Iedere instructie behoort inderdaad eerst aan het rechtrichten te werken maar niet iedere instructie doet dat..
En vaak heeft de 1 net een andere manier dan een ander, vindt ook dat je vele manieren hebt maar dat je per paard moet kijken wat geschikt is.
Zal nu even reageren op sommige dingen..
Let wel dit was pas mijn eerste les dus aanvullingen cq corecties zijn welkom van mensen die hier meer ervaring in hebben.
@Chocolaatje: hij liet daar inderdaad op rechts los, ik moet niet zozeer strenger worden op links maar wel meer de teugel aannemen. Antoine had de longe trouwens heel los tussen 2 vingers en oefende daar niet heel veel druk op uit.
Doel was trouwens ook niet de buiging maar puur het op 2 teugels gaan en ontspannen, daardoor gaat een paard nageven en kan je uiteindelijk aan de rest (rechtrichten) werken.
@onley: zoals je hierboven kunt zien waren we bezig met het op 2 teugels gelijke druk krijgen en de ontspanning, pas als dat goed gaat komt de buiging aan de oorde.
@xjessx: doordat je je handen zo hoog houdt geeft het paard na omdat hij ontspannen is en niet door een lage handhouding gedwongen word.
Zoals je op de laatste foto kan zien heb ik mijn handen laag maar is en kwam er geen ontspanning.
Ik persoonlijk vindt dit een fijner beeld geven dan iemand die zijn handen bijna op de knieeën heeft liggen...
En daardoor dus een gespannen elleboog/arm heeft.
@Daan_Ordeal: Het gevoel is het belangrijkste, tot nu toe was ik wel eens tevreden maar knaagde het niet correct gaan aan me (en liep hij dermate scheef dat hij er zelfs onregelmatig cq kreupel van liep), nu na gister heb ik ontdekt dat deze methode voor dit paard werkt. Reden van de handen heb ik al uitgelegd.
Tuurlijk is Antoine bezig met rechtrichten en dat zou elke instructie moeten doen maar waarom is dit nou zo speciaal..
Ik denk door dat het net even anders is wat betrefd oefeningen dan wat je normaal geleerd wordt.
En als je van alles geprobeerd heb en het paard wordt er niet beter op en dat lukt wel op deze manier dan is dat voor dat paard/combinatie de beste en speciale manier.
Mijn haflinger zal ik ongeveer op dezelfde manier gaan rijden maar zal ik ook heel veel van wat voorheen werkte erin houden.
Belangrijkste is dat ik gister duidelijk verschil merkte tussen deze methode en hetgeen ik hiervoor deed en alleen dat is een reden die het speciaal maakt.
Tevens vindt ik dat je ergens wel achter moet staan, anders werkt het nog niet.