Indi in de longeercirkel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Indi in de longeercirkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 22:03

Vandaag ben ik met mijn verzorgpaard Indiana en haar eigenaresse Agnes (ikenindi hier op bokt) naar de manege geweest om met Indi te werken in de longeercirkel. Indi doet dit eigenlijk nooit, dus om er weinig druk op te zetten, hebben we Indi laten lopen zonder touw. Net naast de longeercirkel ligt de mesthoop, en deze waren ze net met twee grote vrachtwagens en grijper, vandaar het gebokt van Indi. Vork

We weten dat de bak nogal zwaar is, maar we hebben voorzichtig met haar gedaan en vaak genoeg rust gegeven. Bovendien kregen we halverwege te horen dat we eigenlijk de longeercirkel niet mochten gebruiken, dus dit was de eerste en laatste keer.

Hier komen de foto's:

Afbeelding
1. Neutraal..

Afbeelding
2. Ontspannen..

Afbeelding
3. En.. ACTIE! Haha!

Afbeelding
4. Drafje

Afbeelding
5. Uitgestrekte draf

Afbeelding
6. Stap

Afbeelding
7. En een flinke galop! Vork

Het gebokt en gesprint waren niet de bedoeling, maar de oorzaak van het ''enge'' mest ruimen.
We hebben ook nog een leuk filmpje gemaakt, Agnes heeft twee momenten achter elkaar gezet in één filmpje, maar deze zal ik of Agnes later in dit topic plaatsen.

Miesjex

Re: Indi in de longeercirkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 22:06

Leuke foto's ! & leuk paardje

XMaaiike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 08:46

die laatste foto Bloos!
mooi!!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 09:28

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 09:30

Indi ziet er goed uit Agnes!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 09:31

Evelli schreef:
Indi ziet er goed uit Agnes!

ja, t begint er op te lijken he? Knipoog

brudoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 09:31

Ah ze ziet er al een stuk beter uit!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 09:38

Hmm.. persoonlijk vind ik het er niet echt prettig uitzien. Juist door dat 'gejaag' steeds. Is ze wel vaker gelongeerd? ik bedoel, kan ze de 'basis' dus gewoon op commande aan de longe draf stap en galop? Persoonlijk denk ik dat het toch beter is om het dan zo te doen (aan de longe dmv commando's) ipv er achteraan jagen. Ik heb járen niet gelongeerd met mijn pony en op een dag heb ik 'm gewoon weer gepakt en gewoon weer gelongeerd geen probleem. En hij is echt niet de makkelijkste om te longeren. Hem kennende zou hij behoorlijk boos op me geworden zijn als ik zo achter hem zou aanjagen, zeker met zo'n zweep in m'n hand Vork

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 09:39

Maartjes, zoals je kan lezen wordt er niet echt hetpaard aangejaagd maar kwam dat door de grote machines naast de longeercirkel.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 09:42

Nee, de basis kent ze inderdaad nog niet. Anders had ik er niet steeds achteraan hoeven rennen. Haha!
Bovendien is het haar eigen keuze; blijft ze in de juiste gang in het juiste tempo, dan doe ik niks. Anders dus wel.
Dat galoperen en bokken enzo tussendoor was inderdaad niet door mij, maar door de enge machines.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 09:43

een enge vrachtwagen, een kraan met grijper en paardjes naast haar in de wei waarvan 1 met veulen maakte alles wel extra spannend inderdaad.

wat ik niet snap (ik hoop dat je me dat uit kunt leggen) is: waarom zou aan een longeerlijn dan beter zijn? ook dan moet ze het leren en galop vind ze gewoon erg moeilijk. daarom deden we dat juist in een cirkel en zonder iemand er op. als ik er op zit gaat t prima, maar alleen rechte stukken. in die cirkel moet ze haar balans nog zoeken en is moeilijk voor haar. i.m.o. moet ze veel bevestiging hebben. zodra ze die niet heeft valt ze stil...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 09:53

Omdat je dan een kortere afstand hebt.. dan hoef je er niet achter aan te gaan rennen en is een zweep opzich voldoende, hoef je ook nog niet echt te gebruiken dan. Of je moet zo'n kleine longeerbak vinden dat dat niet nodig is.

