Quike @ work

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lieke4quike

Quike @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 23:11

hoi hoi allemaal,
het is weer heeeeeel lang geleden dat ik foto's van mij en Quike op bokt heb gezet.
Laatst is mijn zusje mee geweest om foto's te maken. Ik moet eerlijk zeggen, ookal zeg ik het zelf,
ik ben wel vooruit gegaan. Deze foto's zijn nu ongeveer van een maand geleden. Het gaat nu al weer veel beter dan hier op de foto's, maar ik heb niemand die mee kan om foto's te maken Haha!. Vooral mijn zit (ja, heel mijn zit, van benen tot hoofd Haha!) is verbeterd en het aan de teugel rijden gaat makkelijker en is veel meer ontspannen.
voor diegene die mij hier niet kennen, even in het snel: hoi, ik ben lieke, ik ben 13 jaar (en +/- 1.60 lang) en zit in de 2e van het VWO. Quike is een friese merrie van 10 jaar.

Let op: foto's zijn momentopnames, je kunt er dus niet alles uit opmaken
Tips zijn fijn, maar houd het vriendelijk! Haha!
mjin eigen aandachtspunten (gaat nu na een maand al weer veel beter):
* voeten niet zo ver in de buigels
* hakken uitdrukken en benen niet optrekken
* sporen omhoog doen (die zakken af)
* handen 'stil houden'
* de goede takt behouden (ze heeft een wat minder rechter-achterbeen)
* ze loopt op sommige foto's een beetje opgekropt, ze mag nog iets meer zakken vind ik zelg (met haar hoofd) maar daar wordt aan gewerkt een ook dat gaat al weer veel beter
let A.U.B. NIET op mijn benen en voeten, die zijn echt erg hier!

p.s. Dit is mijn vorige forum met quike, van mei 2007 Haha!. Tussendoor is Quike nog wel hoefbevangen geweest, dus heb ik ong. 2 maanden niet kunnen rijden, en dan moet je weer beginnen met 5 min. stap per dag, dus alles met alles toch wel ong. 3 maanden uit de running geweest tussendoor Huilen Tong uitsteken http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=777117

Nu dan eindelijk de foto's":

warmrijden:
geen foto's, sorry

oppakken en het 'rijden':

1. had iets meer mogen ontspannen en zakken Bloos
Afbeelding

2.
Afbeelding

3. galop, moet ik dan ook aan de teugel? Tong uitsteken
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

en dan maar weer uitstappen:

7.
Afbeelding

bedankt voor het kijken (en een reactie achterlaten (als je dat hebt gedaan Haha!))

lieke4quike

Re: Quike @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 23:13

wat ik nu zie, dat zie je vooral goed bij foto 1, is dat je niet goed ziet waar echt de nek zit, omdat de manen kort zijn geschoren. Dat hebben we gedaan vanwege zomerexceem, het zag er echt niet meer uit, en nu kan het tenminste netjes aangroeien. foto 1 is best netjes, als je ziet waar de nek eindigd Haha!.

lieke4quike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 23:15

haha, en neeeee, ze bloed niet uit haar mond, ze had net een rood paardensnoepje op. Oeps, sorry als jullie denken dat ik mun bericht omhoog wil schoppen, dat is niet waar, maar anders denkt iemand daluk nog dat ik zo hard trek dat haar mond helemaal open licht Haha!

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 23:17

buiten de manen om vind ik het er nogal kort en opgekropt uit zien als ik het netjes mag zeggen. Heb het idee dat hij alles behalve voorwaarts wil/is. Hij neemt z'n achterhand niet mee. Geef hem veel meer ruimte aan de voorkant.
Je moet van achter naar voren rijden en niet van voor naar achter..De rest laat ik aan andere over..

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 23:20

leuke fries,
maar je zit hem tegen te werken, je houd van voren steeds vast lijkt het.
en je voeten zijn gewoon te erg...hoe je hakken laag, dan komt je voet ook wat minder ver de beugels in.
suc6! Lachen
groetjes

pielepataan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 23:23

Zeer mooi paard.
Probeer je benen meer te ontspannen tijdens de galop.
Je trekt ze in een kramp en je knieën komen daardoor over je kniewrongen heen.
Doe ook gerust je stijgbeugels nog een gaatje langer.
Maar zoals de spreuk zegt: oefening baart kunst!
Blijven oefenen en alles komt goed Lachen

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 23:26

Ik vind hem ook niet echt lekker lopen. Op de foto 3 van de galop en uitstap foto vind ik hem nog het beste lopen, daar loopt hij nog een beetje ontspannen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 23:30

Tsja... wat moet ik hier nu van zeggen behalve dan: neem les.
En doe die sporen af.

