[AC] gelderse merrie @academische rijkunst/rechtrichten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

crosmuller

[AC] gelderse merrie @academische rijkunst/rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 18:07

Afgelopen maandag had ik les en het leek me wel leerzaam om wat foto's te laten maken. Mijn paard Myrtle en ik zijn al een tijdje bezig met rechtrichten en academische rijkunst, veel informatie hierover vind je op http://www.paardenbegrijpen.nl.

We beginnen altijd met een half uurtje grondwerk, voltes stappen en draven, schouder binnenwaarts, travers etc naast het paard, en daarna een half uur rijden.

Even voor alle duidelijkheid naar aanleiding van commentaar op een HAW topic van iemand anders, als je met academische rijkunst bezig bent wil dat niet zeggen dat je heel goed bent en dat je paard meteen verzameld loopt. Ook bij deze rijstijl moet je bij het begin beginnen Lachen. Nuttige tips zijn welkom, mijn eigen verbeterpuntjes:

Handen stiller
Buitenteugel hangt soms te los
Mijn beenligging, vreselijk wat een stoelzit, tips hoe ik dat kan verbeteren hoor ik graag
Achterover zitten in galop

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Skingraphx

Re: [AC] gelderse merrie @academische rijkunst/rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 18:25

Ik ben zelf niet geschoold in de academische rijkunst maar ik kan me voorstellen dat het veel raakvlakken heeft met de hedendaagse dressuur. Ik kan dus, naast de punten die je zelf noemt, ook niet veel commentaar geven. Wat me wel opviel is dat je je tenen naar buiten draait. Probeer ook zonder zadel de tenen mooi naar binnen te draaien.
Ik wil ook nog even melden dat ik vind dat je een hele mooie merrie onder je kont hebt!!!!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 18:32

Leuk paard, dat zeker, maar academisch?? Ik vind het eigenlijk meer NH zo zonder zadel en bitloos. Niet dat dat verkeerd is, maar je titel doet anders vermoeden.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 22:22

Dit is de MdJ methode. En welke methode je ook toepast je moet altijd bij het begin beginnen anders wordt het niks. Ik heb toevallig afgelopen donderdag gezien hoe het is als ruiter en paard verder zijn in de academische rijkunst, maar dan valt je bek toch echt open ha ha zoooo gaaf.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 22:31

MdJ? Edit: Owh, Maaike de Jong Knipoog Die heeft les op de manier van onderstaande meneer Knipoog

Ik dacht dat het meer Bent Huppelepup was. Bent Branderup bedoel ik uiteraard Knipoog

Deze manier van aan de hand werken heb ik niet zo veel ervaring mee, dus kan je niet echt bekritiseren.
Met het rijden is het denk ik belangrijk dat je je benen los laat en ontspant. Je trekt je knieën op, waardoor je knijpt en zo gaat zitten. Benen laten hangen en voeten ontspannen zal zeker al wat helpen. Hobbel je ook veel?

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 22:43

Wat een leuk paard heb je zeg!

Ik zie bij de eerste foto dat ze wat te diep komt en daarmee waarschijnlijk ook wat op de schouder, waardoor haar achterbenen niet optimaal naar het zwaartepunt kunnen worden gebracht. Bij het rijden zie ik dat ze juist wat te hoog is met haar hoofd, wat effectief hetzelfde probleem geeft. Ik zie dat waarschijnlijk zo goed, omdat ik met mijn eigen paard dezelde aandachtspunten heb Haha!

Wat bij mij bij het eerste goed werkt is ophoudingen lichtelijk naar boven geven op het moment dat het binnenachterbeen van de grond komt. Of met je lichaam alvast wat meer schoudervoor vragen met een kleine ophouding omhoog. Wees zelf maar 'verzameld' en trots als je dit doet. Zal er ongetwijfeld amusant uitzien voor je medebakgebruikers, maar vaak helpt het echt! Paarden zijn zó goed in spiegelen...

Voor het tweede kreeg ik laatst een gouden tip van Bent: rij in stap schouderbinnenwaarts op de cirkel en maakr van daaruit het binnenachterbeen sneller, zodat het diagonaal komt met buitenvoor, waarmee je dus aandraaft. In die overgang is het paard dan mooi gebogen en dragend, wat het gebruik van de rug en goede komt.

