Tinker @ oefenparcour (filmpjes + stills)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Tinker @ oefenparcour (filmpjes + stills)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 18:23

Hey! Lachen

Dinsdagavond heb ik met Lonan oefenparcour gedaan in Vollenhove.
We springen samen elke week met les, maar parcour ging samen nog wat minder.
Met oefenparcour/clubkampioenschappen of onderlinge wedstrijden hebben we op één keer na, altijd wel wat weigeringen.
Meestal omdat hij mij gewoon in de zeik neemt en ik hem dus niet genoeg aanpak.
Zowaar ging het hier wel beter!
Hindernis 5 [witte hindernis met hekje] vond hij gewoon echt doodeng. Maar 1 v/d 4 rondes zijn we hier in 1x overheen gegaan.
In de eerste ronde vond hij 8 ook een beetje eng en de rest van de fouten zijn gewoon domme fouten door fout sturen en/of te weinig been.
Je hoort mij op de filmpjes ook enkele keren wel tegen 'm roepen. Sinds ik dit ben gaan doen is ie een stuk beter gaan springen! Lachen
Hij vind het ook helemaal geweldig om te doen, maar hij wil je wel flink in de zeik nemen en dat is hem vaak genoeg gelukt Huilen van het lachen

Filmpjes:
Afbeelding
1e & 2e ronde. Parcour 60 cm.

Afbeelding
3e & 4e ronde. Parcour 70cm.

Stills:
Parcour 60 cm:
Afbeelding
Hindernis 3.

Afbeelding
Hindernis 4.

Afbeelding
Moeilijk doen bij hindernis 5.

Afbeelding
Hindernis 5, met veel moeite en een balk minder.

Afbeelding
Hindernis 6a.

Afbeelding
Hindernis 6b.

Afbeelding
Hindernis 7.

Parcour 70cm:
Afbeelding
Hindernis 3.

Afbeelding
Hindernis 4.

Afbeelding
Hindernis 6b.

Afbeelding
Hindernis 7.

Afbeelding
Hindernis 8.

Trice

Re: Tinker @ oefenparcour (filmpjes + stills)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 18:52

Ziet er goed uit Iris!
Jammer dat Lonan er soms voorbij gaat. Lijkt of hij vaker links wegschiet. Misschien is een zweepje in je linkerhand een optie, klein tikje op de schouder als hij er voorbij wil gaan. (al ging hij bij 70 2e keer rechts evandoor...)
En als hij er dan overgaat de tweede keer mag je hem daar ook best voor belonen met je stem. Ik weet niet of je dat al doet Verward

Zie dat altena je ook heeft geholpen de eerste keer 60cm. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 18:53

Het is of links of rechts inderdaad, dat weet je bij hem nooit ROFL
Belonen, ja tuurlijk Ja..
Alleen dat is niet hard genoeg dat je 't op het filmpje hoort Knipoog

JeltjeW

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 18:59

Appeltje Eitje Knipoog

Vind het er niet slecht uitzien hoor Ier ! Alleen niet TE snel naar voren, en idd Wat Ludie en Jessica al zeiden, Lonan moet gwn hoger springen Tong uitsteken Anders vind ie het saai, en gaat hij Kinderachtig doen Tong uitsteken
Nou volgende keer ben ik er ook Haha!

Qnorp

Woonplaats: Eindhoven, Noord Brabant, Nederland, Europa, Wereld, Universum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 19:26

ziet er heel mooi uit Knipoog

Fammiie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 19:59

Ziet er leuk uit Ier Knipoog

Anora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 20:29

Oeeh toch nog 60/70cm, goed man Haha!
Zie dat je af en toe wel wat moeite hebt met het springen van alle hindernissen,
die Loon is zo eigenwijs he Clown Toch breng je het er echt goed vanaf! En zoals
je zelf al aangaf, een paar stuur / aandrijf foutjes, maar daar kan nog aan
gewerkt worden he! Komt heeelemaal goed Haha!

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 20:47

Ik vind je erg ruw met je handen Nagelbijten / Gniffelen
Ik weet niet of ik het goed gezien heb, maar als je met sporen rijd vind ik dat ook wel erg ruw gaan allemaal.