11a11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 23:35

ik zie dat jullie allemaal vrij negatieve reacties geven maar als jullie ook eens in de link klikken naar het vorige topic van haar dan vind ik dat ze al een heel stuk vooruit is gegaan
ik zou zeggen ga zo door dan komt het vast helemaal goed
en volgens mij heeft ze al les van de eigenaresse tenminste dat stond ook in het vorige topic Knipoog

11a11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 23:37

probeer alleen wel je hakken uit te drukken want nu prik je hem aldoor met je spoortje

_Evanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 23:37

Ik wil echt niet bot overkomen..
Maar als je zegt dat je nu al veel vooruit bent gegaan, wil ik toch echt wel weten hoe het er daarvoor dan wel uitzag Nagelbijten / Gniffelen
Zelfde als wat hiervoor word gezegd als commentaar..

En waarom kan je bij het uitstappen je voeten wel goed houden? Als je nou eens probeert om de hele tijd zo te rijden, met ietsje meer contact op de mond, zou je al een heel stuk verder komen dan dat je nu bent. Knipoog

Ik wil echt niet bot en gemeen overkomen hoor, maar ik weet niet hoe ik het anders in elkaar moet zetten. Vork

Edit: Nu ik beter kijk, zoals andere al zeggen, je spoortjes. Ik kan daarop niks anders zeggen dan: spoortje niet gebruiken totdat je je voeten goed houd. Knipoog Lachen
Laatst bijgewerkt door _Evanne op 11-01-08 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 23:38

Je houding is echt erg, ook het spoortje dat prikt viel mij op. Verder loopt je paard nergens ontspannen, behalve met het uistappen.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 23:55

Ik vind het ook niet echt een prettig beeld om naar te kijken.
Je trekt je paard naar beneden en je ziet duidelijk spanning, achterhand is er niet onder en je trekt je been enorm op. (Beugels mogen langer!!) Als jij dan prikt terwijl je het paard naar beneden vraagt zónder dat je paard actief is dan ben je niet eerlijk bezig, sorry dat ik het moet zeggen.
Wat je kan doen om je paard actief te maken is voltes openen en sluiten, stukjes wegdraven, verzamelen, weg en dat soort dingen. Echt, je doet je paard daar veel beter mee!!

Edit; ik wilde nog vragen waarom je met sporen rijd als je je voeten niet netjes in de beugel kunt houden en alleen optrekt? De kunst van met sporen rijden is, is dat je ze ook netjes kunt afsteken. Knipoog Vind ik dan.

madeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 00:02

Ik vind het eerlijk gezecht (ook) niet zo fijn beeld geven,
Ik heb ook je oude topic nog even bekeken, en vind in beiden topics op je foto's ontspanning ver te zoeken, om het maar even zo te zeggen. Knipoog

Voor de rest denk ik dat je te veel bezig ben, met je paard in een ''mooi plaatje'' te rijden. Je wil haar haast te graag aan de teugel, en dit lijk je op te lossen door teveel met de teugels alleen bezig te zijn. Probeer dit eens op een andere manier op te lossen, ten eerste moet je zorgen dat je paard voorwaarts is op je been, lekker bezig met voltes ed. Ik weet zeker dat je er dan beter gaat komen dan een beetje je spoor er in te prikken, en wat aan de teugels te ''hangen''.
Voor de rest mogen je beugels korter, moet je proberen niet je hakken op te trekken als je drijft. (Vooral in Galop) , op je kont blijven zitten, en niet voor over vallen.

Sorry voor het vele commentaar, maar ben graag eerlijk. Knipoog

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 00:04

madeleen schreef:
Voor de rest mogen je beugels korter,

Langer bedoel je? Tong uitsteken

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 00:08

wat een mooi paard!!!je voeten,ja ik zag dat er al commentaar op was gegeven,geloof me,dat had ik ook,en je hebt ze niet ineens 123 op de bal van je voet hoor,heeft bij mij ook 2 weken geduurd(omdat ervoor in mijn lessen er niet aan gewerkt werd)een goede tip hiervoor is:in stap je beugels gewoon goed houden(dat is nog makkelijk)en daarna gaan draven.als je voelt dat je beugels weer doorglijden ga je weer stappen en die je ze weer goed,daarna draaf je weer aan.probeer het zo op te lossen,zo heb ik het ook gedaan met mijn pony,en het is nog nuttig ook,veel overgangen rijden,komt gelijk de achterhand er misschien beter onder Haha!