Ik heb ook zo'n 'galopprobleem' met mijn haflinger. Eerst kon ik alleen maar rechte stukken galopperen tegenwoordig gaat het véel beter. Mede dankzij het feit dat ik haar heel veel probeer te longeren Knipoog Zelf longeer ik trouwens met een pessoa tegeul. Dit zorgt bij een bepaalde bevestiging ook voor meer kracht en balans in de galop.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 09:58

ik heb het niet zo op hulpteugels aangezien ik niet veel er van af weet en bang ben dat ik ze verkeerd gebruik dan...

ik moet zeggen dat ik het niet helemaal met je eens ben. als je het paard aan een longeerlijn doet en kleinere rondjes eist is het nog moeilijker. verder is het bij een kleine cirkel aan een lijn met longeerzweep constant achter de kont van het paard veel meer opjagend dan zoals op de foto`s en filmpje te zien is. dit is niet constant. zo`n zweep de hele tijd er achter wel.
wel is het zo dat met een zweep de longeerder niet zo veel hoeft te rennen en het er misschien vriendelijker uit ziet, maar het is i.m.o. niet vriendelijker.

ik denk dat je wel ook rekening moet houden met t feit dat ze het nog niet goed beheerst zo te galopperen, en dat ze dus veel bevestiging nodig heeft. als ze het niet nodig heeft zou ts er ook niet zo achteraan hoeven te rennen Knipoog

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 10:04

Juist, ik zorg dat het constant is. En het ligt er maar net aan hoe je die zweep gebruikt hoe 'onvriendelijk' je het dan maakt. Ik probeer die zweep altijd gewoon redelijk laag te houden. En dankzij die zweep blijft m'n paard contstant in hetzelfde tempo, imo kan ik de zweep vaak net zo goed even op de grond leggen (wat ik soms ook doe) en heb ik aan m'n stem voldoende. Maar daarvoor denk ik dat je dus wel eerst de basis moet leren mét zweep. En als je op een kleinere cirkel longeert en alleen draaft en stapt (zeker in het begin!) en dan veel overgangen maakt etc (heel belangrijk!) is dit ook bevorderlijk voor de galop.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 10:07

draf en stap beheerst ze wel. ook aan de longe. het is nu de galop die nog moet komen en waardoor we haar los hebben gelaten.

wat jij zegt over de zweep. dat je die niet onvriendelijk gebruikt... ik begrijp dat je er niet mee mept, maar als je die constant achter het paard hebt (hoe laag ook) is dat ook constant drijven Knipoog

kiolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 10:23

Ik zie niets onvriendelijks alleen een paard dat, wanneer die aan het werk wordt gezet, een beetje een bokje geeft. Haha!
Ik denk dat het voor de longeur vermoeiende is Knipoog

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 10:32

Ik heb niet het hele filmpje afgekeken, maar zie toch een aantal dingen waar ik niet zo blij mee zou zijn..

Na een halve minuut bijvoorbeeld, geeft ze een ontzettende grote, onbeleefde (maar terechte, in mijn ogen) bok richting jou. Dat was niet zomaar een vreugdebokje, of een bok omdat ze iets spannend vindt, maar echt een gerichte 'rot op'-bok. Waar ze groot gelijk in heeft, vind ik, want je jaagt haar wel erg achterna.

Een tijdje daarna, galoppeert ze heel netjes door, maar blíjf je drijven. Zeker voor een jong paard, dat de principes van het longeren/circlen niet kent, is dat echt zó verwarrend. je zegt zelf in het topic: "Bovendien is het haar eigen keuze; blijft ze in de juiste gang in het juiste tempo, dan doe ik niks. Anders dus wel." Dóé dat dan ook. Wees daar dan in ieder geval consequent in, anders begrijpt ze het straks helemaal niet meer en zit je met een heftig gefrustreerd paard Knipoog

Dan, rond de 50ste seconde, draait ze zich vragend om; "doe ik het zo goed baas?", en het enige wat jij doet is vrij aggressief (in de ogen van indi dan) op haar afloopt, en haar weer wegstuurt. Beter is om haar dan even te laten komen, gerust te stellen, en weer weg te sturen. Als ze het vaker doet, gewoon steeds sneller weer doorsturen, maar ik zag daar gewoon een vrij onzeker paard, die bot weer afgekapt wordt, zeg maar.

Vind wel dat je bring back (of hoe heet dat? Nagelbijten / Gniffelen ) er supernetjes uitziet trouwens!

Maaar, dan de send daarna weer, loop jíj achteruit, terwijl je beter háár achteruit kan zetten en van daaruit senden. Lachen

Dan nog mijn laatste puntje.. Wat wil je bereiken door het haar steeds achterna jagen? Dat is namelijk het enige wat ik zie, verder heeft ze geen kans om op een mindere hulp te reageren, dus dan krijg je, dat ze straks uitstekend weet hoe ze moet reageren op een springend en aanvallend baasje die met een zweep achter d'r kont aan vliegt, maar dat lijkt me niet helemaal de bedoeling? Bouw je hulp eens op in fases, dus eerst je energie omhoog brengen, te wijzen welke kant je wil dat ze sneller gaat, dan je andere arm met zweep omhoog brengen, en dán pas je zweephulp te geven.
Dan gaat ze veel beter op jou letten, en heb je haar binnen de kortste keren in draf of galop door alleen je energie omhoog te brengen.

Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel met alles wat ik zeg, ik begreep namelijk dat jullie allebei parelli doen, dus dan moet het niet heel onbekend overkomen allemaal. Lachen Is niet afkrakend bedoelt, trouwens, ik zeg alleen wat ik zie, en wat ik anders zou doen. Ik hoop dat jullie er wat mee kunnen! Lachen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 10:35

je hebt helemaal gelijk! fijn dat je ons er op wijst. Lachen

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 10:37

ja zeg, zij heeft wel gelijk en ik niet? want wat ik zeg komt toch op hetzelfde neer?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 10:39

als jij het zelfde bedoelde, dan heb ik jou verkeerd begrepen. maar er waren dingen die jij zij die i.m.o. tegenstrijdig zijn: jagen mag niet, maar constant zweep er achter wel b.v.

sorry als ik je verkeerd begrepen heb anders Knipoog

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 10:48

tjah, ik zie in dit filmpje vooral iemand die continu met een zwiepende zweep achter een paard aan rent. Dan vraag ik me af, wat is beter? Rustig continu een zweep achter de kont zonder hier echt heftig mee te gaan zwaaien? Of achter je paard aan rennen en maar met die zweep zwiepen en zwaaien? Want dat laatste is wat ik hier zie. En (ik kan het niet horen) maar worden er wel commando's gegeven?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 10:54

Ik denk idd dat Myukii het het beste verwoord, ook nog op een manier om ervan te leren Knipoog
Op de foto's zie ik overigeens alleen maar lage houding van de zweep.

@Maartje, wat ik begreep uit wat jij zegt is dat je de circel kleiner moet maken, er een longeerlijn aan vast moet knopen en op een klein circeltje moet rondslingeren?
Een beetje paard kan je vanuit deze longeerbak heel best rondlaten lopen hoor. Is ook nog beter voor de gewrichten en de mond, is niet fijn, een bit die telkens naar binnen trekt. Een zweep tijdens longeren is altijd drijvend behalve als die naar achteren wijst.

@Ikenindi, ze ziet er goed uit zeg! Ben blij dat het met haar gezondheid weer de betere kant op gaat.
Ipv een zweep kan je ook een longeerlijn of leadrope gebruiken als drijvende kracht (dus niet aan het paard vast). Belonen met je stem of weglaten van de drijvende druk. Let wel erop dat het niet te veel op een join up gaat lijken, is alleen maar verwarrend voor Indi.

Succes de volgende keer!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 11:02

naah, niet persee hoor. Maar ik denk dat in dit geval het handiger is om op een kleinere cirkel te zetten zodat er niet achter aan gejaagd wordt. Want dát is wat ik zie hier doordat het zo'n grote bak/cirkel is er rennend achter aan gejaagd wordt met zwiepende zweep en al. En daarbij je kunt ook met een kaptoom oid longeren hoeft niet persee met een bit Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 11:24

Ik heb het filmpje bekeken en zie iemand die veel te veel energie en druk gebruikt. Je loopt maar achter het paard aan te rennen en met de zweep te zwaaien.
De eerste keer dat Indi naar je toe kwam, had je ook niet mogen afstraffen, want met je lichaamstaal vroeg je daar zelf om.

Een paar tips die ik je kan meegeven:
Met op de cirkel werken voortaan een leadrope gebruiken, in je hand (dus niet als longeerlijn; loswerken is prima!). Wanneer je het paard dan wat extra energie wilt geven (voorwaarts en sneller wilt laten gaan), dan beweeg je het uiteinde van de leadrope. Indien dit geen effect heeft, dan rol/gooi je de leadrope uit naar de achterhand van het paard (het hoeft het paard nièt te raken).
Werk dus in fases; eerst je eigen lichaamstaal en je positie t.o.v. het paard. Wees daar heel alert op. Want uiteindelijk kan een paard op puur en alleen focus alles doen (lichaamstaal is immers de taal van het paard en deze is héél subtiel!).
Verder: wanneer het paard iets "fout" doet, ga er dan van uit dat hij het tòch goed doet omdat je er zelf om hebt gevraagd, onbewust. Dus vraag jezelf af "Wat deed ik, welk signaal gaf ik, wat dacht ik" etc.
En neem les of ga kijken bij clinics van mensen die hier bekwaam in zijn, bijv. Emiel Voest.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 11:28

Bedankt voor de antwoorden! Ik weet inderdaad dat het allemaal niet perfect gaat, ik ben ook een beginnende Parellier, en hoe kun je savvy opbouwen zonder fouten te maken? Maar ik zal me inderdaad weer eens wat meer in de circling game gaan verdiepen, wie weet gaat het dan beter.

Over dat belonen als ze galoppeert: het doel was twee rondjes achter elkaar galopperen, maar dat lukt dus nooit als Indi steeds om bevestiging vraagt door te gaan stil te staan en ik haar beloon. Daarbij beloon ik wel veel met stem, maar daar hoor je in het filmpje niks van door de muziek.