Twister en Ik @ Onderlinge Wedstrijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JENNx

Twister en Ik @ Onderlinge Wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 00:51

Vandaag had ik op de manege een onderlinge wedstrijd. Ik deed weer mee op Twister, een half-fries. Het was een geweldig feestje, vooral de kantine die in aanbouw is was eng, de mensen waren eng, de jury was eng, en de wapperende vlaggetjes waren super eng! Hij was erg druk en erg sterk. Ondanks dat was het wel heel leuk. En volgens mij had Twister er stiekem ook veel plezier aan om lekker rond te crossen.

Het begon vanmorgen vroeg, met inrijden, wat hier gebeurde. Het was een enorme modderbende, inclusief zwembad waar ik liever niet in had willen liggen. Na een paar keer geschrokken te zijn van het klotsende modder en water, en in volle galop door de bak en de grote waterplas te zijn gekomen, was de netjes gepoetste meneer weer helemaal vies. Om zijn voetjes weer een beetje schoon te spoelen zijn we daarom lekker door de waterbak gereden. Zoveel water is er dus bij ons gevallen... En daarom moesten we soms even wachten op een tegenligger.

De volgende foto's zijn van de proef.
Afbeelding
1. Oren naar voren; hoofd omhoog. 'Oké, daar zit de jury dus.'

Afbeelding
2. 'Hier was ik nog lief .. ' Duivel

Afbeelding
3. Volte E-X-E van 10 meter middellijn. 'Goed kijken waar ik heen moet.'

Afbeelding
4. Oh help, publiek!

Afbeelding
5. Volte A-X-A in Galop.

Afbeelding
6. Stamoment. :|

Afbeelding
7. Galopje.

Afbeelding
8. Drafje.

Afbeelding
9. Afgroeten. Niet vierkant..

Afbeelding
10. Voorwaarts in stap, rijbaan verlaten.

Het ging echt heel fout. Stelling naar binnen wilde hij niet, want de buitenkant was toch veel interessanter (dat enge publiek). Ik moest een paar pasjes verruimen, maar meneer was te enthousiast en wilde meteen al wegsprinten in galop. Ik heb nog veel en veel meer fout gedaan, maar het meeste is hier niet te zien op de foto's, dus is verder niet zo belangrijk. Ik wist onder de proef al wat er mis ging, wat ik fout deed, en alles wat ik al van te voren in mijn hoofd had, zag ik op mijn protocol ook terug. Ik ben er voor de rest wel tevreden over, want het ging immers beter dan de vorige keer. Ik had 162 punten, en was 8e van de 11. Maar dat vind ik helemaal niet erg!

En toen uitstappen en naar stal, waar uiteraard ook nog foto's gemaakt werden. Mijn zusje (3 jr) heeft ook nog eventjes op het grote paard gezeten, en was helemaal niet bang! Toch vond ze de kleinere pony's interessanter, want daar kon ze beter bij om ze te aaien.
Afbeelding Afbeelding
Uiteraard kon een portretje niet missen.

LET OP! Dit is een manegepaard waar ik op rijd. Twister wordt niet alleen door mij gereden, dus is hij ook niet helemaal naar mijn hand gesteld. Verder wil ik ook geen commentaar op dat hij zijn hoofd zo omhoog houdt, daarentegen zou ik wel wat oplossingen hiervoor willen horen. Ik weet dat het er totaal niet ontspannen uitziet, het was voor Twister ook allemaal superspannend, ook nu er telkens weer wat nieuws in de binnenbak staat, bij de aanbouw van de kantine en andere toebehoren. (Deze manege is net nieuw). Verder ben ik dol op positieve feedback, en ik vind dat hier op HAW bij ruiters die minder goed kunnen rijden, ook wel eens de positieve punten benoemd mogen worden.