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 00:10

Sporen zijn niet om een paard voorwaarts te rijden!!
Doe ze af!
Je houding en vooral je beenhouding zijn dermate slecht dat je je spoor ook nog eens oneerlijk gebruikt. Je ziet op de foto's dat het paard zn oren in zn nek legt, als jij zo met je spoor prikt.

Ok, hoe kan het dan wel, want met dit commentaar kom je natuurlijk niet verder.
Doe je beugels een gaatje langer, netjes recht op gaan zitten en adem rustig in en uit. Probeer voeten zo zwaar te maken door denkbeeldig je zwaartepunt te verlagen.
Dan kun je beginnen met rijden. Geen spoortjes, maar een lange dressuurzweep. Begin met stappen, rustig overgangen maken van stap naar halthouden, wat voltes rijden en na 5 tot 10 minuutjes aandraven. Vanuit draf ook weer veel overgangen maken naar stap, vier stappen stap en weer aandraven. Maak ook valse overgangen, het tempo verlagen door je zwaar te maken en net voor hij overgaat in stap weer naar voor rijden. Een pasje verruimen en lekker veel figuren rijden. Zorg dat hij bij de les moet blijven. Dit alles kun je alleen netjes doen als hij netjes aan het been is. Dit doe je door elke keer als je aandrijft en hij reageert niet, een klein tikje met de zweep te geven. Je hoeft niet te slaan, gewoon een tikje om hem alert te maken op jouw been. Wanneer hij lekker actief loopt kun je met je binnenhand wat meer gaan ontspannen en zal hij vanzelf zijn kaak ontspannen en met zn neusje iets naar beneden te gaan. Dit beloon je door je handen te ontspannen, komt hij weer naar boven met zn hoofd, je handen weer sluiten. Probeer ook je schouders te ontspannen zodat je je handen stiller houdt en beter de mond van je paard aanvoelt.
Nou een hoop tips, ik hoop dat je er wat aan hebt. Gewoon lekker aan de slag en als je maar geconcentreerd blijft door oefenen komt er vanzelf vooruitgang. Zet m op!

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 01:47

Les les les les
Zoals gezegt word: ook sporen af. Die zijn bedoelt voor verfijning van de hulpen en niet op je paard voorwaards te laten lopen.
En beugels idd langer Knipoog Dan kun je beter op een springzadel gaan rijden als op een dressuurzadel met dat formaat Knipoog
Leuk beestje verder Lachen

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 02:00

oej, normaal ben ik toch wel voor de onschuldigheid van de mens, maar dit ziet er echt niet vriendelijk uit, dit paard loopt niet aaan de teugel, dit paard word in de krul getrokken, hij loopt veel te gespannen en houdt zijn nek, rug en achterhand vast.

focus je niet zo op het " hoofd op de loodlijn" plaatje, maar laat hem eerst eens ontspannen de bak doorgaan.
Laat die teugels eens 10 cm langer, leer te "knijpen" met je bovenbenen en knieen, niet met je onderbenen waar de sporen aanzitten.
Je handen moeten ook zeker 10 cm verder naar voren zitten, nu "klem" je ze in een bepaalde positie vast en veer je niet mee met de bewegingen.

sorry, dit ziet er niet ontspannen uit... ik ga mee met de vorige reacties.. neem les Lachen

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 02:09

Afbeelding

de rode lijn geeft aan hoe je paard loopt, de groene lijn hoe hij hoort te lopen, met de blauwe lijnen geef ik aan hoe zijn benen zouden staan bij goede rug, hals, nek en achterhand gebruik.

lieke4quike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 10:30

ten eerste allemaal bedankt voor het commantaar maarjullie zeuren over dingen die ik zelf al als commantaar heb gegeven.
DIT HAD IK ZELF DUS OOK AL DOOR!
kijk maar (citaat uit het stuk bij de foto's)

mjin eigen aandachtspunten (gaat nu na een maand al weer veel beter):
* voeten niet zo ver in de buigels
* hakken uitdrukken en benen niet optrekken
* sporen omhoog doen (die zakken af)
* handen 'stil houden'
* de goede takt behouden (ze heeft een wat minder rechter-achterbeen)
* ze loopt op sommige foto's een beetje opgekropt, ze mag nog iets meer zakken vind ik zelf (met haar hoofd) maar daar wordt aan gewerkt een ook dat gaat al weer veel beter
let A.U.B. NIET op mijn benen en voeten, die zijn echt erg hier!
l
l
l dit stond er al

IK HEB LES, zoals anita_Sab al zei
EN DIE SPOREN ZITTEN NU HOGER, ZE DRUKKEN DUS NIET MEER IN DE BUIK.
verder kun je niet zeggen dat ik niet met mijn handen mee ga.
verder klopt het dat haar rug niet makkelijk ontspant. Dit heeft er ook mee te maken dat ze al 3 keer hoefbevangen is geweest.

