Atlantic (Haf) @ "dressuur" na dipje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ticcie

Atlantic (Haf) @ "dressuur" na dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 20:14

Na een hele maand december erg slecht te hebben gereden, zijn Atlantic en ik eindelijk uit ons dipje, denken we.
Nu zijn we alweer een weekje goed bezig zonder al te veel problemen (lees: bokken, rem die zoek is, ...).
Vandaag, 6 januari, heb ik foto's genomen van Celine_M met haar Waddox en zij daarna van Atlantic en mij. Het resultaat mag er wel zijn. 't Was de eerste keer sinds lange tijd dat ik buiten durfde rijden en 't was in feite erg goed. Soms erg sterk, maar niet stout of iets dergelijk.
'k Ga hier dan ook niet teveel zeveren en bij de foto's niet teveel commentaar geven, dat laat ik over aan jullie dus berichtjes met opbouwende commentaar en commentaar waar ik iets aan heb zijn altijd welkom.

Alvast bedankt.
x, Xenia.

1. Instappen.
Afbeelding
2.
Afbeelding
3.
Afbeelding
4.
Afbeelding
5.
Afbeelding
6. Hier vroeg ik hem net halt te houden toen Céline een foto nam, daarom dus een nogal raar moment.
Afbeelding
7.
Afbeelding
8.
Afbeelding
9.
Afbeelding
10.
Afbeelding
11.
Afbeelding
12.
Afbeelding
13. Linkergalop. Meestal is deze aan een goed tempo, maar niet ontspannen.. 't Viel vandaag mee, vond ik zelf..
Afbeelding
14.
Afbeelding
15. Rechtergalop. Deze is meestal niet onder controle en totaal niet ontspannen! Vandaag was deze goed van tempo, de ontspanning veel mee.
Afbeelding

Nou, de rest laat ik aan jullie over..
Berichtje zou echt leuk zijn. Knipoog

Ticcie..

Gipsylover

Re: Atlantic (Haf) @ "dressuur" na dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:16

Wat een leuke haf zeg! Probeer wel op je hakken en tenen te letten!
Veel sucses nog verder! Knipoog

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:17

Wat een ontzettend mooie haflinger zeg! Lovers
Heb het niet zo op Haffies, maar deze vind ik wel leuk!
het rijden ziet er goed uit, alhoewel je op sommige foto's nog wat erg ver achter over leunt.. Zonde!

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:17

Hee!
Wat een knappert Tong uitsteken
Ik heb twee puntjes aan te merken:
* Soms zie ik je erg naar achter zitten
* Bij het halthouden steek je je voeten erg naar voren toe

Verder vind ik het er netjes uitzien hoor1 (veel meer verstand heb ik er niet van Tong uitsteken )

-×××-

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:19

Ik vind Atlantic tocch zo'n mooie dier Kwijl
Het rijden ziet er goed uit hoor, alleen opletten dat je niet te ver achterover leunt!

Ticcie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 20:19

@ Gipsylover: Ik zal er op proberen letten, dank je.

@ Melanieetjuh: Ja, dat heb ik zelf ook gezien. Deed ik niet, maar tijdens die dip zat ik bijna constant naar achter omdat ie elk moment kon beginnen bokken en ik me dus klaarhield voor een onverwachte rodeo. Moet dit er dus weer uit krijgen, maar heb niet de indruk dat het altijd zo is, zeker niet als ik de andere foto's bekijk, maar 'k ga er zeker aan werken/denken. Dank je.

Gitt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:21

Xeen!
Wat heb je toch een geweldig mooie Haf Lovers
Jullie zijn echt ene leuk stel, fijnd at het weer zo goed gaat. Knipoog en nu doorzetten!

Anseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:22

Atlantic vind ik zo'n prachtige haf! Lovers
Fijn dat je weer uit je dipje bent en dat je weer kunt lachen tijdens het rijden! [11 en 14]
Ik heb verder eilk geen commentaar, want het ziet er wat dat betreft super uit Lachen
Alleen met de wending heeft ie wel iets te veel stelling.

Viet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:23

Ziet er goed uit Xeen Haha!

Idd letten op je houding, maar voor de rest top!