Nog twee laatste foto's, om af te kicken.
Afbeelding Afbeelding

elcke

Re: Twister en Ik @ Onderlinge Wedstrijd [manegepaard]

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 01:03

Leuk paard! lijkt me idd erg voorwaarts, probeer dan iets meer te ontspannen met je zit. En zijn hoofd naar boven is gewoon veel oefenen om hem te laten ontspannen en dan gaat hij vanzelf lager lopen met zijn hoofd en kun je hem langzaam gaan oppakken. Wat bij mij helpt is veel voltes vergroten en verkleinen daar worden ze lekker soepel van. Veel 8tjes en slangevoltes helpen ook goed. Let dan goed op de stelling.
Waarom hangen ze vlaggetjes op met een dressuurwedstrijd dat maakt het wel nog eens moeilijker.
(de volgende keer wel het stro'tje uit zijn staart halen Knipoog)

Indomitable

Re: Twister en Ik @ Onderlinge Wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 01:15

Nou ik denk dat het heel erg moeilijk wordt om het paard in de juiste halshouding te krijgen. Niets ten nadelen van jou hoor, maar als er steeds weer andere mensen oprijden, daar kun je maar moeilijk tegen op wassen.

Trouwens ik vind zijn rug er wel erg schaal uitzien, of vertekend dat zo op de foto (die naast de foto van je zusje staat zonder zadel erop).

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 09:43

@ elcke: Ik had vrijdag zijn hele staart uitgepluist, kwam ik gisterochtend bij hem, had hij echt overal strootjes. Ik heb ze eruit gehaald, maar blijkbaar was er nog eentje achtergebleven.. Dat zag ik later dus ook weer op de foto's.

Die vlaggetjes waren voor de gezelligheid geloof ik, en die hangen er altijd. Meestal storen ze zich daar niet aan, maar omdat ze nu via de grote deur moesten, kwam er steeds wind mee naar binnen, en daarvan kregen we wapperende vlaggetjes.

In de les is hij bijvoorbeeld wel vaak ontspannender, na ongeveer een kwartiertje. Ik mocht inderdaad wel ruim van tevoren inrijden, omdat ik de eerste was die erop moest. Maar het was niet veel meer dan rondjes stappen/draven door die enorme waterplas. Voordat het proefje begon mocht ik wel nog even een rondje draven op beide kanten, zodat het een beetje minder eng voor hem werd.

@ Indomitable; Als hij ontspannen is, dan doet hij zijn hoofd naar beneden, maar omdat ik niet echt in kon rijden door het waterbalet, heb ik niet erg veel figuren kunnen rijden om hem wat losser te krijgen.

Zijn rug is inderdaad erg hol, als hij ontspannen is en zijn hoofd laat zakken, dan gebruikt hij zijn rug veel beter en is dit een stuk minder erg!

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 13:48

Ik zou daarnaast wel graag rijtechnisch wat willen horen!

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 14:01

Hij heeft zijn bouw niet mee, om daar lekker mee te rijden. Echt een type van 'hoofd omhoog, rug weg'. Ik ben wel erg blij te zien dat er alleen een martingaal aan hangt en geen zwaardere hulpteugel (op sommige maneges is dit een oplossing voor dit soort probleem).
Wat ik niet goed begrijp is dat hij op zich al lekker voorwaarts is door de zenuwen, en dat je dat gegeven dan gaat combineren met een zweepje EN sporen. Is daar een speciale reden voor?
Verder is hij inderdaad gespannen en holt hij er soms stevig vandoor, ik het de indruk dat je met je knie gaat klemmen op sommige ogenblikken. Je beugels mogen een gaatje langer en let erop dat je voeten niet stilaan door de beugels gaan schuiven (maar nogmaals, als hij opeens zo heet is en je bent dat niet gewend, snap ik best dat niet alles ging zoals het hoorde en misschien heb je hier in de lessen geen problemen mee). Ook daarom zou ik de spoor even achterwege laten op dit specifieke wedstrijdmoment, je hakken druk je nu niet voldoende uit om hiermee te gaan rijden vind ik (maar nogmaals, misschien is dit tijdens de lessen geen probleem en heeft hij je qua gedrag op wedstrijd verrast)

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 14:25

Ik had de zweep en de spoortjes niet omdat hij niet genoeg voorwaarts zou zijn. Ik had ze als hulpmiddel voor de hoek waar nu materialen staan voor de kantine. Mijn instructrice raadde mij aan om met spoortjes te rijden, zodat ik hem iets meer de baas zou zijn, en het zweepje was zodat ik hem in die hoek een beetje bij kon tikken, zodat hij wel door die hoek over de hoefslag ging.

