Pretty Woman werken met Clinic tips!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Pretty Woman werken met Clinic tips!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 19:53

Pretty Woman is een 11-jarige merrie die, zoals velen onder jullie al wel weten, niet de gemakkelijkste is. Ze houd er haar eigen mening op na, drijft graag haar zinnetje door en is een enorme schijter. Gisteren hebben we een clinic mogen doen met de heer Jacques Van Daele, een internationale dressuurjury. Hier even een verslagje dat ik gisteren geschreven heb in een topic:

Kom binnen, hij zei meteen "jou ken ik van ergens" (hij heeft me ooit op een wedstrijd gejureerd maar da's toch al een paar maandjes geleden inmiddels) en vroeg meteen naar mijn naam en welk niveau ik reed en hoe lang ik al reed enz maar niets over Pret wat ik vrij vreemd vond maar goed.

Ik moest beginnen met heel voorwaarts (haar over haar tempo rijden eigenlijk) los te rijden, dat werkte opzich heel goed, door het hoge tempo had Pret 1. geen tijd om rond te kijken en kon ze ten tweede haar energie een beetje kwijt waardoor de spanning al na vijf minuten van haar af vloeide en ze begon te kauwen op haar bit en los liet vanvoor. Het voorwaartse is eigenlijk het hele uur op gedramt. Pret is inderdaad wat slomer geworden. Lesgeefster raadde een vitamine kuur aan of bloed laten trekken. Vermoed dat we het eerst eens met de kuur proberen!

Bovendien werkte hij heel hard aan mijn houding en vroeg hij me vrijwel meteen waarom ik zo tegen zat met mijn schouder. (heb er de eerste tien minuten altijd even moeite mee om er aan te denken) Eenmaal dat beter ging moest ik een proefje rijden. Een niveau hoger dan normaal en had het nog nooit gereden maar wat doe je er aan he...Dus ik rijd dat proefje maar ik moest haar steeds loslaten dus haar halt was uit evenwicht...(logisch, pret heeft echt nog die ondersteuning nodig) en de algemene proef vond ik ook weinig bijzonder...Pret liep niet zoals ik wilde...Op zich niet slecht hoor, ze was wel door haar rug, maar niet door haar hals en dat vind ik jammer. Hoe dan ook, hij was er vrij positief over...

We hebben gewerkt aan haar halthouden (heel positief) en aan haar keertwending om de voorhand. Hij zei dat hij eerst mij moest overtuigen en dan pas het paard. Dat ik zelfzekerder moest zijn over mijn kunnen en niet zo nerveus moest zijn, mijn lesgeefster beaamde dit volmondig! En ik maar denken dat ik altijd te zelfzeker van mezelf ben en dank dat ik mezelf soms wat overschat wat betreft paarden (waarom ben ik anders aan Miss Pret begonnen?) Hij drukte me nog op het hard dat Pret goede kwaliteiten heeft en het kan en dat ik het ook kan maar echt gewoon overtuigder moet zijn van mezelf en dat ik haar meer moet leiden. Hij wenste me nog succes...

Wat hij niet weet is dat Pret voor mij ontzettend imposant is na alles wat die dame met me uitgespookt heeft en dat ik nog best onzeker ben op haar rug. Ik rijd haar graag daar niet van, maar ik ben bang iets mis te doen waardoor ik weer bij af ben. Bovendien is grote pret natuurlijk iets heel anders dan mijn oude vertrouwde Exje waar ik zo mee weg reed! Het zit toch nog steeds in mijn hoofd van "ik hoop dat ze niet dit of dat doet"...En dat zou er uit moeten gaan. En dat zou er uit moeten gaan. Dan ga ik vanzelf iets meer leiding kunnen geven aan haar...Vandaag was in elk geval echt een stap in de goede richting! Zeker nu ik gemerkt heb dat dat voorwaartse echt wel werkt om haar even te laten ontstressen en te zorgen dat er weinig of geen ontploffingsgevaar meer is. Mams en vriendje zeiden ook meteen dat het een heel ander beeld gaf toen ik iets zelfzekerder op haar zat.

Kortom;
-goed voorwaarts beginnen en spanning laten afvloeien
-voorwaartse er in houden en licht contact nemen en haar zelf laten "komen"
-meer sprong in galop en meer been in draf zodat haar gangen minder vlak zijn
-veel figuren en tempowisselingen

Vandaag dus aan de slag gegaan met die tips. Het verloopt nog niet 100% vlekkeloos en als ik heel eerlijk mag zijn vind ik mezelf ronduit arrogant als ik zo op het paard zit Nagelbijten / Gniffelen Bovendien trek ik mijn rug weer hol.

