Pippi-paard Vies na blessure ruiter weer aan het werk!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annetje

Pippi-paard Vies na blessure ruiter weer aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 22:13

Ik heb vanmiddag foto's laten maken en dacht 'laat ik me ook maar eens aan de nieuwe regels wagen'. Clown

Visent heb ik sinds maart, woensdag wordt hij 6 jaar, NAS-geregistreerd. Hij was wat schraal en slecht bespierd, daar is nu weinig meer van te zien! Haha! Dressuurmatig liep hij echt steeds beter en ik kon echt heeerlijk op hem rijden. Helaas voor mij brak ik 7 weken geleden mijn arm doordat ik uitgleed met Vies in de wei zetten Koe
Irmaatje en een paar anderen hebben Vies geweldig in conditie gehouden en sinds vorige week rijd ik er zelf weer op. Het is even opnieuw zoeken naar alle knopjes en ik merk goed dat ik er zo'n tijd uit ben geweest. Niet alleen mijn conditie is erg verminderd, maar het gaat ook niet zo makkelijk meer allemaal. Bloos Ik rijd Vies ongeveer om de dag en doe erg mijn best om ons beide beter te maken. Zelf vind ik het nu nog niet zo goed gaan en de foto's bevestigen dit wel.
Het is de bedoeling dat ik Visent dit jaar nog naar de L1 rijd en daar een winstpunt ontvang, maar na het zien van de foto's ben ik hier een beetje onzeker over geworden. Het is allemaal niet zo netjes.
Bij mijn paard is het vooral moeilijk om hem actief te houden. Hij is liever lui dan moe. Ook is hij snel afgeleid. Ik heb nu veel moeite met het rondhouden van Visent. Het voorwaartse lukt me nog wel, de overgangen ook, maar zodra ik hem daarbij ook nog nagevelijk moet houden wordt het moeilijker. Vooral vandaag was hij in het begin erg stug en op het einde eigenlijk weer net iets te los.
Naast het werken aan Visent probeer ik ook heel veel op mijn eigen houding te letten. Mijn hakken trek ik nog al eens op en ook mijn handen blijven maar niet op gelijke hoogte.

De foto's staan niet helemaal op volgorde:

Vies zag iets spannends bij de open deur. Ik vond hem er zo knap opstaan dat ik hem moest laten zien Vork
1. Afbeelding
2. Afbeelding

Rechtergalop. Dit deed hij nog niet toen ik hem kocht, zo scheef als hij was kon er geen rechtergalop vanaf. Gelukkig wordt zijn galop steeds beter. Zo goed zelfs dat ik hem af en toe wat meer kan 'sluiten' (foto 4)
3. Afbeelding
4. Afbeelding

Fotograaf op de hurken was erg raar volgens vies Haha!
5. Afbeelding

Een van de verschrikkelijkste foto's plaats ik ook maar. Vies loopt goed, maar wat ikzelf aan het doen ben!? Volgens mij probeer ik hem hier terug naar stap te rijden, zonder dat hij zijn neus eruit duwt. Ik hoop in elk geval dat ik niet vaak zo zit.
6. Afbeelding
7. Afbeelding
8. Afbeelding
9. Afbeelding

Te los op links:
10. Afbeelding
11. Afbeelding
12. Afbeelding
13. Afbeelding

Zo is de galop normaal. Paard strekt de neus gigantisch uit, maar als ik hem te vlug rond vraag raakt hij uit zijn takt. Dit doe ik dus heel voorzichtig en niet te lang. Ik sluit een beetje (foto 4) en laat hem dan weer wat langer worden om de takt te behouden. Straks hoop ik steeds meer te kunnen sluiten tot hij ook gewoon in galop nagevelijk loopt.
14. Afbeelding

En nog gewoon een leuke foto van Vieske in de wei begin deze maand
15. Afbeelding

kehdra

Re: Pippi-paard Vies na blessure ruiter weer aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 23:19

Om rijtechnisch commentaar te geven; Zorg dat je je handen bij elkaar houd Clown

Waar ik wel heel benieuwd naar ben; hoe heet Vies eigenlijk?
Wel errug leuk kleurtje!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 23:26

Ik wilde zeggen 'Kijk in mijn profiel' maar die doet het niet Huilen van het lachen
Vies heet eigenlijk Visent-Shadow, zijn vader heet Quick-Shadow en zijn moeder is Eliandra als ik het zo goed heb uit mijn hoofd. Zijn kleur is shabrak vosbont.
Zodra de profielen het weer zien kunnen jullie in mijn profiel ook de vorige topics zien. Hier is er in elk geval al 1 --> [HAW] NAS Visent dressuur + Springen! Jaja, we gaan vooruit! Ik denk dat hij over het algemeen nu beter loopt, alleen waren de foto's in het vorige topic mooier en scherper.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 02:59

Als ik eerlijk ben vindt ik dat hij op foto 4 netjes zijn been eronder heeft achter en dan vindt ik dat neusje eigenlijk minder storend.
En op 7 heeft hij eindelijk die rare knik niet in zijn hals Knipoog
Misschien toch ook wat proberen te longeren aan de bijzet om hem wat meer in balans te krijgen in bv de galop zonder dat de ruiter hem stoort (niet slecht bedoeld).
Dan is het ook makkelijker om hem straks netjes te rijden onder het zadel.