Voor mijn gevoel, op dat moment, waren de beugels al te lang. Maar nogmaals, dit lijkt zo omdat hij zijn hoofd zo opgooid, en daardoor zijn rug ietsje inzakt, die dan ook nog eens minder gebruikt wordt. De martingaal is echter omdat hij heel erg sterk is, en zodat hij zijn hoofd niet nóg hoger op kan gooien.

In de lessen, zonder al die speciale dingen om de wedstrijd heen, is hij inderdaad een stuk ontspannender, en geeft het een veel fijner beeld. Ik zal mijn vader vragen of hij aankomende keer foto's van mijn les wil maken, zodat ik vergelijkingsmateriaal heb. Dan wil ik hier de link evt. ook wel plaatsen.

Normaal rijd ik ook niet echt regelmatig met een spoortje, alleen als mijn instructrice dat nodig vindt, omdat ik weet dat ik dit moeilijk vind. Meestal is dit op de momenten dat het paard waar ik op rijd in een frisse bui is, en ik met mijn gewicht nergens kom. En met het inrijden was hij me er dus al flink vandoor gegaan, en met een spoortje ben ik toch even ietsjes meer de baas op dit soort momenten.

Bedankt voor je berichtje!

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 15:34

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 15:44

Super hoor Haha!
ik heb gezien toen twister werd beleerd
en het was echt een heet hoofd

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 15:48

Oh, wat leuk!

Bedankt voor je reactie!

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 20:43

Heb ik zo'n best gedaan op dit topic, om er een leuk verhaaltje van te maken, reageert er bijna niemand! Verdrietig

Bellie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 07:12

je ziet wel dat er fries in zit:P
moest je niet een beetje wedsrtijd kleding aan?
witte broek met zwart vestje of iets dergelijks?:P

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 16:43

Wedstrijdkleding is op een manege/onderlinge wedstrijd niet verplicht.

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 15:14

Hee Jen ik zie nu pas je topic! Leuk paardje maar volgens mij een hele sterke en erg loperig! Knap hoor om daar een proefje op te rijden. Ook een goede les om te kijken wat er volgende keer weer beter kan!
Probeer wel je tenen wat minder naar buiten te draaien zodat je niet constant spoor geeft maar alleen als het echt nodig is. Verder moelijk om rijtechnisch iets te zeggen van foto's vind ik altijd!
Ga je volgende keer weer proberen een proef te rijden op Twister?

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 15:35

Hey! Bedankt voor je reactie.

Eigenlijk valt Twister best mee, maar dit keer was hij wel heel erg sterk en loperig. Er rijden zelfs wat kleinere kindjes op hem!

Met spoortje rijden vind ik af en toe wel moeilijk, en daar moet ik zeker nog aan werken! Ik gebruik het spoortje dan ook alleen voor de nood, als het mij aangeraden wordt.

Misschien rijd ik de volgende keer wel weer op Twister, misschien niet. Ik moet nog maar even kijken, denk ik. Maar ik denk dat ik in vergelijking met de vorige keer zeker vooruit ben gegaan, dus dat moet de volgende keer (14 juni) ook lukken.

xxmiszlizzxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 18:48

vind ondaks dat hij zich wegdrukt, het een leuk paard om te zien. Probeer alleen wel je houding netjes te houden, want je beugels schieten best ver naar achteren. Maar probeer hem anders eerst lekker lang en laag te rijden, of gaat dat niet? Want op die andere drie foto`s ziet het er een stuk beter uit! gewoon lekker blijven oefenen, dan kom je er vanzelf wel! vind t al knap dat je het zo vol houd, als het niet een van de makkelijkste is.! succes!

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 20:53

Mijn voeten zijn normaal beter, maar dat komt omdat ik nu spoortjes aan heb, en zoals ik al eerder schreef, vind ik het moeilijk om met spoortjes te rijden.

