Nashua @ wedstrijd M2, grote teleurstelling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Frannik

Nashua @ wedstrijd M2, grote teleurstelling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 13:17

Vandaag op wedstrijd geweest. Het was een belangrijke wedstrijd, de 2e kringselectie. De eerste kring had ik een 3 gereden dus daar was ik erg tevreden mee. Vandaag reed ik voor de winst, Nashua deed echt alles perfect, had 1 klein foutje, maar dat kon ik wel hebben, dacht ik. Ik had al mijn concurrenten gezien en dacht dat ik toch wel bovenaan zou eindigen. De uitslag viel me onwijs tegen. Ik ben echt zo ontzettend teleurgesteld. Ik was 6e met 181 punten ..(naar mijn idee onterecht, dat is natuurlijk voor iedereen verschillend) De nummer 1 had 199 punten, en naar mijn idee ook heel onterecht, aangezien ik haar heb zien rijden en zij op bijna ieder onderdeel een grote fout maakte (zoals bv keertwendingen om middenhand, aanspringen stap/galop 4 drafpassen, overspringen in de contragalop bij alle 2 de contra's, terug naar draf in stap vallen en dan weer aandraven, achterwaarts 1 pas te weinig..) Ik kan het gewoon niet begrijpen hoe je dan 18 punten meer kunt scoren maarja..
Al bij al wel ontzettend tevreden over het lopen van Nashua, de proef ging zo lekker en Nashua deed het echt top! Heb hem dus ook erg in de watten gelegd want dat had hij verdient..

MIjn vriend heeft de foto's gemaakt, ben trots op hem;) Niet alle foto's zijn even scherp, maar dat komt omdat hij tegen het licht in moest fotograferen. Ze waren dus erg donker.

MIjn eigen commentaar is, dat ik mijn hakken niet zo op moet trekken. Ik wil hier liever geen negatief commentaar op, aangezien ik hier echt super hard aan probeer te werken. Maar goed, mijn kin is inmiddels bijna de gehele proef omhoog en mijn handen zijn voor, dit is mijn volgende punt, dus ben benieuwd!

Een foto van zijn knappe koppie tijdens het losrijden.
Afbeelding

Net in de ring
Afbeelding

Net voor het binnenkomen
Afbeelding

Als het me moeilijk word knik ik toch nog wel in met mijn kin;)
Schouderbinnenwaarts, goed voor een 4, want die toon ik niet, zegt de jury Vork (echt ongelofelijk, naar mijn idee, maar goed)
Afbeelding

B door een S van hand veranderen
Afbeelding

Inzet middendraf
Afbeelding

een 4, geen verruiming Clown
Afbeelding

en nogmaals is er totaal geen verruiming te bespeuren
Afbeelding

Net voor we de hoek ingaan weer wat opvangen en kijken waar we heen gaan
Afbeelding

Het begint er echt steeds netter uit te zien
Afbeelding

verzamelde stap, net na de uitgestrekte stap.
Afbeelding

Slagenvolte in galop, niet voldoende sprong Vork
Afbeelding

Net na de uitgestrekte draf, verkeerde moment, maar ik kiijk waar ik heen moet Go jij! Go jij!
Afbeelding

Net voor A afwenden, X halthouden en groeten
Afbeelding

Ik ben het totaal niet eens met de jury, ook niet als ik deze foto's zie.. Ik snap niet hoe hij kan zeggen dat Nashua niet verruimt, of geen schouderbinnenwaarts toont, maar goed, lekker gereden, dus toch trots op mijn knappe vent Haha!
Laatst bijgewerkt door Frannik op 04-05-08 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

CM_

Re: Nashua @ wedstrijd M2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 13:22

Ga eens echt kritisch naar je foto's kijken Knipoog

De SB is moeilijk te beoordelen vanuit deze hoek, maar kijk is naar jouw houding en hulpen, die zijn niet goed

Dan de uitgestrekte draf, die is idd vanaf de foto's te zien te braaf, en op de tweede foto zelfs een tactfout.
In de galop lijkt ie ook wat kort in het lijf te blijven.

