Vrijheidsdressuur met Partout

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Vrijheidsdressuur met Partout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 18:20

We zijn nog niet zo heel lang bezig. Vooral basis gedaan en sinds kort wat kunstjes.
Tips zijn van harte welkom. Vooral op de spaanse pas en de buiging loop ik wat vast.
Het begin is er, maar we komen niet verder.
Maar we beginnen bij het begin.

Volgen:
Afbeelding

Stil blijven staan en dan komen:
Afbeelding

Omstappen (nu nog met behulp van zweep, straks hoop ik zonder):
Afbeelding

Afbeelding

Verder hebben we vooral ook veel lol samen Clown
Afbeelding

Schudden met zijn hoofd:
Afbeelding

Lachen:
Afbeelding

Afbeelding

Braaf paard Haha!
Afbeelding

Buiging. Hij vindt het heel moeilijk om zijn evenwicht te bewaren en durft eigenlijk nog niet echt te zakken. Soms doet hij het ineens wel, schrikt er dan zelf van en vliegt overeind. We zijn er dus hard mee bezig. Tips hiervoor zijn zeer welkom! Niet alleen voor Partout, maar ook voor mijn hulpen, houding, enz.
Afbeelding

Voetje (rondom gedaan, dit was het laaste been):
Afbeelding

Pas. Ook hier komen we niet verder dan een loze pas. Hij kan stappen en hij kan pas, maar de combinatie begrijpt hij niet. Tips hiervoor zijn dus ook zeer welkom Knipoog
Afbeelding

Afbeelding

Klaar Lovers
Afbeelding

En nog even mijn nieuwe bodywarmer/jas showen Haha!
Afbeelding

SSDesign

Re: Vrijheidsdressuur met Partout

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 18:28

Ziet er goed uit Amanda Haha!! En een hele leuke bodywarmer Tong uitsteken

Fysiomeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 18:28

Soo knap zeg!!! Ziet er al goed uit hoor, hij kan al best veel Wow! !!
Met betrekking tot dat buigen, ik deed dan vaak het compliment (1 been naar achteren, liefst op de knie) want dat vond hij dan makkelijker omdat hij dan zijn hoofd wat makkelijker kwijt kon. Geen idee of dat je daar wat aan hebt, want ik heb er nooit les oid in gehad dus heb er verder ook geen verstand van helaas Bloos Clown .

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 18:33

mooie foto's!

Betreft de buiging: Staan zijn voorbenen ver genoeg uit elkaar zodat zijn neus er goed tussen past?
Ik zou zelf meer naast hem gaan zitten, ook met je neus vooruit zeg maar, je zit nu een beetje scheef.
Betreft de pas. Hij begrijpt als ik het goed begrijp dat hij op aanraking van de schouder zijn been op moet tillen? Als dit zo is kan je dit vragen, zijn been opvangen, vooruit strekken en neer laten zetten. Op het moment dat hij begrijpt dat hij vooruit moet beloon je alleen optillen niet meer (zorg hierbij dat je commando compleet anders is dan bij "voetje)

Fysiomeid: Buiging en compliment zijn 2 compleet verschillende oefeningen, dus hem bij de buiging op 1 knie laten zakken verbetert je buiging niet

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 18:42

Mooie foto's, ziet er leuk uit. Zo te zien hebben jullie er allebei veel plezier in! Tips kan verder niet geven Bloos

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 18:45

Stef: bedankt Lachen
Zijn benen staan ver genoeg uit elkaar. Wat hij doet is 1 voorbeen wat buigen en 1 voorbeen gestrekt houden. Hij durft niet echt te buigen lijkt wel. Misschien is het gewoon kwestie van veel oefenen en kleine stapjes vooruit. Zodat hij vanzelf het vertrouwen krijgt.