Nu moet je geen verkeerd beeld gaan krijgen van Twister. Hij is superlief en heel erg braaf, maar soms kan het even een heethoofd zijn. Hij heeft zo van die momenten, dan kon hij wel eens ongesteld zijn op een mannelijke manier. Vandaag op buitenrit was hij heerlijk aan het bokken. Koe

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 17:04

Ondanks alles ziet het er nog hartstikke leuk uit hoor Lachen Ik zou je alleen afraden om met spoortjes te rijden...Hij was namelijk al een heethoofd op het moment van je proefje dus dan lijkt het mij verstandiger zonder Lachen
Dat ie zn hoofd omhoog doet kan je oefenen. Als je aan het inrijden ben ga dan kneden op je binnenhand (niet hengelen) En je binnenbeen er zachtjes induwen bij iedere keer dat jij kneed. Succes Haha!

Kimmess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 17:56

Heee Jenn!

Leuk dat je twister hier ook op zet jaa !
Ik moet wel eerlijk zeggen dat het de avond ervoor, toen we met ons allen reden er beter uitzag !
Maarja, ik heb twister na jou ook nog zien lopen. Zag dr bij jou wel beter uit..
Wist je btw al dat ik proefje had gereden met gebroken vinger en toch eerste was ? Clown
Nu myn arm voor 2 weken in gips .. Verdrietig

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 18:18

Jenn, jou ken ik nog wel, van groups. Nagelbijten / Gniffelen

Ik vind dat je een nette zit hebt maar dat je wel moet opletten op je benen. Ik zie vooral kapstokjes en daarbij heb je ook nog eens sporen aan wat mij dus niet echt fijn lijkt voor Twister. Probeer je benen meer aan het paard te houden, en je tenen naar binnen te brengen. Nu prik je je paard namelijk met je sporen de heletijd aan, en een spoor is trouwens om je hulpen te verfijnen. Lachen

Verder lijkt het soms dat je wat streng in je handen bent, maar dat kan ik best begrijpen als Twister zo sterk was. Ik zou dan toch de volgende keer je spoortjes afdoen, en alleen een (iets langer) zweepje gebruiken.

Op de laatste foto zie je trouwens goed, dat je met je spoor drijft en niet met je kuit.

Twister zelf, vind ik er ietwat ielerig uitzien, ik vind hem wel echt een fries/tuiger hoofd hebben.
Ik ben benieuwd naar nieuwe foto's van bijvoorbeeld een les, de volgende keer beter moet je maar denken! Knipoog

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 18:31

Toch zou ik je sporen afdoen, daar ben je een paard echt niet mee de baas. Je kan je paard alleen maar meer prikkelen. Sporen zijn voor het verfijnen van je hulp, zodat je minder grote beenhulpen hoeft te geven en je benen stiller kunt houden.

Om het paard wat meer bij jou te krijgen zou je met losrijden heel consequent het paard in draf naar bijna stap moeten rijden (ook op zit en beenhulpen!) en dan weer eruit rijden. Paar passen later weer terug en weer eruit. Na een paar keer eens een echte overgang naar stap, na een paar passen weer draf en weer naar bijna stap.
Dan gaat 'ie echt wel meer op jou letten en zal die meer ontspannen en makkelijker te rijden zijn.
Nu neemt 'ie echt een loopje met je, kop omhoog, rug wegdrukken, oren erop, nek erop en gaan!

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 18:47

Kimmess schreef:
Heee Jenn!

Leuk dat je twister hier ook op zet jaa !
Ik moet wel eerlijk zeggen dat het de avond ervoor, toen we met ons allen reden er beter uitzag !
Maarja, ik heb twister na jou ook nog zien lopen. Zag dr bij jou wel beter uit..
Wist je btw al dat ik proefje had gereden met gebroken vinger en toch eerste was ? Clown
Nu myn arm voor 2 weken in gips .. Verdrietig

Ja, en ook met springen eerste hoorde ik!

De avond ervoor liep hij inderdaad beter, maar nog niet helemaal lekker.
Nouja, ik was de eerste die op hem reed, en bij de proeven daarna was hij wel iets meer ontspannen.
Joyce reed hem ook hartstikke goed!

