Wrangler op trainingsweek op de Academy (videostills)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Wrangler op trainingsweek op de Academy (videostills)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-08 13:12

Gisteren zijn we teruggekomen van de trainingsweek op de Academy.

Afbeelding
Op zijn stalletje

We hebben weer veel gezien, geleerd en plezier gehad.
Van te voren wist ik niet goed of ik Wrangler zelfs maar mee kon nemen, want hij had gestaakt en daar had ik hem net doorgereden. Gelukkig heeft hij in dat opzicht geen pas verkeerd gezet. Wel is het rijtechnische niet voor elkaar zoals het was, helaas. Pas op de laatste dag ging hij weer wat fijner lopen zoals ik van hem gewend ben. Met de aanwijzingen van Tineke en Imke kunnen we nu weer een tijdje vooruit om hem wel weer voor elkaar te krijgen. De afgelopen dagen hebben we veel gewerkt aan ontspanning, aanleuning, rechtrichten en mijn inwerking.

Deze stills komen uit een stukje video wat op de tweede dag (onze slechtste dag) genomen is.
Van dag drie heb ik ook nog een stukje video maar daar ben ik nog niet aan toe gekomen.

Afbeelding
Dit was dus een groot probleem. Hij kwam tegen de hand, met name in de overgangen terug. Daarnaast dus scheef (en ik ook).

Afbeelding
Eerst dus controleren of hij naar de hand toe wilde zakken door hem naar het halsstrekken toe te rijden. Dat zakken doet hij heel fijn, maar hij blijft duwerig in de aanleuning. Zodra hij wel loslaat gaat hij ineens als een miepmiep over tempo lopen.
Dus eerst halsstrekken en daarin tempocontrole krijgen.

Afbeelding
Beetje bij beetje moeten dan de teugels ingekort worden, zonder dat hij tegen de hand komt of duwerig wordt.

Afbeelding
Charmant stamoment, maar goed...

Afbeelding

Afbeelding
Moeilijk: de draf moet wat kleiner maar met dezelfde activiteit aan de achterkant.

Afbeelding

Afbeelding
Zodra hij daar dan is, controleren met overgangen naar stap en naar halt of hij daar ook blijft!

Afbeelding
Instructies van Imke. Ik moest mijn handen laag en breed wegzetten, als een bijzetteugel aan het zadel. En dan links en rechts op dezelfde hoogte, intensiteit aanpassen aan de druk die hij pakt (duwt hij links voor 3 kilo en rechts voor 3,5 kilo dan moet ik links 3,2 kilo en rechts 3,7 kilo zetten. Nou da's niet simpel...)
Ik had ook het probleem dat ik als ik met mijn handen zo laag reed, dat ik met gestrekte armen reed en daar moest een hoek in, anders zet je je ellebogen en schouders op slot. Ik snapte maar niet hoe dat kon, stond bij elk training maar te kijken hoe Imke dat toch voor elkaar kreeg en heb me laten verleiden tot de genante uitspraak (waar ik nu heftig mee gepest wordt Clown ) :'Volgens mij heeft Imke gewoon veel langere armen dan ik Verward '
Maar nee, op de laatste dag gaf Tineke de gouden tip: ellebogen iets achter je lichaam. En toen ging het ineens wel Vork

Afbeelding
Daar moest hij naartoe, helemaal los en over de rug, zonder te blijven duwen in mijn hand en zonder het tempo over te nemen. Ja, het is te diep voor in de proef, maar dat moest nu dus voor de training.

En zodra de aanleuning voor elkaar was, kwam de volgende uitdaging: rechtrichten.
Daar moet ik de andere video dus nog even voor kijken en wat stills uitknippen.

Wat ik weet is dat ikzelf iets teveel op links zit en bij het steigeren kreeg ik hem omlaag met de linkerteugel. Daardoor reed ik nu ook nog teveel op links. Druk op de rechterbeugel, schouders en handen op dezelfde hoogte dus, maar daar moet ik nog hard mee aan het werk. Net als dat voorover zitten en kijken of zijn kop er niet afvalt Koe

Daarnaast moet ik afrekenen met een mentaal issue: ik twijfel teveel en grijp dan niet in bij problemen. Mijn nieuwe mantra is: 'Beter iets fout doen dan niets doen, want je hebt dan iig geleerd dat het fout is wat je doet!'

