Fantast voor het eerst op de foto

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fantastico

Fantast voor het eerst op de foto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 19:53

Hey allemaal!
Sinds ongeveer een maand heb ik een eigen paard, een NRPS ruin van 14 jaar. Ik heb hem anderhalf jaar voor iemand anders gereden, maar omdat de eigenaar er niks meer mee deed en het toch wel veel kostte besloot hij hem te verkopen. Ik kon het niet over mijn hart verkrijgen om Fantast te laten gaan, dus heb ik hem overgenomen voor een vriendenprijsje Haha!

Voordat ik begon met hem te rijden had hij minstens een half jaar stil gestaan, op stal. In het begin was het dus vooral aan zijn conditie werken en zijn stijfheid eruit halen. Dit laatste heeft nog behoorlijk lang geduurd! Eind vorig jaar begon het eindelijk lekker te gaan met rijden, toen we een tegenslag kregen. De hoefsmid constateerde straalkanker bij hem. Hierdoor heeft hij ongeveer 3 maanden niks kunnen doen, waarvan 10 weken totale boxrust *Wat nog kort is!!!* Hierna zijn we weer begonnen met rustig aan te beginnen. Ondertussen zijn we weer ongeveer terug op het oude niveau *niet dat we een hoog niveau hebben* Bloos .

Ik ben niet van plan wedstrijden met hem te gaan rijden maar wil wel zo goed mogelijk met hem worden, just for fun!
Hier een paar foto´s genomen door Mies_apollo, waar ik sinds een maand bij op stal sta..

1. Ik begin altijd met een wat langere teugel, om eerst gewoon wat losser te komen
Afbeelding

2. Mijn arm is hier niet echt charmant Bloos
Afbeelding

3. Slechte eigenschap van me: constant naar Fantast kijken *Maar ik vind hem zooo mooi Bloos *
Afbeelding

4. Halt houden, heeft hij nog een beetje moeite mee
Afbeelding

5. Hoofdje..
Afbeelding

6. Vind ik persoonlijk heel mooi
Afbeelding

7. Ik wist dat mijn houding slecht was, maar zo slecht Huilen
Afbeelding

8. Stap
Afbeelding

9. Wijken
Afbeelding

10. Nog een keer wijken
Afbeelding

11. Galopswissel, de ene hand gaat al perfect, de andere kan hij alleen doormiddel van een bok, zoals op de foto Knipoog
Afbeelding

12. Uitgalopperen
Afbeelding

Ik weet dat mijn houding niet goed is, en met mijn instructrice zijn we aan een aantal dingentjes aan het werken. Ik ben erg benieuwd wat jullie ervan vinden en of jullie nog tips hebben.

Graag alleen opbouwende kritiek!

Fantastico

Re: Fantast voor het eerst op de foto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 19:59

Er komt nog een filmpje..

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 20:02

vind het er totaal niet netjes uit zien ..
je bent echt super streng met je hand!
[zal maar niks zeggen over die schoenen,en die cap]
probeer bij het wijken hem recht te maken, dus niet naar de rechter kant trekken,als hij nog naar links moet,
verder kin omhoog,recht voor je kijken Lachenen handen niet te breed zetten Lachen
en benen lang maken, hakken uitdrukken Vork Knipoog

[editje] had een spelfout
Laatst bijgewerkt door just_kiki op 03-06-08 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 20:03

Ben het eens met just kiki..

Je kijkt ook wel heel erg ver naar beneden, meer naar je handen. Scheve mond

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 20:05

Je paard loopt ontzettend scheef! Zijn hoofd is gekanteld, dat komt door jouw (erg) strenge hand.

Verder ga ik mee met kiki.

Edit: Wacht aub nog even met een galopwissel. De totale ontspanning is er nog niet eens. Leer zelf eerst vriendelijk en met rustige hand rijden en ga dan je training opbouwen door bijvoorbeeld wat meer wijken, schouderbinnen, wissels, etc.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 20:09

Oeh meid! Bloos! Je laat me schrikken!
Je hebt een pracht van een paard onder je kont, maar owowow, wat ziet dit er onvriendelijk uit!
Het ziet eruit of je heeeeel erg veel gewicht in je handen hebt. Probeer op tijd te luchten. Een kilo in je handen is al teveel.
Let vooral ook eens op je binnenteugel. Trekken aan je binnenteugel zoals op foto 2 is echt een grote NO! Daarmee maak je je paard alleen maar sterker, kantelt hij zijn hoofd, breng je hem uit takt enz.. enz.. Niet teveel aan die binnenteugel pielen dus. Teugels wat korter en je handen wat meer naar voren en dan ziet het er al vriendelijker uit.
Die hakken komen vanzelf goed als je bv paardrijdlaarzen zou kopen. Dan kún je je hakken gewoon niet omhoog trekken, want de schacht van je laars houdt dit tegen.

