Licor (PRE hengst) op dressuurclinic van Johann Riegler

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Idra

Licor (PRE hengst) op dressuurclinic van Johann Riegler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 00:23

Afgelopen maand ben ik uitgenodigd door de fokkers van mijn paard (Yeguada Mont-Rubi) om een clinic te volgen van Johann Riegler van de Spaanse Rijschool uit Wenen. Het is een soort dienst na verkoop aan de eigenaars van hun fokproducten en ik was dan ook zeer vereerd om met Licor naar Barcelona te gaan. Transport is erg goed verlopen en ik heb daar de tijd van mijn leven gehad! Veel bijgeleerd, familie van Licor gezien, fijne vriendschappen gelegd, ... Lachen

Voor ik een impressie van de clinic geef, wil ik even uitleggen dat ik met Licor al erg lang sukkel met de vliegende wissels. Hij springt ze graag een fractie na. Menig instructeur heeft hier al zijn hoofd over gebogen, maar het lijkt erop dat Johann (of Hans voor de vrienden Knipoog ) het heeft kunnen oplossen. Ik moet sneller met mijn hulp zijn, en ik moet mijn hulp beter timen. Ik heb in de filmpjes ook enkele foute wissels gestoken, zodat jullie ook Hans zijn uitleg horen, dat lijkt mij toch leerrijk op een paardenforum.

Hier gaan we dan:
Dag 1: heb ik enkel wat galopwerk uitgeknipt.
Hier hoor je Hans wat uitleg geven over het gebruik van de binnenteugel voor het terugschakelen en zie je Licor 3 goede wissels springen.
http://www.youtube.com/watch?v=Lu2Y72tkr8A

Dag 2: Deel 1: Drafwerk
Deze dag in draf vooral aan appuyementen gewerkt, zig zag en een beetje schouderbinnenwaarts.
http://www.youtube.com/watch?v=o6cOe2ENK48

Dag 2: deel 2: Pirouettes in stap en galop
Dankzij de duidelijke uitleg van Hans, die ik uitgebreid in de video heb opgenomen, is het ons gelukt een begin te bouwen aan galoppirouettes. De stappirouettes zijn verder geperfectioneerd.
http://www.youtube.com/watch?v=BjG47eyoFiI

Dag 3: Hier zie je onder andere Hans op Licor. En je ziet dat het bij een topruiter ook niet altijd meteen lukt Knipoog . Licor was hier ook even heel erg kwaad, dat heeft hij bij mij soms ook, dan blaast hij zich op en is hij even doof voor je been. Leuk om te zien dat dat niet alleen mij overkomt, haha! Maar ook fijn om te zien hoe Hans het oplost. Op het einde rijd ik nog wat wissels en ook die lukken niet allemaal, maar ik heb ze erbij gestoken omdat het mij leerrijk leek voor jullie met de commentaar erbij.
En dan zie je alle deelnemers van de clinic, met Hans op Roble.
http://www.youtube.com/watch?v=nyPjGq2iNZQ

En dan nog ik op Riesling, een 5-jarige hengst (eigenlijk 4.5) die ik even heb mogen testen. Hij wil nogal op de voorhand duiken omdat zijn huidige ruiter hem veel te diep rijdt, maar dat kreeg ik snel opgelost. Op het einde loopt hij mooi ontspannen en in balans vwts-nwts over de rug.
http://www.youtube.com/watch?v=zFfwcs8anvg
Voor de geïnteresseerde: Riesling is te koop Knipoog

Commentaar mag, maar hou het zinnig.

letziforevr

Re: Licor (PRE hengst) op dressuurclinic van Johann Riegler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 01:05

Leuk zeg, dat je naar Barcelona geweest bent met Licor!
Ik heb je filmpjes bekeken en het ziet er netjes uit.
Fijn dat je hulp gekregen hebt bij een probleem waar je zelf al een tijdje tegenaan loopt.
Nu verder eraan werken en dan ben je weer een stapje verder!