Dat laatste heeft ons geholpen om eind-e-lijk de schouderbinnenwaarts erin te krijgen in draf - hiervoor zat er toch nog teveel spanning in de rug om dit goed te kunnen doen.

Ben benieuwd of jij er ook baat bij hebt! Knipoog

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 00:09

Als je zonder zadel rijdt is het moeilijk om op de juiste wijze je bekken te kantelen. Dat komt omdat je te breed moet zitten en nergens steun kunt vinden. In stap gaat het nog, zodra er snelheid aan te pas komt wordt het lastig.

Ik kopieer even een stuk van mijn eigen forum, anders krijg ik lamme vingers:

Jeetje waar begin ik. Met de simulator bij de hand kun je het gelijk laten zien, voelen en visualiseren. Tekst, daar gaan we weer, is eigenlijk niet zo mijn ding. Beelden wel.

Voor goed door te zitten moet je ook goed kunnen stappen. Stap en draf zijn bewegingen waarbij het bekkengedeelte een ronde beweging maakt tegen de klok in. In de galop met de klok mee.

Maar voordat we de bewegingen van het paard aan je lijf gaan plakken moet je goed gaan zitten. Veel instructeurs letten op je achterzijde en roepen dat je recht moet gaan zitten. Dat is de verkeerde zijde om op te letten. Je hebt nu eenmaal billen (meeste vrouwen wel in ieder geval) en om in hun ogen recht te gaan zitten breng je vaak je schouders boven de billenlijn, met als gevolg dat je achterover hangt, zonder dat je het door hebt. Hierdoor kantelt het bekken wat achterover, en blokkeert de rug een wervel of 5 boven het SI gewricht, krijg je stijve schouders, nek etc.

Dus: kijk naar je voorlijn. Je voorkant moet recht zijn. Relatief natuurlijk, als je een grote cup hebt moet je die er even af denken . Je wordt niet rechter of groter van "laten zien wat je hebt", als je rechtop wil zitten moet je je indenken dat je een danser bent. Dansers hebben altijd veel zelfhouding, staan ontspannen aangespannen en rekken zich vanaf de ribbenboog omhoog, net boven het middenrif. Doe maar eens dom: strek je armen boven je lichaam alsof je iets wilt pakken of aan een traptrede hangt, dan laat je rustig je armen zakken en iets later de schouders. Je voelt dan meteen aan de zijkant van je ribben spieren rekken (waarvan je nooit gedacht had dat er wat zat ), en een aanspanning boven je middenrif. Daar wordt je dus "groter" van.

Test je soepelheid van het bekken/heupgedeelte. Trek je rug eens helemaal hol, maak het daarna helemaal bol, dan weer hol en bol, en uiteindelijk kies je een comfortabele zone ergens in het midden. Bij een goede houding is de rughouding licht hol, maar niet hangend hol. Met hangend hol bedoel ik dat mensen zich hol trekken tot aan het dode punt van de beweging en dat moet nu net niet. Je moet te allen tijde een stukje holler of boller kunnen worden.

Dan ademhaling: meeste vrouwen ademen hoog in de borst. Leer met de buik te ademen. Dus diep in de borst ademen, dan met lichte druk van de buik (aanspanning spieren) zachtjes de lucht eruit drukken, en visualiseer daarbij dat de lucht verdwijnt via je voeten. Dan bewust overgaan op buikademhaling. Reden: je wilt je zwaartepunt dicht bij je paard hebben: hoog ademen is hoog zwaartepunt, laag ademen is laag zwaartepunt. De paardenrug zit dichtbij je kruis/buik, dus logisch dat je daar "het zwaarste" bent.

Als je op je paard stapt ga je met beide benen voor over het zweetblad/wrongen zitten. Dan schuifel je 2 cm naar voren, plaats je benen terug op het zweetblad, strek je tenen zo ver je kan naar beneden en strek daarbij je hele been naar achteren terwijl je zelf voorover helt. Daarna kom je terug in je "natuurlijke" positie, je zult ervaren dat je benen nu GEHEEL aan het paard liggen met een lichte aanspanning waarvoor je zelf geen inspanning hoeft te leveren. Je rijdt op de binnenzijde van je benen, niet op de achterzijde en je billen.