En ik denk dat het ook niet mee helpt dat je zo groot bent Lachen Ik weet namelijk hoe dat voelt (met Apats Huilen van het lachen )

Verder ziet het er leuk uit!
En van oefenen leer je he? Haha!

Gracefull

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 22:13

xiet er goed uit Ier

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 22:25

Ik vind het er helemaal niet goed uit zien

Je bent heel ruw, zit met je hakken veel te schoppen en als ze weigert maak je echt een heel kleine volte om er weer overheen te gaan en jaag je haar er echt overheen. Ik vraag me af of ze het echt leuk vindt. Ga daar vanuit he! Dat je iets doet wat zij leuk vindt. Ook die man die op een gegeven moment haar even achter haar kont aan jaagt. Tuurlijk, het werkt wel, maar wil je dit voor haar?

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 23:46

Even heel duidelijk het is een HIJ,
En ja hij vind het wel heel leuk maar soms eng, dat kan soms gebeuren.
Dat jij dat niet vind is je goed recht hoor, maar ik vind het alles dan meevallen, tuurlijk het is niet perfect, maar daarom is het ook een oeffenparcoers he, om het te leren en verbeteren en routine op te bouwen.

geef eens tips erbij, ipv alleen maar afkraken, dat is altijd het makkelijkste he.
Nee hoor, mensen op die dag gaven juist allemaal complimentjes over het fijt dat iris goed heeft doorgepakt, En van mij moet ie als is er een eng vind over heen, uiteindelijk sprong die ze allemaal met de oortjes naar voren, en zo hoort het ook. en dan is juist af en toe een hulpje als steuntje heel prettig. liever zo als vresselijk meppen voor een hindernis enz. een beetje been om hem voor de hindernis te houden ipv van er langs te laten gaan zie ik dan liever, en door de lange stelten van Ier lijkt het ook harder dan dat het werkelijk is, neem dat maar aan, de helft komt onder zijn buik en voelt ie niet eens.

Geloof me als Lonan iets echt niet wil, dan krijg je dat niet voor elkaar. en zodra Lonan mag springen gaat de turbo aan en wil die graag.
de meeste foutjes zijn inderdaad stuurfoutjes, maar dat komt omdat ze beiden nog niet echt eigen zijn in een parcoers.

Nee ik vind het top hoor, volgende keer begin je gelijk lekker bij de 70 ier, je hebt gehoord wat de mensen om je heen gezegt hebben he.
Laatst bijgewerkt door dobbel op 16-11-07 23:57, in het totaal 1 keer bewerkt

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 23:53

Jethafa schreef:
Ik vind het er helemaal niet goed uit zien

Je bent heel ruw, zit met je hakken veel te schoppen en als ze weigert maak je echt een heel kleine volte om er weer overheen te gaan en jaag je haar er echt overheen. Ik vraag me af of ze het echt leuk vindt. Ga daar vanuit he! Dat je iets doet wat zij leuk vindt. Ook die man die op een gegeven moment haar even achter haar kont aan jaagt. Tuurlijk, het werkt wel, maar wil je dit voor haar?

Hier ben ik het gedeeltelijk wel mee eens. Ik vind het ook ruw en bij een bepaalde hindernis stuur je hem niet goed en daardoor probeer je heel erg met je buitenbeen hem naar de hindenris te 'rammen' Teminsten zo vind ik dat het er uit ziet Knipoog Maar goed daar zijn oefenparcoursen voor. Om te oefenen. Ook lijkt het alsof je naar beneden kijkt tijdens het springen. Daarmee raakt het paard uit balans. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 09:45

Waarom draag je sporen, als ik vragen mag? Of lees ik daar nou overheen? Lachen
Je zit namelijk enorm te schoppen ipv aan te drijven, en prikt dus bijna constant flink met je sporen. Je peerd lijkt er nu al bijna niet echt actief meer op te reageren en dan wordt alleen maar erger als het zo doorgaat, want hij stompt gewoon helemaal af voor je been zo. Dat zou zonde zijn Knipoog

Ik hoop dat je van het oefenparcour geleerd hebt, maar aan dobbels reactie te zien was iedereen alleen maar positief daar Verward Dan kunnen wij op bokt zeggen wat we willen maar zal dat toch uiteindelijk als excuus gebruikt worden om je eigen fouten niet te willen zien.. (kennelijk, gezien dobbel's bericht)

