Fuchs voor het eerst @ HAW @ les Antoine de Bodt..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Woestein

Fuchs voor het eerst @ HAW @ les Antoine de Bodt..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 16:01

Gister voor het eerst met Fuchs les gehad van Antoine de Bodt..
Het ging super en ik heb de les dan ook met een BIG smile afgesloten.

Even een stukje vooraf:
Fuchs is een scheef paard, zo scheef had ik ze nog niet gehad.. en zodoende wilde "mijn" manier niet echt een goed resultaat geven.
Na maanden regelmatig de lessen bijgewoond te hebben van Antoine de stoute schoenen aangetrokken en alle lessen die voor dit jaar in Haskerhorne nog vrijstonden besproken.
Gister dus de eerste les.

Fuchs houdt rechts vast, zijn linker heup is lager en hij valt op zijn rechter schouder: oftewel een linksgebogen paard.

Rechtsom valt hij in de bocht naar binnen dus taak was om rechte lijnen te rijden en indien hij aan het eind naar binnen viel de andere kant op te gaan (l.o).
Daarna slangelijnen moeten rijden en dat pikte hij goed op.
Omdat ik toch nog moeite had met de linkerteugel wat meer aanleuning mee te krijgen werd ik op het laatst aan de longe gedaan.
Eerst wat protest maar daarna een grote glimlach op mijn gezicht omdat Fuchs super ging lopen!

Heb alleen maar wat stils uit filmpjes maar het geeft een idee!
Oja dit waren de laatste 10 minuten van de les.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Aan de longe:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En even het verschil met hoe hij een ruim half jaar geleden liep:
Afbeelding

Ben echt super tevreden Haha!

BiBaMi

Re: Fuchs voor het eerst @ HAW @ les Antoine de Bodt..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:23

je ziet in de volgorde van de foto`s je paardje steeds meer ontspannen!
Ziet er goed uit, en zeker verbetering!

Veel plezier verder!

Chocolaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:39

Op een gegeven moment (laatste foto's) gingie netjes ontspannen op rechts heh? Lachen Ik kan jullie niet als combi, maar kan het zijn dat je gewoon ietsje strenger moet zijn als het gaat om buiging (Aangezien het aan de longe een stuk beter ging, hij moest wel, want hij kon geen andere kant uit).

Laat je over een paar maanden weer foto's zien? Ben benieuwd!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 19:00

de buiging moet toch vanuit het been komen ?
dus dan is hij rechtsom niet aan je been en buigt er dan ook niet omheen doorheen ik heb dit probleem ook gehad met de gevolgen van dien

gelukkig gaat het weer allemaal de goede kant op
wat een goede lesgever wel niet kan

ziet er goed uit en hij ontspant al lekker op het eind Lachen

en wat een onwijs leuk paard

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 19:03

Ik heb dit probleem ook en ben vandaag ook voor het eerst bij een nieuwe instructrische geweest, en hebben ook een hoop oefeningen meegekregen..

Ziet er heel goed uit, vooral de laatste foto's zien er heel goed uit.. SUper joh!!

IERTJE7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 19:07

Mijn paard staat op dit moment bij Silden op bokt, een leerling van Antoine,
Echt ongelooflijk hoe zo'n paard beter gaat lopen, terwijl het allemaal eigenlijk vanzelf sprekend is.
Heel leuk paard heb je, het gaat zo te zien allemaal goed komen!

xjessx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:26

Pfoeh.. mag ik vragen wat het nut ervan is om steeds je handen zo hoog te plaatsen? Het lijkt wel of je m omhoog wil trekken als het ware.. vind dit nou niet echt een fijn beeld geven

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 23:14

Fijn dat je er zo'n goed gevoel bij hebt, is ook erg belangrijk! Aandachtspuntje: je handen houd je op bepaalde foto's wel erg hoog, weet niet of het een reden had? Verder een beetje lastig beoordelen omdat de foto's niet heel erg duidelijk zijn.

Ik begrijp soms niet helemaal waarom mensen Antione de Bodt zo "speciaal" vinden, iedere goede instructie zou toch eerst moeten rechtrichten?! Maar goed, dat staat natuurlijk even los van jouw foto's Knipoog

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 01:01

Iedere instructie behoort inderdaad eerst aan het rechtrichten te werken maar niet iedere instructie doet dat..
En vaak heeft de 1 net een andere manier dan een ander, vindt ook dat je vele manieren hebt maar dat je per paard moet kijken wat geschikt is.

Zal nu even reageren op sommige dingen..
Let wel dit was pas mijn eerste les dus aanvullingen cq corecties zijn welkom van mensen die hier meer ervaring in hebben.

@Chocolaatje: hij liet daar inderdaad op rechts los, ik moet niet zozeer strenger worden op links maar wel meer de teugel aannemen. Antoine had de longe trouwens heel los tussen 2 vingers en oefende daar niet heel veel druk op uit.
Doel was trouwens ook niet de buiging maar puur het op 2 teugels gaan en ontspannen, daardoor gaat een paard nageven en kan je uiteindelijk aan de rest (rechtrichten) werken.