ChingYi_Dino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 01:20

Leuk dat je dit hebt mogen doen.
Ziet er stoer uit zeg!
Knappe paarden ook!
*Je hebt Pm

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 02:23

Moet echt super geweest zijn en dan eindelijk de oplossing gevonden voor je galopwissel probleem.
Een reis die echt de moeite waard was Lachen

Frankinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 09:26

Ik reageer niet snel maar Licor heeft toch iets speciaals.
Ziet er super uit en wat gaaf dat je even naar Barcelona gaat. Nog beter dat je dan ook nog zo goed geholpen word ook. En dat je je wissels toch perfect kan rijden.
Het is en blijft een knappert.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 09:44

Wat een aangenaam plaatje! Ik heb met plezier naar je filmpjes gekeken.
Jullie zijn een mooie combi en je rust en eerlijkheid tijdens het rijden mogen een voorbeeld voor anderen zijn. Vork

Je hebt een prachtige hengst met een gouden temperament die ook tijdens stress eerlijk blijft.
Enneh volgens mij zag ik toch duidelijk aanleg voor een prachtige levade en capriool!

Een kleine opmerking: je zou nog wat meer aan je zadel mogen blijven "plakken" Bloos

Laat gerust meer filmpjes zien Knipoog

Ingrid

Ubana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 09:48

wauw.. ziet er echt super uit.. zou niet weten welk commentaar ik zou moeten geven.. jullie komen er wel.. egt bravo.. je hebt een mooi paard onder je kont.. en die hengst is ook geweldig.. Pling

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 09:54

Wauw, ziet er goed uit hoor! En ook het filmpje op het eind laat zien dat je een goede basis hebt en dat beestje toch op een gegeven moment op de loodlijn kan laten lopen en zelfs lekker vwnw! Ziet er goed uit en goeie instructie zeg!

Ik vind het trouwens leuk hoe jij lichtrijdt. Lekker in balans en zoals het hoort. Geen kilometer tussen je zadel, maar gewoon heel klein beetje meebewegen. Ziet er goed uit!

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 10:00

Wat geweldig dat je die kans gekregen hebt om naar Barcelona te gaan en nog mooier is dat je eindelijk het probleem op hebt kunnen lossen. Haha!
Ik vind Licor zo'n waanzinnig geweldig mooi paard. Hij valt ontzettend op tussen al die schimmels. Knipoog
Ik ben fan van jullie

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 10:04

Heerlijk zeg deskundige instructie.
Wat ik echter soms een klein beetje mis in zowel de draf als in de galop is de swung. Het lijkt of ie zich in de verzameling teveel terug houd in zijn lijf.

Het verzet wat ie geeft bij Johann is super. das precies op het randje wat ie kan dragen op de achterhand. hij zet het volledige gewicht op achter en moet daar dan vertrekken en dat kost hem dan nog net wat teveel moeite. Je bent dan in ieder geval op de goede weg. Je ziet ook dat als ie de ruimte krijgt hij meteen weer relax is. Precies het goede van een grensopzoekende/overschrijdende training.

Ik wil ook wel!!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 10:10

Hij zou idd iets meer swung mogen krijgen maar het is duidelijk dat het er van nature goed genoeg in zit. Dat komt wel zodra de oefeningen goed beheerst zijn en hij nog even wat sterker is. Dan kun je hem op het scherpst van de snede gaan rijden en hem net even wat meer macho uitstraling geven Tong uitsteken

Ach, hij heeft nog een paar jaar te gaan voor hij op zijn piek is.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 10:13

Goed hoor! Wat zei hij nu in het 1e filmpje, dat je hem met links moest terugnemen?
Leuk om dit te zien en goed gedaan.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 10:14

Bedankt voor de reacties Lachen

Aan de schwung ben ik momenteel hard aan het werken, in de draf doe ik dat door richting passage te gaan en steeds wat onder het tempo te draven. Licor heeft van zichzelf niet veel natuurlijke schwung en het is niet eenvoudig om dat erin te rijden.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 10:16

Met regelmatig werk aan de lange lijnen is dit goed te trainen.
Zonder het ruiter gewicht is het een stuk eenvoudiger voor een paard.
Wel zou ik dit dan zonder zadel doen zodat zijn rugspieren niet beperkt worden.

Ik ben benieuwd naar de vorderingen Knipoog

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 10:19

Wat ontzettend leerzaam om zo te zien hoe jullie aan het werk zijn met zijn aanwijzingen erbij!
Leuk dat je dit geplaatst heb en denk dat ik de filmpjes meerdere keren ga bekijken om het goed in me op te nemen wat er gebeurd en wat je moet doen.

Wat een service dat je zoiets aangeboden krijgt zeg! Waren het allemaal goed doorgereden paarden of ook meer beginnende combinaties?

