Weer voor de eerste keer les....

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

evdpanne

Weer voor de eerste keer les....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 09:40

Ik heb vorige week weer voor het eerst les gehad met mijn verzorgpaard Atlas. Hij en ik hebben een tijdje niet gereden (drie weken terug tijdens een buitenrit gevallen en rechterschouder gekneust...). Atlas heeft daarvoor ook al een dipje gehad waardoor ik niet kon rijden (hij is dan ook al 20), maar nu gaat het weer helemaal goed met hem en hij zit lekker in zijn vel.

Ik rij zelf nog niet echt super, maar daar wordt aan gewerkt. Dus niveau is erg laag Tong uitsteken. Ik kom van een manege en heb voornamelijk recreatief gereden. De eigenaar van Atlas wil graag dat hij goed dresuurmatig gereden wordt omdat dit goed is voor mijn rugspieren Lachen. Daarnaast vind ik het zelf ook leuk om te lessen.

De punten die ik tijdens mijn eerste les tegen kwam waren:
- mijn houding, ik zit niet recht op en ik houd mijn armen overstrekt
- hij was op sommige momenten totaal niet aan het been en had even een eigen willetje
- in de juiste stelling door de hoeken gaan is ook erg moeilijk
- daarnaast heb ik een probleem met halthouden... hij gaat dan altijd erg wijdt staan en niet netjes bij elkaar... dat moet dus ook actiever Knipoog.

Hier de foto's

1. Net opgestapt en nog richting de bak, hier zie je ook al het halthoud probleem Tong uitsteken
Afbeelding

2. Eerst rustig stappen... Hier zie je heel goed dat ik mijn armen verkeerd houd en mijn houding slecht is Knipoog
Afbeelding

3. De draf ziet er over het algemeen zo uit. Ik kijk echt de hele tijd naar beneden...
Afbeelding

4. Soms gaat het ook zo...
Afbeelding

5. De tenen wijzen ook heel mooi naar buiten.... Dat is ook nog een punt waar ik op moet letten
Afbeelding

6. Soms ben ik ook even de rem kwijt... Dan gaat ie iets te hard...
Afbeelding

7. Nog een draf foto
Afbeelding

8. Hier ging het ook weer even veel te hard....
Afbeelding

9. Van hand veranderen
Afbeelding

10. En nog even stappen
Afbeelding

11. Hij heeft er ook nog wel eens een handje van om de teugels uit mijn handen te trekken... Dan trekt hij mij ook gelijk mee naar voren... Dit moet ik ook meer zien te voorkomen.
Afbeelding

Mijn instructrice let op het moment veel op mijn houding, krijg erg vaak tijdens de les te horen recht op zitten, armen ontspannen, en hakken uittrappen Lachen. Maar dat is ook wel nodig... Verder ben ik met Atlas nu weer het rijden goed aan het oppakken... Veel overgangen rijden en oefeningen doen zodat ie doorkrijgt dat ik de baas ben Tong uitsteken. En dit gaat nu ook al redelijk goed. De tweede les ging alweer een stuk beter als de eerste (hier zijn helaas geen foto's van). Toen ging het allemaal van mij uit... En niet van Atlas Tong uitsteken.

Commentaar heel graag maar wel een beetje vriendelijk voor deze recreatieruiter Knipoog.

xXLiekeXx

Re: Weer voor de eerste keer les....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 09:44

Je moet inderdaad aan je houding werken, maar je geeft alle punten al zelf aan.

Het paard moet wat meet geconcentreerd af en toe, soms loopt ie wel netjes maar andere momenten.. Knipoog
Kan het zijn dat ik dit paard laatst in een 2-span voor een koets zag lopen ?

Dig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 09:48

Ja het commentaar geef je zelf al ,je zou gewoon wat meer ontspannen op je paard moeten gaan zitten want het ziet er erg gespannen uit.En met die tenen ja daar heb ik zelf ook last van haha.
Als jij gewoon lekker les blijft nemen komen jullie er vanzelf wel ga zo door! Knipoog

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 09:50

xXLiekeXx schreef:
Kan het zijn dat ik dit paard laatst in een 2-span voor een koets zag lopen ?

Hij heeft ooit in tweespan gelopen, maar dat is al lang terug Lachen. De laatste keer voor de kar was denk ergens in januari en toen liep ie alleen Knipoog.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 09:52

Wat een leuk paard!

Zoals je zelf reeds aangeeft, valt er nog wat te sleutelen aan je houding. Daar hebben we allemaal wel eens last van gehad. Haha! Let op dat je een knikje in je ellebogen hebt en houdt je handen netjes bij elkaar. Ontspannen is de boodschap, maar dat heb je wsl al genoeg in de les gehoord. Knipoog Fixeer niet te veel op tenen naar binnen, maar probeer je enkels iets naar buiten te drukken. Zo is het bij mij allezins gelukt. (Ook al heb ik er nog last van als ik er niet aan denk Bloos )

Veel overgangen rijden is idd goed! Dan wordt hij actief an je been en is ie meer van jou. Als hij de teugels uit je handen trekt, drijf hem naar voren. Ik heb ook een tijdje een paard gereden dat dit deed. Na elke overgang naar de stap, gooide ie dat hoofd naar beneden. Voorwaarts houden is de boodschap en denk mee, probeer em voor te zijn. Lachen

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Veel succes nog en ik ben benieuwd naar volgende foto's! Haha!