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 09:52

Ik ben het wel met WildWings eens, vind je ook erg ruw in je hulpen. Ik snap dat je graag over de hindernissen heen wilt, en graag ook nog een beetje snel, maar als dat niet lukt is het ook niet erg, het is immers een óefenparcours. De wereld vergaat niet als jij er 20 seconden langer over doet als je voorganger Knipoog
Probeer dus wat meer de rust te bewaren in je parcours. Rij van sprong tot sprong en neem er ook rustig de tijd voor, dan komt die snelheid vanzelf wel. Gewoon bij elke sprong rustig aanrijden, en mocht die weigeren, jammer dan, neem de tijd om weer goed aan te rijden (daar heb je vaak meer aan dan dat je zo snel mogelijk een (te kleine) volte draait).
Hoop dat je wat aan de tips hebt Lachen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 10:12

Ik vind je ook veel te ruw met je hulpen. Je schopt hem er op sommige momenten letterlijk overheen. Neem dan een zweepje wanneer hij niet reageert, maar gebruik de sporen niet op deze manier. Dat is alles behalve paardvriendelijk Lachen

Voor de rest een leuke tinker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 11:45

Ik raak hem amper met mijn sporen, maar goed wat wordt natuurlijk weet niet gezien Knipoog..
Ik heb gewoon lange benen en kom gewoon wat moeilijker bij z'n buik en misschien lijkt het schoppend, maar nee.. Dat was het echt niet Knipoog..
Zweepje had ik ook, maar het enigste resultaat wat ik daar mee bereikte was dat ie alleen maar harder ging crossen en hij ging voor zijn doen gewoon al hard genoeg Lachen
Hij vond veel hindernissen gewoon spannend en heeft dan wat extra been nodig, maar met mn sporen raak ik 'm niet.
En waarom ik ze dan om heb? Voor het idee en dat werkt bij hem echt Knipoog

En tja m'n handen. Dat weet ik, maar af en toe is die zo sterk in z'n kop dat niks anders op dat moment even helpt
(zodra hij z'n kop in de lucht doet, heb ik amper nog iets te vertellen Vork )

Jessica, jaa zeker volgende keer meteen 70 Schijnheilig

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 11:59

Mensen de fouten zien we wel, zeg alleen hou rekening met de lange stelten van Iris, dat werkt niet echt mee, sporen raken 9 van de 10 keer niet de buik, alleen als het echt moet trekt ier de benen wat op. zweep krijg je alleen gesjees en spanning mee, dat zien we liever niet.

Nee hoor ier weet heel goed waar ze aan moet werken, vooral der stuurkunsten, maar ik zie liever een beetje extra been als een flink gemep, wat we ook zagen die avond.

tuurlijk wordt er aan gewerkt, daarom is het oeffenparcoers. maar iemand de grond in trappen zonder tips. daar heb ik een hekel aan. maar daar heet het bokt voor en daarom plaats ik zelf bijna nooit filmpjes.
De beste stuurlui staan aan wal, ik zou zeggen wie durft het om het voor te komen doen en dan hoe het wel moed op Lonan, lijkt me leuk en wie weet leerzaam,(ongeacht welke voor wie) haha. nee iris heeft les van uitstekende springruiters, en gaat allemaal helemaal goed komen,
en wees niet bang, wij zien onze fouten echt wel,

JeltjeW

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 16:30

Jessica daar ben ik het mee eens !

poekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 16:44

Ier schreef:
Ik raak hem amper met mijn sporen, maar goed wat wordt natuurlijk weet niet gezien Knipoog..
Ik heb gewoon lange benen en kom gewoon wat moeilijker bij z'n buik en misschien lijkt het schoppend, maar nee.. Dat was het echt niet Knipoog..
Zweepje had ik ook, maar het enigste resultaat wat ik daar mee bereikte was dat ie alleen maar harder ging crossen en hij ging voor zijn doen gewoon al hard genoeg Lachen
Hij vond veel hindernissen gewoon spannend en heeft dan wat extra been nodig, maar met mn sporen raak ik 'm niet.
En waarom ik ze dan om heb? Voor het idee en dat werkt bij hem echt Knipoog

