Verona@les

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tyke

Verona@les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 19:59

Vandaag had ik voor de tweede keer les van Jolanda (jow op bokt) Ging wel lekker al heeft ze me flink afgebeult hahaha.
Tja mijn houding is niet echt zo goed. Zijn bezig geweest met stelling en buiging. verona vindt het erg moeilijk haar achterhand goed bij te zetten. Sommige foto's denk ik ook waar is het achterbeen hahaha. dit is het vorige topic tijdens een wedstrijd losrijden.

[HAW] Verona@wedstrijd@stadaan't haringvliet

Dit zijn de foto's van vandaag.

Afbeelding

1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding

4
Afbeelding

5
Afbeelding

6
Afbeelding

7
Afbeelding

8
Afbeelding

9 geloof dat ze hier niet blij was. lijkt een tuiger te worden zie dat voorbeen.

Afbeelding

10
Afbeelding

11
Afbeelding
12
Afbeelding
13

Eigen commentaar:
- houding
- stoeltjes zit , benen te ver optrekken en blijven overal en nergens
- achterhand moet meer meekomen
meer op de achterhand gaan lopen en niet duikelen op de voorhand?

edit ging even wat fout

Michelle99

Re: Verona@les

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 20:07

Veel spanning!! Hij zou w.s.l. beter lopen als hij even los en uitgerekt kan gaan. Echt beginnen op een vrije teugel... Sucess!

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 20:10

Is het je instructrice die er rondloopt? mag ik vragen wat die in hemelsnaam op foto 5 aan het doen is Verward

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 20:12

tijdens losrijden was de teugel ook losser. maar als ik de teugel vrij geef gaat ze nog meer op mijn hand hangen en dus nog meer op de voorhand.

probeert aan te geven hoeveel stelling ik moest nemen op dat moment. Dit is maar een klein stukje

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 20:13

Ik vind het geen prettig beeld geven, helemaal niet zelfs paard loopt ontzettend op de voorhand, vind het zelf belangrijker om eerst daar aan te werken, dan komt de nageeflijkheid vanzelf..

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 20:15

daar zijn we ook mee bezig om daaraan te werken. Ik moet meer van achter naar voor rijden. Alleen ben ik zelf het probleem omdat ik een controle freak ben en dus teveel tegen ga houden voor. en van voor goed wil hebben. Zijn vandaag ruim bezig geweest met voorwaarts rijden dat ze op de achterhand komt. Helaas daarvan geen foto's dus.
dit paard vind het dus erg moeilijk om goed op de achterhand te komen. het is een lang paard en moeilijk bij elkaar te rijden.

Heranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 20:18

Het is niet perfect, maar zo verkeerd ziet het er niet uit hoor Lachen
Je hebt les, je bent er mee bezig en dan komt het vanzelf goed hoor! Je weet waar je aan moet werken, dus veel succes, komt goed!!!

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 20:19

Het is inderdaad van de foto's af te zien dat het om een vrij lang paard gaat Ja toch zou ik willen zeggen in de eerste instantie de voorkant lekker vrij te laten, minimaal teugelcontact te nemen en gewoon lekker voorwaarts laten lopen.

Maargoed, ik ben niet je instructrice Knipoog het is al een hele stap dat je uberhaubt les neemt, dat doen namelijk een hoop mensen al niet Ja het zal gerust goedkomen met jullie. Succes ermee!

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 20:21

Dank je Miranda.

@Yellofish: Ik heb 1 keer per maand les van haar en iedere week verder bij iemand anders. Dus komt zeker goed. Maar heb al eerder gezegd van als ik de teugels minimaal aanpak loopt ze nog op de voorhand want ze gaat gewoon in je hand hangen. Ik moet zelf leren goed voorwaarts te durven rijden want dat is iets wat ik niet durf. En heb ik dat door dan zal het vast stukken beter gaan. En daar ga ik heel hard aan werken.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 20:23

Ziet er zwaar uit, is ze dat ook?

Ze heeft best wat lengte nodig om niet zo te verbuigen, op die foto's ziet het er moeilijk uit. Als je wilt dat ze de hals laat vallen zou ik meer lengte geven, en als je wil dat ze de hals meer draagt zou ik ze niet te rond willen maken. Het lukt zo te zien nog niet om ze zo kort en rond fijn te krijgen. Daarom kan ik die tuiger foto eigenlijk wel waarderen, Niet nageeflijk, maar wel op eigen benen en met een een fijne hals die ze zelf draagt.
Ook de stapfoto's 2 en 4 vind ik er o.k. uit zien.
Als ze nageeft o.a. foto 7, 8, 10, geef dan je hand mee naar voren, en ontspan.

brendaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 20:24

Hee dat is op Grol Haha!
Leuk paardje hoor!

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 20:28

Kelly_ann schreef:
Ziet er zwaar uit, is ze dat ook?