Miss_DJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:27

Wat een leuke haf!!
Aan de foto van het halthouden kun je zien dat het nog niet helemaal goed gaat en er teveel spanning is.Probeer je overgang vloeiend te laten verlopen dus eerst een overgang naar stap en dan naar het halt. Zo is het net of je hem op op de rem 'trekt'.Let ook op je piano handjes Knipoog
Nog veel succes en plezier jullie twee! Lachen

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:27

Wat is het toch een onwijs knappe haf zeg! Kwijl
Probeer goed rechtop te blijven zitten, nu lijkt het af en toe alsof je een beetje aan de teugels hangt. Op sommige plaatjes vind ik het er ook wat gespannen uitzien, probeer hem wat lager rond te rijden, dus wat meer over z'n rug.. Lachen
Verder zijn jullie echt een leuke combi!

Celine_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:30

Heey meid!
'k Vond het een hele leuke dag Haha!
Ben blij voor je dat jullie weer uit jullie dipje zijn! Het ging erg fijn vandaag he Lachen
Hopen dat het zo blijft!
Tot gauw!
Liefs,
Céline X

Babsie_Flash

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:31

Mooie foto's Xenia! Atlantic is en blijft een lekker ding!! Lovers

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:33

Leuke foto's, een mooie haflinger hoor! Mooie combinatie!
Let erop dat je rechtop zit en niet scheef gaat zitten en ontspan zelf ook wat meer, het lijkt net alsof je de teugels constant heel strak hebt, zo kan je paard natuurlijk ook niet ontspannen en loopt hij kortaf Lachen.

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:41

Het ziet er goed uit, af en toe nog wat gespannen, maar dat komt wel goed. Ja
Idd, fijn dat je weer plezier hebt in het rijden met Atlantic, ik zei toch, samen komen jullie erdoor.

Kus, Jess

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:51

Leuk hafje heb je! Lekker vol paardje Tong uitsteken

Ik vind het rijden er goed uit zien voor wat jij zegt (net uit je dipje, het bokken en zonder rem etc.)
Het stappen ziet er voorzover ik kan zien harstikke ontspannen uit.
Dat komt waarschijnlijk omdat hij in stap ook niet kan gaan racen (wat ik wel aanneem uit jouw verhaaltje van de rem en uit de foto's in de draf en galop kan ik het ook wel opmaken) doordat jij in stap zn snelste stap punt al heb bereikt en dus weet dat hij niet sneller kan stappen dan dat, kan jij ontspannen gaan zitten en kan jouw paardje ook ontspannen.
In de draf echter ziet het er veel meer gespannen uit. Als je paardje zo snel wil en zo gespannen loopt kun je beter eerst (terwijl je aan het losrijden bent) je paard zo voorwaarts rijden dat hij net over zijn eigen (snelle) tempo loopt totdat hij gaat ontspannen, en dat voel je vanzelf. Dat kan een paar minuten zijn, maar ook een kwartier, dat maakt niet uit en verschilt per paard. Hij laat dan pas echt zijn rug los en je kan hem dan gemakkelijk in een aanleuning rijden, je voelt dan geen constante spanning in je hand en je kan je paard gemakkelijk terugnemen. Als je paard namenlijk telkens zo gejaagd loopt en je láát hem een keer nóg een (flink) stuk sneller lopen dan dat hij zelf wil (jij bepaald dan nml. wel het tempo, maar nu een keer snel ipv. altijd maar tegenhouden) heb je ook zijn snelste draf punt bereikt, dus probeer die maar op te zoeken. Als je dat dan aan het doen bent dat over zijn eigen tempo rijden bij het losrijden of ergens anders in je training, moet je wel echt van voren toegeven in je hand. Je mag best een stuk meer teugel geven zodat hij ook echt met zn neusje naar beneden kan brengen als hij zn rug ontspant, houd dan maar gewoon een licht contact, hij zoekt jouw hand vanzelf op.

Op foto 6 wil je halt houden. Probeer daar je been aan je paard te houden en ze niet naar voren te steken. Ook niet in de teugels gaan hangen. Je wilt waarschijnlijk een overgang maken van draf naar halt? Als je paard (en jij) dat nog moeilijk vinden ga dan eerst van draf naar stap en dan van stap naar halt, voor een overgang draf-halt is redelijk wat verzameling nodig en zover zijn jullie nog niet dus werk echt aan die tussenstapjes draf-stap stap-halt, in het begin heb je misschien nog 10 drafpassen en 10 stappassen voordat hij stilstaat. Maar dat verminderd vanzelf naarmate je oefent en dan is het op een gegeven moment nog maar 2 drafpassen en 1 stappas voordat hij stilstaat.