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 10:19

(Tegelijk met pensionnetje)
Dat idee had ik al Idra. Ik heb ook wel eens zo'n paard gereden. echt heel lastig om ze dan in dat voorwaartse extra te laten hurken/zitten. Ik zou echter niet onder het tempo gaan dragen. Passage oefening is wel goed denk ik.
Heb je wel eens ge probeerd eraan te werken met de dubbele longe? Dan kan je zelf kijken en van achteruit meer hulp geven met zweep

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 10:22

"sorry" Haha!

Het komt allemaal wel goed met deze hengst. Of het er nu van nature wel of niet in zit.
Belangrijkste is dat het in de "kop" goed zit en hij graag wil werken en leren.
De rest is techniek en kracht opbouwen. Komt goed.......

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 10:28

we denken in ieder geval hetzelfde. Het lijkt een erg eerlijk en werkwillig paard

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 10:45

@nikka: ja, ik moest hem in tempo controleren en terugnemen op mijn binnenteugel. Heel apart, omdat je toch altijd hebt ingebakken gekregen dat je daar moet afblijven. Maar voor Hans is dit de belangrijkste teugel, je controleert er immers de binnenheup en en binnenachterbeen mee, dus als je dat achterbeen afremt dmv je binnenteugel, gaat je paard op zijn achterbeen terug in tempo en blijft hij dragen.
Natuurlijk dient de buitenteugel om hem recht te houden, maar met die binnetugel kan je dus het tempo controleren.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 11:05

Okay. Klinkt wel logisch als hij zo uitlegt. Ik ben het ook wel eens met zijn stelling dat je doet wat bij het paard past.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 11:09

oosterhoff schreef:
Heb je wel eens ge probeerd eraan te werken met de dubbele longe? Dan kan je zelf kijken en van achteruit meer hulp geven met zweep

Ja hoor, doen we regelmatig, kijk maar op de foto in mijn avatar en in mijn profiel Knipoog
Licor is inderdaad een erg werkwillig paard en daarmee zo fijn te rijden.
Ik ga wel wat onder het tempo, omdat hij anders alleen met zijn benen draaft en niet meer met zijn lijf. Maar goed, dat is per paard verschillend, PRE's worden makkelijk rennerig en dat voorkom je door hem iets onder tempo te rijden (maar wèl actief).

@JoyceB: Zeker een fijne service, ik kan iedereen ook aanraden als je een PRE zoekt om zeker daar eens langs te gaan.
Er waren verschillende combinaties.
Twee dames met twee oudere hengsten (waarvan 1 halfbroer van Licor), maar die hadden helaas erg weinig ruitergevoel waardoor ze niet uitvoerden wat Hans van hen vroeg.
Dan was er Grado, de dekhengst van de fokkerij, voorgesteld door de vaste amazone van de fokkerij. Deze combinatie staat al heel ver, buiten de wissels om de pas voerden ze alle Grand Prix oefeningen uit.
Van Grado zie je een filmpje in mijn onderschrift (PRE paarden te koop).
Dan namen er nog twee jonge hengsten deel, beide zonen van Grado. Riesling is daar 1 van (de jonge hengst waar ik even op reed).

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 11:15

Heel ergleuk paard zeg! Ziet er goed uit en fijn dat je ervan geleerd hebt! Das toch altijd wel weer leuk als je even een reisje naar Barcelona erop hebt zitten! Knipoog

Over je pirouettes.. Ik zie graag ze nog iets lager ingestelt.. Dan wordtie wat ronder en is hij al makkelijker door te rijden in een arbeidspirouette.. Ik weet niet hoe ver je al bent met deze oefening, maar hoe langer/lager je hem in de hals laat hoe meer hij z'n rug bol maakt waardoor hij meer en makkelijker kan draaien Knipoog (Geen rollkur effect bedoel ik hea!)

Ik had geen geluid bij de filmpjes dus als Hans het al gezegd had sorry daarvoor Clown

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 11:18

Nee, daar waren we nog niet mee bezig, dit was de allereerste aanzet ooit van een pirouette.

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 11:22

Idra schreef:
Nee, daar waren we nog niet mee bezig, dit was de allereerste aanzet ooit van een pirouette.

Dan vind ik dat je al erg netjes probeert door te draaien Knipoog Je kan ook beginnen met kwartjes te draaien! Als ze die eenmaal doorhebben dan komen de echte pirouettes er zo in te zitten Lachen Ja

classeygurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 11:32

Wat een fijne filmpjes om naar te kijken!

Super gaaf dat jullie naar Barcelone konden gaan en nu een oplossing hebben gevonden voor het probleem met de galopwissel.
Heerlijk paard heb je! Haha! Knipoog