Ik heb mijn paardje Nigel (9 jaar) nu 3 maanden en ik kreeg hem zo scheef als een hoepel, vond het moeilijk om linksom te lopen en was altijd in de 'houding' gereden/getrokken. M.a.w., hij had een behoorlijke onderhals en vond het lastig uit zichzelf te ontspannen.
De eerste maand heb ik enkel op een touwhalstertje gereden en maar laten stofzuigen. Zo kon ik op mijn beenligging focussen en op mijn hulpen. Dit heeft ons allebei goed gedaan. Zijn spieren zijn aan beide kanten wat afgenomen, hij werd minder scheef en langzaam ben ik wat werk op voltes gaan meepakken en zijgangen en constant aan het rechtrichten geslagen.
Een maand geleden kwam de DA met het verlossende woord: hij was recht!

Uiteraard merk ik dat hij nog niet helemaal rechtgericht is en dit blijft ook een groot punt van aandacht.
We zijn nu helemaal vanaf het begin begonnen, nadat we zijn overgestapt op bitje, heeft ie twee weken lopen sterrenkijken en daarna liet hij eindelijk los in zn kaken...
Nu rijden we ongeveer B niveau, maar (nog) niet met de bedoeling om hem te gaan starten, maar puur om zijn spieren weer te kweken, conditie te verbeteren en ruggebruik te verbeteren. En ik moet zeggen: dit gaat aardig!
Ik train m nu op alertheid aan mijn been, we zijn dus nog bezig met veel overgangen om zijn achterhand eronder te plaatsen, veel wendingen om de soepelheid in zijn lichaam te krijgen met als één doel: goed ruggebruik en correcte, constante aanleuning.
Met trots:
Nigel!

1) Ehhhh, zoals altijd steekt Uk dr neus er weer eens tussen.

2)Zo beginnen we onze training, lekker lang instappen, overgangen oefenen en sturen op zit.
Touwhalster heb ik er nog om, omdat ik hierna nog het bos inwilde.

3)Langzaam wat oppakken.

4)Ook in draf wat oppakken, net voordat ik mijn teugels op maat ging maken

5) Lekker actief drafje, nog even tegen de hand.

6) Het laat los!!

7) Jaaaa! De achterhand!

8) De galop, vinden we allebei nog erg lastig, hij gaat zó hard om zijn evenwicht te bewaren dat ik echt uit het zadel gegooid word.

9) Mijn handen... *kruipt onder de tafel*

10) Na het rijden altijd uitstappen zonder zadel, zonder hoofdstel.

Dank jullie wel voor het kijken en tips zijn welkom!!!

DOEI!