Tinker Fayette @ ploegen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

flettie

Tinker Fayette @ ploegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 20:40

Eindelijk was het dan zo ver. De dag waar mijn vriend Roy (Tuihanti hier op bokt) al meer dan een jaar naar uit had gekeken: de eerste keer dat hij met onze Tinker Fayette zou gaan ploegen.

Fayette loopt sinds augustus 2007 in het enkelspan (en soms dubbelspan). Dit doet ze allemaal heel braaf maar hetgeen waar we haar echt voor beleerd hebben was toch het ploegen.
Afgelopen zondag was het dan zo ver. Na eerst 's ochtends nog rijles met het vrouwtje te hebben gehad mocht ze 's middags aan de gang op de akker.
Eerst hebben we haar op de akker wat heen en weer 'gemend' zonder er wat achter. Even aan de omgeving, de andere paarden en mensen wennen. Daarna was het Kaffee und Kuchen-pauze en Fayette maakte al snel nieuwe vriendjes:
Afbeelding De liefde van een koudbloed gaat door de maag ROFL

Na de pauze weer aan de slag maar nu met alleen een zweng erachter:
Afbeelding

Het in de voor lopen had ze ook vrij snel door:
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-EECKWHSB.jpg
Afbeelding
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-S7SWVNU3.jpg

Mooi sfeerplaatjes:
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ODCX4PVF.jpg

Ontspanning tijdens het werk:
Afbeelding

Dit ging zo goed dat we ook nog een paar rondjes met een lichte slee hebben gelopen. Hier helaas geen foto's van.
Hierna mocht Fayette er weer even een uurtje over nadenken en nog een vol hooinet weg smikkelen.

De organisator en instructeur van deze dag vond het zo goed gaan dat hij het wel aandurfde om Fayette voor de ploeg te zetten:
Afbeelding

De eerse keer werd de ploeg nog wat omhoog gehouden:
Afbeelding
Afbeelding

2e keer, de ploeg al iets dieper gezet zodat Fayette iets meer moest trekken
Afbeelding
Afbeelding

En de 3e en laatste keer waarbij de ploeg gewoon in de grond meeliep:
Afbeelding
Afbeelding

Na deze 3e keer hebben we haar uitgespannen en naar huis gebracht. Genoeg nieuwe indrukken en dingen geleerd voor deze dag.
De 'professionals' hadden nog niet vaak meegemaakt dat een paard binnen 1 dag zo braaf al in de voor liep en dan ook nog eens gelijk met een ploeg erachter. Reden genoeg voor mijn vriend om dus helemaal Hyper! en Go jij! Go jij! te zijn.

N.B.: als iemand nog ergens een oude ploeg heeft staan en het leuk vindt dat deze weer wordt gebruikt, neem dan contact met ons op!

SecretLIN

Re: Tinker Fayette @ ploegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 20:45

hardstikke leuke foto's zeg!
Super stoer zo je paardje voor de ploeg Haha!

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 20:45

Flettie!! SUPER Stinkie!! OK dan!

Knap peerd is het toch he Lovers

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 20:46

Wat leuk! Dat is weer eens wat anders!
Knap hoor dat ze het meteen zo goed deed.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 20:47

Super dat ze t zo braaf oppakt OK dan!
Ploeg ze!!!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 20:50

Stoer joh! Staat haar goed en ze doet het super!

silas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 20:52

wow super!!
ziet er toppie uit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 20:58

Wat onwijs gaaf om dit te zien! Lachen Top dat ze het zo snel en goed oppakt! Wat zullen jullie je trots voelen Ja Lachen Het echte werk he... met een paard het land bewerken Haha!

Ploeg hebben we hier nog wel staan, maar is echt ronduit antiek en verroest en onbruikbaar stuk vrees ik. Maar ze verkopen die dingen toch ook nog steeds nieuw? Lachen

Marsan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 21:16

Goh,wat leuk zeg !

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 21:54

Maya schreef:
Ploeg hebben we hier nog wel staan, maar is echt ronduit antiek en verroest en onbruikbaar stuk vrees ik. Maar ze verkopen die dingen toch ook nog steeds nieuw? Lachen

@ Maya: er worden nog wel nieuwe ploegen gemaakt maar die zijn nogal flink Geld, geld! In Denemarken schijnt nog een ploegenmaker te zitten en in Amerika. Maar die Amerikaanse ploegen zijn niet geschikt voor Europese akkers.... daar gaan voor een 'kleine' ploeg al 4 paarden Clown
Roy heeft op dit moment 2 ploegen. De ene is van midden jaren 1950 en de andere van rond de jaren 1920. Waren beide in 'vervallen' toestand maar met een beetje vakkennis op het gebied van metaal, een ing. diploma en hulp van experts kom je heel ver Knipoog

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 22:39

waaaaahhh wat superknap van Fletje zeg! vooral omdat ze nieuwe situaties vaak nogal eng vind!

* ziet vele mogelijkheden met haar rijbak*

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 22:46

tís dat je zo'n eind weg woont maar anders was je hier van harte welkom om de werkeloze ploeg hier eens aan het werk te stellen.....
Mijn schoonvader 'verzameld' antiek landbouwgereedschap en er staat hier van alles en nog wat voor een paard, maar helaas kan folie dit (nog) niet en quira is nog veel te lollig voor dit werk al willen we haar wel (ooit) leren.
Mijn schoonvader heeft ook in zijn jonge jaren nog echt met paard op het land gewerkt en loopt zich nu verkneukelen tot er hier een van de paarden zover is dat hij de boel uit de schuur kan trekken.....
wat hier zoal staat is: diverse ploegen, zaaimachine, dorsmachine, meerder eggen, maaimachine en ik weet niet wat nog meer.........ook liggen er nog diverse oude tuigen waar ik er binnenkort een van ga opknappen, maar of dit gaat passen weet ik nog niet aangezien deze gebruikt is op nico, het laatste werkpaard van hier een belg...

