SNATJE @ Jaarlingenschool! *zéker een kijkje waard!*

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

SNATJE @ Jaarlingenschool! *zéker een kijkje waard!*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 02:40

hallo, hier zijn we weer!

Deze keer komen we met een heus Snatje @ work topic. Voor wie Snatje nog kennen, bijv. uit de racetopics van vorig jaar: Snatje is inmiddels een jaar ouder, en wordt in April twee jaar. Tijd dus om eens te laten zien wat hij in het afgelopen jaar allemaal geleerd heeft.

Naast de 'gewone' basisdingen zoals voetje geven en aan het halster lopen, ben ik met Snatje bezig om aan onze 'paardse' relatie te 'werken'. Dat wil zeggen, zo gelijkwaardig mogelijk, spelenderwijs zonder druk of dwang, vol plezier voor beiden en vooral in SNATJES tijd, hij geeft aan wat hij begrijpt en kan, wat hij leuk vindt en wat hij eng vindt...

Onze relatie is in het afgelopen jaar erg gegroeid, we voelen elkaar erg goed aan en ik heb van Snatje een hoop geleerd en hij van mij. Dit samenspel heeft geleid tot de volgende filmpjes.

Veel plezier bij het bekijken van mijn grote trots en oogappel: Snatje @ jaarlingenschool!

1. Aan de waterkant deel 1.
http://www.youtube.com/watch?v=0ZdQy28II9k

2. Aan de waterkant deel 2.
http://www.youtube.com/watch?v=cB8A1gkpj7k

3. Rennen.
http://www.youtube.com/watch?v=_qVL9SHw5tQ

4. Opspringen.
http://www.youtube.com/watch?v=x5QHuvAOlWg

5. Klimmen.
http://www.youtube.com/watch?v=eP8Pw6jxmGI

6. Op de brug *trots!*.
http://www.youtube.com/watch?v=RyPxdM0xwJI

Zo, dit waren ze weer. Ik ben erg benieuwd wat jullie vinden van het 'trainen' van een jaarling op deze manier (Want trainen/ leren is het zéker, Snatje doet een hoop ervaringen op, echter op een speelse manier die imo bij een veulen past). Tips en adviezen zijn altijd welkom!

Groetjes Renée

Maysie

Re: SNATJE @ Jaarlingenschool! *zéker een kijkje waard!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 03:00

He renee Doei! Daar is snatje !! Wat doet hij het goed Ja Dat bruggetje gaat echt super netjes Ja

Hij vind school echt super he !! Go snatje Go jij! Go jij! Hij wordt echt mooi zelfverzekerd Haha!! Geef hem maar een dikke knuffel van mij (flicka en faram natuulijk ook Tong uitsteken)
Laatst bijgewerkt door Maysie op 26-01-08 03:10, in het totaal 2 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 03:09

Hoezo is dit trainen dan? Ik vind het eigelijk de normaalste zaak van de wereld om zulke dingen te oefenen met een jong paard.
Wat ik me wel afvraag is of hij jou wel echt als leider ziet, aan de waterkant volgt hij je wel maar op andere momenten neemt hij de leiding. Ik vraag me af in hoeverre dat verstandig is, misschien kan het nu geen kwaad maar als hij ouder wordt kan dat anders worden.

Je bouwt zo iig wel een heel goede band op met je paard, ik zou niet verbaast zijn als hij erg eenkennig wordt of misschien al is.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 03:35

haha nou in zekere zin is het tóch trainen. weliswaar spelenderwijs en onbewust, het gaat meer vanzelf. wel krijgt hij al heel veel mee waaraan hij in zijn latere leven een hoop kan hebben. ik vind het zelf ook normaal om een veulen al bepaalde dingen te leren (met de andere twee net zo gedaan en dat is ook erg goed bevallen), maar je leest júíst zo vaak dat paarden tot hun 3 in de weide lopen, en dan ineens alles over zich heenkrijgen. wat we hier doen, zou ik liever spelen noemen, maar Snatje leert er ook een hoop van. de brug bijvoorbeeld, maar ook positie tegenover mij. belangrijkste is wat eraan vooraf gegaan is, toen ik Snatje kreeg had hij behoorlijke stress en angst voor mensen nav ervaringen die hij met mensen had opgedaan.