Vaak foto's en filmpjes van je laten maken als je rijd helpt trouwens ook. Het leert je bewust worden van je fouten en je goede punten. Zeker blijven doen dus!

Waar werk je vooral aan met je instructrise?

KellyLytsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 20:10

bij het wijken moet je proberen om geen stelling te nemen Lachen .
verder wel een leuk paard!

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 20:17

Ik ben idd met boven staand commentaar eens...
je rijd teveel met je handen, en waarschijnlijk gaat je paard hierdoor scheef lopen en met zn hoofd kantelen.
Ik zou het je ook afraden om de wissels te doen, want volgens mij zijn jullie hier nog lang niet klaar voor!!!
Wel een leuk paard!

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 20:23

ik zou ook idd eerst leren zelf beter te rijden en dan pas met wijken, wissels etc beginnen. en ik denk dat als je het 'op moet bouwen' zeker niet moet gaan wijken en wissels springen.
misschien les nemen een optie? Lachen

_Pasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 20:28

Je handen zijn af en toe erg streng, probeer daar op te letten! Verder zou ik mijn beugels iets langer doen, een cap opdoen en juist schoeisel dragen. Leuk paard, succes ermee Knipoog

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 20:42

Ik zou zeker als je nog zo aan het pielen bent met je voeten goede schoenen dragen. Nu heb je geen reserve wil er iets fout gaan. Geen veiligheidsbeugels, niks. Galopwissels vind ik persoonlijk erg vroeg, werk lekker aan een heel rustige hand. Wijken op zich is niks mis mee. Werk je wel eens aan de lange teugel, zowel is stap, draf als galop hoort een paard daar gewoon ook aan de teugel te lopen. Dit krijg je alleen voor elkaar met ontspanning, dat is wat je moet hebben. Heb vertrouwen in je paard en geef hem de ruimte.

Of je hand te hard is kan je ook wel zien door de neusriem er volledig af te halen. Elke keer mond op is een te harde hand. Werkt niet bij ieder paard, maar bij wel bij vrijwel ieder paard.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 20:51

Met je schoenen en cap ben ik het niet echt eens, maar goed daar kan ik toch niets aan veranderen.

Ik zou voordat je wissels gaat oefenen wat meer gewoon de ontspanning opzoeken.
Je paard is volgens mij best lang. En je laat 'm ook erg lang in z'n nek, ik zou 'm iets meer bij elkaar rijden
hij valt nu gewoon uit elkaar. Iets meer teugels aanpakken en dan niet te streng met je binnenahnd zijn. Al heb ik de indruk dat ie nu erg streng lijkt omdat je met waslijnen bent aan't rijden. Let op je voeten. Beugels vooraan en je benen lang maken.
Vind ik zelf ook erg moeilijk Ja op foto 3 heb je een mooie beenligging.

Kijk ook omhoog en schouders naar achter. (Goh kwa zit zijn we bijna hetzelfde *LOL* )

Denk dat 't wel goed gaat komen. Maar doe het rustig aan, als ie nog zo in verzet komt in een galopswissel dan issie dr nog niet klaar voor. Ook bij wijken opletten dat ie niet over de schouder wegloopt (buitenteugel tegen de hals).
Verder zie ik het hoofd maar op 1 foto echt scheef.

Volgens mij rijd je voornamelijk op de binnenteugel. Buitenteugel vang je de binnenteugel mee op en je bent vooral met stelling/buiging bezig. Is op zich niets mis mee maar pak 'm zo nu en dan ook gewoon eens op 2 handen even zwaar gewicht.
Denk dat je vooral wat meer moet oppakken want nu loopt ie nogal lang.

*edit: veel succes natuurlijk Haha!

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 20:59

Je hebt een heel leuk en mooi paard onder je kont, maar ik kan niet anders dan met bovenstaande meegaan.
Daarnaast vind ik je zadel veel te groot voor jou, je achterste zwemt erin Lachen.

Verder:
- pianohandjes
- te lange teugels
- je trekt veel te veel aan de teugels
- hakken uitdrukken
- rechtop zitten, niet naar achteren of naar opzij zitten
- Voor je kijken
- Koop goede rijschoenen, want je kunt zo hele nare ongelukken krijgen en dan rij je nooit weer
- Cap

Misschien kan je paard al wel allerhande oefeningen, maar jij duidelijk niet.
Werk eerst aan je eigen basis en ga lekker ontspannen, rondjes rijden, voltes, van hand veranderen etc. en ga aan het werk met je houding en zit.
Je schrijft dat je al anderhalf jaar op het dier rijdt, maar (sorry hoor) dat is echt niet te zien.
Als ik mijn paard had verkocht zou ik het vreselijk vinden om zulke foto's te zien met zijn nieuwe eigenaar, zou hem gelijk terug halen denk ik.

