Bijou @ training tot aangenaam rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marjoke

Bijou @ training tot aangenaam rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 08:24

Gelieve eerst te lezen alvorens je commentaar geeft Lachen
Zoals sommigen wel zullen weten, heeft Bijou erg veel problemen gehad met op de voorhand lopen en slecht achterhand gebruik. Dit is misschien deels te wijten aan het feit dat ze een Anglo-Arabier is, maar toch ook omdat ze pas op haar 11e het echte werk heeft leren kennen. Voorheen heeft ze altijd op een wei gestaan en heeft niemand ooit echt met haar gereden. Ik was 12 toen ik haar kocht en zij was toen 9. Wel ik moet toegeven dat ik er toen zelf nog niets van kende, maar twee jaar later zijn we dus echt begonnen met de dressuur. Vandaag zijn we hier twee jaar echt mee aan de slag en ik moet zeggen, zolang we vooruit gaan, ben ik tevreden. En dat doen we. Elke maand zie ik in Bijou een beetje verbetering. Maar dit is dus absoluut geen gemakkelijk karwei.Bijou is enorm koppig en heeft op haar leeftijd (13) erg veel moeite om de spieren te gebruiken die ze nooit eerder moest gebruiken. Maar dit doen we op een erg diervriendelijke manier, en we overhaasten niets. Het enige wat ik wil bereiken, is Bijou rijden op een manier die zowel voor mij als voor haar aangenaam is. En ik merk dat ze steeds meer en meer gaat ontspannen, zich minder gaan vastzetten, en vrolijker zijn. En dat is mijn doel. Lachen

1. Drafje
Afbeelding

2. Drafje, Erg donkere foto, maar het geeft een idee.
Afbeelding

3. Draf
Afbeelding

4. Draf
Afbeelding

5. Galop, nu het bergopwaardse zit er nog lang niet in, maar ik ben al blij met dit achterbeen. Lachen
Afbeelding

6. Galopje
Afbeelding

7.
Afbeelding

8. Mooi dier Lovers
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

Mijn commentaar:
*Mijn houding: Ik weet dat ik op sommige foto's echt verschrikkelijk zit. Vooral met de galop. Ik moet meer op mijn achterste zitten en dieper zitten, mijn benen lang houden en mijn schouders achteruit doen. Maar daar ben ik sinds ik deze foto's heb gezien, erg mee aan de slag. Voorheen was ik vooral bezig met het paard, en te weinig met mijzelf. Het is ook zo dat mijn zadel op deze foto's nog niet goed lag. Ik heb het onlangs laten opvullen, en nu ligt het een stuk beter, ook mijn zit gaat er hierdoor op vooruit. Ook merk ik dat ik door deze zit wat sterk met mijn handen ben, althans dat lijkt zo op de foto's. Ik denk dat dit in het echt niet zo is. Ik merk ook dat ik met een erg holle rug rijd, is hier iets aan te doen?
*Er is geen geld gevonden Vork
*Ja, we hebben ook op de rechterhand gereden, maar daar zijn jammergenoeg geen foto's van.
*Ik wens vooral geen commentaar op de punten die ik zelf al aangeef. Wel zou ik tips willen over de manier waarop ik Bijou een beter achterhand gebruik kan aanleren. Misschien ook tips over hoe je een hevig paard rustig en beheerst kan houden als het iets moet doen, waar het geen zin in heeft. Hoewel ik vrees dat daar weinig tips over bestaan. Lachen

Ik zal binnekort nog eens foto's plaatsen, omdat we op korte tijd weer een stuk vooruit gegaan zijn. En deze zijn nog van daarvoor. Lachen

Gelieve goede tips te geven, waar ik iets mee kan, en niet zo maar commentaar Lachen
Laatst bijgewerkt door marjoke op 17-04-08 08:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Sieppus

Re: Bijou @ training tot aangenaam rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 08:28

Ik vind het er heel erg goed uitzien hoor na wat je allemaal verteld had. Knipoog
En ik vind dat je een mooie houding hebt! Haha!

patatjemet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 08:28

Ik vind het echt een fijn beeld geven.
En je houding vind ik niet eens zo slecht!

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 08:33

De commentaarpuntjes die heb je eigenlijk al zelf aangeven...