De ideale lijn is oor, schouder, heup, hiel, maar afhankelijk van iemands bouw is dit wel of niet haalbaar. Ook fysieke conditie speelt daarin mee. Het is belangrijk dat het gedeelte vanaf je bekken naar beneden duidelijk een pijl naar beneden heeft (denk aan de "accordeon", allemaal vouwtjes die groter en kleiner worden maar nooit helemaal uitgestrekt zijn), en je bovenlijf vanaf je bekken een pijl naar boven. Alle lichaamsgedeelten moeten wel aangespannen blijven, zonder te blokkeren en daar schuilt het gevaar en de moeilijkheidsgraad, we rijden praktisch allemaal met blokkades waardoor we gaan stuiteren, flapperen met handen en voeten, knikkende hoofden krijgen, pijn in de rug en achterover gaan hangen.

En nu zijn we nog niet eens gaan stappen of draven Knipoog.

Uiteraard staat er nu een stukje over het zadel, voeg daar dit voor zonder zadel aan toe:

Als je zonder zadel rijdt moeten de punten van je tenen zoveel mogelijk naar beneden wijzen zodat je niet je benen gaat optrekken. Geloof me het werkt. Hierdoor blijf je lang in je been, je bekken kantelt niet terug (bolle rug = fout), en je kunt via je eigen harmonicawerking (alle vouwtjes in je lichaam gebruiken) mooier blijven zitten.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 09:16

Citaat:
Ik wil ook nog even melden dat ik vind dat je een hele mooie merrie onder je kont hebt!!!!

Dat horen we graag, bedankt Lachen

Citaat:
Leuk paard, dat zeker, maar academisch?? Ik vind het eigenlijk meer NH zo zonder zadel en bitloos. Niet dat dat verkeerd is, maar je titel doet anders vermoeden.

Aerdenhout, ik snap wat je bedoelt, academisch klinkt meteen alsof het heel wat is maar zo heet de stroming nou eenmaal en er zijn ook academische beginners zoals ik, ik zal over een jaartje (of 10???) nieuwe fotos posten en dan ziet het er vast heel anders uit Lachen. Het is inderdaad de methode van Marijke de Jong (ik heb les van een van haar leerlingen) en er zijn overlappingen met NH en centered riding.

Citaat:
Met het rijden is het denk ik belangrijk dat je je benen los laat en ontspant. Je trekt je knieën op, waardoor je knijpt en zo gaat zitten. Benen laten hangen en voeten ontspannen zal zeker al wat helpen. Hobbel je ook veel?
Niet meer zo erg als in het begin, valt wel mee eigenlijk. Maar toch nuttige tip!

@bbreedveld en @monya: superbedankt voor de uitgebreide uitleg. Ik zal het nog eens rustig lezen en er iets mee gaan doen.

yoda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 09:36

Foto 9 : hahaha ben je bang dat je zweepje valt?? kijk je knijpen in die zweep Knipoog Haha! geweldig!!!

JE bent goed bezig ziet er allemaal netjes uit vind ik. probeer indd je bekken iets te kantelen maar das moeilijk zonder zadel. heb er wel bewondering voor hoor!!!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 09:37

Hoe lang ben je bezig crossmuller? (ben niet nieuwsgierig Lachen )

Ik vind die eerste foto best wel een ontspannen plaatje. Je zou dan een beetje haar buikspieren erbij kunnen tikken, dan komt het hoofd vaak ook weer iets hoger.

De 2e foto sbw stuwt ze nog teveel. Meer op de achterhand zetten door ophoudingen of zelfs misschien even stil en dan weer een pasje vragen. Niet te lang achter elkaar doorgaan met die oefening, want ze vindt het moeilijk.