Ze heeft best wat lengte nodig om niet zo te verbuigen, op die foto's ziet het er moeilijk uit. Als je wilt dat ze de hals laat vallen zou ik meer lengte geven, en als je wil dat ze de hals meer draagt zou ik ze niet te rond willen maken. Het lukt zo te zien nog niet om ze zo kort en rond fijn te krijgen. Daarom kan ik die tuiger foto eigenlijk wel waarderen, Niet nageeflijk, maar wel op eigen benen en met een een fijne hals die ze zelf draagt.
Ook de stapfoto's 2 en 4 vind ik er o.k. uit zien.
Als ze nageeft o.a. foto 7, 8, 10, geef dan je hand mee naar voren, en ontspan.

Wat bedoel je zwaar? Of Verona zwaar is?
je geeft precies wel de punten weer. Alleen kreeg ik op wedstrijden altijd te horen dat mijn teugels te lang zijn dus die ben ik aan het inkorten tot ontevredenheid van Verona. Ik moet inderdaad meer gaan ontspannen in mijn handen en armen.

AppaloosGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 20:32

Hey dat is op manege grol!

Daar sta ik deze week ook met mijn paard Knipoog

Foto's zien er leuk uit Knipoog

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 20:36

ik was er vandaag dus wie weet heb je me wel gezien?

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 20:36

ik vind je houding enzo best ok. ik vind het er fijner uitzien op de foto's waar je nog niet bij je instructrice geweest bent.. toen was het neusje er nog beter uit. de foto's met de instructrice zien er aardig ''getrokken'' uit... maja ik las net dat dit maar een klein stukje was. ik zou veel tempowisselingen en stellingwissels gaan rijden. ik denk dat dit het hangen ook wat vermindert. suc6! komt vast goed.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 20:41

Tyke schreef:
Wat bedoel je zwaar? Of Verona zwaar is?
je geeft precies wel de punten weer. Alleen kreeg ik op wedstrijden altijd te horen dat mijn teugels te lang zijn dus die ben ik aan het inkorten tot ontevredenheid van Verona. Ik moet inderdaad meer gaan ontspannen in mijn handen en armen.

Ja, ik snap het, ik zou dan zeggen probeer haar met een langere teugel laag en ontspannen te kunnen rijden.
En met een kortere teugel wel hoger, zodat ze zelf haar hals draagt en dus afbuigt (nageeft) net achter de oren en niet ergens halverwege. Nu willen je eigenlijk laag en diep.... wat zwaar wordt omdat ze zich er dus uit wil drukken. Laat dus steeds een van de 2 weg.
Als je in die lage diepe houding nu je hand kan ontspannen en zij daar ook ontspannen blijft dan heb je je doel bereikt, maar is een moeilijke plek om te beginnen omdat het voor haar ook erg zwaar is.

Maargoed, denk dat Jow je heel goed kan helpen hoor Ja

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 10:19

Het is allemaal makkerlijker gezegd dan gedaan. Het gevoel dat je paard loslaat aan de voorkant zal je eerst moeten ervaren en dan weet je waar je naar opzoek bent. Probeer te blijven zoeken naar de methode die bij je paard past. Het is een lang paard dus moeilijk om netjes aan elkaar te rijden. Lengte geven aan de voorkant lijkt me beter al is de kans dan groot dat ze uit elkaar valt en op de voorhand gaat lopen. Probeer eens te kijken of ze meer wilt loslaten vanuit de kaken? En goed op tijd weer ontspannen in je hand, op de foto's lijkt het alsof je te lang blijft vasthouden. Wel goed bezig met je lessen iig.

Jow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 10:35

Yellowfish schreef:
Is het je instructrice die er rondloopt? mag ik vragen wat die in hemelsnaam op foto 5 aan het doen is Verward

haar aan t uitleggen dat ze zn hals en rug soepel moet maken door m te buigen

Jow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 10:41

ik snap de reacties, positief en ook negatief, men mag best een keer meekijken met les, en ook het paard aanvoelen.. van een foto kun je weinig zeggen. tenminste, ik moet de combinatie in t echt zien voordat ik er iets mee kan.

laag en rond rijden is niet voor ieder paard geschikt. dit paard duikt in de teugels en loopt dus nog meer om de voorhand omdat ze voorheen teveel aan slof heeft gehangen. Daarbij is t paard ook nog erg lang en loopt op die manier alleen maar uit elkaar.
ze moet links en rechts meer buigen om het paard soepel te maken. Alleen de ruiter zelf moet zoiets ook aan kunnen voelen en beide moeten dat nog leren, daarbij zit er nog teveel spanning. als ik haar op 1 van mijn paarden zou zetten zou ze er ook makkelijker mee rijden. Maar dit is haar paard en ze moeten het beide leren.

Denken jullie dat t na 2 lessen, salinero kan zijn?