Wat mij opvalt is dat de aanleuning niet soepeltjes loopt..(misschien een moment opname) Waslijntje bedoel ik..Knipoog

Even een vraag vanaf mijn kant, waarom is het lastiger om de bespiering bij en 13 jarige erop te krijgen?..
En dat een anglo-arabier er om bekend staat om op de voorhand te lopen?..(zou er deels mee te maken hebben)..snap ik niet echt

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 08:40

Escardo schreef:
De commentaarpuntjes die heb je eigenlijk al zelf aangeven...

Wat mij opvalt is dat de aanleuning niet soepeltjes loopt..(misschien een moment opname) Waslijntje bedoel ik..Knipoog

Even een vraag vanaf mijn kant, waarom is het lastiger om de bespiering bij en 13 jarige erop te krijgen?..
En dat een anglo-arabier er om bekend staat om op de voorhand te lopen?..(zou er deels mee te maken hebben)..snap ik niet echt

Ja die waslijnen, is vooral om te testen of ze echt op eigen benen loopt, en dat ze geen geen steun zoekt op mijn teugels. Lachen

Het is bij Bijou lastiger om bespiering erop te krijgen omdat alles al wat stijver en minder soepel is dan bij een paard van drie jaar. Dit merk ik echt hard bij haar. Ook omdat zo nogal een lastig karaktertje heeft, als ze ergens niet mee akkoord gaat, gaat het er al eens wat harder aan toe en gaat ze protesteren. Hieraan merk ik dat het voor haar echt niet zo simpel is zich soepel te lopen, omdat ze dit nooit eerder gedaan heeft. Als ik op een jong dier rijd, merk ik dat dit allemaal veel vlotter gaat. Lachen

En staan Arabieren er niet voor bekend op de voorhand te lopen? Knipoog Niet dat dit bij elke arab een probleem moet zijn, maar het is toch bij veel paarden zo. Als je er echt een goede ruiter op zet en als je paard goede bespieringen heeft, rijdt je dit er wel uit. Maar dit is ook omdat arabieren een nogal hoge achterhand hebben, en het dus moeilijker is deze eronder te krijgen. Lachen

Bedankt voor de rest! Lachen

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 08:46

Ten eerste applaudiseer ik je toe dat je die stap hebt genomen om haar te gaan rijden en haar belang hierbij voorop hebt gesteld! Ook mijn merrie is pas op 13 jarige leeftijd aan het werk gegaan en nu 2 jaar later zijn we sinds 5 weken zover dat ze echt goed begint na te geven en ontspanning erin komt. Dus vooral, hou vol en blijf je best met en voor haar doen!

Rijtechnisch gezien zie ik op de fotos nog spanning in je paard. Je loshangende teugels geven voor mij aan dat je paard zichzelf in die houding opkropt en dan lijkt het misschien nageeflijk maar dat is het dus niet. Probeer ten alletijde contact op je teugels te houden. Ontspannen in je hand is niet teugels loslaten, maar minder druk MET contact. Je paard zal zeker nog veel steun op je hand zoeken. Biedt em dan ook nog die richtlijn en werk naar een paard dat ALS het ontspannen loopt je hand gaat volgen ipv zichzelf in die gespannen houding te houden. Op het moment dat jij nu teugels laat vieren, gaat je paard nog niet zoeken. Ik vind het iig niet ogen als 'op eigen benen lopen' zoals je zelf aangeeft. Die spanning zie ik ook in de staart, rug en oren/ogen. Probeer haar eens wat lager te rijden. Longeren met bijzet of pessoa die je laag instelt kan hierbij helpen heb ik gemerkt bij mijn paard.

