Sjapaz en ik, toch weer minder goed

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjapaz

Sjapaz en ik, toch weer minder goed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 16:51

Nou, na ons eye-opener topic van vorige keer:
[HAW] Sjapaz @ work in de les

Zijn we erg hard aan het trainen gegaan. Ik had mijn gewone bitje er weer in gehangen, en we gingen steeds beter! op den duur liep hij gewoon heerlijk ontspannen en nageeflijk, zonder al te veel moeite van mijn kant. Ik kon hem met een zachte losse hand rijden, niets geen verzet, hij liet gewoon los, heerlijk! Ik was erg blij dat het ineens weer beter ging, hij liep echt super.

Toen heb ik een weekje niet gereden, alleen gemend en het buurmeisje heeft hem een keer gereden. Toen stapte ik er vorige week zaterdag weer op, en sindsdien wil het allemaal niet meer, het lijkt wel of we terug bij af zijn. Hij loopt weer volledig met zijn hoofd in de lucht, steeds de oren naar achter, zoveel mogelijk zijn neus eruit duwen, ik heb bijna geen contact en continue afgeleid door de omgeving. Na heel veel moeite van mijn kant zakt hij soms een beetje, maar meestal wil het voor geen meter. Ik vind dit echt erg jammer, zeker nadat eht zo goed ging, en snap ook niet waar dit zo ineens vandaan komt. Wat doe ik ineens anders/slechter als 3 weken geleden waardoor hij nu ineens weer zo loopt? ik heb geen idee. Ik hoop alleen dat het snel weer beter wordt, en alleen een dipje is.

Hier ben ik nu veel mee bezig:
-voorwaarts houden, ten allen tijden, ook als hij wel wat zakt.
-heel afwisselend rijden, zodat hij goed zijn aandacht bij mij krijgt. continue allemaal verschillende figuren, nog geen half rondje achter elkaar op de hoefslag.
-Schakelen. Alsmaar overgangen. stap, bijna stap, middendraf, halthouden, galop, en weer stap, en weer draf. zoveel mogelijk. Hij is hierdoor wel echt goed aan mijn been, alleen lijkt dat weinig te helpen.
- mijn houding: niet voorover kukelen, niet naar rechts hangen, hakken laag, handen rechtop, hakken niet naar binnen draaien, drijven met mijn kuit in plaats van de hak.

Normaal werkt dit alles erg goed, en begint hij na een minuut of 10 echt al te komen en los te laten, maar nu lijkt niets van dit alles te helpen, hij loopt stug door met zijn neus omhoog. Maarja, evengoed maar foto's gemaakt, en dit was het resultaat:

1.
Afbeelding
2.
Afbeelding
3.
Afbeelding
4.dit gebeurt er wanneer ik mijn teugels even op maat maak, direct zijn neus naar voren. typisch geval van je geeft en vinger en hij neemt je hand.
Afbeelding
5.
Afbeelding
6.
Afbeelding
7.
Afbeelding
8.
Afbeelding
9.
Afbeelding
10.
Afbeelding
11.
Afbeelding
12.
Afbeelding
13. Dit was ongeveer het beste wat ik vandaag kon bereiken.
Afbeelding
14.
Afbeelding
15.
Afbeelding

Ik zag heel toevallig dat we in precies dezelfde uitrusting zijn als vorige foto's Haha! Dat was dus per ongeluk

Ik hoop dat jullie tips voor mij hebben voor ons om weer terug te komen op het punt waar we een paar weken terug waren!

Sjonniej

Re: Sjapaz en ik, toch weer minder goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 16:59

Zoals je op bijna elke draffoto kan zien is de hoek tussen de achterbenen erg klein. Je zal de achterhand van je pony dus veel meer moeten gaan activeren, zonder een actieve achterhand zal hij namelijk ook niet nageeflijk zijn (tenzij je hem naar beneden trekt, maar dat doe je niet en is ook niet juist).
Hij zal dus nóg meer aan je been moeten worden en ruimer gaan lopen. Probeer voor je gevoel wat boven je tempo te gaan rijden. Je pony moet ruimer gaan lopen, dus de middendraf die je nu voelt, zal je arbeidsdraf moeten gaan worden.

Als je goed kan longeren is dit ook heel gemakkelijk aan de longe te trainen. Dan kan je namelijk zelf ook zien wanneer hij ruimer wordt en meer met zijn achterhand gaat werken.

Geef hem wat meer ruimte van voren, met bijna slappe teugels en maak het rijden leuk. Slinger alleen wat heen er weer door de bak, rijd gebrokenlijntjes van 1-2 meter, rijd veel Sen. Met behulp van je drijvende been zal je pony je hand weer gaan opzoeken i.p.v. zich er tegen verzetten.

Doet de pony dit ook voor de wagen en wat voor bit gebruik je dan?

Een goede instructeur zal je trouwens nog 10x beter kunnen helpen dan reacties hier op bokt. Het is met name een kwestie van voelen namelijk en dat kan je niet vanachter de pc leren.

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 17:11

Ik heb ook les hoor! tijdens het lessen gaat het rijden vaak ook veel beter als wanneer ik zelf rijdt, maar ik heb zeker les!

Ik heb het wel eens geprobeerd, aan een losser teugeltje en maar rijden, dit heb ik een aantal weken volgehouden, maar maakt niets uit. Hij loopt dan alleen maar heerlijk lang, en van mijn hand opzoeken is zeker geen sprake. Waarom het bij de meeste paarden wel werkt en bij hem niet snap ik ook niet.

Met mennen doet hij dit net zo. Ik mende eerst met een stangetje(we doen het mennen nog niet zo lang, maandje of 3) Maar omdat hij dat bit absoluut niet wilde aannemen hebben we nu een dubbelgebroken liverpool, daar loopt hij wel al beter op maar het is nog altijd niet helemaal je van het, niet wat het moet zijn.

bedankt voor je tips, ik zal vooral bezig gaan dan met die achterhand er nog meer onder rijden, dus op een hoger tempo gaan lopen! Heel veel s-jes en slangenvoltes rijden doe ik al, dat helpt wel iets vaak maar niet genoeg, maardat doe ik wel steeds. Longeren doe ik ook regelmatig, maar dan vind ik het nog moeilijker om hem goed voorwaarts te houden, want hij schiet dan al snel door in de galop... Bij het longeren met bijzet zoekt hij overigens de aanleuning wel echt op, en zakt hij er mooi in.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 17:15

En als je met een langere teugel begint en steeds links-rechts afwisseld, dan vraag je hem iedere keer weer naar je hand te luisteren. Dan kan je daarna steeds heel stiekem je teugel een cmtje korter pakken.

Wat moet je tijdens de les voornamelijk doen?

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 17:45

tijdens de les zijn we vooral bezig hem voorwaarts te rijden en houden, dus de achterhand eronder. Ook moet ik dan veel schakelen om hem goed aan mijn been te krijgen, en dan af en toe wat naar beneden vragen door met de buitenteugel te begrenzen, en dan binnenbeen-buitenteugel, en met de binnenteugel voorzichtig vragen.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 18:00

Sorry ff offtopic: Mijn knollie-mollie staat ook de foto.. Haha!

Nou en dan nu maar ontopic. Ik weet natuurlijk waar jij aan moet werken dus helemaal objectief kan ik niet zijn.
Denk vooral om de punten niet naar rechts draaien, en mooi rechtop.
Voor de rest, houd altijd in je achterhoofd dat je vanuit de ontspanning een paard pas nagevelijk kan rijden. Vanuit een actieve achterhand.
En het is jammer dat Sjapazje niet mee wil werken, maar ik weet hoe de wil er is bij jou!
Je doet alles voor je paardje. Fysio erbij, tandarts erbij, kijken naar zadel, longeren a la lammert haanstra. Velen zouden wat van jou kunnen leren ivm hoe zij met hun paard om zouden moeten gaan..
Je bent harstikke goed op weg, en ga vooral gewoon zo lekker verder! Jij komt er echt wel!
Laatst bijgewerkt door Meloen op 28-06-08 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 18:04

dank je dagmar!!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 18:50

En vergeet niet; Als je een Sjapoer eenmaal voor je gewonnen hebt, kan je ermee lezen en schrijven en heb je een vriend voor het leven.
(Helaas) De weg om daar te komen is niet altijd zonder rare bochten en bergen.

Hoe lang ben je nu aan het rijden met dit paardje?

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 18:54

Ik heb hem nu een jaartje, Hij is geboren en getogen bij zijn vorige eigenares de afgelopen 12 jaren, en zij is ook altijd de enige geweest die met hem reed.

Ik merk wel dat onze band steeds sterker wordt Lachen vooral wanneer we enge dingen tegenkomen en degrelijke buiten, dan vertrouwd hij heel erg op mij of we er wel echt langs kunnen. Ach gut

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 18:59

Oh, dan heb je nog tijd genoeg om met hem te leren omgaan Lachen
Ik rijd nu 3 jaar met de mijne en nu pas gaat het allemaal een beetje lukken, dat je denkt van; goh, het wordt wat. We gaan echt een team worden i.p.v. 2 idividuen die elkaar regelmatig tegenwerken. En die jaren moet je er echt voor uit trekken. Maar áls je hem dan eenmaal voor je gewonnen hebt, heb je er een súper paardje aan!!

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 19:11

Dank je voor de opbeurende woorden!! Ook al gaat het dressuren niet altijd zoals we willen, we hebben nog altijd erg veel lol samen!

We gaan gewoon gezellig samen door, en dan wordt het vanzelf wat! Pling

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 19:52

heeft die geen last van tanden het komt bij mij over dat die zijn kaken totaal niet ontspant en echt niet loslaat...
ook loopt die niet lekker door zijn lijf en wat onder het tempo
ik denk dat je nog iets conseqenter moet zijn en hem duidelijk moet laten weten wat je wilt zondar dat je gaat lopen trekken of blokkeren
probeer je gevoel ((geest) voor je pony open te zetten zodat je gaat voelen wat die wel en niet fijn vind als je dat al bereikt ben erg goed op weg Lachen

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 20:40

Ik zal mijn best daarvoor doen Pling

Hij is laatst bi jde tandarts geweest en had niets, ook is de fysio geweest en heeft hem hier en daar los gemaakt, laats voor controle geweest en alles was nog lekker los. Dus ik dnek niet dat het aan iets lichamelijks ligt. Maar het klopt wat je zegt, soms voelt het net of zijn mond bestaat uit een blok beton. Clown