Ik geloof echter best dat je van het dier houdt, je moet alleen nog heel veel leren, dus zoek een goede instructeur/trice die je kan helpen je houding en rijden te verbeteren.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 21:07

met zo'n binnen hand en het ontbreken van enige naageefelijkeid en ruggebruik lijjkt mij die bok gewoon verzet en misschien dat ie per ongeluk in de andere galop over sprong..

Lieve meid begin bij het begin.. ga lessen ga met goede schoenen of laarzen rijden want je benen liggen overal.. ga lezen ga leren .. waarom voor meer doen voorkomen dan wat je bent..

Wijken en opzij trekken is wat anders en eer je weet wat een van achter juist doorgesprongen wissen is weet je ook dat je nu echt nog veel moet leren ..

ben wie je bent.. een jonge meid die haar best doet maar nog veel moet leren over de fijnheid van rijden .. een correcten B proef is uitdaging zat.. en veel stoerder dan een perongeluk gelukte wissel.. doe je paard en vooral jezelf een lol.

fijn dat je zo fanatiek bent maar blijf reëel Knipoog Lachen

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 21:09

ps: je paard man van mij 50 kilo aankomen in spieren en vlees .. lekker voeren en veel voeren Ja

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 21:10

Riant schreef:
ps: je paard man van mij 50 kilo aankomen in spieren en vlees .. lekker voeren en veel voeren Ja

Daar ben ik het niet mee eens hoor. Vind 't paard echt niet mager uitzien.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 21:15

Over je houding is genoeg gezegd en daar ga ik volledig in mee.

Ik vind je paard erg leuk, hij kan je een hoop leren maar probeer ook een goede instructeur te zoeken, dan kan je een heel stuk verder komen en vast en zeker succesvol wedstrijden gaan rijden.

Je schoenen, meis, ik heb ooit eens gezien dat iemand bleef hangen nadat haar schoen door de beugel was geschoten door -juist- een bok van haar paard. Het meisje werd meegsleurd en haar paard raakte haar in het gezicht. Gevolg, een gebroken jukbeen. Trek een paar chaps over je schoenen aan, of neem speciale rijschoenen of jodpurlaarsjes.

Verder nog veel succes voor jou en je toppertje!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 21:16

Ik begrijp dat Fantast niet erg soepel is, waarschijnlijk werk je daarom zo met met name je binnenhand in, om stelling te krijgen.
Wat je beter kunt doen is om hem eerst eens laag met zijn hoofd te laten lopen (neus bijna tussen de voorbenen bij wijze van spreken, echt heel laag dus), en vanuit die lage hoofdhouding hem in laten buigen. Op die manier gebruikt hij zijn hele lijf, en wordt hij ook soepeler in zijn hele lijf. Nu zet hij zichzelf vast in die houding, draait hij ietwat met zijn hoofd naar binnen maar houdt hij zijn hele lijf recht.
Blijf vooral lekker luchtig met je handen. Je hebt een lange weg hiermee te gaan, Fantast heeft lang stil gestaan en zoals je al zei hebben jullie samen nog niet echt nivo, maar je komt er wel. Parijs en Rome zijn tenslotte ook niet in 1 dag gebouwd. Knipoog

Verder, probeer je lijf heel lang te maken, voel je trots als je op knappe Fantast zit, en kijk de wereld in van "zie mij zitten op deze knapperd!" Lachen

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 21:17

Riant schreef:

Volgensmij vertekend het beeld. Het paard ziet er "schraal" uit. Maar denk doordat het komt door gebruik van verkeerde spieren. In de hals zie je namelijk helemaal niets zitten.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 21:18

Ik kan er helaas niks positiefs over zeggen.
Je hebt echt een verschrikkelijke houding, waar echt heel veel aan verbeterd moet worden.
Vooral van foto 2 schrok ik echt.
Totaal geen ontspanning, zowel bij jou als bij het paard.
Verschrikkelijk strenge hand. Probeer hierin te ontspannen en ze voor je uit te dragen..
Kijk ook voor je uit, dan ga je al veel rechter zitten.
En tja, zo´n beenhouding kan haast niet anders met deze levensgevaarlijke schoenen.
Als je gewoon met schoenen/laarzen rijd die hiervoor gemaakt zijn, zou je beenliggen al heel wat beter zijn.
En een cap maakt het plaatje helemaal compleet.