BOVENDIEN DOE IK OOK MAAR MIJN BEST, ik ben pas 13 jaar en moet nog veel leren.
HET GAAT NU AL WEER VEEL BETER, deze foto's zijn van ong. 1,5 maand geleden.
en niemand doet alles perfect, zelfs Anky Vergrunsven niet.

VERDER VIND IK HET HEEL GEMEEN EN BOT OVERKOMEN dat jullie alleenmaar zeggen hoe slecht en paardonvriendelijk het is. En dat jullie de hele tijd doorzeuren over hetzelfde. Na 2, 3 reacties weet ik het ook wel, EN HET ZIJN MIJN EIGEN AANDACHTSPUNTEN.

p.s. ik vind de reactie van ania heel erg grappig, bij jou is het hoogste punt de shoft. Dat is dus NIET zoals het hoort te zijn. Wat jij tekend is een soort "lang en laag" maar als het lang en laag is, moet de hals wat langer zijn.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 10:49

Ten eerste: ik vind het nogal vreemd dat je een lijstje maakt van punten die je zelf ook al vind en waar bokkers dus niets over mogen zeggen. Dat is wel een erg makkelijke manier, want t enige dat wij dus eigenlijk van jou mogen zeggen is 'mooi paard, ziet er best goed uit ect' Nou sorry maar daar doe ik niet aan mee.

De beste tip op dit moment is wel neem zitlessen! Dat zou zoveel helpen. Je paard gewoon laten longeren door iemand, hulpteugeltje eraan, en jij alleen maar zitten, zonder beugels en teugels. Voor je paard is dat goed, gaat ie zich weer ontspannen, en jij leerd behoorlijk te zitten. En net als de andere die commentaar hebben geschreven: ik wil helemaal niet banketstaaf zijn of jou afkraken ofzo. De bedoeling is dat je in de toekomst vooruit gaat en daarom heb je er meer aan dat wij zeggen hoe het is, ipv lief te blijven en commentaar te geven waar je niets aan hebt.

Succes!

lieke4quike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 10:59

ik zeg ook echt niet dat je niks mag zeggen, maar als ik al bij mijn eigen commantaar heb gezegt dat mun voeten belachelijk zijn, en ik krijg 10 reacties achter elkaar met 'o wat is je houding toch slecht en o moet je die voeten zien.' denkje dat ik daar vrolijk van wordt dat?

verder kan ik hartstikke goed zonder zadel rijden en ik kan zelfs zonder zadel springen. 'zit'lessen neem ik niet. daar heb ik helemaal niets aan, want als ik echt op mijn voeten let, dan zijn ze ook keurig netjes (dit zou dus gebeuren met zitlessen). Maar zodra ik ook op alle andere dingen ga letten gebeurt het wel eens dat ik niet meer aan mijn voeten denk. Dit is geen excuus, en daar moet ook heel hard aangewerkt worden (wat ook gebeurt, en nu na 1,5 maand is het ook al weer verbeterd), maar het heeft dus geen zin voor mij om zitlessen te nemen, want in de praktijk zou het dan nog niet werken.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 11:02

Je kan commentaar verwachten als je een topic opent.
Dat is een regel!
En een beetje opgekropt op sommige foto's? Meisje, paard loopt nergens goed over de rug, ja, het is waarschijnlijk hard om te horen, maar wij willen ook het beste voor jou en je paard hoor. Als je paard correct naar beneden loopt heb je er zoveel meer plezier van!!
Ik heb je oude topics terug gekeken en daar stond dat ze niet op de correcte manier nagevelijk was 'geleerd', maar dat doe jij nu ook niet...
En als wij jou alleen willen afkatten, dan hadden we echt geen beredenering die kan helpen er bij gezet. Knipoog

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 11:03

Meis...reageer eens niet zo aangebrand.
Er wordt niet gezeurd, er worden tips gegeven waardoor je het rijden voor je paard aangenamer kunt maken.

Als je geen commentaar wilt, moet je geen topic openen. Als je rijd op jouw manier kun je commentaar verwachten.
Dat is ook de bedoeling als je zo´n topic opent. Als je foto´s wilt met alleen complimenten zul je een heel stuk beter moeten gaan rijden.
Het ziet er gewoon niet goed uit. Daar moet je aan willen om dat toe te geven en niet zo reageren dat er gezeurd wordt.