Nigel aan de conditietraining

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Puchje

Nigel aan de conditietraining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 19:24

Hallo iedereen!

Ik heb mijn paardje Nigel (9 jaar) nu 3 maanden en ik kreeg hem zo scheef als een hoepel, vond het moeilijk om linksom te lopen en was altijd in de 'houding' gereden/getrokken. M.a.w., hij had een behoorlijke onderhals en vond het lastig uit zichzelf te ontspannen.

De eerste maand heb ik enkel op een touwhalstertje gereden en maar laten stofzuigen. Zo kon ik op mijn beenligging focussen en op mijn hulpen. Dit heeft ons allebei goed gedaan. Zijn spieren zijn aan beide kanten wat afgenomen, hij werd minder scheef en langzaam ben ik wat werk op voltes gaan meepakken en zijgangen en constant aan het rechtrichten geslagen.
Een maand geleden kwam de DA met het verlossende woord: hij was recht! Go jij! Go jij!
Uiteraard merk ik dat hij nog niet helemaal rechtgericht is en dit blijft ook een groot punt van aandacht.

We zijn nu helemaal vanaf het begin begonnen, nadat we zijn overgestapt op bitje, heeft ie twee weken lopen sterrenkijken en daarna liet hij eindelijk los in zn kaken...
Nu rijden we ongeveer B niveau, maar (nog) niet met de bedoeling om hem te gaan starten, maar puur om zijn spieren weer te kweken, conditie te verbeteren en ruggebruik te verbeteren. En ik moet zeggen: dit gaat aardig!
Ik train m nu op alertheid aan mijn been, we zijn dus nog bezig met veel overgangen om zijn achterhand eronder te plaatsen, veel wendingen om de soepelheid in zijn lichaam te krijgen met als één doel: goed ruggebruik en correcte, constante aanleuning.

Met trots:
Nigel!

Afbeelding
1) Ehhhh, zoals altijd steekt Uk dr neus er weer eens tussen.

Afbeelding
2)Zo beginnen we onze training, lekker lang instappen, overgangen oefenen en sturen op zit.
Touwhalster heb ik er nog om, omdat ik hierna nog het bos inwilde.

Afbeelding
3)Langzaam wat oppakken.

Afbeelding
4)Ook in draf wat oppakken, net voordat ik mijn teugels op maat ging maken Vork

Afbeelding
5) Lekker actief drafje, nog even tegen de hand.

Afbeelding
6) Het laat los!!

Afbeelding
7) Jaaaa! De achterhand!

Afbeelding
8) De galop, vinden we allebei nog erg lastig, hij gaat zó hard om zijn evenwicht te bewaren dat ik echt uit het zadel gegooid word.

Afbeelding
9) Mijn handen... *kruipt onder de tafel* Bloos

Afbeelding
10) Na het rijden altijd uitstappen zonder zadel, zonder hoofdstel. Kwijl

Dank jullie wel voor het kijken en tips zijn welkom!!!

Afbeelding
DOEI!

Bombarie

Re: Nigel aan de conditietraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 22:50

Jaaa de primeur! Plukje ik ben trots op je, dat heb je toch maar mooi geflikt in drie maandjes, wat een verbetering! We gaan heel erg ons best doen dat hij kan blijven he, jullie zijn zo'n leuk stel!! Nu ga ik mijn kaken in mijn zelfgebakken cake zetten!! Dikke Kus!!

Nog even een edit met rijtechnisch commentaar hihihi tenen naar binnen, handen hoog, rug recht, borst naar voor, duimen naar boven, midden in het zadel, touwtje aan je kruin, knieën aan het zadel en zitten als een buikdanseres Clown Wow! !!

Nee hoor je zit hem keurig uit, ik weet hoe lastig het is op zo'n hobbelknol, hopen dat je binnenkort even een barebackpad kunt regelen, dat zal het doorzitten goed doen denk ik!

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 11:49

Dankjewel voor je bericht Saar!
Ik had in het begin inderdaad heél veel moeite met zijn gangen, hij gooit heel hoog op en dat was nogal lastig draven. Ik kan hem nu veel beter op zit terugrijden en ook t doorzitten gaat al beter!

Kom je me binnenkort helpen met een BBP?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 16:53

Moderatoropmerking:
Bericht dat niet aan de nieuwe regels van HAW voldoet verwijderd.

Amandie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 16:57

Je hebt knap werk afgeleverd met hem hoor!
Petje af!!
Hij loopt inderdaad wat ontspanender. Maar nu loopt hij opzich nog wel een beetje in de krul. Misschien kan je hem nog wat lager instellen? DAt hij ook z'n rug gaat gebruiken enzo Lachen

Leuk beestje trouwens Lachen

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 17:07

Geweldig Puck!
Ziet er goed uit. Jullie hebben echt vooruit gang geboekt. Haha!
Let wel een beetje op je handen en voeten, maar dat weet je, hihi.
Nu maar hopen dat je Eric zover krijgt! Hyper!

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 23:44

Het ziet er in ieder geval ongedwongen uit.
Let er op dat je niet voorover valt. Begrijp dat dat lastig is op een paard wat hoog opgooit, maar als je zelf wat meer naar achter zit kan hij zijn rug beter gaan gebruiken.

Let op pianohandjes en probeer je handen / armen wat hoger te houden. Het lijkt op sommige foto's alsof je je van het zadel opdrukt.

Verder veel succes in de toekomst, het zal vast goed komen.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 02:00

Amandie: Dankje! Bloos Hoe bedoel je dat ie nog een beetje in de krul loopt, kun je dat toelichten?

Lilian: Thx Haha! Ben blij dat je het ziet! We hebben er hard voor gewerkt. Handen en voeten blijven aandachtspuntjes. Hij lokt het op zijn manier uit, ik betrap iedereen die op hem 'dressuurt' dat ze opeens pianohandjes hebben!

Wsundayl: Dankjewel, het doet me heel wat dat je ziet dat het ongedwongen is. En je hebt gelijk: ik val voorover, ik ga er wat aan doen, maar dat is behoorlijk lastig inderdaad! Knipoog

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 08:32

Hey Puck! Dat ziet er goed uit zeg!
Blijft een leuk paardje om te zien.
Ik denk dat je tenen/bovenlichaamprobleem aan elkaar verwant is. Probeer wat meer op de binnenkant van je benen te zitten ipv de achterkant van je benen. (door je benen te rollen kun je het verschil het beste voelen) Als je dat doet heb je meer steun en hoef je ook niet je balans te zoeken door naar voren te zitten.
Pas jij wel in het zadel? Het lijkt namelijk zelfs op de foto's waar je beenligging goed is, dat je niet met je knien op de juiste plek zit. Een passend zadel (voor ruiter) kan heel veel betekenen in je houding en zit.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 22:37

Hoi Anne,

thx voor je commentaar!
Het zadel past me prima, ik heb er een bontje opliggen waardoor ik minder heen en weer schuif in het zadel.
Vandaag heb ik weer gereden en aan jouw tips gewerkt. Ik heb de beenrol gedaan, maar ik merkte juist dat ik veel onstabieler zat en ook mijn benen niet zo stil kon houden. Nigel werd ook onrustiger.
Daarom heb ik geprobeerd om wél achterover te zitten zonder beenrol, en dat ging wel beter. Ook Nigel werd vlotter daardoor Tong uitsteken

Kom maar op met meer tips Haha!