Dus meid, stop alsjeblieft met deze manier van rijden.
Neem een goede instructrice of instructeur en begin gewoon helemaal vanuit de basis.
Dat heb je hard nodig.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 21:21

Silence schreef:
En tja, zo´n beenhouding kan haast niet anders met deze levensgevaarlijke schoenen.
Als je gewoon met schoenen/laarzen rijd die hiervoor gemaakt zijn, zou je beenliggen al heel wat beter zijn.

Ik wil niet goedpraten dat het goed is met zoiets te rijden. Want dat is het totaal niet Lachen

Maar ook ik met leren laarzen aan heb zo'n beenhouding Nagelbijten / Gniffelen Ik denk dat je gewoon heel veel
moet oefenen met wat voor schoenen je dan ook aan hebt.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 21:24

Ja oke, maar in de regel is de houding dan wel beter.
Uitzonderingen daargelaten, maar dan is het inderdaad flink oefenen.
Met zulke schoenen zou niemand op zijn paard moeten kruipen, zeker niet met een beenhouding als deze.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 21:30

Daar ben ik het wel mee eens.
Ik rijd nu vast met m'n laarzen, en zo heel af en toe met Jophurds (lekker koel Haha! ) Denk dat je voor je houding vooral veel lessen nodig gaat hebben. Zitlessen Ja Die kun je altijd gebruiken, hoelang je ook rijd. Lachen

Fantastico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 22:06

Over mijn houding: Ik zeg zelf dat ik weet dat die slecht is.. Dus jammer dat iedereen daar alleen maar commentaar op heeft en maar enkele tips hoe ik het kan veranderen. Daar heb ik meer aan dan dat je zegt: je zit niet goed.
Over het wel/niet aankomen van Fantast: hij is altijd al heel dun geweest, maar door de zware behandeling voor zijn straalkanker is hij nog meer afgevallen, ik ben hem hierdoor extra muesli bij gaan geven en lekker veel hooi en hij was aangekomen. Maar nu we op een nieuwe plek staan waar hij hele dagen op de wei staat is hij toch weer wat afgevallen, ik denk door het wandelen want eten doet hij genoeg!
Over mijn strenge hand: Aller eerst wil ik niks goed praten wat ik doe, maar ik wist zelf eigenlijk al wel dat ik een strenge hand heb. Maar Fantast heeft een erg moeilijke rug waardoor hij zich moeilijk kan ontspannen, gevolg is: lange nek en neus hoog en vooruit. Hierdoor is het lastig om hem naar beneden/rond te krijgen. Daarom rij ik in het begin met langere teugel, simpelweg omdat korter niet lukt bij hem. Dan ga ik ze niet korter nemen.
Met mijn instructrice ben ik bezig om meer met mijn buitenhand te rijden omdat hij idd daar doorheen loopt.
Over de galopwissel: Ik hoop dat ik binnenkort een filmpje heb over de wissel op de goede hand, die hij perfect uitvoert. Dit staat al bovenaan, maar blijkbaar leest iedereen alleen maar dat hij hem op 1 hand doormiddel van een bok doet.. jammer.
Over mijn schoenen: Ik heb geprobeerd met laarzen te rijden, maar ik kan het gewoon niet, dit vind ik zelf ook vervelend maar als het niet gaat, dan gaat het niet. In de winter rij ik met chaps, maar in de zomer vind ik dit te warm. Ik zal op zoek gaan naar betere rijschoenen!

Ik zal proberen vaker foto's te laten maken zodat ik ze hier kan tonen. Ik hoop dan alleen wel dat alles wordt gelezen, en niet alleen de slechte dingen.
Laatst bijgewerkt door Fantastico op 03-06-08 22:09, in het totaal 2 keer bewerkt

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 22:06

Zo, jij bent je ook vast rot geschrokken van het commentaar ?
Ik ken jullie nog van de keytenburg, die bonte weet je wel.
Moet zeggen dat het meeste commentaar wel klopt maar ik weet ook hoe moeilijk Fantast is, mede door zijn bouw.
Vind het ook niet eerlijk dat er gezegd werd dat de vorige eigenaar hem terug zou nemen en zou schrikken van deze foto's.
Ik weet net zo goed als jou dat hij er geen *** mee deed als 1 x in de week afraggen in het bos dus ik ben blij dat je hem gekocht heb.
Probeer niet zoveel op 'aan de teugel' rijden te focussen, daardoor ga je erg gespannen zitten.
Rij veel op een volte, dan kan je hem lekker laten buigen maar wel goed begrenzen aan de buitenkant dat ie niet over de buiten schouder wegloopt.
Wissel die voltes steeds af van links naar recht zodat je hem goed op 2 teugels houdt en dan maak je de voltes steeds kleiner.
Neem gewoon je tijd en geniet ervan want je hebt een schat van een paard.