ik zou ook een beetje op je benen letten. Iets meer stil houden.

Nog gefeliciteerd met je winstpunt. Knipoog

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 11:09

Mij viel vooral op de je middendraf, middengalop en uitgestrekte stap nog wat meer mogen (maar dat wel al een paar keer vermeld). Ook mag je wat meer OP de letter gaan rijden. Bijvoorbeeld bij de overgang galop-stap op x, ben je elke keer wat te laat. Het zijn de puntjes op de i die een groot verschil in punten kunnen kosten he Knipoog
Je benen stoorden mij nogal. Ze wiebelden de ganse tijd waardoor ik soms meer daarnaar keek dan naar het paard. Probeer die dus nog wat stiller te houden.

Over het algemeen vind ik het wel een nette proef en zeker het achterwaarts gaan. Bij velen is dat een punt van spanning, maar bij jouw vond ik het echt heel netjes!