Zondagochtend om 6 uur opgestaan zodat ik om 7.10 op stal was en we om half 8 de paarden op de camion konden beginnen zetten. Ines had woensdag al met Urika geoefend en dat ging zonder problemen, maar Urika zou Urika niet zijn als ze tegen alle verwachtingen in nu toch niet eventjes zou laten merken dat zij kon bepalen hoe de dag zou verlopen. Gelukkig na een kwartiertje rustig blijven en gewoon zonder al te veel druk haar proberen erop te krijgen, is het dan toch gelukt en konden we vertrekken naar Haasrode. Daar gekomen was het nog heeeeeeeeeel rustig, dus op ons gemak de camion op een goed plekje gezet en op verkenning gegaan. Dan gaan inschrijven: ik moest om 10.32 rijden.
Moest van mijn lesgever een half uurtje losrijden, dus tegen 20 voor 10 gaan opzadelen en om 10 uur zaten we erop. We moesten door rijen camions, trailers en langs de springpistes om op het veld waar de dressuur was te raken dus ik was heel blij dat Ines haar nog vasthield want je voelde haar gewoon opblazen onder je en ze was heel de tijd door haar neusgaten aan het blazen. Aangekomen op het veld gewoon beginnen rijden, niet teveel stappen maar gewoon haar bezig houden en die energie eruit laten. Ik zat toch wel een beetje met bibbers, iedereen "wow, ze loopt mooi", maar je voelt zelf dat je hulpen totaal niet doorkomen omdat het gewoon een en al gespannen spieren onder je zijn. Maar goed, ze is eigenlijk heel braaf geweest, een paar keer weggeschoten, in galop wat moeite om haar bij me te houden en in alle gangen over haar schouder weglopen, maar geen bokken of echt wegstuiven. Naast de ring waar ik moest rijden was nog een ring vrij, dus daar de laatste 10 minuten gaan rijden want achter de jurytafel lag allemaal schroot en afval dus ik vermoedde al wel dat dat een probleem zou gaan worden. Maar gewoon rustig iedere keer mn cirkel wat verplaatst en dan ging ze er vrij vlot voorbij.
En toen was het 10.30 en moest ik beginnen. Wou rond de ring blijven zodat ik gewoon recht binnen kon komen, is toch een heel stuk makkelijker. Maar van de jury mocht ik dus niet eventjes voor de jurytafel door (dus eigenlijk een klein stukje door de ring), als ik de ring in kwam moest ik er ook in blijven. Ok, dat zijn wel de officiele regels maar komaan, dat kan toch geen kwaad, ze hadden me al in de ring ernaast zien rijden en gezien dat ze niet al te makkelijk was. Dus ik toch maar geprobeerd achter de jurytafel door te gaan, dus vlak langs het schroot, maar uiteraard begon Urika toen te steigeren (wat ik de jury wel op een blaadje op voorhand had kunnen vertellen). Ik had een keer op Urika geroepen, gewoon om duidelijk te maken dat ik daar niet mee opgezet was en toen hoorde ik de jury meteen commentaar geven.

Dus toch maar voor de jurytafel door gegaan en in de piste gebleven, maar daardoor wel bij het binnenkomen meteen naast mn middenlijn, uiteraard. Mn proef leek nergens op voor de rest, mn hulpen kwamen gewoon niet door en daardoor allemaal stomme fouten die we thuis nooit zouden maken: in galop bij middendraf, foute galop, emmertje omver, compleet ovale cirkels omdat ze over haar schouder wegliep,... Maar goed, ze is echt wel behoorlijk braaf gebleven dus ik ben eigenlijk heel erg tevreden van ons debuut, Urika is niet het makkelijkste en koelste paard, ze is nog bijna niet buiten geweest en zo'n LRV tornooi is toch echt wel een hele belevenis. We waren uiteraard wel helemaal laatst, met 133 punten.

Ik ben Urika en ik vertrouw dit allemaal niet zo

Halthouden en groeten

En klaar!
Waar ik op moet letten:
- tenen niet zo naar buiten steken (heb ik thuis niet zo'n last van, denk dat ik hier onbewust mn been er wat af probeerde te houden)
- handen rechtop houden
- vooruit kijken
Ben benieuwd naar commentaar!