Commentaar mag gerust, maar hou het vriendelijk. Ik had echt geen tijd om op alles tegelijk te letten Knipoog

Katja

Re: Wrangler op trainingsweek op de Academy (videostills)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 14:42

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van HAW voldoen verwijderd.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 15:15

Moderatoropmerking:
Nogmaals berichten die niet aan de regels van HAW voldoen verwijderd.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 15:32

Hierbij nogmaals mijn commentaar dus:
De stills zijn goed gelukt en daardoor goed te beoordelen: je kan zien dat Wrangler zijn achterbenen ver onder zijn lijf brengt en daardoor dus de potentie heeft om echt tot dragen te komen.

Dat betekend dus oefenen, oefenen, oefenen zodat hij zich steeds beter leert zich te sluiten, want als Imke het kan dan......????!!!!!

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 15:40

het ziet er toch ontspannen uit rif, en je bent er om te leren en dan kan je zeker niet op alles tegelijk letten , het blijft een gaaf dier, met die grote passen valt het niet mee om hem bij elkaar te krijgen, maar als je het voor elkaar heb, dan zijn jullie niet meer te stoppen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-08 15:41

Als Imke het kan dan is het technisch mogelijk hahaha Haha!
Dragen is nog erg moeilijk voor hem, vandaar ook het over tempo gaan en de achterbenen buiten de massa plaatsen. Ik hoop hem dus met de aanwijzingen van de Academy uit sterker te krijgen, zodat hij idd tot dragen kan komen.
Fysiek is het een erg fijn paard om mee te werken, afgezien van de spieren van het luchtzuigen die in de weg zitten, waardoor hij ook wat moeite heeft met net dat laatste stukje lossigheid. Zijn extra bewegen verwacht ik van dat het in de toekomst alleen maar fijn gaat zijn Ja

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 15:43

dat denk ik ook rif, het is natuurlijk een super beweger , nou als dat gaat marcheren straks,

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 18:24

Maar misschien begrijp ik het verkeerd hoor..als hij 3 kg vastzet moet jij 3,2 vastzetten? Ik heb altijd geleerd van meegeven want dan heeft hij niks te pakken.

Verder leuke foto's en mooi paard, zal wel erg leerzaam geweest zijn!

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 19:36

Meegeven doe je onmiddelijk als hij nageeft, zo beloon je dat gedrag en zal het paard dit goede gedrag (nageven) door herhaling aanleren. Als je eerder zou meegeven zou je hem juist leren trekken en dat is niet de bedoeling!!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 19:54

Ik word weer helemaal jaloers als ik je foto's zie! Haha!

Fijn dat je er zo aan hebt kunnen werken en dat ze je zo fijn geholpen hebben, ik hoop dat je met je huiswerk thuis verder verbetering krijgt en dat je straks weer lekker met hem rond stuurt. Lachen

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 20:08

Ziet er helemaal niet verkeerd uit hoor, ookal was dit je slechtste dag!
Zo te zien kan Wrangler lekker sjouwen!

En idd, als je met al die aanwijzingen weer aan de slag kunt, dan komt het vast weer helemaal goed.

Tiestoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 20:54

Ziet er lekker ontspannen uit, ook jij leuk dat je veel van deze week geleerd hebt!!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-08 22:18

Pinacolada schreef:
Maar misschien begrijp ik het verkeerd hoor..als hij 3 kg vastzet moet jij 3,2 vastzetten? Ik heb altijd geleerd van meegeven want dan heeft hij niks te pakken.

Verder leuke foto's en mooi paard, zal wel erg leerzaam geweest zijn!