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 10:44

jou paard lijkt enorm op mijn merrie kwa model en zelfhouding 4jaar geleden! ( http://www.mijnalbum.nl/Foto-DXJU4LJJ.jpg ). Lang paard, volledig horizontaal en achter de loodlijn.

Mij mij was er niks 'getrokken' aan, wel kroop zij achter de teugel en op de voorhand waardoor ze in mijn hand ging hangen. Tot vervelens toe heb ik soms te horen gekregen "laat u teugels eens wat losser, niet zo trekken".. Alleen, teugels langer had gewoon het effect dat ze nog langer uit elkaar ging lopen.

Ik heb het wél kunnen oplossen, met een pracht van een instructrice. Waar komt het op neer? Achterhand, achterhand, achterhand! Als die achterhand aan het werk komt, dan zal je paard automatisch vooraan zelf meer in die oprichting komen en zelf aan die loodlijn komen (en pas dan heb je ook de mogelijkheid om je teugels korter te nemen, zonder eraan te moeten trekken). Teugels gewoon vasthouden, niet spelen/trekken/.., gewoon vasthouden. En dan die achterhand erbij. Korte stukjes verzamelen (let er wel op dat ze actief blijft!), korte stukjes vooruit rijden, veel overgangen en schijnovergangen rijden, steeds korte stukjes na elkaar. Zorg ervoor dat zowel jij als je paard voorwaarts blijven denken.. Zowel in overgangen naar een lager tempo als in verzamelingen moet hij steeds vooruit willen en denken. Het beste bij mij was verzamelen/ verruimen/verzamelen/verruimen/... Uiteindelijk kwam ze bij elke verzameling die ik maakte wat meer in die oprichting.
Denk er ook aan dat je zelf héél recht blijft zitten, benen lang en op je gat gaan zitten Lachen

Eventjes een vergelijkende foto, van hoe paardlief nu loopt:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-8RRYRDR4.jpg

Succes allesinds!

Eventjes TS gelijk geven trouwens: het is VERDOMD moeilijk om zo een lang paard verzameld te krijgen Clown

Jow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 10:48

tantjeuh, dankjewel, ziet er goed uit!

dit is ook wat we gisteren hebben geoefend. ze blijft een beetje op laag tempo en op "braafheid" rijden. Gisteren heeft ze daardoor ook genoeg gezweten Tong uitsteken ze moet leren vlammen en niet op anderen letten die haar proberen te demotiveren. Maar zoals ik al eerder zij. De ruiter zelf moet het ook leren en zeker leren aanvoelen.

gertjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 11:17

Jullie zijn keihard aan het werk om dingen te verbeteren!!!
Het ziet er idd wat gespannen uit en met het inrijden met een langere teugel zal ze misschien wat lager en ontspannen gaan lopen, waarna je haar op kan pakken en het misschien wat prettiger is Ja! Maar je moet idd een manier vinden die bij jouw paard past en jullie zijn er zo hard aan het werken dat dat zeker moet lukken Ja!

En het is altijd makkelijker gezegd dan gedaan Ja!
Succes ermee!

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 11:23

@tantjeuh: Hartstikke bedankt eindelijk iemand die hetzelfde heeft gehad en met dit commentaar kan ik wat.
@jow: bedankt voor de uitleg er verder bij.

Ik zal vast en zeker over een tijdje weer foto's plaatsen. Kijken of het verbterd

Lotje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 10:51

Het is al zo'n goeie stap dat je zelf toegeeft dat je vasthoudt en daarmee de controle wil houden. Je zult steeds meer gaan ontdekken dat als je juist loslaat en even met peper in der reet naar voren durft je rijden, ze juist lichter wordt en jij meer controle krijgt. Niet met je teugels, maar steeds meer met je zit en benen. Vooral blijven schakelen, goed op je houding gaan hameren en meer je handen dragen. Zij moet zelf je hand gaan opzoeken met een actieve achterhand. Dat betekent misschien wel dat ze eerst sterren kijkt, maar als je van achter naar voren blijft rijden en met een zachte hand contact zoekt met de mond, ze vanzelf op de juiste manier nageeflijk wordt en wel op haar eigen benen blijft lopen.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 14:56

Je bent hard met haar aan het werk Marjolein! Complimenten voor de energie die je er in steekt! Je zal zien dat dat vanzelf zijn vruchten zal afwerpen. Haar houding doet me echt aan Lotus denken, en het heeft mij ook echt twee jaar gekost om hem een beetje aan het lopen te krijgen ( wat ook aan mijn gebrek aan ervaring lag natuurlijk ).
Ik ben het wel met Lotje85 eens: probeer van voor los te laten en lekker gas te geven. Het is lastig om de controle voor je gevoel uit handen te geven, maar je zal er zelf uiteindelijk een beter gevoel voor terug krijgen. Maar ik denk dat Jow je daarin ook een heel eind kan helpen!