éénkennig is hij zeker niet, hij vindt alle mensen leuk, maar pikt me er natuurlijk wel uit. dominant is hij niet, ik kies er heel bewust voor om hem naar een min of meer leidende positie te brengen, juist voor dat zelfvertrouwen waaraan het hem eerder ontbrak. dat doet hem goed, hij is er dapperder door geworden. zijn respect voor mensen is erg groot, hij gedraagt zich tegenover mij nog steeds sterk als een veulen bij de moeder. in zijn kudde wordt hij wel stoerder, hij stoeit ook met de oudere ruinen en durft deze ook uit te dagen, gewoon een opgroeiend veulen.
in het voor me uit lopen (neem aan dat je dat bedoelt) heeft hij zéker niet de leiding. ik kan ervoor kiezen om hem te volgen, echter als ik hem terugroep, halthoud of versnel reageert hij netjes. als je goed kijkt kan je ook zien hoe ik hem ruimte geef om zelf (eerst) te gaan, ik stuur hem min of meer.

de band die ik met dit dier heb is voor mij heel bijzonder, van de drie heb ik bij deze het sterkst het gevoel hoe dicht hij bij me staat. ik ben dan ook erg benieuwd wat deze knaap me in de toekomst gaat brengen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 03:57

Ja ik kan goed zien dat je hem de ruimte geeft maar ik bedoel dat het misschien verkeerd kan uitpakken als hij ouder wordt en meer een eigen karakter gaat vormen. Hoewel ik niet denk dat hij erg dominant naar jou zal worden en lijkt me ook niet dat jij dat toestaat.
Zo krijg je een paard wat graag werkt en plezier heeft om met mensen samen te werken. Dat is een stuk beter dan mensen die dat niet intresseren en ze 'even' inrijden als ze 3 zijn.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 04:09

anneliesdj schreef:
Ja ik kan goed zien dat je hem de ruimte geeft maar ik bedoel dat het misschien verkeerd kan uitpakken als hij ouder wordt en meer een eigen karakter gaat vormen. Hoewel ik niet denk dat hij erg dominant naar jou zal worden en lijkt me ook niet dat jij dat toestaat.
Zo krijg je een paard wat graag werkt en plezier heeft om met mensen samen te werken. Dat is een stuk beter dan mensen die dat niet intresseren en ze 'even' inrijden als ze 3 zijn.

hihi wij denken er hetzelfde over!

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 09:37

Ja, ik vroeg me ook af of je wel helemaal de baas bent over je, overigens erg leuke, pony. Maar nu je het zo uitlegd, prima. Als hij het maar kan, achter je aan lopen, blijven staan, etc. Dan toont hij wel respect. En ik zou het ook graag zo doen als ik zo'n ukje had. Lekker spelen, lekker samen dingen doen. Super gemakkelijk als je straks begint met wat echter werk.

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 10:30

Ziet er heel leuk uit. Lekker met hem spelen. Die van mij wordt binnekort ook 2, ben er ook zo mee aan het trainen. Dat is zo leuk!

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 10:36

Leuk zo op spelende wijs toch een beetje dingen leren. Ja
Mag ik vragen wat zijn stokmaat nu is? Lachen

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 10:37

Wat loopt hij lekker relaxed over dat bruggetje heen!

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 10:45

Knappe pony Ja Leuk dat je dit soort oefeningetjes met hem doet. Volgensmij vind hijhet wel heel leuk Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 11:05

bedankt, ja hij vindt het echt heel leuk en stoer om te doen, vind ik zo mooi om te zien!
Snatje is een Welsh A en meet nu 1,195.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 11:57

ziet er leuk uit. hij volgt erg netjes zonder aan het touw te gaan trekken of iets. erg fijn is dat. volgens mij moet ik vulcano nog veel leren. op het moment is dat nog spierballenwerk. ik kan niet wachten er mee te beginnen.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 12:06

Heerlijke filmpjes zeg! Snatje ziet er ook goed uit,
wat een dapper kereltje is het aan het worden.
Imo ben je zeker goed bezig, de ideale leerschool toch?! Lachen
Lekker zo doorgaan, en vooral filmpjes blijven posten! OK dan!

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 12:14

Ziet er best leuk uit renee Haha!
Is leuk om het eens vanuit een andere manier te bekijken zeg maar.
Maar kan snatje bijvoorbeeld ook achter je lopen? dat hij in die positie loopt zonder dat hij voor je uit wil of gaat?

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 12:19

Ik vind het super goed dat je dit zo doet! ik denk dat je er later met bijv. buitenrijden heel veel baat bij kunt hebben omdat hij al veel dingen al gezien heeft! Bovendien denk ik dat je op deze manier een hele goede band met Snatje opbouwt, vooral gezien zijn eerdere houding tegenover mensen, top dus!
Ik vind het goed dat je hem de ruimte geeft, maar met het rennen zou ik het toch anders doen..Met de andere onderdelen is goed te zien dat je hem bewust lekker de ruimte geeft (die hij met het klimmen en opsringen ook wel nodig heeft! Veel beter dan een strakke lijn! Ja) maar bij het rennen gaat hij wel een beetje te ver Knipoog Ik vind dat je met het rennen wel mag vragen/eisen dat hij naast je blijft lopen anders gaat hij met "gewoon volgen" ook voor je lopen ben ik bang.. Ga zo door!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 12:38

Ziet er weer heerlijk relaxed uit

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 12:40

Leuk Haha!...wat een leuke naam ook haha.

Idd erg relaxt!

Carmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 13:41

Knappe pony en leuk dat je zo speelenderwijs hem toch van alles leert Haha! En wat doet hij het allemaal al braaf zeg, vooral over de brug, knap hoor Ja
Ik las in je profiel dat z'n opa nachtegaals captain is, ik heb daar heel lang een dochter van verzorgt Haha! Knipoog
leuk dat je een foto van hem in je profiel had, kon ik eindelijk eens haar vader zien Lachen Knipoog (sorry voor het beetje offtopic Bloos )

Fritsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 13:51

Ik vind het echt geweldig hoe je met hem bezig bent. Zo krijg je een sterke en denk ik fijn paard. Dat goed luisterd.
Je bouwt zo heerlijk spieren op, wat voor later nodig is.
Echt een heel groot compliment van mij! Zo zou iedereen hun paarden moeten 'trainen' voor het rijden!
TOP Vork

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 13:57

Leuke fimpjes zeg!
Ziet er relax uit , alles op het gemakje aanleren echt toppie !
Maar als je over die brug loopt zou ik toch voor hem gaan.. zodat hij jou moet volgen en jij niet hem. Daar zou je nog eens problemen mee kunnen gaan krijgen.
Maar voor de rest echt leuk hoor !

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 13:59

Ik vind het er hartstikke leuk uit zien. Volgens mij vertrouwt hij je echt 100%, dat straalt er af.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 14:07

Wat loopt hij heerlijk relaxt die brug over. Daar kunnen een hoop paarden (waaronder de mijne Tong uitsteken) nog wat van leren. Knap dat je dat voor elkaar krijgt, vooral omdat je zegt dat het een paard is met weinig zelfvertrouwen.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 14:12

Ziet er goed uit hoor! Maar denk er voortaan wel om dat jíj de leider bent, dus voorop hoort te lopen. Anders denken ze straks dat dit de normaalste zaak van de wereld is.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 15:02

Ziet er leuk uit, maar jij MOET echt voorop lopen, zeker op de brug enz..