Jouw zit herken ik ook in mezelf. Ik zie bij jou idd beelden waar je wel rechtop en lang zit, maar je bekken naar achteren kantelt en die neiging heb ik ook. Dus bekken naar voren Knipoog

Achterhand gebruik leer je vooral door (schijn-)overgangen te rijden, veel tempowisselingen en figuren rijden. Houdt je paard bezig en gefocused op jou. Heel veel om tegelijk aan te denken ja. Houdt in je hoofd dat je paard misschien de spieren nog niet heeft voor bepaalde oefeningen die je van em vraagt en dat het zeer kan doen en ze daardoor verzet geeft. Je rijdt immers al een ouder dier wat die spieren jaren niet heeft gebruikt en dus niet ontwikkelt zoals je al aangeeft. Even doorvragen moet kunnen, niet meteen opgeven, maar blijf fair in wat je van je paard vraagt. Ik ga er nog niet perse schouderbinnenwaarts uitpersen als zij er nog niet aan toe is bijv. Schat je eigen paardje in. Zoals ik het nu zie heeft ze nog veel moeite in de basis. Galop, draf, het oogt nog gespannen, dus werk eerst aan die basis totdat die volledig goed gaat en maak je daarna pas druk om wat jij moeilijke oefeningen vindt, want je paard vindt die basis nu blijkbaar nog steeds lastig.

Heb je begeleiding van een instructeur/trice?

Succes ermee

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 09:01

Jana_en_Ik schreef:
Ten eerste applaudiseer ik je toe dat je die stap hebt genomen om haar te gaan rijden en haar belang hierbij voorop hebt gesteld! Ook mijn merrie is pas op 13 jarige leeftijd aan het werk gegaan en nu 2 jaar later zijn we sinds 5 weken zover dat ze echt goed begint na te geven en ontspanning erin komt. Dus vooral, hou vol en blijf je best met en voor haar doen!

Rijtechnisch gezien zie ik op de fotos nog spanning in je paard. Je loshangende teugels geven voor mij aan dat je paard zichzelf in die houding opkropt en dan lijkt het misschien nageeflijk maar dat is het dus niet. Probeer ten alletijde contact op je teugels te houden. Ontspannen in je hand is niet teugels loslaten, maar minder druk MET contact. Je paard zal zeker nog veel steun op je hand zoeken. Biedt em dan ook nog die richtlijn en werk naar een paard dat ALS het ontspannen loopt je hand gaat volgen ipv zichzelf in die gespannen houding te houden. Op het moment dat jij nu teugels laat vieren, gaat je paard nog niet zoeken. Ik vind het iig niet ogen als 'op eigen benen lopen' zoals je zelf aangeeft. Die spanning zie ik ook in de staart, rug en oren/ogen. Probeer haar eens wat lager te rijden. Longeren met bijzet of pessoa die je laag instelt kan hierbij helpen heb ik gemerkt bij mijn paard.

Jouw zit herken ik ook in mezelf. Ik zie bij jou idd beelden waar je wel rechtop en lang zit, maar je bekken naar achteren kantelt en die neiging heb ik ook. Dus bekken naar voren Knipoog

Achterhand gebruik leer je vooral door (schijn-)overgangen te rijden, veel tempowisselingen en figuren rijden. Houdt je paard bezig en gefocused op jou. Heel veel om tegelijk aan te denken ja. Houdt in je hoofd dat je paard misschien de spieren nog niet heeft voor bepaalde oefeningen die je van em vraagt en dat het zeer kan doen en ze daardoor verzet geeft. Je rijdt immers al een ouder dier wat die spieren jaren niet heeft gebruikt en dus niet ontwikkelt zoals je al aangeeft. Even doorvragen moet kunnen, niet meteen opgeven, maar blijf fair in wat je van je paard vraagt. Ik ga er nog niet perse schouderbinnenwaarts uitpersen als zij er nog niet aan toe is bijv. Schat je eigen paardje in. Zoals ik het nu zie heeft ze nog veel moeite in de basis. Galop, draf, het oogt nog gespannen, dus werk eerst aan die basis totdat die volledig goed gaat en maak je daarna pas druk om wat jij moeilijke oefeningen vindt, want je paard vindt die basis nu blijkbaar nog steeds lastig.

Heb je begeleiding van een instructeur/trice?