@onley: zoals je hierboven kunt zien waren we bezig met het op 2 teugels gelijke druk krijgen en de ontspanning, pas als dat goed gaat komt de buiging aan de oorde.

@xjessx: doordat je je handen zo hoog houdt geeft het paard na omdat hij ontspannen is en niet door een lage handhouding gedwongen word.
Zoals je op de laatste foto kan zien heb ik mijn handen laag maar is en kwam er geen ontspanning.
Ik persoonlijk vindt dit een fijner beeld geven dan iemand die zijn handen bijna op de knieeën heeft liggen...
En daardoor dus een gespannen elleboog/arm heeft.

@Daan_Ordeal: Het gevoel is het belangrijkste, tot nu toe was ik wel eens tevreden maar knaagde het niet correct gaan aan me (en liep hij dermate scheef dat hij er zelfs onregelmatig cq kreupel van liep), nu na gister heb ik ontdekt dat deze methode voor dit paard werkt. Reden van de handen heb ik al uitgelegd.

Tuurlijk is Antoine bezig met rechtrichten en dat zou elke instructie moeten doen maar waarom is dit nou zo speciaal..
Ik denk door dat het net even anders is wat betrefd oefeningen dan wat je normaal geleerd wordt.
En als je van alles geprobeerd heb en het paard wordt er niet beter op en dat lukt wel op deze manier dan is dat voor dat paard/combinatie de beste en speciale manier.
Mijn haflinger zal ik ongeveer op dezelfde manier gaan rijden maar zal ik ook heel veel van wat voorheen werkte erin houden.

Belangrijkste is dat ik gister duidelijk verschil merkte tussen deze methode en hetgeen ik hiervoor deed en alleen dat is een reden die het speciaal maakt.
Tevens vindt ik dat je ergens wel achter moet staan, anders werkt het nog niet.

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 12:07

Je schrijft dat de linkerheup lager is dan de rechter. Volgens de theorie van Antoine (ook zijn dvd) zegt hij dan dat het een rechtsgebogen paard is. Hoe zit dit nu?

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 12:12

Oeps type fout..
Moet rechter zijn...
Zal even veranderen..

*edit* zie net dat het niet meer veranderd kan worden..

Maar was/is dus zijn rechterheup.

Fardauxzep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 13:33

haha, zie ik nou toevalliig de bak van manege de hjouwer Knipoog
sta je daar met je pony? heb je nog nooit gezien
nouja, niet dat ik daaar zo vaaaak kom Knipoog

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 13:52

Ziet er goed uit hoor! Haha!

2 jaar geleden ben ik ook begonnen hieraan, als laatste redmiddel voor me merrie. Als ik antoine niet was tegengekomen, dan was lavita er niet meer geweest.

Nu 2 jaar later rijd ik M2 en gaat het echt super Haha!

Laat je niet gek maken wat andere zeggen, gewoon je gevoel volgen. Heb ik ook gedaan, en heb er nooit spijt van gehad.

En ook al zijn er genoeg mensen die er tegen zijn (en dat zijn er genoeg), jij, ik en vele andere weten dat het werkt. En dat is het belangrijkste Knipoog

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 11:43

@Fardauxzep: Dit is inderdaad bij de Hjouwer, ik sta daar niet maar was er voor de les even op bezoek Haha!
Wel kom ik er regelmatig en heb ik er met mijn Haflinger ooit eens gestaan.

@Cardy: Het gevoel is het belangrijkste en dit voelde met Fuchs heel goed aan Haha!
Het werkt dus Haha!

Vindt het wel apart.. Schijnheilig

1578 keer bekeken en nu 13 reacties waarvan 3 van mezelf..
Kennelijk rij ik mijn paardje goed Tong uitsteken ROFL Knipoog

Of durven ze niet te reageren Duivel

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 14:51

Hoi, een collega hier!

maar je hebt ook een duidelijke uitleg gegeven, misschien dat daarom niemand meer vragen stelt??? Knipoog
vragen als 'waarom heb je je handen zo hoog' komen bij deze topics over AdBodt vaker aan de orde. en jij legt het hierbij duidelijk uit.

op jouw foto's vind ik duidelijk worden dat jouw paard steeds meer naar de ontspanning komen. en dat diep lopen (zie laatste foto) doet ie ook niet meer, maar hij gebruikt echt zijn rug. mooi om te zien!

ik ben het eens met jouw opmerking over instructrices die weinig melden over het rechtrichten, ik heb er 1 gehad die er wel iets over zei, maar het minder goed uitlegde, zodat ik eigenlijk niet snapte waar ik mee bezig was. nu is mij dat duidelijk en kan ik deze oefeningen uitvoeren wanneer ik voel als mijn paard zich scheef maakt.

en ik hoor regelmatig op bokt, maar ook op stal dat een Z1 of Z2 geen rechtrichtende oefeningen doet. dus zo normaal is het niet dat je die in jouw manier van les zitten. (no offense trouwens).
Maar goed, er zijn natuurlijk ook andere oefeningen die eraan bijdragen en er zijn absoluut meer wegen die naar Rome leiden. Voor mij werkt deze toevallig.

heel veel succes verder!!!