Je houding is inderdaad op sommige foto's niet zo netjes zoals je zelf al zegt, probeer je benen wat minder naar achteren te leggen en misschien toch een gaatje langer te zitten zodat je minder een stoelzit krijgt.
En inderdaad zoals je zegt je handen meer gelijke druk en meer naast elkaar.

Lijkt me moeilijk om na 7 weken er weer op te kruipen en als je dat erbij bedenkt ziet het er toch redelijk goed uit Knipoog

JeddahJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 08:00

Nou, heel niet verkeerd hoor Annetje!

Wat ik mooi vind te lezen is dat je het stukje bij beetje vraagt met zijn moeilijkheden OK dan!
Ik zou hem denk ik wel nog veel meer en vaker schakelen, eventueel gewoon met neusje eruit, niet teveel op zijn houding letten, maar hem goed voor het been maken. Als hij goed voor het been is kun je zelf namelijk ook veel beter gaan zitten. Je ziet er nu op de foto soms uit alsof je hem met je lijf teveel voorwaarts wil houden en dat gaan ten koste van je houding, en zal hem uiteindelijk ook uit balans brengen.
Beugels mogen van mij ook een gaatje langer Ja

Verder vind ik dat jullie, ondanks de 7 weken niet rijden, meer een combinatie zijn geworden!

Ik ben beneiuwd naar foto over een week of 2 weer wanneer je meer gereden hebt Ja

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 08:17

Leuk paard hoor! Ach, komt allemaal wel met de tijd, gaat toch al prima. Zou hem ook wat 'compacter' willen zien, dus meer laten ondertreden van achter en wat opgerichter van voren. Hoe compacter, hoe meer je hem onder controle hebt. Succes ermee!

mienmien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 08:22

Ik denk dat het grote doel mag zijn dat je hem ietswat meer rond rijdt. Maar zoals je zelf al aangeeft heb je daarin nog een lange weg te gaan. Gewoon lekker doortrainen..
Wat je beugels betreft.. die mogen wel een gaatje of 2 langer. Dan zit je iets minder in de stoelzit en wordt het makkelijker hem te ondersteunen.

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 14:55

Het ziet er helemaal niet slecht uit, vooral na zo'n lange periode van stilstand van de ruiter!
Waar ik wel op zou letten is je benen. Het lijkt wel alsof je ze omhoog trekt bij je knieen en dat je dus niet ontspant. Misschien je stijgbeugels een gaatje langer? En dan je hakken uitdrukken, natuurlijk!
Verder zijn jullie een mooie combinatie en je werkt goed aan jullie probleemgebieden. Wees niet te kritisch naar jezelf na zo'n periode.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 22:47

Bedankt voor jullie reacties!

De beugels zitten inmiddels een gaatje langer, nóg langer kan niet, want dan krijg ik mijn knien niet meer aan het zadel. Ik heb er ook goed op gelet dat ik mijn benen lang houd, maar ik betrap me er toch op dat ze, vooral in de wendingen, omhoog kruipen. Bloos

Ik schakel heel veel tijdens het rijden, maar ik zal het nog meer proberen. Ik denk dat hij ook wat minder goed te rijden was doordat hij het een beetje saai vond steeds in de binnenbak hobbelen. Ik heb me voorgenomen vaker leuke dingen te doen. ZO heb ik vrijdag gesprongen en hij was vandaag echt super aan het been, zonder dat ik al teveel heb moeten doen daarvoor.

BopjeBo dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan Knipoog

Binnenkort laat ik nieuwe foto's maken, ik ben zelf namelijk ook erg benieuwd of we vooruit gaan of niet. Het kan soms zo goed voelen, maar dan kan het plaatje heel verkeerd zijn Clown Mijn instructrice heeft nu weinig tijd voor een privéles en in de groepsles met Vies heb ik niet zoveel zin, daarom moet ik het even een beetje zelf proberen. Veel foto's laten maken dus en mensen kritisch mee laten kijken!
Ik heb wel elke zaterdagochtend groepsles op een manegepaard en daar leer ik natuurlijk ook veel van.

JeddahJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 07:42

Slim om lekker af te wisselen Ja Ik ben beneiwud naar je vervolg topic! Laat je hier even een link achter zodat we hem niet over het hoofd zien?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 08:55

Doe ik Lachen