Succes ermee

Alvast bedankt. Lachen En ja die begeleiding van een instructeur heb ik zeker. Anders had ik de moed niet kunnen blijven opbrengen telkens op dit paard te kruipen en er volledig bezweet af te komen. Lachen Wat die ontspanning betreft. Ik snap wat je bedoelt, maar misschien heb ik hiervoor gewoon de verkeerde foto's geplaatst. Bij het losrijden rijd ik haar zoiso altijd laag en diep, en ik longeer haar meestal eerst met bijzet voor ik erop kruip. Dan is ze uit zichzelf al ontspannener en heb ik daar minder moeite mee eens ik erop zit. En wat die waslijnen betreft, is dan inderdaad misschien een fout van mij. Ik moet ze niet zo los laten. Nu moet ik wel zeggen dat dit meestal ook niet het geval is hoor. Ik probeer gewoon een balans te vinden tussen op de teugels hangen en zelf lopen. Maar misschien overdrijf ik hier wel in. Dis is gewoon nog een moeilijk punt van ons. Ze durft ook soms te gaan hangen, en dan heb ik liever dat ze iets gespannener loopt, dan dat zo op de voorhand op mijn teugels loopt te hangen. Maargoed, hier moeten we dus nog serieus aan werken. Dit is ondertussen al wel veel beter, want deze foto's zijn alweer van een halve maand geleden. Lachen
En ik weet dat ik van haar echt nog niet te veel mag vragen, dat voel ik ook wel aan. Het wijken begint al wel te lukken. En hier ga ik ook mee door omdat ik voel dat ze hierdoor haar achterhand veel beter gaat gebruiken in wendingen etc. Het schouderbinnenwaarts bijvoorbeeld is zoals je zegt nog wel een probleem. Meestal gaat ze hierbij in verzet. Maar ik weet hoe ik met haar moet omgaan. Als ik mij hier zelf in op boei, loopt het alleen maar fout. Ik moet rustig blijven en als ze niet akkoord gaat, even toegeven, haar weer rustig laten worden en opnieuw proberen, maar dan minder extreem. In plaats van een halve piste wijken, nog maar een vierde bijvoorbeeld. Lachen
Bedankt voor de tips, ik ga hier zeker mee door en opgeven zal ik mijn kleine meid nooit. Lachen

Edit: Nog even over die staart. Bijou loopt altijd met haar staart omhoog. Arabier he Knipoog . Zowel als ze op de wei staat, als ze aan de balk staan, als ik op haar rijd, binnen en buiten, als ze in de stal staat, als ik haar ontspannen longeer met haar neusje tegen de grond .. Altijd is die staart omhoog, dus dit ligt niet aan de spanning. De arabier van mijn moeder heeft dit trouwens ook. Lachen

Nog even een vraagje: ik kan mijn eerste post niet meer editten. Vinden jullie dat mijn zadel te ver naar voor ligt?

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 09:21

Ik vind het beeld heel erg meevallen hoor. Paard loopt niet verkeerd en zo slecht is je zit niet. Zie op de galopfoto alleen dat je iets inknikt in je heup (naar rechts). Klein aandachtspuntje maar verder valt het beeld reuze mee. Ga zo door!

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 09:29

Ik vind het een mooi paard.
En de opmerking Arabieren staan erom bekend op de voorhand te lopen vind ik kant nog wal raken!! Boos!(
Een Arabier "draagt" zijn staart zoals dat heet.....

Dressage_Haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 14:38

ik denk na wat ik gelezen te hebben jullie zo ie zo al erg goed vooruit zijn gegaan.

let vooral op de aanleuning. zorg dat je met beide handen contact houdt met de mond van je paard. zo voel je wat je paard doet. op het moment dat je het contact verliest kan je paard het bit vast pakken. en zo onder aanleuning vandaan kruipen. beschouw dit niet als kritiek. maar als een advies!! succes

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 14:52

marjoke schreef:
En wat die waslijnen betreft, is dan inderdaad misschien een fout van mij. Ik moet ze niet zo los laten. Nu moet ik wel zeggen dat dit meestal ook niet het geval is hoor. Ik probeer gewoon een balans te vinden tussen op de teugels hangen en zelf lopen.

Als eerste: Waanzinnig mooi paard! Jouw houding vind ik erg meevallen hoor. Ulrieke Thiel heeft het over een 'donald duck' kontje (gut, wat klinkt dit eigenlijk raar Knipoog ) en dat heb jij, vandaar die holle rug. Dit is niet zo heel erg.

