Esperanza's Malissa @ wedstrijd L2 (nu M startgerechtigd)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

WenK

Esperanza's Malissa @ wedstrijd L2 (nu M startgerechtigd)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 21:54

Vandaag hadden we weer wedstrijd in de L2. Tot nu toe zijn we de klassen aardig doorgevlogen, in 6 wedstrijden de B uit, voor de L1 hadden we 12 wedstrijden nodig en nu, in 7 wedstrijden hebben we de punten voor het M binnen. In augustus gaan we M starten. Ik ben me heel erg bewust van mijn fouten. In de proeven (meer dan in de training, en waarom weet ik ook niet) trek ik mijn hak op en druk mijn teen naar buiten. Daardoor rijd ik vaak (onbedoeld) te veel op spoor ipv op kuit. Dit is wel iets waar we veel mee bezig zijn. Ik rijd regelmatig zonder spoor en ook tijdens trainingen met spoor wordt er door mijzelf en juf op gelet. Verder mogen mijn teugels absoluut korter zodat ik mijn hand meer naar voor kan plaatsen. Iets wat ik zelf, voor het gevoel, nog erg moeilijk vind.

In de training zijn we heel erg veel bezig met schakelen en overgangen, ze heeft sinds kort een nieuw zadel en ook de fysio is onlangs langs geweest. Ik merk, door beide wijzigingen, nu al een verschil in beweging en lossigheid, ik moet daar alleen af en toe nog mee om leren gaan (het is af en toe wat lastiger doorzitten). Wat de laatste tijd enorm verbeterd is, is de galop. Haar galop is, zeker voor een tinker, echt goed te noemen. Uiteraard zitten ook daar verbeterpuntjes in, het echte sluiten in de linkergalop is nog moeilijk (we zijn bijvoorbeeld bezig met de overgang galop-stap en dat vind ze nog echt lastig) dan wil ze nog wel eens van het binnenachterbeen af springen. Door heel rustig steeds iets meer te sluiten tot het punt dat het lastig word en dan weer naar voor te rijden proberen we haar sterker te maken.

Tja, dan nu tijd voor de foto's....

halthouden en achterwaarts:

Afbeelding
Hierin mag ze meer gesloten blijven en vierkanter staan.

Rechtergalop

Afbeelding
Hier mag ze iets meer bovenin blijven, ze duikt wat, maar achter komt nog wel heel mooi mee.

Middengalop

Afbeelding
Zelfde verhaal als bovenstaand

Volte 15m

Afbeelding

Volte 15m in de linkergalop

Afbeelding

Wijken voor het rechterbeen

Afbeelding
Mag meer scharen, wel netjes voorhand voor...

En een middendrafje
Afbeelding

Middendraf is een van onze mindere punten. Ze is achter actief zat, maar komt niet voldoende mee uit de schouder. Hiervoor gebruik ik af en toe balkjes, zowel onder het zadel als aan de longe...

joycie81

Re: Esperanza's Malissa @ wedstrijd L2 (nu M startgerechtigd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:58

Ik vind dat je ontzettend goed je eigen verbeterpunten weet, probeer hier dan ook aan te blijven werken, het zijn idd de kleine dingentjes die het netjes maken...
Ik twijfel of je misschien je beugels een gaatje langer moet doen..?
Succes met deze top tinker!

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 22:00

zoo dat ziet er leuk uit hoor !!
punten geef je zelf al aan, hoewel ik ze totaal niet storend vind,
en met die galop met dat dragen ? ach voor L2 is het goed toch ?
lekker verderwerken en dan kom je er wel

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 22:04

Mijn beugels moeten niet langer, ik moet mijn been uitdrukken... Haha! Ik trek hem nu op. Als ik hem laat hangen dan hangt ie netjes achter de rand van het zadel zeg maar. Doe ik mijn beugels langer moet ik op mijn tenen staan in het lichtrijden.

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 22:07

Ziet er netjes uit hoor!

Alleen proberen om in galop je beugel aan de bal van de voet te houden.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 22:09

heey wenk!!! Tjah misschien idd je beugels een gaatje langer. en ik ben totaal niet van je gewent dat je zo met je spoor prikt. Het lijkt af en toe net alsof hij er helemaal in verdwijnt.

Licht het aan mij of is ze dik aan het worden ?? Tong uitsteken Clown

En van die beugels dat had ik ook... ik ben ondertussen van toen ik mijn dressuurzadel net had tot nu 4 gaten langer gaan zitten... in het begin is het gewoon heel erg wennen maar daarna lukt het om er gewoon alles er mee te doen... Wat mijzelf opviel was dat ik makkelijker kon ondspannen in mijn benen, rug en schouders...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 22:11

Om te leren om je hakken uit te drukken zou je ook af en toe een gaatje korter kunnen rijden. Dan word meer bewuster als je hakken optrekt en anders af en toe zonder beugels rijden.

Maar voor de rest ziet het er netjes uit hoor.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 22:19

Normaal plaats ik nooit een reactie op HAW (hij wordt toch altijd verwijderd Bloos ) maar hier moet ik toch ff reageren Ja

Ik vind dat je paardje érg goed loopt, zeker voor een tinker. Als je bij mij in de M zou starten, zag ik je zeker wel als een concurrente Knipoog

Verbeterpuntje: idd dat te laag blijven in de galop. Het mag iets meer opgericht voor de M1. Dat balkjes draven wat je doet is ook erg goed, worden ze mooi ruim van Lachen . En gewoon veel tempowisselingen rijden, dan wordt de midden/uitgestrekte draf steeds beter.

Succes Lachen

hetlarixbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 22:21

Wenk dat ziet er opzich helemaal niet verkeert uit. Gelukkig besef je zelf dat het altijd beter kan en ben je ook echt op zoek erna. Heel veel succes in de M1 straks.

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 08:12

Ik heb IRL gezien en ik vond de punten zeer terecht!
Jullie zijn ook gewoon klaar voor het M. Blijf wel aan je punten werken!

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 16:36

Je noemt je verbeterpunten al, maar inderdaad, maak je benen wat langer, je prikt lijkt wel, ongelofelijk veel met je spoor in Lisje. Zoals je zelf zegt, probeer wat meer met je kuiten te rijden. Vooral de eerste foto vind ik erg storend, je trekt je been helemaal op. En op iedere foto zie je dat je met je hak/spoor in de buik van Lisje zit. Het zijn natuurlijk ook allemaal momentopname's, maar het is bij iedere foto en dat is jammer aangezien het er netjes uitziet.

Op foto 5 lijkt het of je je buitenhand over de schouder haalt.

Verder super, en heel veel succes in het M.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 16:59

Je diertje loopt netjes onder je door.

Ik hoor hier vooral hakken maar het is eigenlijk je hele been.
Hierdoor wordt je houding echt storend.

Ik zou zeker proberen om je beugels een gat korter te doen.
Wellicht zit dit zadel gewoon niet goed voor je.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 17:15

Ik trek echt zelf mijn been op, het is met dit zadel al minder dan met mijn Kentaur, die had te dikke wrongen... Het zadel zit echt goed voor mij.

Ilse, ik raak haar niet elke keer hoor, lijkt gelukkig erger dan het is, maar het beeld is niet mooi.

Mijn buitenhand gaat niet over de buitenschouder, als ik dat doe loopt ze juist over de buitenschouder weg, hij ligt wel tegen de hals....

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 17:22

Sorry Wen als ik je op je tenen ermee trap, maar als ik zo foto's bekijk is het in ieder geval alsof je steeds met je sporen in de buik zit. Je been trek je op en je tenen hou je dan naar buiten, doordat je je been optrekt, trek je je hak ook op en met de tenen naar buiten lijkt het me bijna onmogelijk dat je de buik niet met je sporen raakt. Het is alleen zoals ik op foto's zie en ik bedoel het niet verkeerd.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 17:44

Nee, ik zie ook wel wat je bedoeld, maar we zijn er ook mee bezig en ik weet dat ik haar lang niet elke keer raak. Dat wil ik er mee zeggen. Verder is het niet alleen voor het beeld niet mooi, maar rijd het ook fijner met been lang. Maar goed, zoals gezegd, in de training gaat me dat stukken makkelijker af dan in de proeven, maar mij/ons kennende komt het dan vanzelf in de proeven ook.

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 17:49

Ok, in ieder geval heel veel succes en hopelijk lukt het je over een tijd beter. Het is me trouwens nog nooit zo erg opgevallen dat je het deed, maar deze keer viel het me echt heel erg op.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 17:54

Zijn ook wel net de foto's waar ik echt wat vraag:

foto 1 is achterwaarts vragen,

foto 2 raak ik 'm niet

foto 3 is middengalop (schup naar voor)

foto 4 is volte 15m (begrenzend been, hoort lang)

foto 5 kun je het niet zien, maar lijkt aardig lang

foto 6 is wijken

foto 7 is middendraf (schop naar voor)

heb hier bijvoorbeeld ook een foto waar mijn been gewoon lang is (begin halsstrekken en Lisje dacht yeah, lange teugel!)

Afbeelding

De overige foto's die gemaakt zijn zijn allemaal van voor gemaakt dus daar zie je eigenlijk niets op...

gypsymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 18:18

Leuke tink,
Je hebt dr leuk aan het lopen.
Wel vind ik dat je je handen op sommige foto's iets meer voor het zadel zou kunnen houden en op sommige foto's lijkt ze (voor mij, weet neit of het zo is hoor) wat in je handen te hangen. En ja, die beugels, ik vind het niet zo mooi staan, zo kort, maar als jij het fijn vindt rijden....

tam20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 22:36

Jaaaa, daar is onze super Crack Lisje!!
En toch vind ik altijd het algehele beeld wat ik 'live' zie mooier dan de foto's.
Jullie zijn een topcombi en 100% klaar voor het M1.

Tuurlijk zijn er de puntjes, zo vind ik dat je wat meer mag ontspannen in de schouders, maar hé.. een jaar geleden zat je nog te mekkeren dat je haar moeilijk uit kon zitten, dus je bent al super bezig OK dan!

laura_peetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 22:50

Ik vind je beenligging erg storend, ik vind het ook niet passen in het L en vooral niet t M plaatje, zeker ivm het spoorgebruik wat daar verplicht is.
Je hebt haar wel fijn aan het lopen, werk aan je punten, succes nog!

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 23:02

Ziet er goed uit hoor! Wat heb je toch een knap meisje Lachen
Heel veel succes verder.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 08:00

haha Tamara, een jaar geleden kon ik haar überhaubt nog niet uitzitten, en nu lukt het al in de middendraf! Ontwikkeling gaat enorm snel...

En thanks dat je het er IRL altijd beter uit vind zien. Ik denk echt dat dat komt omdat je altijd foto's plaatst van stukjes waar je wat aan het doen bent. En dat zijn voor mij de punten dat ik (nog) te vaak op spoor rijd. De stukken tussendoor, die je toch eigenlijk niet plaatst, tonen een veel meer afhangend been, zie de halsstrekfoto...

Over mijn beenligging heb ik per PB een paar hele goede tips gehad, thanks mensen. Deze tips ga ik vanavond eens uitproberen.

Ik zou het heel fijn vinden wanneer mensen reageren met kritiek dat ze ook mogelijke oplossingen aandragen. Puur kritiek geven is makkelijk, maar geef eens aan wat ik er mee kan. Kijk, puur Handen rechtop zetten lijkt me logisch, maar bijvoorbeeld: paard valt over de buitenschouder weg. Dan kun je het daar bij laten, of je geeft aan, probeer je buitenhand mooi op de plek te houden, binnenbeen eraan en als ie weg valt even een prikje met je buitenbeen op de singel. Beetje afhankelijk van wat je ziet natuurlijk...

Kijk, de fouten zie ik zelf ook, dat geef ik ook heel duidelijk aan in mijn beginpost. Ik heb ook les dus krijg zeker tips van juf. Maar soms kan er wel eens een tip hier tussen zitten waarvan je denkt: hé daar kan ik wat mee. En die bespreek ik dan met juf en dan gaan we daar mee aan de slag. Dat is IMO waar HAW voor bedoeld is met de huidige regelgeving van rijtechnisch commentaar.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 09:03

Gefeliciteerd! Klaar voor het M, ik vind het heel knap.
Heel goed ook dat je je bewust bent van de verbeterpunten. Met zo'n houding kom je er wel.

Lisje ziet er super uit trouwens, die heeft zo'n mooie uitstraling in de dressuur.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 09:03

allereerst een leuk diertje, niet geheel mijn type maar ieder zijn smaak Knipoog
Naar mijn idee duikt ze erg naar voeren en valt daarbij ook wat op de voorhand, probeer dit door schijnovergangen en haar wat hoger in te stellen op te lossen.
Je spoor gebruik vind ik erg storend, op de halsstrek foto is het immers wel goed mooi je hakken uitgedrukt en tenen naar voren. denk er ook aan dat je niet naar voren valt, afentoe lijk je wat naar voren te nijgen.

Gaat helemaal goed komen met jullie, succes!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 10:58

Hmmm ... als ik de reacties hierboven lees moet het er IRL wel veel beter uitzien.
Op basis van deze foto´s zou ik niet zeggen dat je klaar bent voor het M. Ik vind dat je paard hiervoor nog veel meer in de oprichting moet, imo loopt ie echt te diep voor een nette M-proef.