Vita (dikke fjord) @ dressuur work. Ruggebruik of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xSiep

Vita (dikke fjord) @ dressuur work. Ruggebruik of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 19:13

hallo Haha!
Dus commentaar dat ze te dik is dat weet ik en ik doe er van alles aan, maar het wil niet echt lukken Bloos

We zijn de laatste tijd heel veel bezig met 'over de rug' rijden. En heeel veeel voorwaarts neerwaarts. Deze week ging het echt super, maar als er een fototoestel mee is, en we zijn op een ander terrein, gaat het altijd weer minder. Maarja ik mag niet klagen Lachen
Het verruimen gaat nu ook steeds beter, ik kan haar steeds beter aanvoelen. En de middendraf is niet meer gedribbel, maar wordt steeds meer gedragen. Lachen
Ze gaat ook al veel meer op haar eigen benen lopen, en ze is heel erg licht in de mond. Al kun je dat vanaf de foto's niet echt goed zien.

Ohja ik weet dat het zadel teveel naar voren ligt, maar dat komt doordat ze zo dik is.. Bloos Het schuift steeds naar voren, en ik heb geen staartriem.
Ik weet ook dat het dekje veelste groot is, maar ik vond hem zo mooi Bloos
Commentaar op mijn houding mag, maar dat weet ik zelf ook allemaal wel. Ik het liever commentaar over hoe vita loopt Knipoog.

Tessa (xTessa op bokt) was mee om foto's te maken, Tess heel erg bedankt! Haha!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Een galopje, ik probeer er wat meer sprong in te krijgen, iemand tips?
hmm na een paar ke na deze foto te hebben gekeken.. wat een raar benenmoment? of ligt dat aan mij Bloos
Afbeelding

neerwaarts, met wat oprichting. Zo wil ik het hebben, al drukt ze haar rug wel wat weg, voor zover ik dat kan zien.
Afbeelding

verruimen:
Afbeelding

En weer opstappen, na het zadel voor de 976ste keer naar achter gelegd te hebben Bloos
Afbeelding

En eventjes naar buiten, want het was toch wel heel mooi weer Lachen
Afbeelding

Neerwaarts met wat meer oprichting, ze laat wel mooi los van voor Lachen
Afbeelding

wel netjes voorwaarts, maar nou wordt haar hals weer heel kort..
Afbeelding

wat verruimen, wel contact houden, verder mooi benenwerk.
Afbeelding

En als laatste een hele mooie galop foto, zo willen we het hebben Haha! zakken van achter en van voor wat omhoog
Afbeelding

Commentaar dus graag onderbouwd, en ik ben vooral op zoek naar tips om meer sprong in de galop te krijgen en hoe ze haar rug meer gaat gebruiken.

Greets Simone Cool

_Nicky

Re: Vita (dikke fjord) @ dressuur work. Ruggebruik of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:20

Ziet er netjes uit, je shabrak is niet te groot want dat hoort zo. Haha!
Mijn instructeur geeft de tip om meer sprong te krijgen naar voor rijden in galop, en daarna opvangen. En als het nodig is herhalen.
Ik vind dat je goed bezig bent met het over de rug rijden, misschien drukt je Fjord haar rug weg omdat het zadel toch niet goed ligt (heb ik namelijk ook gehad). Daar zou ik toch een oplossing voor zoeken als ik jou was, want je kan er flinke problemen meekrijgen (eigen ervaring). Misschien dat een staartriem of een voorsingeltje zou helpen.

Nicky15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:26

ik vind dat ze super loopt.
ik vind haar ook niet te dik,
dat hoort gewoon bij der bouw en ik vind haar mooi rond;)
ze loopt netjes met heel haar lijf.

ga zo door Haha!

GinnyBanshee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:27

ziet er goed uit, ik zou haar op 5granen voer zetten en hooi, zal ze ook genoeg energie van krijgen. scheren zal misschien ook helpen. ik vind dat ze haar achterhand goed gebruikt hoor Tong uitsteken

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 20:46

ziet er netjes uit! voor meer sprong in de galop zou ik veel overgangen in de galop rijden, zorgen dat ze scherp aan je been is. Ze mag niet hard, maar moet wel actief galopperen. En hoe sterker haar achterhand wordt, hoe meer sprong ze krijgt. succes!

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 21:40

Bedankt allemaal Lachen
voer veranderen gaat helaas niet, ze staat fulltime op een 8 ha weilandmet 4 andere pony's. Ze kan dus de hele dag door eten.. Boos!
Scheren willen de eigenaren niet, omdat ze dan een deken op moet.. Knipoog en dat willen ze niet..

@ Nicky_f: Dit is absoluut niet haar normale bouw hoor Clown normaal is ze best slank en veel 'eleganter' zegmaar:

Afbeelding

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 21:44

Ziet er goed uit, alleen ben ik het met je eens dat ze te dik is. Op de laatste foto vind ik haar echt mooi (die hierboven dus).
Misschien kan je haar een graaskorf (muilkorf?) omdoen in de wei?

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 21:55

Leuke fjord. Ze is wel dik maar niet zo erg dik van dat je denkt van WOW wat dik zeg maar Tong uitsteken

Ineke_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 22:27

ze mag er wel zijn, maar vind haar niet te dik. (of beter gezegd heb ze weleens anders gezien)
verder ziet het rijden er goed uit hoor. ga zo door.

nienkefelice

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 22:33

ziet er super uit hoor simone
ze is inderdaad wel beetje dik.. en ik vind dat ze haar achterbeeen aardig goed gebruikt hoor!
gaa zo door zou ik zeggen!
xx

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 22:39

Mijn haf was/is ook te dik, ze staat nu altijd buiten met een grasmasker, en dat werkt perfect! Kijk maar eens in mijn profiel. Ik vind het wel een superleuke fjord, gaat helemaal goed komen!

xTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 09:37

het heeft miss niet zo heel veel zin van mij om te reageren,
heb gister nog gezegd dat ze super is! Clown Bloos
hmm, foto's zijn ook wel goed gelukt.. Tong uitsteken
je hoeft ze niet te sturen, haal ze wel uit dit topic Knipoog

op de foto vind ik het dekje iig heel erg meevallen!!

weet niet hoe ze thuis in de bak liep,
mah de volgende x doen we het dan wel thuis.. Knipoog

xTessa.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 11:10

Leuke fjord! Op de foto's is niet goed te zien of ze daadwerkelijk haar rug gebruikt. Het lijkt alsof ze een beetje op de voorhand valt.

Het ruggebruik en meer sprong krijgen in de galop is een kwestie van trainen (er van uit gaande dat het zadel haar niet stoort). Ze zal van achter sterker moeten worden en moeten leren haar rug los te laten waardoor ze meer kan doortreden.

Dat is makkelijk gezegd zo op een forum, maar het kost tijd en goede instructie om dat te bereiken.

Vind het wel echt een heel gaaf sjabrakje en een leuk dier om te zien!

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 11:20

Het ziet er wel al goed uit! maar ik denk dat je er 'meer uitkrijgt' als ze toch wat afvalt... Nagelbijten / Gniffelen

En afvallen kan alleen door haar voer aan te passen aan haar werk, en echt minimaal 5 dagen per week bewegen...

uffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 12:20

Is dit nou in de manege in Vries?? of zie ik spoken Bloos

je hebt haar netjes aan het lopen hoor, jammer van je zadel dat die steeds naar voren kruipt Knipoog

Aislinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 14:08

Ziet er goed uit Simone!
Ze is inderdaad een beetje te dik..
Ik heb geen verstand van paardenvoeding dus ik kan je niet helpen.
Maar het rijden ziet er goed uit!

@ uffie: dit is de manege in roden Knipoog

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 14:12

ik vind het er wel goed uitzien Knipoog ja, beetje afvallen zou misschien schelen, maar dat weet je nu zelf wel Knipoog
maar je trekt jezelf een beetje naar voren, dus lekker gaan zitten! (niet op alle foto's hoor!)
veel plezier nog met z'n 2e! Haha!

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 16:31

Supergoed dat je bezig bent met het voorwaarts neerwaartse! Echt thumbs up! Lachen Scapa dekje staat súper. Ze is idd wat dik, maar met een Haflinger onder mn kont weet ik hoe dat soort mormels kunnen zijn. Cool Ik vind ook dat je wat meer moet gaan zitten op je kont. Lachen

uvando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 16:37

sorry maar mijn persoonlijke indruk is dat ik je
handen op sommige foto's niet zo vriendelijk vind

Niet aanvallend bdoelt alsjeblieft.en verder vind er op
de rijfoto's mooier als op de graas foto.

Supper fjordje

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 16:47

Je zegt dat het niet echt goed verloopt, het afvallen. Mag ik vragen wat je haar voert?

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 17:01

Op de foto's dat je zegt zo wil ik haar hebben meer oprichting, daar loopt ze miss wel mooier, maar jouw handhouding wordt er absoluut niet positiever op Knipoog Probeer meer met je benen (dus niet sporen en zweep) te doen, en minder hand, hier gaan ze vanzelf door oprichten. Het is de bedoeling dat je paard jouw hand opzoekt (wat ze doen in ontspanning met genoeg been) en niet dat jij haar mond opzoekt Knipoog Het klinkt heel raar misschien, maar het is wel een feit. Net als dat je een opgefokt paard wat heel hard gaat niet terug moet gaan trekken maar ontspannen en veel been geven, daar worden ze rustiger van. Klinkt tegengesteld maar het werkt wel Knipoog En meer sprong in de galop is een kwestie van trainen, trainen, trainen. Veel figuren rijden, (voltes 10 meter bijvoorbeeld, dan moeten ze wat sluiten, en dat kan alleen als de achterhand er goed onder komt, anders vallen ze uit elkaar) en veel overgangen rijden, verruimen, arbeids, sluiten, arbeids, verruimen, arbeids (en dan niet in drie rondjes maar op 1 lange zijde Knipoog) En als ze fulltime op het land staat, is er dan geen mogelijkheid om haar een aantal uur per dag in de bak/paddock te zetten? Hoevaak per week berijd je haar en hoelang? Wordt ze verder behalve hele dagen op het land nog bijgevoerd?

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 17:11

Bedankt allemaal Lachen

@jolienn: Ja, daar zijn we dus mee bezig Knipoog Ze staan dus op een weiland, en die is ong een kwartier lopen vanaf stal. Dus ff snel in de bak zetten gaat niet.. Ik rij haar ongeveer 3 keer per week. Vaker mag niet van mijn ouders Boos! en hun hebben ook geen tijd om haar te longeren/ rijden. Ze krijgen verder nix. Wel 2 keer per week ofzo zo'n vitamine reep Knipoog.

@ breghje: ff terug lezen Knipoog. Ze staan 24/7 in een heel groot vers weiland.

@ uvando: ja dat kan kloppen, er ree een andere fjord in de bak ( een ruin ) en daar wou ze heel graag naar toe. Ze is sowieso erg druk in die bak Bloos

@ uffie: neee, is idd manege in roden Lachen. Idd heel erg jammer Boos! haar andere zadel past al helemaal niet meer..

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 18:17

Leuke fjord en je rijdt hij ook netjes.
Denk er wel om dat je haar naar de oprichting rijdt en niet met je hand haar hoofd optilt. Je geeft zelf al aan dat ze haar rug wegdrukt en dat is precies wat je niet wilt. Ze moet in haar schoft omhoog komen en niet haar hoofd.
Veel overgangen rijden zal haar meer op het achterbeen zetten doordat die sterker wordt.
Veel succes jullie zijn een leuke combi.

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 18:32

Ik denk dat je goed naar het zadel moet gaan kijken, dit zal niet echt prettig voor haar zijn. Je rijd haar verder best goed hoor! Alleen let wel op dat je constant rijd. Dus niet dan weer dit en dan weer dat. Dus niet een rondje oppakken en weer loslaten, ik zou daar wat meer structuur in brengen (als je dat niet al deed hoor Knipoog ). Dus eerst voorwaarts neerwaarts, en daarna oppakken en gewoon zo doorrijden. Let op dat ze met verruimen niet naar voren duikt Knipoog Ze gaat ze daar heel lang maken. Hierboven is al een goede oefening genoemt voor de galop, verruimen en weer opvangen. Ik denk dat een volte sluiten en openen in de galop ook een goede oefening kan zijn. Succes, jullie zijn een leuke combinatie!! Ja

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 18:44

zo als hierboven, ga ik in mee! Lachen met alles Knipoog