Bij de rijfoto's zie ik het paard nog veel op het schouder vallen. Daardoor kan ze ook niet ontspannen en blijft het hoofd te hoog. Herkenbaar probleem Knipoog
Ik heb zelf tips gehad om haar van het schouder af te krijgen tijdens het rijden en daardoor ontspant ze ook meer. Misschien heeft jouw instructrice die ook voor jou.

Veel succes nog!

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 09:58

Citaat:
Foto 9 : hahaha ben je bang dat je zweepje valt?? kijk je knijpen in die zweep Knipoog Haha! geweldig!!!

ja dat lijkt me vreselijk, als die valt! Dan ben je nergens meer Knipoog

ik kreeg commentaar van mijn instructrice omdat ik mijn binnenhand eerder naar achter bewoog, ze zei dat de hand naar binnen moest en op deze foto probeer ik dat uit.

Citaat:
JE bent goed bezig ziet er allemaal netjes uit vind ik. probeer indd je bekken iets te kantelen maar das moeilijk zonder zadel. heb er wel bewondering voor hoor!!!

Nou dat is erg aardig, maar ja zo goed is het allemaal nog niet natuurlijk. Maar ik ben op zich wel blij met deze methode ik ben er wel van overtuigd dat we op de goede weg zijn.

Citaat:
Hoe lang ben je bezig crossmuller? (ben niet nieuwsgierig Lachen )

3/4 jaar, het gaat niet zo hard maar we gaan vooruit. Ik durfde van de winter nog bijna niet te draven zonder zadel omdat ik bang was dat ik zou vallen Haha!.

Citaat:
Ik vind die eerste foto best wel een ontspannen plaatje. Je zou dan een beetje haar buikspieren erbij kunnen tikken, dan komt het hoofd vaak ook weer iets hoger.

Aha, ja dat zegt mijn instructrice ook. Wel moeilijk om dat te zien als je er naast loopt vind ik.

Citaat:
De 2e foto sbw stuwt ze nog teveel. Meer op de achterhand zetten door ophoudingen of zelfs misschien even stil en dan weer een pasje vragen. Niet te lang achter elkaar doorgaan met die oefening, want ze vindt het moeilijk.

ok

Citaat:
Bij de rijfoto's zie ik het paard nog veel op het schouder vallen. Daardoor kan ze ook niet ontspannen en blijft het hoofd te hoog. Herkenbaar probleem Knipoog
Ik heb zelf tips gehad om haar van het schouder af te krijgen tijdens het rijden en daardoor ontspant ze ook meer. Misschien heeft jouw instructrice die ook voor jou.

zou dat kunnen komen omdat ze niet goed om mijn binnenbeen buigt of zit ik er nu helemaal naast? Ze is niet altijd goed voor mijn been maar toen ik de foto's zag vond ik het niet meer zo raar want mijn been ligt op de verkeerde plek.

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 10:02

Hoi, leuke foto's. Ik vind het sowieso al knap zonder zadel en alleen met een kaptoom!
Ik denk dat je met foto 2 sb vraagt, denk ook aan je eigen houding. Foto 3 is het al beter.
Met rijden probeer je benen losser te houden, je schouders ontspannen en zoek geen steun aan de binnenteugel. Goed dat je foto's van jezelf neemt en ze kritisch gaat bekijken en ook nog vragen om commentaar van anderen, vind ik moedig.
De tips van Monya helpen! Heel goed voor je houding.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 10:25

Leuke foto's!
Ik ben hier zelf net mee begonnen, dus vind het hartstikke knap wat je doet Haha!
De tips van Monya zijn heel interessant, daar kan ik zelf ook nog wel wat uithalen.
Idd, denk aan je benen lang houden tijdens het onder zadel rijden¬!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 10:29

Citaat:

Citaat:
zou dat kunnen komen omdat ze niet goed om mijn binnenbeen buigt of zit ik er nu helemaal naast? Ze is niet altijd goed voor mijn been maar toen ik de foto's zag vond ik het niet meer zo raar want mijn been ligt op de verkeerde plek.

Bij mij was het een combi van niet aan het binnenbeen zijn en niet aan de buitenteugel zijn. Daar heb ik nu 2 weken mee moeten oefenen en het gaat al beter.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 11:40

Je komt er wel, dat weet ik zeker.
Op de grond ben je al een eindje, je hebt een geconcentreerd paard en das ook heel belangrijk.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 11:55

Alles is al gezegd boven mij, maar zelf wil nog opmerken dat je op het paard beter mee kan kijken naar de bewegingen.