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 22:51

@ Inkepink: hoezo een eind weg? Wij wonen net over de grens in Duitsland. Iets ten noorden van Nordhorn, dus net over de grens bij Oldenzaal Haha!

Roy zijn reactie op jouw verhaal: "Ow, daar wil ik best wel eens langs gaan om te kletsen en al dat spul te bekijken Lachen "

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 23:02

Ik zie jullie nog wel ploegen op een demonstratie oude landbouwtechnieken ofzo.. Lachen

Heerlijk veelzijdig toch he, die Tinkers?

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 07:45

Leuk zeg! Dat doet ze super! OK dan!

Heb hier wel een oud ploegje staan, maar niet voor een paard.... en weet ook niet of ie bruikbaar is. Ding is blauw en rood gespoten...

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 07:57

Hee wat leuk, en wat braaf dat ze het zo gemakkelijk oppakt!

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 08:48

Dacht al dat ik wat bekends zag....!! Is dat niet die wilde tinker waar mijn paard zondag zo bang voor was.....!!! Clown

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 09:48

Dat doet ze gaaf zeg! Ziet er super uit, helemaal echt zo Ja

Ik geloof dat ze bij ons op stal ook nog het een en ander hebben staan, ik zal eens voor je kijken Ja

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 09:50

Wat leuk om te zien. Lekker "ouderwetse" plaatjes. Ik wist helemaal niet dat je ook al les in ploegen kon krijgen. Vork Zo zie je maar weer, je bent nooit te oud om te leren.

Mooie foto's!

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 10:17

Knap van Fayette! Mooie beelden.
Leuk ook dat Roy er zo veel plezier in heeft dit met haar te doen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 11:58

Stoer om te zien. Niets zo leuk om heerlijk met je knollie aan het werk te zijn. Verbaasd me wel dat ze het raar vinden dat een paard na een dag al zo braaf meeloopt.

Je zou toch zeggen als je paard goed voor de kar loopt en vooraf is geoefend met een sleep dat dit toch ook niet zo heel erg anders is.

Viel het mannetje mee of tegen om een mooie rechte voor te maken? Connor sleept nu de bak met een ouderwetse paardeneg. We hebben er 2 hier op de kop kunnen tikken. Een is nu in gebruik als rozenrek de ander sleept hij de bak mee. Is wel inderdaad hard werken en het recht houden kost mij nog wat moeite.

O ja als je nog op zoek bent naar een langere zweng voor 2 paarden en een langboom voor 2 voor een landbouwwerktuig. Die hebben we hier nog liggen. Zaten bij de 2 eggen alleen wij hebben er niks aan.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 18:54

frisiangirl schreef:
Dacht al dat ik wat bekends zag....!! Is dat niet die wilde tinker waar mijn paard zondag zo bang voor was.....!!! Clown

Dat paard van jou is een watje Tong uitsteken

@ karuna: ik quote Roy
Citaat:
Het is niet alleen maar braaf meelopen maar het paard moet ook recht in de voor en met constante snelheid door de voor lopen, op stemcommando kunnen stoppen, stil blijven staan en als het paard de voor uitloopt (aan het einde van het veld dus) recht door blijven lopen zodat de ploeg ook tot het einde van de voor recht blijft gaan. En al die dingen tegelijk doen en op 1 dag leren is een behoorlijke opgave voor het paard. Een ploeg met vlijmscherpe messen is een stuk gevaarlijker dan een koets. Denk je de gevaren eens in als het paard in paniek raakt met een ploeg achter zich? Vandaar ook dat we constant iemand naast Fayette hadden lopen die in geval van nood gelijk kon ingrijpen.

Daarom benadrukken we dan ook ten zeerste dat je hier niet zo maar even aan moet beginnen zonder de juiste en ervaren begeleiding!
Wij hadden Fayette nooit zelf ingespannen voor de ploeg zonder de hulp van Jurgen erbij

@ Karuna: Roy heeft wel belangstelling voor die zweng en langboom. Maar ik ben alweer vergeten waar jullie wonen Bloos

Chaelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 19:02

Wat goed dat jullie het rustig aanpakken, zo ben je meteen helemaal zeker. Maar zo te zien had ze er geen enkel problemen mee, braaf paard heb je! Knipoog

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 19:44

flettie schreef:
@ Inkepink: hoezo een eind weg? Wij wonen net over de grens in Duitsland. Iets ten noorden van Nordhorn, dus net over de grens bij Oldenzaal Haha!

Roy zijn reactie op jouw verhaal: "Ow, daar wil ik best wel eens langs gaan om te kletsen en al dat spul te bekijken Lachen "

oeps ik en topografie Cool

mijn schoonpaps heeft een soort van museum gemaakt van al zijn oude werktuigen en aanverwante 'pruttel' (in de ouwe kippenschuur) en ik weet zeker dat hij met een gelijk gestemde ziel degene de oren van de kop kletst Tong uitsteken

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 19:46

Gaaf dat Fayette het zo goed oppakt! Haha!