Mazzel en ik @ work

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fenn

Mazzel en ik @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 18:25

Vrijdag had ik twee fotograven ter beschikking om foto's te maken van Mazzel en ik die allebei ons best proberen te doen. Ik doe Mazzel nu 8 maanden, hoewel je dat misschien niet zou zeggen Bloos Ik rijd recreatief, nog niet op niveau. Op dit moment wil ik nog steeds bereiken lekker door de bak te kunnen hobbelen met een beetje tempo, de juiste stelling en buiging, wat aanleuning en (vooral belangrijk) een stuur.

Mazzel en ik hebben veel punten om aan te werken. Toen wij net begonnen was Mazzel ingereden, maar nog niet doorgereden en ik reed verder alleen op een manege. Mazzel was vijf en wist precies hoe hij onder zijn werk uit moest komen. Bokken, staken, gewoon helemaal niets doen, alleen hard galloperen, kleven, zich vastzetten, niet halt willen houden zijn een paar van de trucjes die hij geprobeerd heeft. Het was dus ook hard nodig om te gaan lessen en dat doe ik nu ook. Met het lessen rijden we vooral lekker voorwaarts en oefenen we de overgang stap-draf. Deze overgang ging namelijk niet erg vloeiend: zeker de eerste keer bokt hij uit protest, ondertussen kunnen we deze overgang maken op een beenhulp Haha! De laatste paar keer liet hij zijn protesten al helemaal achterwege, en geloof het of niet, daar ben ik al blij mee. Nu hij steeds beter aan het beenkomt beginnen we wat meer met het rechtrichten, Mazzel loopt erg scheef, en pakken we het volgende probleem erbij: Aanspringen in de goede gallop. Sprong hij eerst alleen links aan, nu kost het me erg veel moeite om in de linkergallop aan te springen en bij een slechte dag springt hij beide kanten verkeerd aan.
Mazzel hangt op het moment tussen Wel aanleuning/Geen aanleuning in. Dat ligt ook aan mij, ik moet beter contact houden en rechtrichten.
Mazzels vriendjes staan in het weiland en dat leid hem erg af. Als Mazzel teveel afgeleid is, dan komt het soms zover dat hij niet meer te sturen is. Ook hier zoek ik oplossingen voor met mijn instructrice, zeker als ik les krijg gaat dat gewoon goed. Dit gaat ook zonder hulp vanuit het midden steeds beter.

Mijn houding is erg slecht Bloos! Zeker op deze foto's, ik ben duidelijk geconcentreerd bezig met rechtrichten en vergeet daardoor mijn hakken, soms blijf ik erg achter in de beweging. Mijn handen doen ook hier en daar wat vreemd.

1) Instappen aan een lang teugeltje
Afbeelding

2)Volte. Mazzel mag wat voorwaartser, tenen naar binnen hakken meer uitdrukken.
Afbeelding

3) We draven
Afbeelding

4)Stap, Mazzel netjes. Ik handen recht.
Afbeelding

5)Draf, goed actief. Mijn handen zijn een ramp en de aanleuning ook.
Afbeelding

6)Momentje fijn:
Afbeelding

7)Iets actiever mag, ik zit ingezakt, hakken uitdrukken
Afbeelding

8)Hier zie je dat Mazzel scheef loopt. (Handen sluiten)
Afbeelding

9)Netjes, Hakken uit en mag actiever
Afbeelding

10)Volte op
Afbeelding

11)Fijn moment
Afbeelding

12)Handen meer sluiten, hakken uit.
Afbeelding

13)Ook mazzel was supporter: Haha!
Afbeelding

evdpanne

Re: Mazzel en ik @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 21:01

Zoals belooft een berichtje Lachen. In vergelijking met de vorige keer dat ik kwam kijken gingen de overgangen alweer een stuk beter... Naar mijn idee was hij beter aan het been... Je moet idd soms een beetje op je handjes en hakken letten Knipoog, maar dat zeg je zelf ook al! Waar je misschien ook op moet letten is het niet naar beneden kijken... (doe ik ook altijd hoor). Mijn instructrice zegt dan dat ik daardoor ook mijn gewicht verplaats en mijn paard uit balans breng... Je doet het niet altijd maar ik zie het wel op een aantal foto's.

Ik weet zeker dat je met de lessen een heel stuk vooruit zal gaan Lachen. Je bent al een heel stuk vooruit gegaan, als ik vergelijk met de verhalen die ik gehoord heb en de dingen die ik gezien heb Knipoog.

Marloessjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 21:10

Jullie zijn een leuke combinatie, goed dat je haar nu al zo netjes kan rijden zonder het protest.
Zoals je zelf ook al zegt, je houding. Probeer je benen goed lang te houden en niet je hakken op de trekken. ( Misschien de beugels 1 gaatje korter? )
Voor de rest ziet het er leuk uit! Lachen

Mariet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 09:40

Fen ik vind echt dat jullie super vooruit gaan. Je ziet nu echt een team rijden en dat team wordt steeds beter Ja

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 09:50

Volgens mij heb ik weleens een eerder topic van jullie gezien, dit ziet er inderdaad al een stuk beter uit! Ga zo door!

Verder inderdaad de bovengenoemde puntjes, al vind ik niet dat je je beugels korter moet doen! Zeker niet eigenlijk, want dan zit je op de wrong in plaats van erachter. Ik zou dan eerder kiezen voor een gaatje langer, ik denk dat je dan je hakken beter kunt uitdrukken omdat je been langer komt te liggen.

En wat me ook opviel was dat je op foto 5 heel erg je bekken hebt gekanteld. Je bent daar denk ik aan het doorzitten. Probeer daar ook op te letten! En misschien kun je iemand vragen om er een filmpje van te maken, dan kun je het helemaal goed zien.

Succes samen!

Annemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 10:15

Wauw Fen! Wat een verschil al met de keer dat ik mee was! Bloos!
Jullie gaan echt met sprongen vooruit. Haha!
Wat betreft het commentaar zeg het eigenlijk zelf al: vooral letten op de knik in je armen, of eigenlijk je handen hoger houden (is niet op alle foto's, maar af en toe valt het op). En af en toe je hakken uitdrukken, maar verder vind ik dat je een mooie beenligging hebt, waar ik ontzettend jaloers op ben Clown
Ook ik zou je beugels niet korter doen
En af en toe mag z'n achterhand er nog een beetje meer bij, maar daar zijn jullie vast druk mee bezig. Lachen

En even off-topic: We moeten snel eens wat afspreken voor in de zomer, zeker nu een vriendin sinds kort een kamer in Leiden heeft Knipoog

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 11:34

Ik heb werkelijk respect voor de manier waarop je met je paard omgaat! Bij de meesten is het "aan de teugel" het allerbelangrijkste, ik ben blij dat jij beseft dat dat niet gaat zonder een voorwaarts, alert en rechtgericht paard. Ga vooral zo door OK dan!

Rijtechnisch: het valt me op dat je veel naar beneden kijkt, daardoor kan hij ook weer makkelijker op de voorhand vallen. Koppie trots rechtop houden dus Haha! Ik zou je beugels zeker niet korter doen, eerder langer dan korter zelfs. Maar als je je hakken netjes uitdrukt kan het prima zo. Bij het contact maken met zijn mond mag je denk ik best je handen wat lager en breder (maar niet vast!) zetten, maar als je contact hebt zou ik proberen je handen rechterop en dichter bij elkaar te zetten Lachen

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 15:23

Bedankt voor alle complimentes Lachen en vooral de tips

@ MarianneDeb, ik heb hier nog nooit eerder een topicgeplaatst, maar verder wel wat foto's ergenen op VVVD dus misschien dat je me vandaar kent. Filmpjes heb ik alleen maar oud, al klopt het dat ik mijn bekken soms teveel kantel en qua zit foutjes maak. Ik vrees dat dit door Mazzel een beetje achteruit is gegaan zelfs, ik concentreer me op zoveel dingen. Maar goed, daar mag mijn houding eigenlijk niet bij inschieten.

@Heino, dankje voor het compliment zeg Haha! Je zegt ongeveer het zelfde als wat mijn lesgeefster zegt en waar ik zelf ook achter sta. Al dat geruk en gepluk, mij niet gezien Knipoog (hoewel Mazzel soms het bloed onder mijn nagels vandaan haalt en ik hem dan ietsjes grover van de hoefslag afpluk, zodra ik contact heb ben ik weer lief Knipoog )

Mijn beugels een gaatje langer kan ik eens proberen, al houd ik dan mijn benen weer minder makkelijk stil en is het naar achter leggen moeilijker. Daar heb ik sowieso al moeite mee door zijn dikke, maar korte ponybuik ROFL

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:56

Wat een leuke foto's Fen!

Stukje bij beetje lijkt het (aan de hand van wat ik uit je verhalen en eerdere foto's kan opmaken) steeds beter te gaan met jullie. Klopt het dat Mazzel is aangekomen? Zijn lekkere dikke buikje valt me iig nu pas op Nagelbijten / Gniffelen

Wat ik meteen herken van de foto's is je houding die nogal eens verandert. Dat zie ik irl ook weleens bij jou. In stap lijk je een hele relaxte zit/houding te hebben, in draf zet je je armen een beetje op slot, klopt dat? Je mag je handen best wat meer dragen, hoewel ik dat bij mezelf ook altijd een lastig punt blijf vinden Knipoog
Soms zie ik ook dat je, zoals Mariannedeb noemt, je bekken soms kantelt en dan voor mijn gevoel te ver achterin het zadel terecht komt. Wat betreft je beugels; korter dan dit zou ik ze juist idd niet doen, ik denk dat dit een goede lenge voor je is, maar misschien heb je er baat bij om eens een tijdje uberhaupt zonder beugels te rijden? Lachen
De momentjes van ontspanning bij jou en bij Mazzel zien er iig al fijn uit Ja

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 16:31

Ja, mijn houding veranderd continu, dat verschilt ook erg waar ik mee bezig ben. Ik zet veel vast, mijn armen, mijn rug, mijn schouders, ik ontspan te weinig. (Op een rare manier kan ik dat zonder zadel wel)
Zonder beugels rijden, ik kan het weer eens proberen bij Mazzel, op andere paarden gaat dit wel makkelijk. Mijn houding verschilt dus inderdaad... per paard/per moment Nagelbijten / Gniffelen

En Ja, Mazzel is aangekomen. Hij heeft er een grasbuik onderhangen waar je eng van wordt Knipoog Dat terwijl hij dankzij zijn dieet en wat van mijn inspanningen zo mooi slank was Bloos!

Saskia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 19:18

Fen, ten eerste mag je heel trots zijn op de vooruitgang die je maakt met Mazzel. Ik ben nu een paar keer langsgeweest en je ziet jullie echt vooruit gaan.

Commentaar op je houding geven vind ik wat lastig. Op de foto's trap je soms inderdaad je hakken niet helemaal goed uit en heb je soms pianohandjes. Vooral de pianahandjes zijn volgens mij momentopnames, want opzich vind ik dat je een hele nette handhouding hebt. In draf maak je soms wel een holle rug, probeer daar (ook nog) op te letten Knipoog

Je beugels korter maken zou ik iig niet doen. Op foto 5 lijken ze zelfs al een beetje aan de korte kant? Maar dat komt waarschijnlijk ook door de charmante buik van de pony Clown

Verder weet ik waar je allemaal mee bezig bent en dat je je bewust bent van alle 'probleempjes' Heel veel succes met Mazzel, jullie gaan de goede kant op! Lachen

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 20:01

Commentaar is al gezegt, maar vind het een leuk paard! En een leuke naam, dus al je hard gewerkt heb, laat dan weer foto's zien Bloos Tong uitsteken.