Foto 9 vindt ik een erg fijn beeld geven Ja

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 12:52

Leuk paard heb je!

Het grondwerk ziet er netjes uit!

Rijden heb ik zelf op deze manier nog geen ervaring mee. Vind het lastig om allemaal al goed te zien op de foto's. Alleen tenen naar binnen houden Knipoog

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 14:29

ankem schreef:
Citaat:

Citaat:

Bij mij was het een combi van niet aan het binnenbeen zijn en niet aan de buitenteugel zijn. Daar heb ik nu 2 weken mee moeten oefenen en het gaat al beter.

Okay bedankt, dat is duidelijk. Buitenteugel heb ik ook vaak te los dus dat kan kloppen. Ik denk zelf dat een betere beenligging van mij voor een grotere verbetering zou kunnen zorgen. Maar ik vind het erg moeilijk. voor mijn gevoel hangen mijn benen namelijk ontspannen naar beneden dus ik schrok van de foto's (we hebben helaas geen bakspiegel). Ik ga iets doen met alle tips, ik zal monya's verhaal ook nog eens goed in me opnemen.

Mischa4ever schreef:
Je komt er wel, dat weet ik zeker.
Op de grond ben je al een eindje, je hebt een geconcentreerd paard en das ook heel belangrijk.
Ja ze weet dat ze een snoepje krijgt als ze haar best doet Lachen, en het is ook gewoon een braaf en werkwillig paard.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 14:58

Foto 9 geeft idd een fijn beeld, alleen jammer dat je op het oog nog druk moet houden op je binnenteugel en dat je binnenbeen niet mee doet. Op de 1 na laatste foto heb ik het idee dat je je houding wat meer voor elkaar hebt, alleen zie ik nog steeds de voet van je binnenbeen. Ik denk dat je wat duidelijker moet inwerken op je paard, zodat de boodschap wat beter overkomt.

Is er een speciale reden dat je zonder zadel rijdt en zonder trens erbij? Misschien zeg ik nu iets verkeerds hoor, maar ik denk dat je houding nog wat ondersteuning nodig heeft, omdat je anders je paard in verwarring brengt cq niet duidelijk genoeg over komt.

Verder: ga zo door natuurlijk! Grondwerk ziet er iig goed uit!

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 15:10

Tessebes schreef:
Foto 9 geeft idd een fijn beeld, alleen jammer dat je op het oog nog druk moet houden op je binnenteugel en dat je binnenbeen niet mee doet. Op de 1 na laatste foto heb ik het idee dat je je houding wat meer voor elkaar hebt, alleen zie ik nog steeds de voet van je binnenbeen. Ik denk dat je wat duidelijker moet inwerken op je paard, zodat de boodschap wat beter overkomt.

ja daar heb je gelijk in, dat is ook een bekend verbeterpunt

Tessebes schreef:
Is er een speciale reden dat je zonder zadel rijdt en zonder trens erbij? Misschien zeg ik nu iets verkeerds hoor, maar ik denk dat je houding nog wat ondersteuning nodig heeft, omdat je anders je paard in verwarring brengt cq niet duidelijk genoeg over komt.

Zonder zadel omdat ik dan de bewegingen van mijn paard beter voel en een betere zit ga ontwikkelen, zonder trens omdat het niet nodig is en hoe minder hoe beter. Voor de duidelijkheid, ik heb met haar ook op de reguliere manier gereden met zadel en trens en dat het paard dan ook "aan de teugel" moet lopen maar het beviel me niet zo. Het lukte na lang oefenen wel steeds beter maar het bleef altijd een strijd, als ze de kans zag stak ze haar neus in de lucht. Nu voelt het meer als samenwerking ook al zijn we dan nog niet zo ver gevorderd. Buitenrijden doe ik trouwens wel met zadel en trens.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 15:32

crosmuller schreef:
Zonder zadel omdat ik dan de bewegingen van mijn paard beter voel en een betere zit ga ontwikkelen, zonder trens omdat het niet nodig is en hoe minder hoe beter. Voor de duidelijkheid, ik heb met haar ook op de reguliere manier gereden met zadel en trens en dat het paard dan ook "aan de teugel" moet lopen maar het beviel me niet zo. Het lukte na lang oefenen wel steeds beter maar het bleef altijd een strijd, als ze de kans zag stak ze haar neus in de lucht. Nu voelt het meer als samenwerking ook al zijn we dan nog niet zo ver gevorderd. Buitenrijden doe ik trouwens wel met zadel en trens.

