mijn Singlefooter hengst Tango

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
singlefooter

Berichten: 220
Geregistreerd: 07-11-02
Woonplaats: Scherpenzeel

mijn Singlefooter hengst Tango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-02 19:58


_Charlotte

Berichten: 8708
Geregistreerd: 13-03-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 20:12

hoort bij links.. Lips are sealed

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 20:13

misschien dat je een foto kunt plaatsen? Anders hoort dit toch echt bij de links.

Sassje
Berichten: 717
Geregistreerd: 27-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 20:13

mooi beestje, singlefooter die hebben toch nog wat extra gangen? of niet?
ze zijn iedergeval wel mooi.

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 20:24

commercieel... Hoort dus zeker niet hier thuis!!

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 20:51

Afbeelding

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 13:03

wat een prachthengst!!! Ik hou hem ingedachten als ik volgend jaar Banjertje wil laten dekken.... Haha!

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 14:40

Wat leuk, een singlefooter! Stond jij toevallig in de bit?
Mooi beest Kwijl

Groetjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 21:18

Mooi paard om te zien. Lijkt me heel apart om op een singlefooter te rijden. Ik heb het nog nooit gedaan, maar zou het graag eens willen proberen, schijnt er comfortabel te zijn.

Wat me opvalt bij dat rijfoto'tje op de site (als je net geklikt hebt om verder te gaan in het Nederlands) is dat dat paard met het hoofd erg hoog loopt. Heeft 'ie dan niet ook de rug erg weggedrukt, kun je dan nog wel zitten en loopt het paard op den duur geen schade op? Of is het toevallig net een l*llige foto? (ik zie die foto nl. ook altijd in die advertentie staan)

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 21:24

Waarom heet dat ras single footer?
Dachten ze vroeger dat dit ras maar een voer had ofzo? Of heettte de streek zo?
ik vind het wel een mooi paardje.

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 22:10

Zijn dit rassen zoals de Peruaanse Paso, en wat ook wel de "champagnewalk" wordt genoemd?

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 22:19

Ik laat het technische door 'singlefooter' zelf uitleggen, maar kan wel een beetje vertellen over de singlefooter, aangezien ik de verzorgster van één van haar paarden ben.
Zoals ook al op haar website www.singlefooter.nl te lezen is, is de singlefoot een vierde gang, dus naast stap, draf en galop. Quote van de site:

Tijdens deze gang beweegt het paard eerst met zijn linkerachterbeen, vervolgens zijn linkervoorbeen, dan het rechterachterbeen en als laatste het rechtervoorbeen. Hierdoor verdwijnt het hobbelend gevoel in de gang. Je kan bijvoorbeeld een glas water mee nemen op je paard, tot hoge snelheid komen en geen druppel morsen.
Deze manier van bewegen is voor zowel ruiter als paard zeer ontspannend en makkelijk voor een langere periode vol te houden. Net als bij alle andere paarden geldt dat het paard beter presteert wanneer het in een goede conditie is.

Tijdens de singlefoot raakt het paard op een gegeven moment met slechts één hoef (voet) de grond. Vandaar dat deze gang dus de singlefoot genoemd wordt en de paarden die over deze gang bezitten wel singlefooters genoemd worden. Het heeft dus absoluut niets te maken met de historie van het paard, dat het paard vroeger maar één voet had Lachen Gelukkig niet!

Voor meer informatie kan je bij de user 'singlefooter' zelf terecht. Zij zal vast dinsdag wel weer op het forum verschijnen... even geduld nog dus!

singlefooter

Berichten: 220
Geregistreerd: 07-11-02
Woonplaats: Scherpenzeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-02 20:08

Ik ben even een weekendje weg geweest maar hier ben ik weer. Ik zal proberen de vragen van iedereen zo goed mogelijk te beantwoorden.

* de Singlefooter is net als bijv. de IJslander, Peruaanse Paso, Paso Fino, Tennesee Walker enz. een gangenpaard wat betekend dat hij naast de drie basis gangen een extra gang heeft, in dit geval de singlefoot. Elk ras geeft deze extra gang een eigen naam. Bij de IJslanders noemt men het bijv. tölt.

* ik heb inderdaad afgelopen winter in de bit gestaan.

* Zoals je bij bijna alle gangenpaarden ziet lopen ze met hun hoofd in de lucht en hun staart opgetild. Hierdoor kunnen ze beter vanuit de rug bewegen. Ook in de wei lopen ze zo, maar natuurlijk kunnen ze ook netjes aan de teugel lopen alleen kunnen ze dan beperkter bewegen. Het levert dus absoluut geen slijtage of beschadegingen op voor het paard, als je het paard de keuze laat lopen ze allemaal zo.
Deze manier van rijden is ontzettend ontspannend voor zowel ruiter als paard en kan voor langere tijd vol gehouden worden. Het paard hoeft niet meer zoals in de draf het gewicht van de ruiter omhoog te gooien (wat dus wel een belasting is) Doordat de gang vlak is kan je als ruiter gewoon stil blijven zitten.

Mochten er meer vragen zijn, dan hoor ik het graag.
Groeten Sietske

sietssie

Berichten: 442
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Kraggenburg

haha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 21:23

Sietske thats my name!
haha,komt ook nie vaak voor!!

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 21:45

heel speciaal bewegen wel... maar mooi! k ga zo meteen even naar je site. ben geweest Knipoog heeeeel mooi!! proficiat met je prachtpaarden!
ijsjes vind ik al speciaal rijden, alle gangenpaarden Lachen
leuk paard hoor!!!