Nee, dat begrijp je goed.
Ik heb zelf de neiging om teveel met 'elastieken' hand te rijden. Hierdoor laat ik hem zelf dus duwerig worden. Mijn hand staat dus op een bepaalde plaats, hij duwt er tegenin en dat maak je hem ongemakkelijk door hoe meer druk hij geeft, hoe meer druk jij geeft. Je hand staat stil en werkt niet terug, dus hij kan zelf eenvoudig de ontspanning opzoeken. Zodra hij dat doet, ontspant je hand en doe je verder niets meer (ultieme beloning: niet in de weg zitten).

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 22:27

Ik vind het lopen er goed uitzien hoor! Dat heb je alvast mee Knipoog, nou hopen dat je de rest snel goed voor elkaar krijgt.

Ik begrijp wat je hebt moeten doen, het is geen trekken, maar wel begrenzen en dan kan er best even wat druk op komen te staan, maar als ie dan loslaat moet je zelf ook meteen echt loslaten. Als je dat heel consequent doet worden ze daar heel los van, het is inderdaad belonen van goed gedrag, hebben ze doorgaans wel snel door!
Hebben ze ook aangegeven waar dat steigeren van zou kunnen komen trouwens?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-08 22:34

ja idd, begrenzen Ja Bij mijn eigen instructeur rij ik ook op die manier maar met zijn staken hadden we al een tijd geen les en dan versloft het allemaal een beetje.

Over de oorzaak van het steigeren hebben we het niet gehad maar de aanleiding heeft daar uiteraard ook mee te maken. Tineke zei: een paard denkt niet, een paard reageert vanuit zijn instinct als kuddedier. Ik heb dus te weinig leiderschap getoond en ben niet duidelijk genoeg geweest voor hem in mijn bedoelingen (onduidelijke hulpen).
Zo was hij daar van de spanning ook erg aan het dribbelen omdat ik niet duidelijk voorwaarts stapte en bij het halthouden zette hij zijn voorwaartse drang om in achterwaarts omdat ik hem begrensde en niet duidelijk genoeg was in mijn bedoeling dat halt ook echt halt is. Voor elke stap achterwaarts moest ik er een voorwaarts zetten en dan weer halt. Eerst werd hij er pissig van, maar later hielp dat toch goed (de aanhouder wint Knipoog ) Wel een eyeopener hoor, zo'n trainingsweekje!

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:55

Riv, het klinkt als een super leerzaam weekje! OK dan! in deze stukjes zie je dat hij mooi gaat ontspannen, je bent weer op de goede weg!!

En ook die mentale tips kon je goed gebruiken na de OO seven dag Ach gut you go girl!!!! je hebt een heerlijk paard onder je kont.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:28

Nou Riv, het ziet er al stukken beter uit! Fijn dat iemand je weer even op het goed pad kan zetten en dat je ook uit die mentale sleur gehaald kan worden. Ik kom van de zomer echt een keertje kijken (eerst nog het jong op de wereld zetten). Ik houd je kalender wel even in de gaten. Succes met je training thuis verder. Let wel op je houding, trots rechtop zitten!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 19:20

Thanks voor de oppeppers! Na het staken en idd die GVD OO Sevendag kon ik wel weer wat meer zelfvertrouwen gebruiken Ja

Ik moet idd weer aan mijn houding werken. Ik was nu zo druk bezig met dat stukje aanleuning (en ja, mijn armen zijn gewoon korter dan die van Imke dus ik kon er gewoon niet bij Clown ) dat ik weer wat naar voren ben gegaan.

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 14:03

Super leuk om via de foto's een beeld te krijgen van de trainingen!
Ik ben blij voor je dat hij weer uit de staak is, en dat alles goed is gegaan wat dat betreft.
Dat je dan nog niet op het oude niveau bent, maakt niet uit, jullie hebben wel de goede weg weer ingeslagen!!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 14:25

Dat is ook zo, eerst de ontspanning, tempocontrole en aanleuning weer netjes in orde, hij is bepaald niet dom en hij kent zijn stiel dus de rest krijgen we wel weer voor elkaar gebokst daarna. Bedankt voor je berichtje Lachen

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 13:31

Het zijn fijne foto's om naar te kijken.
Mooi achterbeen!
Het charmante sta-moment, vind ik eigenlijk één van de betere momenten. Hij blijft in horizontaal evenwicht (ja, ik heb de iets schuine horizon gezien, maar op deze foto komt hij juist meer tot dragen en oogt niet rennerig zoals op sommige andere foto's), goed achterbeen, ontspannen en lijkt ook niet te duwen in je hand (ontspannen arm).

Het lijkt alsof je op enkele foto's je linkerhand hoger hebt, dan je rechterhand. Is dit met een reden?

Volgens mij zijn jullie op de juiste weg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 13:47

Ik moest wel lachen om dat stukje wat de instructrice van Imke zei wat je moest doen, je handen laag en breed wegzetten en heel bokt is daarop tegen *LOL* Dat zegt mijn instructrice ook heel vaak

Maar even ontopic; Ik vind het er niet zo slecht uit zien Rivka! Je houding mag iets netter maar daar heb jij je redenen voor. Je zou wat meer voor je uit mogen kijken en je zou (zoals al was gezegt) wat rechter mogen zitten maar ik vind het er écht heel netjes uit zien! Dit is iets waar ik van kan genieten!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-06-08 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

rosanne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 13:55

hahaha, zo herkenbaar! mijn instructrice zegt ook wel eens, handen laag en breed! maar mijn armpjes lijken gewoon te kort!

ik vind dat je hem leuk aan het lopen hebt! aan je houding denk ik te zien dat je een beetje onzeker aan het rijden bent, of is dat niet zo?
probeer zeker van je zelf te zijn, en gewoon die knol de bak doorsturen!
super, ga zo door!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 15:49

Arnyek schreef:
Het lijkt alsof je op enkele foto's je linkerhand hoger hebt, dan je rechterhand. Is dit met een reden?

Een hele goede reden: ik doe het helemaal fout Tong uitsteken
Nee grapje, het is wel een punt wat op dag drie aan de orde kwam, dat ik zelf gewoon veel rechter in mijn hulpen moet zijn, dus ook niet stiekem die linkerhand optillen.
Dat doe ik omdat hij dus over de linkerschouder heen wegspringt en vervolgens omhoog gaat, dus ik probeer hem eigenlijk onbewust steeds in bedwang te houden met die linkerhand. Daar moet ik vanaf maar goed, bewustwording is de eerste stap he Knipoog
Bedankt voor je fijne commentaar verder!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 15:59

rosanne1988 schreef:
ik vind dat je hem leuk aan het lopen hebt! aan je houding denk ik te zien dat je een beetje onzeker aan het rijden bent, of is dat niet zo?
probeer zeker van je zelf te zijn, en gewoon die knol de bak doorsturen!
super, ga zo door!

Dank je wel Lachen
Nou, de key is dus ellebogen achter je lichaam en dan gewoon hoek maken Clown

Bedankt voor de bemoediging Lachen Met rijden probeer ik redelijk assertief te zijn. Als ik hem teveel laat lopen neemt hij de leiding over, maar het moet met fluwelen handschoenen anders wordt hij pissig en krijg je niks meer gedaan. Zeker als je dan ineens bij iemand anders rijdt, met een ander systeem en in andere omgeving is het toch even zoeken naar wat ze precies willen en wat ik ermee kan. Dat zal ook wel zichtbaar zijn aan de foto's Ja Verder heb ik meer dan een jaar echt heel erg krom gezeten ivm drie hernia's. Als ik niet op mijn zit let ga ik dus ook weer snel voorover zitten (zoals hier Vork ) maar ik doe iig mijn best om erop te letten. Zeker op wedstrijd gaat het gelukkig al een heel stuk beter, tegenwoordig staat er bijna standaard een 7 voor houding en zit, dus het is niet fysiek onmogelijk meer! Ik blijf er gewoon op trainen Ja
Zoals Annelies zei in de trainingsweek: Als Imke het kan, kan ik het ook Vork (waarmee ze bedoelde: dan is het fysiek mogelijk om het te leren Haha! Haha! Haha! )