Verder moet je heel erg op je benen gaan letten, die zijn echt een eigen leven aan het leiden Lachen
Vooral spoorgebruik zou een stuk minder kunnen.

Al met al zie ik een talentvolle combi, die net wat secuurder zou mogen rijden. De puntjes op de I die missen zeg maar.

Neem aan dat je goed les hebt. Vraag aan je instructie eens een paar zitlesjes Knipoog

So0p_

Re: Nashua @ wedstrijd M2, grote teleurstelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 13:26

Dressuur is en blijft een jurysport (jammergenoeg!) ik vind het er echt heel netjes uitzien!
Misschien moet je je hakken wat meer uitdrukken Knipoog

Clasine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 13:27

@crossmonster: ze zegt dat bij SB staat dat het niet wordt getoond dat heeft niets met haar houding te maken, naar mijn mening..

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 13:28

@Crossmonster: ik ben het eigenlijk geheel met je eens, voornamelijk over het spoorgebruik en schouderbinnenwaarts.

Nu vraag ik me eigenlijk af: wat maakt het voor jou tot een tactfout op de tweede foto van de uitgestrekte draf?

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 13:28

dit was een middendraf, dus ik vind het zeker wel voldoende voor een middendraf.. en een 4 echt belachelijk en onterecht, ik vind het echt nergens op slaan dat hij durft te zeggen dat ik geen verruiming toon.. Sb was zeker voldoende. ik vind dat hij er dan neer moet zetten, houding ruiter niet goed, maar niet TOONT GEEN schouderbinnenwaarts en een 4 geven.
En dan de nummer 1 die zo veel fouten maakt, sorry maar dat kan er bij mij echt niet in..
Ik verzamel hem daar net iets terug omdat ik hem om aan het stellen ben (in de galop, maar ZEKER voldoende sprong, dus zet er dan niet neer, niet voldoende sprong)

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 13:28

ben het wel eens met crossmonster en een jury zal nog kritischer kijken dan dat zij heeft gedaan..
veel suc6 er nog mee en op naar de volgende wedstrijd Lachen

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 13:29

Zoals ik al zei kan ik de SB niet beoordelen vanuit deze hoek Clown

En de tactfout, kijk naar de beenzetting, je ziet dat er achter een voet eerder weg is als voor, oftewel ik zie een tripedale ondersteuning in een gang waar alleen dipedale ondersteuning mag zijn.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 13:30

Kijk eens kritisch naar jezelf, ipv naar de jury...

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 13:31

Dan had hij er neer moeten zetten taktfout...
En mijn spoorgebruik, tja, daar wou ik eigenlijk geen commentaar op, zoals ik eerder al zij, omdat ik daar dagelijks mijn eigen ontzettend op concentreer... Als ik dat in een dag kon veranderen had ik het al gedaan

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 13:31

Ik ga helemaal mee met crossmonster. Lachen

Aan je houding valt heel wat te verbeteren.
Je zit vaak heel erg achterover met je rug, scheef tijdens SB en je binnenhand is ook erg streng.
Ook op je hakken letten, je prikt heel vaak en je tenen staan naar buiten, maar dat gaf je zelf al aan.
En het hoofd valt er niet vanaf hoor, dus daar hoef je ook niet naar te kijken bij SB. Knipoog

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 13:31

sronnie schreef:
Kijk eens kritisch naar jezelf, ipv naar de jury...

kun jij dan verklaren waarom de nummer 1 die punten krijgt met die foutenn, als je mij dat uit kan leggen dan zal ik eens kritisch naar mezelf kijken in plaats van naar de jury

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 13:33

Cynn_x schreef:
Ik ga helemaal mee met crossmonster. Lachen

Aan je houding valt heel wat te verbeteren.
Je zit vaak heel erg achterover met je rug, scheef tijdens SB en je binnenhand is ook erg streng.
Ook op je hakken letten, je prikt heel vaak en je tenen staan naar buiten, maar dat gaf je zelf al aan.
En het hoofd valt er niet vanaf hoor, dus daar hoef je ook niet naar te kijken bij SB. Knipoog

Ik heb van te voren gezegd dat ik geen kritiek wil om mijn houding omdat ik daar dagelijks aan werk!