Verder moet je opletten dat je niet overdreven met je bovenlichaam naar achteren leunt waardoor je in de teugels gaan hangen en je paard tegenzit in zijn mond waardoor je paard op een gegeven moment nog minder goed op druk in zijn mond reageerd omdat hij al constante druk voelt van jouw hand in zijn mond en je de druk dan nóg meer moet verhogen om hem iets te vragen. Het is juist de kunst om hem op een zo klein en fijn mogenlijke hulp te laten reageren. Als jij hem constant, doordat jij met je bovenlichaam zo naar achteren leunt, in de mond zit, kan hij ook niet ontspannen in zijn kaak, nek, hals en rug.
Een hulpje daarbij is, je bekken naar achteren kantelen (voor je gevoel de bovekant naar achteren en de onderkant (je billen) naar voren, hierdoor ga je meer in je zadel zitten. Daarbij je buikspieren wat aanspannen (niet je buik intrekken maar en deeltje bij je navel, je kan dat ff oefen door je vinger in je navel te doen Tong uitsteken en dan dat stukje eromheen een beetje aanspannen. Dus niet je hele buik of je onderbuik maar dat deeltje om je navel)

De galop ziet er ook wat gespannen uit, dat komt omdat jij hem van voren te veel in de weg zit. Je bent te bang dat hij te hard gaat of dat hij niet meer a/d teugel loopt. Daardoor is zijn sprong ook een beetje weg. Laat hem (net als bij de draf) van voren maar eens los, geef hem maar wat meer ruimte, gewoon contact houden en dan vooral niet vergeten om je been eraan te houden. Een grote fout van ruiters met een vlug paard is vergeten om voldoende been eraan te houden, je paard is dan niet meer aan het been en je hebt altijd je benen nodig voor een overgang vooruit of voor een overgang terrug. Je kunt in de galop ook eens proberen over zijn tempo te galoperen, dus weer goed voorwaarts drijven en licht contact houden met de mond. Het kan even duren, maar op een gegeven moment laat hij alles los en dat merk je echt. Hij is dan veel beter bewerkbaar.

Ik hoop dat je wat aan mn commentaar hebt Lachen het is een beetje lang geworden, sorry Tong uitsteken
Maar succes iig! Haha!

leo03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:58

Volgens mij is het commentaar allemaal al gegeven.
Het enige wat ik wil zeggen is dat je echt een super leuke haf hebt!!

LoveOdie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 21:03

Hee! leuke pony hoor!
Ik wil eigenlijk ook even weten waar je dat dekje van hebt, want ik zoek die Cool

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 21:06

Hoe groot is je haf?

Mrtien_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 21:14

Wat heb je toch een leuke haf!
Het commentaar dat ik had is al gegeven;)
Jullie zijn een leuk stel!

CiiSau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 21:15

wat een mooi haffie! En je moet alleen proberen niet teveel naar achteren te leunen,

CiiSau

Ticcie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 21:17

Het dekje komt van bij Kerckhaert, een winkel in België.
En mijn Haf meet 150 cm.
De andere commentaar (de lange dan Knipoog ) heb ik gelezen, maar ga ik nu niet antwoorden, moet kamer opruimen namelijk.

rominy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 21:22

ziet er goed uit zeg!
mag ik eens een brutale vraag stellen waar heb jij die fotos geupload?

cha_mira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 22:21

ziet er nog gespannen uit, komt wel in orde.
Bij overgang draf-halt houden , let op tis geen slidingstop he, benen aan de singel houden en niet naar achter hangen. Knipoog
Ik vind hem heel zwaar in de hand lijken, vergeet vooral niet eerst hem meer op zen achterhand te plaatsen, dmv eerst een paar schijnovergangen te maken en zen aandacht erbij te houden, en dan pas overgang draf-halt, met de nadruk dat hij licht blijft in de hand. Lachen
Grtjes! Vicky

rozahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 22:22

Wat een gaaf beest om te zien zeg.
Komt vast wel goed met jullie