Maris: compliment is inderdaad heel wat anders. Wil ik ook zeker gaan doen, maar wil eigenlijk eerst de buiging goed hebben. Hij heeft namelijk nogal de neiging wat dingen door elkaar te halen. Clown

Pas doet hij op aanraking bij de schouder in combinatie met commando 'pas'. Voetje optillen doet hij op commando 'voet' en aanwijzen van de zweep naar zijn hoef (zweep zijn we aan het afbouwen). Optillen en naar voren strekken is wel een idee. Alleen weet ik niet of dat goed gaat. Uit enthousiasme slaat hij soms wel eens hard naar voren. Maar proberen kan altijd Ja

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 19:10

Ik had het allemaal nog niet gezien ..
Amanda deed dit allemaal in het "geheim" Clown

Maar het was leuk te zien hoeveel plezier jullie er allebei in hebben !
En je weet Knipoog van mij mag je lekker verder knutselen hiermee !
Vind het alleen maar leuk Haha!

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 21:11

wow knap hoor
ik wil ook graag wat meer grondwerk gaan doen..niet eens zozeer vrijheidsdressuur, maar veel verder dan halt vooruit en achteruit kom ik niet...
Ben eigenlijk ook wel benieuwd waar rzo'n halster voor dient, heeft dat een speciale functie ofzo?..

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 21:15

Wat heeft hij op zijn linker achterbeen? Of zie ik iets wat er niet is? Tong uitsteken
Geen tips, heb er zelf absoluut geen verstand van. Wel vind ik het er mooi ontspannen uit zien. Prachtig paard is het! Lachen

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 21:24

Leuke foto's van een zonnige middag.
Je bent ook al best een heel eind met VD Ja jullie doen hard je best!

Toffe bodywarmer!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 21:35

koele bodywarmer Amanda Haha!

Buiging is denk ik een kwestie van tijd en geduld, dat was het bij Banjer iig wel.. het gaat iig goed komen, op een gegeven moment valt het kwartje vanzelf Lachen

De Spaanse pas heb ik Banjer eerst in stilstand geleerd, tot ze het helemaal snapte. Daarna ben ik het gaan vragen en heb haar aan het halster voorwaarts gevraagd terwijl ik ervoor stond... na een tijdje had ze dat door en ben ik mezelf gaan verplaatsen naar de plek waar ik normaal naast haar loop en heb het daar ook gevraagd... en zo heb ik het Banjer uiteindelijk geleerd Lachen

Kom anders een keer kijken wat ik bedoel, ik ben niet zo goed in uitleggen via de computer.. Haha!

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 23:06

Oeh leuke foto's prachtige kwaliteit ook Ja. Vind Partout echt een schitterend paard Haha!. Oh lijkt me ook zo leuk om met mijn paard te doen alleen ik heb geen idee waar ik zo zou moeten beginnen . Verward Scheve mond

Nachttmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 00:24

Wauw!!! wat een prachtig paard! En wat een kleur zeg, wauwauw!, echt prachtig!
Ehm ik heb nietzoveel verstand van vrijheidsdresuur Tong uitsteken Maar leuke kunstje kan die ! Succes nog veder Haha!

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 01:23

Leuk zeg!
Nou vroeg ik me af.. Hoe leer je in godsnaam een paard hoofdschudden hihihi

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 01:31

Als hij moeite heeft om zijn evenwicht te bewaren tijdens de buiging moet je zorgen dat hij zijn voor en achterbenen verder uit elkaar zet. Dus leren dat hij voor hij gaat buigen eerst een stap naar voren gaat met alleen zijn voorbenen, eerst kun je dat op commando doen, na verloop van tijd zal hij het wel vanzelf gaan doen.
Verder de beloning niet de dicht bij zijn voorbenen geven want dan wordt hij juist niet aangemoedigd om verder te zakken, maar ook niet te ver naar achter geven want dan zal hij snel de moed opgeven als hij hem niet meteen krijgt.
Dat is een beetje aftasten hoe ver je kunt gaan, ligt er oa ook aan hoe ver je paard wil gaan voor een snoepje Knipoog

Verder ziet het er leuk uit hoor, paard zit ook lekker in zijn vel!