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 13:34

Ik heb beide proeven niet gezien dus het zou wel heel knap zijn als ik kan uitleggen zonder iets gezien te hebben waar het verschil van punten zit.
En dan pas kritisch naar jezelf kijken ipv naar de jury? Ik denk dat je dan beter een andere sport kunt gaan zoeken Knipoog

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 13:34

crossmonster schreef:
Zoals ik al zei kan ik de SB niet beoordelen vanuit deze hoek Clown

En de tactfout, kijk naar de beenzetting, je ziet dat er achter een voet eerder weg is als voor, oftewel ik zie een tripedale ondersteuning in een gang waar alleen dipedale ondersteuning mag zijn.

Okay, dan zag ik het goed Lachen

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 13:35

Frannik schreef:
Ik heb van te voren gezegd dat ik geen kritiek wil om mijn houding omdat ik daar dagelijks aan werk!

Citaat:
MIjn eigen commentaar is, dat ik mijn hakken niet zo op moet trekken. Ik wil hier liever geen negatief commentaar op, aangezien ik hier echt super hard aan probeer te werken.

Alleen van je hakken staat het er. Knipoog

En je houding is gewoon overal heel belangrijk om hulpen goed door te laten komen en zo de oefeningen goed te kunnen laten zien.

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 13:36

sronnie schreef:
Ik heb beide proeven niet gezien dus het zou wel heel knap zijn als ik kan uitleggen zonder iets gezien te hebben waar het verschil van punten zit.
En dan pas kritisch naar jezelf kijken ipv naar de jury? Ik denk dat je dan beter een andere sport kunt gaan zoeken Knipoog

ik kijk altijd kritisch naar mezelf, maar ook naar andere.. Als jij op 8 onderdelen fouten maakt voor een 4, echt grote fouten, hoe kom jij dan aan de 199 punten.. Dat vind ik erg verassend... En mijn proef zou dus, op mijn houding, geheel afgekeurd moeten worden..?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 13:37

De sb toon je ook niet, het paard valt namelijk nogal over de buitenschouder weg en ik zie hem op alle foto's op de voorhand(met een lang achterbeen), behalve die ene middendraf foto, maar daar maakt ie zoals Crossmonster al zei een taktfout.

De galop ziet er ook niet echt doorgesprongen uit.

Het zal wel hard overkomen maar je vraagt er zelf wel een beetje om door de jury de schuld te geven terwijl er toch echt nog wel het een en ander aan schort. Je houding is op vele foto's echt niet in orde. Natuurlijk werk je daar al aan, maar ik kan me dus voorstellen dat de jury je deze punten heeft gegeven en je hebt zelfs nog prijs en winst ook!

Het komt wel goed met jullie hoor, maar er zijn echt gewoon nog dingen niet goed genoeg. Ik denk dat je heel blij mag zijn met je punten, gelet op wat er nog aan verbeteren moet.

Ik bedoel het overigens absoluut niet gemeen, heb gewoon even je foto's oed bekeken en even compleet eerlijk gezegd wat ik vindt.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 13:39

In het M2 vind ik dat je houding al zodanig moet zijn dat hier weinig op aan te merken moet zijn.
Tuurlijk heeft iedereen zijn eigen foutjes,maar dit ziet er gewoon rommelig uit.
Als de ruiter al rommelig zit, hoe kan het paard dan netjes lopen?

Ik snap je teleurstelling, jij dacht dat het wel goed ging. De jury heeft ervoor geleerd. Die ziet het net ff wat anders.

Als je zo hard aan je houding werkt, zou ik overwegen een andere instructie te nemen, of echt zitlessen te nemen. Want je houding daar valt meer aan te sleutelen dan aan het gaan van het paard.
Dit is niet negatief bedoeld, maar om nog meer van zulke teleurstellingen te voorkomen.
Zet je proeven ook eens op de film de volgende keer. Werkt altijd erg goed, omdat je dan ziet wat je ook echt fout deed. Ookal voelde dit niet zo Knipoog

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 13:40

Ik vind het een beetje raar dat iedereen hier zoveel kritiek op mijn houding geeft.
Als de jury dit had gevonden, had hij mij geen 7 voor mijn houding gegeven.
Hij schrijft de dingen op, zoals ik ze hier boven opschrijf.
Ik moet het volgende keer filmen denk ik, want mijn paard loopt helemaal niet op de voorhand en maakt geen enorme taktfouten.. Vind het ook wel raar dat iedereen van een foto kan zien dat het allemaal maar verkeerd is..