MENSEN: IK WEET NU WEL DAT IK BETER NIET MET SPOORTJES HAD KUNNEN RIJDEN.
Maar hij is makkelijker te rijden met spoortje. En het werd mij aangeraden om het wel te doen.
En daarnaast ken ik (en mijn instructrice) het paard altijd nog beter dan jullie hier op bokt.
Maar op de spoortjes hoef ik geen commentaar meer, ik weet van mezelf dat ik het wat moeilijker
vind om met een spoortje te rijden, en ik het daarom alleen doe als het mij aangeraden wordt.
Degene die na mij reed, had geen spoortje, en die kon hem moeilijk de baas, hij reageerde bijna niet
op zijn beenhulpen, en jammer genoeg was hij ook nog laatste.

Mii_Jessica schreef:
Ondanks alles ziet het er nog hartstikke leuk uit hoor Lachen Ik zou je alleen afraden om met spoortjes te rijden...Hij was namelijk al een heethoofd op het moment van je proefje dus dan lijkt het mij verstandiger zonder Lachen
Dat ie zn hoofd omhoog doet kan je oefenen. Als je aan het inrijden ben ga dan kneden op je binnenhand (niet hengelen) En je binnenbeen er zachtjes induwen bij iedere keer dat jij kneed. Succes Haha!

Dat is nou precies wat ik altijd in de les doe. En daarnaast, plek om in te rijden was er niet echt. Zie maar op de eerste paar foto's, die in de inrijbak genomen zijn.

Lydia_ schreef:
Jenn, jou ken ik nog wel, van groups. Nagelbijten / Gniffelen

Ik vind dat je een nette zit hebt maar dat je wel moet opletten op je benen. Ik zie vooral kapstokjes en daarbij heb je ook nog eens sporen aan wat mij dus niet echt fijn lijkt voor Twister. Probeer je benen meer aan het paard te houden, en je tenen naar binnen te brengen. Nu prik je je paard namelijk met je sporen de heletijd aan, en een spoor is trouwens om je hulpen te verfijnen. Lachen

Verder lijkt het soms dat je wat streng in je handen bent, maar dat kan ik best begrijpen als Twister zo sterk was. Ik zou dan toch de volgende keer je spoortjes afdoen, en alleen een (iets langer) zweepje gebruiken.

Op de laatste foto zie je trouwens goed, dat je met je spoor drijft en niet met je kuit.

Twister zelf, vind ik er ietwat ielerig uitzien, ik vind hem wel echt een fries/tuiger hoofd hebben.
Ik ben benieuwd naar nieuwe foto's van bijvoorbeeld een les, de volgende keer beter moet je maar denken! Knipoog

Inderdaad, volgende keer beter. Ik vind Twister alles behalve iellig. Maar dat is mijn mening.

Ik was vooral streng aan mijn binnenhand, omdat hij soms een poging deed tot vliegen van de hoefslag. In de draf kun je zien dat ik soms ook niet helemaal contact heb met hem, maar als ik de teugel gespannen houd, voel ik dat hij zich alleen maar meer aanspant, en daarom hield ik hem dus een beetje aan een losser teugeltje. In de galop was ik ook wel streng voor hem, vooral op foto 7 zie je dat ik hem heel erg bij me moet houden. Wat dat betreft geef ik je helemaal gelijk dat ik streng voor hem was, maar dat moest ook. Want anders was hij echt met mij aan de wandel geweest...

Bedankt allemaal voor je berichtje! Lovers

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 18:52

Om een paard van voren makkelijk(er) los te krijgen kan het soms helpen om na het losstappen en proberen laag-rond te rijden een paar keer een keertwending om de voorhand te maken.

Noeni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 19:21

Het lijkt echt alsof je paard hartstikke voorwaarts is, maaaaar waarom heb je dan in godsnaam sporen aan?

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 19:49

Evatje schreef:
Het lijkt echt alsof je paard hartstikke voorwaarts is, maaaaar waarom heb je dan in godsnaam sporen aan?

Moderatoropmerking:
Als je nou eerst eens even zou lezen in plaats van voor de zoveelste keer dezelfde vraag te stellen?
Bovendien voldoet je reactie totaal niet aan de regels van HAW. HAW is voor rijtechnisch commentaar, niet voor dit soort losse flodders Knipoog