Afbeelding
fijn drafje, lekker ontspannen en haar kanteling is zo goed als weg. Ik zit iets tegen met mijn schouder.
Afbeelding
Afbeelding
volte van tien meter en zie daar..Ik kan mijn binnenteugel volledig loslaten!
Afbeelding
foei kath kijk dan voor je! Nagelbijten / Gniffelen Pretsel maakt zich er allerminst druk om!
Afbeelding
fijn beeld vind ik dit. Jammer van mijn arrogante kop! Nagelbijten / Gniffelen
Afbeelding
wat ik hier mooi vind is dat ze echt fijn afzet met dat achterbeen...
Afbeelding
diagonaaltje
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
ze kantelt haar hoofd helaas wat.
Afbeelding
Daar was toch iets boeiends te zien geloof ik..
Afbeelding
Afbeelding
op zich twee nette foto's.
Afbeelding
En in de stal nog even knuffelen met Ex, hij lag haast te slapen Haha!

Pret en ik rijden voorlopig nog B maar gaan L starten. (In belgie A7 voor de belgen onder ons)

Charaz

Re: Pretty Woman werken met Clinic tips!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 19:56

Ik vind het er heel netjes uitzien en ook je houding goed!
Op zo'n paard mag je best een beetje arrogant kijken hoor.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 19:58

Zo te zien heb je best nuttige tips gekregen Phara, ik vind dat jouw houding er erg op vooruit gegaan is en Pret weerspiegelt dat in haar lopen.
Let er misschien wel op dat je in de galop (die ene foto) je rug niet te hol maakt.
Veel plezier nog!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 20:02

Je ziet duidelijk verbetering Ja
Als je de arrogante foto's gaat mixen met diegene waar je naar beneden kijkt dan heb je en beste houding OK dan!

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 21:44

zo dat was van leerrijk een clinic van jacques! Hele goeie jury Ja, altijd van de partij op eventingwedstrijden.
Het ziet er goed uit Ja! Ze loopt erg netjes.
Ze staat zo te zien ook mooi in haar vachtje Ja.

SarahJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 23:03

Dat vooruit rijden lijkt me een gouden tip te zijn geweest, want je paard loopt stukken beter. Nu pas krijgen we te zien wat je paardje in haar mars heeft. Ze is er nog niet helemaal door, maar dat komt wel. De energie komt nu duidelijk van vanachter, en dat zie je terug op de foto's.

Wel lijkt het alsof je soms teveel stelling hebt.
Zie bijvoorbeeld foto 1 en 6. Doe je dit bewust?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 09:37

SarahJ Op foto 1 is het onbewust. Ik houd mijn buitenteugel er af en toe niet genoeg bij. Foto 6 lijkt mij, aan haar en mijn houding te zien, een schouderbinnenwaarts.
Het is inderdaad een gouden tip geweest, de spanning vloeit van haar af na vijf minuten waar ze die anders heel de tijd vast hield, ze is losser in haar spieren omdat ze ontspannen is en inderdaad, haar motortje vanachter werkt. Dat zei hij ook, dat ze heel veel kracht had van achter maar dat ik het nog moest leren activeren. Ik hoop dat ze nog een hele hoop in haar mars heeft want ze heeft een gouden karakter... Lachen

Helene_ Het was inderdaad een goede clinic en ik herinner me dat hij inderdaad heel rechtvaardig jureerd. Ja, ze staat fijn in haar vachtje, Ex ook dit jaar maar Pharaon heeft wat moeite om er goed door te raken..

magda: inderdaad Haha!

Idra: klopt, dat zag ik ook, dat ik in galop mijn rug ontzettend hol trek.Ik zou daar net iets meer ontspannen moeten zitten zodat mijn houding wat natuurlijker word. Wat voor mij ook op valt, is dat mijn houding naar mate de foto's vorderen, ook wat natuurlijker is dan dat gedwongene op de 1ste foto..

charaz: Dankje Bloos Ben idd erg trots op mijn knappe dame! Tis zo'n super dier geworden!

rosanne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 09:46

ik vind dat je overal op de rechterhand behoorlijk veel stelling hebt. probeer je paard op twee teugels te rijden, en haar af en toe naar buiten te stellen.

ik vind het verder ook geen positief punt dat je haar in de volte de binnenteugel geheel los kan geven. dit betekent dat je paard niet op twee teugels loopt.

verder is je zit vooruit gegaan!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 17:57

rosanne1988 schreef:
ik vind dat je overal op de rechterhand behoorlijk veel stelling hebt. probeer je paard op twee teugels te rijden, en haar af en toe naar buiten te stellen.

ik vind het verder ook geen positief punt dat je haar in de volte de binnenteugel geheel los kan geven. dit betekent dat je paard niet op twee teugels loopt.

verder is je zit vooruit gegaan!

Ik vind dat geen verkeerd beeld omdat ik vaak te streng ben in mijn binnenhand en die meer met loslaten en meer op mijn buitenteugel moet rijden. Dus voor mij is het op dit moment even goed om zeker in die voltes een losse binnenteugel te kunnen hebben zodat ik de volte puur op buitenteugel en binnenbeen rijd ipv die strenge binnenhand waardoor ze, zoals op sommige foto's te zien is, over haar schouder weg loopt. Lachen