Het enige wat me opviel, is dat jouw paard weinig druk neemt op je teugels. Dit zeggen meer mensen in jouw topic en ik citeerde een stukje wat jij erop schreef. En ik denk inderdaad dat je de balans moet vinden tussen hangen en druk nemen.
Wanneer een paard op de achterhand komt, zal je meer druk op de teugels moeten voelen. Een lichte druk is dus nodig. Het andere uiterste, op de voorhand duikelen en gaan hangen is inderdaad niet de bedoeling. Probeer door zelf een lichte druk uit te oefenen (ik doe dit door een lichte contrastelling aan te nemen) op 1 teugel en je paard daarop te laten nageven. als je paard daarop nageeft, je hand ontspannen, maar niet losgooien. In sommige gevallen, als beloning kun je dat natuurlijk wel eens doen, maar niet vaak. die constante druk is namelijk belangrijker.

Veel succes er mee!!!

kimenragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 14:55

wat een mooie combinatie zijn jullie zeg!
vind het er goed uitzien hoor!
Gewoon alles op het gemakkie dan komen jullie er wel! Knipoog
vind het er al erg ontspannen uitzien..ga zo door zou ik zeggen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 15:03

spettic schreef:
En de opmerking Arabieren staan erom bekend op de voorhand te lopen vind ik kant nog wal raken!! Boos!(
Een Arabier "draagt" zijn staart zoals dat heet.....
De staart dragen is iets anders dan de achterhand gebruiken Knipoog Lachen .

Ik vind het er inderdaad helemaal niet slecht uitzien, hoor! Zo bagger is je zit nou ook weer niet en jullie zijn samen op de goede weg. Let inderdaad op de puntjes die je zelf al noemt en dan komt het wel goed!
Dat van die 'waslijntjes' om te controleren of ze op eigen benen loopt, is dit een momentopname of rijd je hele stukken met 'waslijntjes'? Ik denk dat contact met de mond van je paard belangrijk is om je paard wat meer te kunnen sluiten zodat de achterhand er wat meer bij komt Lachen , maar ik weet niet of dat klopt, hoor.
Ga lekker zo door en geniet vooral van dit prachtige paardje Lachen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 15:14

fijn dat je lekker met dit paardje bezig bent en je hard aan het werk bent om haar fijn aan het lopen te krijgen. Met goede begeleiding moet het vast lukken, en het belangrijkste vind ik altijd dat beide partijen er plezier in hebben. Dat vind ik belangrijker dan het niveau van dressuur en oefeningen.
Dus: Veel plezier samen!

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 15:57

Bedankt voor de leuke reacties! Nu dat van dat contact weet ik ook weeral. Ik moet dus veel minder overdrijven in het 'losgooien' van mijn teugels. En of dit een momentopname is, ik zou zeggen ja, want ik doe dit zeker niet constant. Zoals ik al zei, heb ik liever dit dat dat ze gaat hangen en op de voorhand duikelt. Maar ik weet nu waar ik mee aan de slag moet, en dan zullen we wel weer vooruit gaan. Ik zal binnekort nog eens foto's plaatsen. En van dat 'donaldduck kontje', nu ja, dat is me al vaker gezegd.. Het is daar waar de jongens op vallen Vork .. Nee, ik weet het, maar dat is gewoon mijn bouw zeker? Of maak ik dit nog erger door een holle rug en vooruit te zitten? Of weet ik veel...
Alleszinds bedankt! Lachen

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 15:59

Ik vind het er goed uitzien en je houding vind ik ook heel netjes *LOL*

Je rijdt ook erg vriendelijk moet ik zeggen Lachen Geeft erg fijn en ontspannen beeld.

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 15:49

Bedankt.
Vriendelijk rijden vind ik niet meer dan normaal. Iedereen zou het zo moeten doen. Je hebt er niets aan als je bijvoorbeeld je paard naar beneden zit te trekken omdat je wil dat hij aan de teugel loopt. Dat is zowel voor jou als voor het paard slecht. Dus waarom het niet vriendelijk aanpakken en dankbaarheid en na een tijdje resultaat. Lachen

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 10:46

Ik vind het er netjes uitzien, je houding vind ik ook prima.
Idd in de gallop mag je iets meer blijven zitten, maar het is zeker niet dramatisch;)

Wat je zadel betreft, dat viel mij idd op dat hij best nog wel wat naar achter mag.

Veel succes ermee!