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 13:41

Frannik schreef:
sronnie schreef:

ik kijk altijd kritisch naar mezelf, maar ook naar andere.. Als jij op 8 onderdelen fouten maakt voor een 4, echt grote fouten, hoe kom jij dan aan de 199 punten.. Dat vind ik erg verassend... En mijn proef zou dus, op mijn houding, geheel afgekeurd moeten worden..?

Misschien zat ze er wel heel netjes op en liep haar paard wel op het achterbeen en dan worden je fouten heel anders beoordeeld. Als de rest wel in orde is ma je een foutje maken mits je dat kundig oplost en het beeld ok blijft

Houding is nu eenmaal heel erg belangrijk!!! En daarnaast loopt je paard nog niet voldoende op de achterhand en dat is toch ook wel belangrijk op dit niveau. Dat zijn dus de basisdingen waar een jury naar kijkt, het gereden zijn in het algemeen. Loopt je paard door zijn lijf en op de achterhand maar maakt hier en daar een fout en ruiter lost dat weer goed op, dan is dat beter dan iemand die met de hakken omhoog en naar beneden kijkend op een paard wat op de voorhand loopt en over de buitenschouder wegvalt een 'foutloze' proef neerzet.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 13:42

Ik ga echt geheel mee met de uitleg van Mindfields en crossmonster. Erg goed verwoord. Ja

Laulau1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 13:42

Ik denk dat je zoals gezegd eerst maar eens even kritisch naar je zelf moet kijken. Het ziet er voor mij niet uit als een 'geweldige' proef, maar ik heb hem niet in het echt gezien. Blijf lekker aan je houding werken, aan het behouden van tact en aan het 'berg op' rijden want het is nu allemaal nog wat op de voorhand. Succes verder! Je hebt echt een super mooi paardje!

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 13:50

Ten eerste vind ik het heel moedig van je dat je foto's bij je topic hebt geplaatst. Er zijn veel topics met mijn paard deed het zo goed maar de jury is slecht en dan moeten we maar aannemen dat het paard echt zo goed liep.

Crossmonster en Mindfields geven denk ik duidelijk commentaar waarom het niet goed is zoals jij het laat zien op de foto's dus dan lijkt het mij dat je beter moet oefenen ipv commentaar op de jury moet geven. Als je echt beter rijd dan je concurenten kunnen ze echt niet om je heen.
Je kunt hun commentaar wel klakkeloos naast je neer leggen maar volgens mij klopt het wel wat ze zeggen.

Misschien heeft diegene die nu op de eerste plaats staat wel daadwerkelijk wwat meer foutjes gemaakt maar was haar houding veel beter dan die van jou. Had haar paard geen tactfouten, wel veel sprong in de galop en was haar schouderbinnenwaarst ook gewoon beter.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 13:51

Commentaar wordt hierboven al gegeven.
Heb je er ooit wel eens bij stil gestaan dat als je alles voor een 6 rijd je 180 hebt, alles een 7 195 etc. Dus het kan best zijn dat degene die 199 reed en op 8 onderdelen (van de 23) bijvoorbeeld een 4 rijd (dus - 16) dit heel gemakkelijk kunt ophalen als je de rest 7ens of hoger rijd...

Afgeven op anderen en op de jury kom je niet verder mee hoor. Dat maakt jouw fouten niet minder. Ga eerst eens kritisch kijken naar jezelf voor je anderen de schuld geeft.

Om even op de foto's terug te komen, al kan ik weinig zeggen over hoe je de proef daadwerkelijk gereden hebt, ik zie een te braaf gereden proef..
Laatst bijgewerkt door Mosh op 04-05-08 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt