Engels volbloed beginnend dressuur werk *shoot*

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Barroco

Engels volbloed beginnend dressuur werk *shoot*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 11:45

Hai iedereen.

Sinds zo'n 2 maandjes rijd ik Danny bij. Danny is een Engels volbloed van ik dacht rond de 10 jaar. Hij heeft geen wedstrijdervaring en word door de eigenaar enkel recreatief gereden.
Ik rijd nu dus dressuurmatig op hem. Ik probeer hem voorwaarts, neerwaarts te rijden, wat een hele taak is haha.
Het grootste punt waaraan ik werk is om hem actief te krijgen.
Mijn eigen punten waaraan ik moet werken:
* benen moet stiller, ik reed altijd met leren rijlaarzen en moet zeggen dat die chaps het flink moeilijker maken Vork
* benen langer
*handhouding hoger en soepeler

Ben benieuwd naar tips!

1.
Afbeelding

2. Kreeg het van stappen alleen al warm, was erg heet die dag.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11. En lekker uitgalopperen..
Afbeelding

Het is echt werken op Danny, als jullie goeie tips hebben om hem actiever te krijgen hoor ik het graag.

Met dank aan Sanne [zasread @ bokt]!!

eline_di

Re: Engels volbloed beginnend dressuur werk *shoot*

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 11:48

Ziet er netjes uit, nog geen dressuur maar lekker blijven trainen!

Tips:
- in de galop rechtop blijven zitten en af en toe iets vriendelijker zijn met je hand

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 11:50

Ik vind het een mooi paard om te zien hoor, en je rijd hem vriendelijk. Geen getrek omdat ie zo nodig naar beneden moet!

Ik denk dat je vooral bezig moet blijven met hem goed voor je been maken, heel veel schakelen, dan wordt ie aan de voorkant vanzelf makkelijker.

En hoe scherper je hem aan je been krijgt hoe minder hard jij hoeft te werken Knipoog!

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 11:50

Ik vind dat hij zijn rug teveel spant. Mischien een tip om daar naar te laten kijken? Paarden met een rugprobleem gaan meestal langzamer lopen en willen niet graag aan de teugel. Je meot iets rechter gaan zitten en zelf ontspannen want heb het idee dat jij dat ook niet doet;). En dan is het oook moeilijk voor je paard om te gaan ontspannen:). Wel leuk paard trouwens!:)

x_Staceyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 11:51

Ziet er goed uit!
Leuk paardje.
Probeer je hakken wat uit te drukken, en je beugel vind ik dat ze net 1 of 2 gaatjes langer mogen.

Probeer in de galop niet te ver naar voren te zitten.

en wat tips voor actiever:
rij veel overgangen:
stap-draf en dan gelijk weer in stap,
stap-galop en dan weer stap.
halt-draf-stap-draf-halt
halt-galop-halt.
dit werkt bij mij wel goed, want mijn haflinger was ook niet altijd een van de actiefste, maar daar is nu wel verandering in gekomen, gelukkig Lachen

je kunt ook proberen wat schijnovergangen te maken.
en veel voltes, S-jes, 8-jes

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 11:58

Veel reactie's al!

Eline_di, ik zie wat je bedoel. En ben het met je eens dat mijn hand wat soepeler moet.
Wowamigo, dank je wel! Veel schakelen probeer ik inderdaad, het is alleen vermoeiend haha vooral op zo'n hete dag.
Roxiej, daar kan je gelijk in hebben, vind met poetsen als ik bij zijn rug komt dat hij dan ook gevoelig daar op reageert. Zal het eens opgooien bij de eigenaar. Ik heb zelf wel het idee dat ik er redelijk ontspannen opzit Knipoog
HedwigO, dank je!
x_stacey, ja daar moet ik echt actief mee aan eht werk, overgangen zijn inderdaad het best. Voltes en s-jes werk ik ook graag mee, alleen de bak is in het midden erg zwaar met als gevolg dat Danny nog meer in tempo vertraagd. Dat doe ik hem dus liever (niet te veel) aan.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 12:28

Hey Zusje,

Mooie foto's, nog van Sanne natuurlijk. Al goede tips krijg je hier!
Zijn gangen zien er goed uit, gewoon veel overgangen, veel halthouden, en schakelen. Vind je zit verbeterd, let nog op je bekken (buikspieren), en heb ook het idee dat je wat beter op je ademhaling moet letten zo van de foto's af, hoewel dat lastig te zien is natuurlijk. Veel plezier met m ga binnekort hopelijk een keer mee!

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 12:31

Ik zei dit over zijn rug omdat mijn pony ook altijd zo liep. Ik zag er eigenlijk niets in en ik kon gewoon overal aanzitten. Maar na een tijd begon hij kreupel te worden. Na heel veel dierenarts bezoeken zijn ze er eindelijk achter gekomen dat het zijn rug was. Nu loopt hij een stuk beter en zelfs nageeflijk!:) Als oefeningen om hem losser te krijgen zou ik met een pessoa gaan longeren:) En De achterbenen zover mogelijk naar voren maar laag aan de grond(heeft de dierenarts gezegd en het werkt:)) Ook eten geven vanaf de grond en dergelijke dingen zijn heel goed. Snoepje op je hand en dat tussen zijn benen door. Dan moet hij wel zijn rug omhoog drukken als hij bukt. Land is ook goed omdat ze dan ook vaak naar beneden staan:). Spannnings dingen enzo zoveel mogelijk mijden:). Veel succes!

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 15:16

Gave foto's van Sanne hoor!! Haha! Jullie doen het al goed hoor Jasmijn, vind het er al goed uitzien! Tenminste alles op zn tijd, en niet gaan plukken aan de teugels! Je zit netjes hoor, veel beter dan ik haha Clown . Maar als kleine tip zeg ik, geef mee met je binnenhand. Hij vraagt om ruimte en dat kan alleen als je toestaat van voor. Maar verder doe je het superrr!

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 15:49

echt een leuke volbloed!! mn tips zijn toch vooral niet te voorwaart te rijden, ziet er namelijk nogal overhaast uit.. Probeer m vooral rond te proberen rijden, zodat hij zn rug meer gaat gebruiken. Maar dat gaat vast goedkomen!

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 16:47

Ziet er goed uit hoor. Komt zijn 'volbloed zijn' er af en toe ook even lekker uit? Duivel Haha!

Op de galop foto's lijkt het dat je zadel eigenlijk net ietsje te groot voor je is, even extra om op je houding letten dus. Haha! Ziet er ook uit als een redelijk vlak zadel, dat is even wennen maar uiteindelijk ga je daar alleen maar afhankelijker door zitten!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 16:50

Ik vind het er netjes uitzien.

Heb wel één puntje en dat zijn je handen.
Je knikt ze nu wel heel erg in (is te zien aan je zweep, deze steekt in de lucht, terwijl deze naar beneden dient te wijzen). Probeer ze netjes rechtop te houden.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 16:53

ziet er netjes en ontspannen uit
maar je paard gebruikt zijn rug en lichaam niet correct
laat je zadel nakijken want volgens mij past die niet (te krap)
dat is meestal ook een reden waarom ze de rug wegduwen.
verder ook veel figuren rijden net als overgangen daar worden ze soepel van
en waarom eigenlijk een bontje onder het zadel ?
dat maakt de boel enkel nog krapper en smaller

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 20:15

Hey!

Jullie zijn zeker al vooruit gegaan!! Je beenligging is netjes! Lijtk heel stevig en stil! Jullie zijn goed beter! Je kan proberen hem van voor iets losser te laten dat hij meer uit zichzelf moet gaan zakken.

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 15:08

Veel nuttige tips!! Iedereen bedankt.

