ik stoor mij mateloos aan je benen, ik kan er echt niet aandoen :-s
als je naar de foto's kijkt zie je dat je knieen maar net (eigenlijk net niet vind ik) steun vinden in je zadel omdat je veel te kort zit. Je hebt een dressuurzadel, gebruik het! Die zadels zijn gemaakt om je benen correct te leggen en je de nodige steun te geven ter hoogte van je bovenbeen. Zet je om te beginnen eens 3 gaten langer en maak je been lang. Je moet benen geven met een opgespannen kuitspier, om die op te spannen moet je je been lang maken, je hiel naar beneden en tenen naar boven.
Je benen liggen ook veel te ver naar achter. Als ik een lijn trek door vanaf je schouders naar je ellebogen, lang je knie naar je been, is die alles behalve loodrecht naar beneden (eerder schuin naar achter), dat wil dus zeggen dat je zwaartepunt naar voor ligt, je paard draagt al 2/3 van zijn gewicht op zijn voorhand, als je gewicht hier nog bijkomt is het bijna onmogelijk voor hem zijn gat onder zijn lichaam te brengen en zijn voorhand omhoog te verplaatsen, ook naar beneden gaan met zijn hoofd zal moeilijker gaan omdat er dan echt te veel gewicht op zijn voorhand komt.....
Het is dus de bedoeling dat jij je zwaartepunt om te beginnen naar achter gaat brengen. Door je stijgbeugels langer te maken, zal dit al goed gaan, hierdoor worden je benen langer en komen ze automatisch meer naar voor, hierdoor gaat je bovenlijf naar achter en daarmee samen je zwaartepunt. Doordat je zo kort zit, geef je ook benen met je hiel, dat is fout, dat komt voor het paard niet duidelijk over.
Het klinkt als veel commentaar, maar het is goed bedoelt
. Bij mij werkt het geweldig, mijn lesgever let heel hard op mijn houding en ik moet zeggen, sinds ik met mijn kuit benen geef ipv met mijn hiel, loopt mijn pony stukken beter!
Het beste is jezelf vaak in de spiegel te bekijken (indien mogelijk) en af en toe aan iemand vragen je recht te zetten op je paard.
succes ermee!