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 09:52

Precies; lekker blijven lessen! Het lijkt ook wat een balans probleem bij jou, je zit is niet helemaal in evenwicht.
Heb je wel eens aan zitlessen gedacht. Aan de longe bijvoorbeeld zodat jij je op je houding kan concentreren. Wel met goede begeleiding natuurlijk.
Ook als recreatie ruiter heb je hier heel veel aan, zowel jij als je paard kunnen zich beter ontspannen dan.
Succes ermee.
En Atlas oogt nog fit genoeg ja! Pling

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 12:20

Dankjewel voor de reacties Lachen.

Zitlessen zou denk wel een goed zijn voor mij ja... Ik weet wel dat ie op sommige manege's gegeven worden maar helaas niet op die van mij.... En om dat met Atlas te gaan doen... Die is met longeerlijnen al lastig en voltes rijden ook, dus dan rij ik liever met wat afwisseling Lachen.

Misschien een paar keer zonder beugels als het sturen goed gaat Knipoog. Dat is misschien ook wel goed voor me...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:21

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de nieuwe regels van HAW voldoen verwijderd.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 22:09

Es, ik vind dat het er al veel beter uit ziet. Wat Vie zegt is zeker waar: ontspannen. Kan je niet een knoop in je teugels doen en even je schouders losdraaien? (Dus armen helemaal uitstrekken zodat je goed recht opzit en dan netjes naar achter afdraaien), als dit niet gaat op At, mag je van mij best een keer op Mazzel komen zitten Knipoog

Verder vind ik dat je moet werken aan je minderwaardigheidscomplex, het kan altijd beter, maar niet iedereen stapt zo maar met dat paard weg en het ziet er al goed uit. Je gaat vooruit hoor es Lachen

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 22:12

Als ik bij Atlas een knoop in de teugel leg dan gaat ie ineens heel snel richting de uitgang van de bak Knipoog. Ik gaat gewoon van de zomer veel op Manda rijden (vinden ze vast niet erg....) en dan gaat ik wel van die leuke oefeningen doen (heb ik vrijdag ook nog gedaan met Sas).

Met Atlas kom ik hopelijk ook nog wel vooruit Lachen. Ik gaat in iedergeval me best doen... Nu alleen nog een fotograaf regelen die weer eens vordering foto's komt maken Knipoog.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 22:20

Jullie zijn al goed bezig hoor, ik zie af en toe toch hele fijne momenten. Het grootste probleem is dat je paard zelf niet in balans is. Daardoor gaat hij af en toe wat rennen onder je uit, omdat dat dan voor hem het makkelijkste is. De spieren zijn nog niet sterk genoeg om dat allemaal op te kunnen vangen. Ook het halthoudprobleem heeft daarmee te maken. Door wijd te gaan staan maakt hij zich wat sterker in de spieren om jou te kunnen dragen, en om met jou op de rug zelf stabiel te blijven. Je houding wordt daar ook door beïnvloed, een paard wat niet stabiel is krijg je ook niet makkelijk een perfecte houding op. Lachen Zitlessen voor jezelf zijn altijd goed, maar niet op hem, omdat hij er zelf nog niet geschikt voor is.
Waar je nu mee bezig bent is al heel goed om zijn spieren sterker te maken. Veel overgangen en tempowisselingen rijden. Lekker wat figuren rijden maakt hem soepel en dan zal hij zelf aanbieden om met het hoofdje naar beneden te komen, want zoals ik zie op de foto doet hij dat wel af en toe. Naar beneden trekken heeft geen zin, de wil is er bij je paard, hij is er op dit moment alleen nog niet sterk genoeg voor.

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 14:15

Nou recreatieruiter, je mag jezelf een pluimpje geven hoor, want het ziet er goed uit.
Je weet zelf precies de puntjes waar je aan moet werken.

Probeer ontspannen te zitten, zing een liedje, het helpt!
Buig je armen en dan ziet het al veel beter uit en even doorzetten en dan voelt het het ook beter.

Succes hoor!

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 15:11

Dankje wel voor het commentaar iedereen Lachen. Die ontspanning moet ik idd echt aan werken... Maar ik oefen gewoon vaak genoeg Lachen. Is goed voor Atlas ook want dan wordt hij ook weer sterker Haha!.

Josefienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 15:22

lijkt het nu of loopt hij af en toe een beetje naar binnen ..
mijn fries doet dit namelijk ook en heb daar vind dit erg lastig om af te leren Maar blijf oefenen Knipoog
Wel een leuk beesie nog veel succes verder
En ik zou ook wat aan je houding werken zoals je zelf ook al zei