Ilona, ja zal dr op letten om meer toe te staan Lachen. Zo heel anders hoor die lengte van je teugels op zo'n paardje Clown.

Rockyboy, ik zou geen idee hebben.. Volgens mij zat er ook geen papier bij dus denk dat de eigenaren het ook niet weten.

Onley, het is mijn bijrijdpaard, dus ik ga niet over het harnacement. Kan het natuurlijk altijd even overleggen Ja.

Michelle, dank je!! Ben idd minder wiebelig met mijn benen maar toch vergeleken met leren rijlaarzen lijkt het nog te wiebelig!

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 18:02

Mooie foto's Jasmijn!
Vind het er over het algemeen goed uitzien, je ziet dat hij niet gewend is om echt te dressuren dus kan niet verwachten dat hij meteen mooi over de rug bij elkaar loopt.

Omdat je tegenwoordig commentaar MOET geven:
Loopt hij soms wat onder je vandaan? Probeer daar aan te werken door goed op je zit te letten, bekken nog meer kantelen en hem zo bij je houden.
Buitenteugel er goed aan houden, die ten alle tijden van jou houden, zodra hij dat accepteert kan je ook de binnenteugel lossen.

Leonieee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 18:17

een paard een beetje pittiger krijgen lukt goed door hem voor strak te houden en dan achter flink bij te drijven, niet te hard natuurlijk, maar gewoon even een paar momenten terwijl je rijd, op het moment dat je weer ontspant gaat hij makkelijk op een kleine beenhulp, ook als je paard niet reageert op je been een tikje erbij, en de volgende keer weer, op ten duur reageert hij op een kleine beenhulp als het goed is Lachen en probeer je handen op dezelfde hoogte te houden zodat je paard zijn hoofd niet te vee kantelt Lachen Succes ermee! het komt vast goed Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 20:34

Denk dat dat bij deze niet gaat werken, the_leOnii Haha!

Waarschjijnlijk gaat hij zich dan erg opspannen, en reageert met een enorme bokpartij.... Pittig zal hij er wel van worden ja, maar op de een of andere manier lijkt me dat geen goed idee....

Hij moet actiever worden, niet heter.
Hij lijkt niet erg goed aan je been te zijn, ik zou je willen aanraden daarmee aan het werk te gaan. Wees vooral heel consequent, been = reactie.
Houd je buitenteugel er meer aan, om hem te vragen met het achterbeen dieper onder de massa te komen, geef hem met je binnenteugel ook de ruimte om dat te doen.... het paard zal namelijk nooit nageeflijk zijn als jij niet nageeft.
Geen reactie (reactie is niet persé sneller gaan, maar wel actiever in het lijf en vooral de achterhand)= tik. Direct en niet na een seconde.

Verder is het misschien een idee om de rug eens na te laten kijken. Probeer zelf ook los te laten in je bekken (kantel het iets, heel iets achterover) en in je rug. Meegaan met de beweging zonder gebonk en gestuiter zal het paard stimuleren zich te ontspannen.
Ik vind dat je erg strenge handen hebt, ik denk dat het paard veel fijner aanvoelt als je meer nageeft... niet loslaten, maar nageven (op de manier die ik eerder beschreef). Succes!

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 22:24

He Maaike, ja wel grappig, iedereen heeft van de foto's een beetje het idee dat hij vlot loopt, maar dat is dus absoluut niet zo.. Moet echt flink wat doen om hem in een normaal tempo te laten draven, in plaats van te sjokken.

the_leonie, hmm denk niet dat dat dé manier is.

Yamcha, ja klopt bijna allemaal wat je zegt, alleen ik vind zelf dat ik niet echt een hele strenge hand heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 06:33

Je hebt ook niet een strenge hand, alleen sta je in je binnenhand de beweging niet toe... dát maakt het streng Lachen
En je knikt je hand naar achteren, waardoor je erg terugwerkt.... en daardoor zijn ze toch streng, terwijl je geen heftig contact hebt. Handen rechtop houden is beter, ben je zelf ook nageeflijker Lachen
Snappez-vous?

Kun je wat met mijn tips?

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 07:53

Ja, kan ik zeker wat mee, nou snap ik hem beter Ja.
Handen rechtop houden is zeker een groot punt.

IlseEnMonti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 09:11

Wow! Lekker Volbloedje!

Ik ga hier lekker in de herhaling vallen, maar iets meer ontspanning in je hand zou niet misstaan. Wellicht is het een idee om de zweep niet te gebruiken: hiermee zijn sommige mensen geneigd hun paard voorwaartser te krijgen, terwijl de zweep daar niet voor is en het vasthouden van de zweep heeft invloed op je handhouding. Mijn ervaring met Volbloeds is, is dat een paar keer gebruik maken van kleine sporen voor een stukje impuls vaak voldoende is om ze vervolgens weer geheel op het been te rijden. Verder kan het zijn dat de spanning in je hand voortkomt uit de houding van je pols: hier heb je een lichte knik naar beneden in, wat zorgt voor spanning in de hand. Dit kun je al voelen als je zonder iets vast te hebben eerst je ontspannen, open hand op één lijn met je elleboog te houden (met gebogen elleboog) en daarna je pols naar beneden te buigen. Je voelt dan spanning van je pink tot je elleboog ontstaan (rond je ellepijp dus).

Voor de rest kan ik me aansluiten bij wat de rest aangeeft: ik heb ook het idee dat de rug van je paard vastzit. Laat er voor de zekerheid naar kijken door een dierenarts.

Tot slot nog een tip om je paard losser en voorwaartser te krijgen die ik nog niet heb gezien (dacht ik, maar pin me er niet op vast): meer grondwerk! Met longeren wordt je paard uit eigen beweging langer en soepeler in zijn lijf. Op het moment dat je paard uit eigen beweging met zijn neus op de grond gaat lopen, is een teken dat hij zijn rug durft te ontspannen tijdens het werk. Vanaf dat moment kun je je paard aan de longe "met een touwtje laag zetten" om naast de ontspanning van de rug ook de rugspieren te stimuleren, zonder dat het paard daarbij steun heeft aan de hulpmiddelen, zoals bij het gebruik van een longeersingel met bijzet. Let er wel op: het touwtje (een slofteugel is hier heel gemakkelijk voor) hoeft niet strak te zitten voor het gewenste effect.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 10:04

Barroco schreef:
Ja, kan ik zeker wat mee, nou snap ik hem beter Ja.
Handen rechtop houden is zeker een groot punt.

Mooi zo, graag gedaan Lachen

Succes! Lachen

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 10:06

Zelf rij ik op een iers volbloed en galop in de bak is heel moeilijk, omdat hij altijd alleen maar buiten gelopen heeft. Maar ik zie dat jij dat al aardig onder de knie hebt! Succes verder!

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 21:02

Ilseenmonti, wow wat een verhaal Knipoog. Nogmaals, het is niet mijn eigen paard, dus ik kan de eigenaars alleen adviseren om naar zijn rug te laten kijken. Ik heb nu net even gedaan wat je beschreef, voel inderdaad de spanning. Maar goed, om dat nog door te voeren in het rijden is een ander verhaal Lachen, maar ik zal mijn best doen.
Voor de rest qua grondwerk: ben ik eigelijk al heel hard mee bezig, ik kom 1 a 2 keer per week en longeer hem eigelijk altijd, als ik 1x per week kom soms voor het rijden. Had eerst een touwtje als bijzet, werkte erg slecht, hij viel bijna aldoor naar beneden. Nu laatst pessoatuig geprobeerd en ging prima, dus dat ga ik zeker gebruiken! Het is ook ideaal om hem mee op te warmen.

Liempje, ja galop is geen probleem Knipoog.