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 08:33

Ziet er gezellig uit zeg!!
Van vrijheidsdressuur heb ik geen verstand.
dat touwhalster staat hem ook goed!

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 08:36

Mooie bodywarmer! *LOL*

Erg mooi paard heb je, met veel uitstraling!
Heb bewondering voor wat je allemaal al kan met hem, doe het je niet na! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 09:49

Wat een leuke foto's
Maar lol met de knol, die straalt er bij jou vanaf en dat is mooi om te zien Lachen

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 11:06

Echt leuk dat Tout het kan!
Ik wist helemaal niet dat jullie daar mee bezig waren..

Hij doet het goed zo te zien! Ja

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 13:18

Bedankt voor alle leuke reactie's Haha!
Amanda zal vandaag denk ik nog wel even langs komen voor alle vd-vragen enzo Clown

OoappeloO schreef:
Wat heeft hij op zijn linker achterbeen? Of zie ik iets wat er niet is? Tong uitsteken
Geen tips, heb er zelf absoluut geen verstand van. Wel vind ik het er mooi ontspannen uit zien. Prachtig paard is het! Lachen

Dat zie je goed hoor Knipoog
Hij heeft als veulen in de draden gehangen en daar zit nu een litteken ..
Heel zonde , maar het ziet er al mooier uit dan toen ik hem kocht. Lachen

Natas .. Ik wist het wel , maar mocht er nooit bij zijn Haha! hihi

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 20:33

Bedankt voor alle leuke reacties!

Wat het touwhalster betreft, Partout heeft in zijn hoofd dat een gewoon halster vrije tijd betekent. Hij doet op de 1 of andere manier minder zijn best. Met dit touwhalster weet hij dat er gewerkt gaat worden. Zo kan hij beter onderscheid maken. Het leuke is dat hij al helemaal enthousiast wordt als ik met het touwhalster aankom. Hij weet wat er dan gaat komen Haha!

Banjer: ik snap wat je bedoelt Haha!
Wil het ook op die manier gaan doen. Nadeel is dat hij stopt met lopen zodra ik naast hem sta. Daar moeten we dus eerst aan werken. Nu loopt hij alleen mee als zijn hoofd op gelijke hoogte is met mij. Maar voor spaanse pas is het handiger als zijn schouder op mijn hoogte is. Dat wordt dus de volgende oefening Clown

Maysie: bij het begin Haha!
Ik ben begonnen met stilstaan en dan weglopen. Volgen, achterwaarts en voetjes geven. Voetjes gevan op aanraken van de zweep en dan commando voet. Hij begrijpt nu al dat hij zijn voet op moet tillen als ik naar zijn hoef wijs.
Dat heb ik uitgebreid naar spaanse pas door zijn voet te pakken met mijn hand, zijn been naar voren te trekken (de beweging van de pas), en dan op zijn schouder tikken en het commando pas. Nu doet hij het als ik pas zeg en soms moet ik nog even naar zijn schouder wijzen.
Dat lachen was een tic van hem en heb ik op commando geleerd.

Het hoofdschudden is eigenlijk een hele makkelijke oefening. Je raakt met het uiteinde van de zweep zijn oor aan. De meeste paarden denken dan dat er een vliegje zit en schudden. Plak er een commando aan (in Partouts geval het woordje "kriebel") en een beloning. Dan snappen ze het al heel snel Ja

anneliesdj: zijn benen kan hij uit elkaar zetten zonder meteen te gaan lopen. ik let ook altijd op of hij genoeg ruimte heeft. Soms buigt hij dan ook wel, met zijn voorbenen gekromd. Ik prijs hem dan uiteraard helemaal de hemel in. Maar hij schrikt soms van zichzelf en vliegt dan overeind. Het zal waarschijnlijk een kwestie van geduld en gewoon veel proberen zijn.

En ja, ik ben stiekem aan het oefenen gegaan Haha!

kimenragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 18:06

ook hier weer leuke foto's Haha!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 18:08

Knap paardje zeg! aparte bles!
Ziet er super uit!