Fleur: back on track! (dressuurfoto's)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jolien87

Fleur: back on track! (dressuurfoto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 21:02

Eindelijk weer rijfoto's van Fleur, sowieso lang geleden dat ik weer met Fleur heb gereden. Fleur is een "zwarte haflinger" (lees topic voor toelichting) en eigendom van een vriendin, Marije. Sinds ruim 4 jaar ben ik bijrijder en medeverzorger van Fleur en dit doe ik met veel plezier. We hebben nooit officieel met haar gereden maar ik heb haar wel met wat onderlinge wedstrijdjes gereden, hier zijn we tot de L gekomen. Het rijden ging altijd super, tot twee jaar geleden, toen had madam er ineens geen zin meer in en ging ze flink in de staak. Dit uitte zich in levensgevaarlijke bokpartijen, ze had er duidelijk geen plezier meer in. We hebben allerlei mensen erbij gehad: van zadelmaker tot dierenarts, maar geen van allen kon iets vinden. Toen hebben we besloten om het even heel rustig aan te doen met Fleur en het na een paar maanden weer te proberen. Marije heeft het rijden toen weer heel rustig opgepakt, tot het weer beter ging. In de tussentijd heb ik voornamelijk grondwerk met Fleur gedaan, dit ging wel heel goed, in de omgang was ze liever dan ooit. Na een paar maanden bleek het rijden weer dusdanig goed te zijn dat we het wel aankonden om Fleur weer door twee mensen te laten rijden. De afgelopen weken is Marije op vakantie geweest en heb ik Fleur alleen verzorgd, toen heb ik er ook weer voor het eerst opgezeten en het ging eerlijk gezegd beter dan ooit. Het begon met wat horten en stoten maar na een paar minuten was het oude gevoel weer terug en zij had er duidelijk ook plezier in. Vandaag was Marije weer mee en heeft zij wat foto's gemaakt van het rijden. Bij iedere foto staat wel een toelichting van mij, maar commentaar in de vorm van tips en tops zijn uiteraard welkom. Echter: hou het wel netjes, we zijn net weer begonnen;)

Dit is van hoe het voor de 'problemenperiode' was:
Afbeelding

Vorig jaar kwamen we niet veel verder dan dit, deze foto is van eind vorige zomer:
Afbeelding

En zo ging het vandaag:

1. Eerst maar eens even de boel goed zetten, Fleur inspecteert ondertussen de weg
Afbeelding

2. Koppie mooi naar beneden, maar mijn koppie ook en die moet juist omhoog. ook zie ik dat mijn binnenhand wat strenger is dan de buitenhand, deze mag wat meer dragend worden. (Dit is trouwens tijdens het lichtrijden, ik trek me dus niet op aan de teugels)
Afbeelding

3. Achterbeentje er mooi onder. Ik mag ook meer op mijn tenen letten.
Afbeelding

4. Twee paar billen:P Trots op het achterbeen, het is een hele klus om deze eronder te krijgen maar dit is al een heel eind voor de kippenpootjes van Fleur.
Afbeelding

5. Beginnen met een rustig galopje waarbij ik beetje bij beetje de verbinding weer opzoek.
Afbeelding

6. Een tel later is de verbinding al gevonden. Ik heb mijn handen bewust wat breder zodat ze wat makkelijker laag blijft lopen.
Afbeelding

7. Deze hoek vindt ze erg spannend. Iets voor dit moment sprong ze dan ook weg, waarop ik er even flink wat gas bijgaf, vandaar het 'schuin door de bocht gaan'.
Afbeelding

8. Jammer dat deze wat wazig is, maar ik vind het toch een fijn beeld.
Afbeelding

9. En dan mag ze lekker uitblazen na een rengalopje.
Afbeelding

10. Eventjes mooi poseren.
Afbeelding

11. En natuurlijk even lachen!
Afbeelding

12. Het nageeflijk blijven bij het halthouden vindt ze nog moeilijk, hieruit is duidelijk te merken dat de laatste jaren niet makkelijk waren, daarom heeft ze bij sommige dingen wat meer tijd nodig. Maar als ze dan eenmaal toegeeft dan kan ze flink overdrijven. Deze foto is een goed voorbeeld, hierbij ging ze heel overmoedig met dr koppie naar beneden hihi.
Afbeelding

13. Een tevreden blik, Fleurtje is weer blij!
Afbeelding

Petra_O

Re: Fleur: back on track! (dressuurfoto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 21:09

Wat een heerlijke pony!

Je zit er netjes, op maar je mag je teugels iets korter nemen en je handen iets meer voor je dragen. In het halthouden heeft ze ene beetje spanning, daar lijk je je hand ook een beetje vast te zetten.

Fijn dat het weer zo goed gaat! vaak is een stapje terug erg goed voor de verstandhouding. Succes ermee!

denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 21:18

Fijn dat de problemen opgelost zijn en je weer kunt rijden.
Je hebt een nette houding! Alleen opletten dat je zoals je zelf al zegt niet te streng in je hand bent. Je lijkt redelijk veel gewicht op de teugels te hebben, probeer zodra ze goed loopt je hand iets meer te dragen. Verder ziet het er erg goed uit!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 21:32

@ Petra: dankjewel, het is idd een hele fijne merrie, heel eerlijk! De lange teugels kloppen dat is mijn ook opgevallen, alleen ik heb bij het rijden gemerkt dat ze deze lengte nog erg fijn vindt. Bij het halthouden lijkt mijn hand idd erg streng maar door de lange teugels houd ik mijn hand erg naar achteren.

@ Denise: dankjewel:) Mijn houding is zeker vooruit gegaan de laatste tijd. Ik ben inderdaad bezig om mijn handig meer dragend te houden, maar Fleur heeft deze steun nog erg nodig. Maar je het gelijk, uiteindelijk horen mijn handen zich meer te gaan ontspannen.

Bedankt voor jullie reactie allebei!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 10:28

Verder helemaal niemand? Verdrietig

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 10:37

Citaat:
Ik heb mijn handen bewust wat breder zodat ze wat makkelijker laag blijft lopen.

Ik zou dat lager lopen toch op een andere manier gaan uitwerken.
Want je handen bewust breder zetten, is in mijn ogen niet de juiste manier.
Als je je handen laag en breed zet, zet je ze automatisch min of meer vast.
Dan is het logisch dat je paardje laag blijft lopen, want deze heeft geen andere keuze.
Ze zal zo lopen om onder de druk uit te komen, want als ze omhoog komt krijgt ze een flinke druk te verduren.
Dus probeer dat laag lopen te bereiken vanuit het actief voorwaarts rijden te bereiken.
Als je dat op een ontspannen manier doet, zal het hoofdje vanzelf zakken.

In mijn algemeen heb ik het idee dat je veel met je handen werkt.
Want je hebt heel veel verschillende handhoudingen en posities.
Probeer eraan te denken, om te rijden met je benen en op je zit.
Je teugels gebruik je dan alleen als ondersteuning.
Als je daar veel aan werkt, kun je op een gegeven moment vanzelf testen of je paard te rijden is op benen en zit, door de teugels in zijn geheel niet te gebruiken.

Verder ziet het rijden er netjes uit. Ik zit zo´n beetje in hetzelfde parket als jij.
Ben ook helemaal opnieuw moeten beginnen en doe nu ook veel grondwerk.
Komende week gaan we voor een nieuw zadel kijken en ook ik ga dan langzaam het rijden weer oppakken met hele kleine stapjes.
Dus hier wordt het precies zo aangepakt als bij jullie.
En ook bij jullie gaat het zo te zien heel vriendelijk.
Dus nog veel succes ermee Knipoog

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 16:19

Bedankt voor je ti[ps Silence! Je hebt gelijk, het zou anders moeten maar het is nu ook veel afwegen waar Fleur goed op reageert, vandaar dat ik mijn handhouding veel verander. Maar inderdaad, uiteindelijk moet ik ze hoger houden.

Hopelijk gaat het rijden straks bij jou ook weer goed, succes ermee in ieder geval!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 19:27

Jolien87 schreef:
Bedankt voor je ti[ps Silence! Je hebt gelijk, het zou anders moeten maar het is nu ook veel afwegen waar Fleur goed op reageert, vandaar dat ik mijn handhouding veel verander. Maar inderdaad, uiteindelijk moet ik ze hoger houden.

Hopelijk gaat het rijden straks bij jou ook weer goed, succes ermee in ieder geval!

Jouw reactie begrijp ik niet zo goed.
Wanneer je je handen correct houdt en haar goed aan het been houdt,zal Fleur daar goed op reageren.
Wanneer je veel veranderd en veel spanning/druk op de teugels geeft, zal Fleur dat niet fijn vinden en misschien zelfs (weer) in opstand komen (wat naar mijn inziens terecht is)

Naar mijn idee wil je het paard laten werken, terwijl je beter kunt werken aan je zelf,zodat je het paard niet tegen werkt (voornamelijk met je handen), dan gaat je paard vanzelf beter lopen. Knipoog

succes!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 19:58

@ Superwoman: bedankt voor je eerlijke reactie. Het klinkt inderdaad heel scheef, maar als je 5 minuten op Fleur zit dan begrijp je denk ik beter mijn reactie. Na de afgelopen tijd is het met rijden een heel ander paard geworden, ze reageert anders op hulpen en het is nu gewoon simpelweg uittesten op welke dingen zij goed reageert. Maar toch bedankt.

@ Lotte: dankjewel:) We zijn zelf ook heel blij dat het nu weer beter gaat:D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 20:29

Jolien87 schreef:
@ Superwoman: bedankt voor je eerlijke reactie. Het klinkt inderdaad heel scheef, maar als je 5 minuten op Fleur zit dan begrijp je denk ik beter mijn reactie. Na de afgelopen tijd is het met rijden een heel ander paard geworden, ze reageert anders op hulpen en het is nu gewoon simpelweg uittesten op welke dingen zij goed reageert. Maar toch bedankt.

graag gedaan, al zie jij het geloof ik anders dan ik.
Ik zie iemand met verschillende hand-houdingen, maar die allemaal 1 ding met elkaar gemeen hebben en dat is dat ze allemaal terug werken.
Wat ik niet begrijp is hoe jij denkt dat dat jullie gaat helpen,
(wat ZIJ daarop zal doen en wat jij daarmee denkt te bereiken of/en wat je volgende stap zal zijn)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 21:50

Ik begrijp heel goed wat je bedoelt, maar het is voor mij ook proberen. Ik wijs je tips niet af, integendeel, ik vraag er juist om. Maar ik had het idee dat ze hier wel goed op reageerde. Maar ik zal morgen eens kijken hoe het gaat...

priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 22:47

Heey Jolien,

Wat heerlijk dat je weer rijd op Fleur.
Probeer idd op jehanden te letten plaats ze voor je en probeer haar van achter zo actief te krijgen zodat ze zichzelf gaat dragen. Ik had ook zo'n merrie en ik dacht ook dat een lang teugeltje wel hielp maar ook ik werd erop geattendeert dat je dan je handen vast gaat zetten op je been of boom zadel. Ben daar eens op gaan letten en toen bemerkte ik dus idd dat ik ze meer voor me moet dragen en dat dan mijn paardje er ook lekker onderkwam. En daarna ben ik me zorgen gaan maken om haar hoofdje en als ik haar maar goed van achetren naar voren reed kwma het vanzelf. (heeft veel geduld gekost maar heb het bereikt)
En je benen staan zo uit je voeten eigenlijk..net of je meeremt Haha!

Maar jullie zijn weer op weg en het komt allemaal wel goed met al die liefde die ze krijgt

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 09:49

Hey Cil,

bedankt voor je berichtje! Dat met lange teugel rijden heb ik eigenlijk altijd al gehad, is echt een werkpunt van me. Maar wat bedoel je met "En je benen staan zo uit je voeten eigenlijk..net of je meeremt"?

priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 11:01

haha lees het nu op nieuw maar ik bedoel eigenlijk dat je benen naar voren staan.. kan begrog zijn hoor want zie dat je dressuurzadel hebt??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 11:10

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de nieuwe regels van HAW voldoet verwijderd.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 11:12

Jolien87 schreef:
Ik begrijp heel goed wat je bedoelt, maar het is voor mij ook proberen. Ik wijs je tips niet af, integendeel, ik vraag er juist om. Maar ik had het idee dat ze hier wel goed op reageerde. Maar ik zal morgen eens kijken hoe het gaat...

Dat gevoel heb ik ook niet, dat je de (m'n) tips afwijst.
Dat je wat probeerd is goed, echter moet je theoretisch ook kunnen uitleggen wat je probeert te doen en wat daar het nut van is. Dat mis ik in je reactie.

Bijv, wanneer een paard vast houdt op rechts, zit er vaak een probleem op links. Als je enkel op je gevoel rijdt, zal "je" (de meeste ruiters iig) toch aan de rechterkant gaan "werken", met het gevolg dat het probleem niet wordt opgelost, maar blijft of zelf erger kan worden.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 11:42

@ Cil: ik denk dat dat gezichtsbedrog is, heb nog even goed gekeken en de foto's waarop dat te zien is zijn galopfoto's dus kan zijn dat ze dan idd wat naar voren steken. Ook reed ik eerder met kortere beugels op haar dus daar kan het ook nog aan liggen;)