Je kunt ook samenwerken met zadel en trens hoor. Haha! Ik denk dat jij een verkeerd beeld hebt van rijden met een bit gezien je uitspraak over "aan de teugel rijden op de reguliere manier".

Met hoe minder hoe beter ben ik het niet helemaal eens. Met "net te weinig" hulp maak je het voor je paard en jezelf alleen maar moeilijker. Zeker in de leerfase moet je af en toe even overduidelijk zijn, om daarna je hulp af te kunnen bouwen als het kwartje gevallen is.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 16:34

Tessebes schreef:
crosmuller schreef:

Je kunt ook samenwerken met zadel en trens hoor. Haha! Ik denk dat jij een verkeerd beeld hebt van rijden met een bit gezien je uitspraak over "aan de teugel rijden op de reguliere manier".

Met hoe minder hoe beter ben ik het niet helemaal eens. Met "net te weinig" hulp maak je het voor je paard en jezelf alleen maar moeilijker. Zeker in de leerfase moet je af en toe even overduidelijk zijn, om daarna je hulp af te kunnen bouwen als het kwartje gevallen is.

Ja tuurlijk kun je samenwerken met zadel en trens dat ontken ik niet. Dat moet iedereen verder ook zelf weten hoor. Ik bedoelde alleen dat de reguliere methode voor ons, de combinatie van mij en dit paard, niet goed beviel. Ik zocht iets anders wat beter bij mij past en wat me leuker leek voor mijn paard. En dit werd het dus. En ik geef je wel gelijk dat mijn hulpen soms niet duidelijk genoeg overkomen maar ja daar ben ik dus mee bezig om dat te verbeteren. Daar heb ik geen andere optoming voor nodig maar goeie tips en goed oefenen natuurlijk . En het zonder zadel rijden is dus om een beter gevoel te ontwikkelen, je voelt dan bv beter wanneer het paard een achterbeen optilt.

Sammiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 16:54

Op foto 9 mag je je binnenhand wat meegeven om haar uit te nodigen om te zakken.

Verder ziet het er erg goed uit, je bent netjes bezig.
Blijf voorlopig lekker doorgaan zonder zadel. Knipoog

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 13:35

Tessebes schreef:
crosmuller schreef:

Er lijden meerdere wegen naar Rome. Voor deze combinatie is zonder zadel en hoofdstel het beste en voor jou een zadel en hoofdstel Lachen

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 13:48

magda_90 schreef:
Tessebes schreef:

Er lijden meerdere wegen naar Rome. Voor deze combinatie is zonder zadel en hoofdstel het beste en voor jou een zadel en hoofdstel Lachen

Ja dat is waar Lachen. Maar goed het was juist niet de bedoeling dat het een discussie werd over de optoming of de methode, maar ik drukte me misschien wat ongelukkig uit tegen tessebes. Ik zal het nog wat beter proberen uit te leggen (met de nadruk op proberen). Ik gebruik de teugeltjes alleen om stelling te vragen en om secundaire teugelhulpen te geven. Secundaire teugelhulp is de teugel tegen de schouder leggen waarmee je bv schouderbinnenwaarts kan vragen of kan wenden (op die manier worden de teugels ook gebruikt in western). En dan zou met een trens rijden dus niet zoveel daaraan toevoegen. Maar goed tessebes zag dat mijn hulpen niet altijd even duidelijk overkomen en dat klopt dat heb ik van mijn instructrice ook al eens gehoord, dus daar ga ik wel iets mee doen. Maar met name de beenhulpen dan Lachen.