En tja m'n handen. Dat weet ik, maar af en toe is die zo sterk in z'n kop dat niks anders op dat moment even helpt
(zodra hij z'n kop in de lucht doet, heb ik amper nog iets te vertellen Vork )

Jessica, jaa zeker volgende keer meteen 70 Schijnheilig

hey ff een paar opmerkingen van mij, niet om je af te kraken maar om je te helpen Knipoog
moeilijk bij zijn buik komen zeg je? gebruik dan zwanenhals spoortjes, die zijn voor de mensen met lange benen. en hou je benen aan je paard. neem een heel klein spring zweepje, als ie dan er langs op gaat kun je hem net op zijn schouder begrenzenen hou hem tussen 2 teugels en 2 benen en rij er recht op aan.
als ie zijn hoofd omhoog houd waarom doe je er geen martingaal aan dan?
want je maakt je paard wel harder in zijn mond zo natuurlijk...

hoop dat je er wat aan heb.
veel suc 6 met je springtinker!! Haha!

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 16:52

Martingaal inderdaad daar is ie dan, dat hebben we inderdaad besloten de volgende keer te gaan doen,
zwanenhalsspoor hebben we al geprobeert, maar heeft met springen geen goed effect, deze beter. tikje op de schouder wordt nu al gedaan, maar ach daar trekt ie zich niets van aan op zo`n moment, ons lijkt een martingaal het beste. zodat zijn hoofd niet zo hoog komt en beter bestuurbaar blijft.

thx voor het meedenken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 17:20

Benen aan 't paard houden vind ik zowieso vrij moeiliijk met het boomloos zadel en mijn lange benen! Vork

Martingaal gaan we volgende keer dus ook doen, zoals hierboven ook al staat.

Kort zweepje heb ik ook al geprobeerd, maar dat had niet zo veel effect, met deze zweep kan ik 'm vanachter ook nog even goed bijtikken als dat nodig is.

Maar iig bedankt voor je tips! Lachen

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 17:49

Leuk paardje! (Leuk zijn ze he die effen tinks Tong uitsteken Haha! )

Bij filmpje 1, hindernis 5 weigert hij eerst.
Daarna stuur jij hem op een voltetje in een racedraf er weer opaf. In die racedraf heb jij dus geen controle, en kan jij hem niet goed op de hindernis aansturen.
Dan pak jij je binnenteugel en probeert hem daarmee de volte rond te sturen waardoor hij dus voor de hindernis over de buitenschouder valt en langs de hindernis sjoeft.

(Voortaan als hij dus weigert of erlangs sjoeft, even gaan stappen.
Dan op de hindernis aansturen, rechtstellen(ophouding 2 benen, zit en op 2 teugels) houd je paard tussen je, houd zijn hoofd er recht voor,
dan pas draven en dan springen.
Verder op een volte niet je binnenteugel pakken en hem daarop de volte rondsturen, maar met 2 benen en je buitenteugel)

Voor een hindernis altijd rechtstellen. Dan valt je paard veel minder snel over binnen/buitenshouder heen. En is het voor je paardje makkerlijker om die hindernis te nemen omdat hij er recht voor staat en niet scheef. Lachen

En als laatste, niet te gehaast zo'n parcourtje doorwillen. Beter een goed parcour gesprongen in een wat langere tijd, dan een slecht parcour in crosstempo. Tong uitsteken
Eerst dus de techniek, en dan de tijd!

Maar gewoon lekker oefenen, hindernissen lekker spectaculair maken met pionnetjes enzo (voorkom je ook de enge hekjes weigeringen Tong uitsteken Haha! ) en dan gaat het vast steeds lekkerder!

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 17:55

He Figo, mooi stukje, thnx, in veel opzichten heb je helemaal gelijk hoor, en dat is nog het stukje leren wat ier en lonan moeten doen.
gewoon een losse hindernis springen in de bak is geen probleem, gaat ook nooit fout, maar juist de parcoertjes lopen nog niet helemaal. en inderdaad de stuurkunsten van ier zijn nog lang niet perfect, maar ik denk inderdaad dat ier dit even moet gaan onthouden en de volgende maand gaan proberen.
vooral de rust er in houden, zowel ier en lonan worden beiden druk met springen, lijkt wel aanstekelijk.

wil nog wel even vermelden, dat lonan bijna niet terug te krijgen is met springen, dat gehaaste is niet echt wat ier wil, maar wat Lonan wil. de techniek is nog lang niet zoals het moed.

zulke berichten daar heb je wat aan. thnx. ik ga het zelf ook onthouden, en eventueel eens met ier oeffenen als we eens in de bak zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 17:58

Figo schreef:
Leuk paardje! (Leuk zijn ze he die effen tinks Tong uitsteken Haha! )

Bij filmpje 1, hindernis 5 weigert hij eerst.
Daarna stuur jij hem op een voltetje in een racedraf er weer opaf. In die racedraf heb jij dus geen controle, en kan jij hem niet goed op de hindernis aansturen.
Dan pak jij je binnenteugel en probeert hem daarmee de volte rond te sturen waardoor hij dus voor de hindernis over de buitenschouder valt en langs de hindernis sjoeft.

(Voortaan als hij dus weigert of erlangs sjoeft, even gaan stappen.
Dan op de hindernis aansturen, rechtstellen(ophouding 2 benen, zit en op 2 teugels) houd je paard tussen je, houd zijn hoofd er recht voor,
dan pas draven en dan springen.
Verder op een volte niet je binnenteugel pakken en hem daarop de volte rondsturen, maar met 2 benen en je buitenteugel)

Voor een hindernis altijd rechtstellen. Dan valt je paard veel minder snel over binnen/buitenshouder heen. En is het voor je paardje makkerlijker om die hindernis te nemen omdat hij er recht voor staat en niet scheef. Lachen

En als laatste, niet te gehaast zo'n parcourtje doorwillen. Beter een goed parcour gesprongen in een wat langere tijd, dan een slecht parcour in crosstempo. Tong uitsteken
Eerst dus de techniek, en dan de tijd!

Maar gewoon lekker oefenen, hindernissen lekker spectaculair maken met pionnetjes enzo (voorkom je ook de enge hekjes weigeringen Tong uitsteken Haha! ) en dan gaat het vast steeds lekkerder!

In zijn racedraf heb ik inderdaad geen controle meer, maar ook al stap of draaf ik eerst een stukje..
Hij neemt daarna gewoon weer de benen Huilen van het lachen [heb wel eens een heel parcour over gescheurd, omdat ie gewoon niet meer rustig te krijgen was Nagelbijten / Gniffelen ]
Gehaast tempo is dus ook niet wat ik doe. Maar wat hij doet (en terug laten nemen ho maar *LOL* )
En verder dankje voor je tips! Lachen..
Zal er aan denken volgende keer Cool

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 18:08

Graag gedaan hoor Haha! Je hebt wat meer aan een uitleg dan alleen maar te zeggen wat nog niet goed is toch?

en van je fouten leer je. Gaat het fout en heb jij dat opgelost heb jij als ruiter veel meer geleerd dan dan het in een keer goed gaat.

een losse hindernis, zet je die op de lange zijde van de bak? (genoeg tijd om recht te stellen dus)
een hindernis in of na een bocht is veel moeilijker, kan je ook op oefenen, of dubbelsprongen of oxertjes..

Haha aanstekelijk ja dat ken ik Tong uitsteken probeer dan ook echt hindernis voor hindernis te rijden (net als dressuur, oefening voor oefening. Om het ene deeltje mooi af te ronden en niet het laatste stukje slordig te doen. Zelfde als met springen) dus iets om te oefenen

En je zegt dat lonan bijna niet terug te krijgen is met springen. Weer iets om aan te oefenen Haha! ga veel overgangen rijden tussen de hindernissen door. Dat werkt echt super! Gewoon op de hindernis aanrijden in een drafje, dan overgang stap, paar stappassen, weer draf. Springen, weer overgang terug, weer aandraven, schijnovergangetje terug, weer vooruit draven, weer stappen, draven, springen, na de hindernis terugrijden, versnellen, terug, stappen, aandraven, schijnovergangetje terug. Enzenzenz Haha!

Oefenen baart kunst, en is leuk Haha!
Laatst bijgewerkt door xxtesssss op 17-11-07 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt