Klaar om in te rijden? (longeerfilmpjes)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Safiera

Klaar om in te rijden? (longeerfilmpjes)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 21:56

Wat vinden jullie?

(Zet wel aub het geluid uit Clown Ik zeg allerlei stomme dingen in het 3e filmpje)
1.stap (kort);
Afbeelding

2.draf;
Afbeelding

3.stap-draf-stap;
Afbeelding

4.Stappen;
Afbeelding

Het zijn wel wazige filmpjes, had de cam op een verkeerde instelling staan Clown .
Over de pony; Hij is nu 3 jaar oud, en erg braaf. In het stap+draf+stap filmpje reageert hij niet helemaal gelijk op mijn stem, maar dat kwam omdat hij vond dat we normaal wat langer draven Haha! Er zit geen galop bij omdat het daarvoor net te glad was.

Wat denk je? Erop?

GeneralFlynn

Re: Klaar om in te rijden? (longeerfilmpjes)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 21:57

Als ie net 3 is: nee.
Als ie bijna 4 is: ja.

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 22:00

Hee leuk ding ishet Lachen

Wat voor ras is hij Lachen ? Wat is zijn stokmaat en hoe oud is ij precies. Dus eigenlijk dezelfde vraag als tinkerloos Knipoog

PingWing

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 22:06

Ik vind dat de overgang terug nog te lang duurt. Maar als hij zo braaf is, goed op jou oplet, je heel goede begeleiding hebt en niet bang bent zou ik erop stappen. Dit om te voorkomen dat hij zich gaat vervelen en wel spatjes uit gaat halen.

Succes in ieder geval!

bdw, gezien ze zegt dat ie 3 is, denk ik dat ie dus 3,5 is, en komend jaar 4 word.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 22:08

Hij is volgens mij nu 3,5. Begin lente 3 geworden. Hij is voor de helft haflinger (vader) zijn moeder is de pony in dit topic; viewtopic.php?f=10&t=843120&hilit=
Hij meet denk ik al meer dan 1,35. Waarom wil je dat weten?
Ik plaatste eigenlijk deze filmpjes om te vragen of hij goed genoeg loopt/uitziet om op te gaan. Heb anders ook nog wel foto's, als je dat makkelijker vindt? Plaats die evt. morgen wel Lachen

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 22:10

Safiera schreef:
Hij is volgens mij nu 3,5. Begin lente 3 geworden. Hij is voor de helft haflinger (vader) zijn moeder is de pony in dit topic; viewtopic.php?f=10&t=843120&hilit=
Hij meet denk ik al meer dan 1,35. Waarom wil je dat weten?
Ik plaatste eigenlijk deze filmpjes om te vragen of hij goed genoeg loopt/uitziet om op te gaan. Heb anders ook nog wel foto's, als je dat makkelijker vindt? Plaats die evt. morgen wel Lachen
Omdat een paard pas uitgegroeid is met ongeveer 5 jaar.
De laatste groeischijven in de rug sluiten pas tussen het vijfde en zesde levensjaar.
Dus als ie net 3 zou jijn,is dat zeker niet goed voor de rug.
Daarom vroeg ik het.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 22:14

PingWing schreef:
Ik vind dat de overgang terug nog te lang duurt. Maar als hij zo braaf is, goed op jou oplet, je heel goede begeleiding hebt en niet bang bent zou ik erop stappen. Dit om te voorkomen dat hij zich gaat vervelen en wel spatjes uit gaat halen.

Succes in ieder geval!

bdw, gezien ze zegt dat ie 3 is, denk ik dat ie dus 3,5 is, en komend jaar 4 word.

Terug naar stap is altijd al een moeilijk punt geweest. Vooral als je na de eerste passen draf al weer gelijk wilt stappen Lachen Ik heb trouwens al allerlei opstapoefeningen gedaan en ik kan er zo opstappen. (heb ik ook al een keer gedaan! Was superlief! Heb ook een foto; Was alleen eropzitten, verder niets gedaan dan een foto maken voor het te groot topic Knipoog )
Afbeelding
Let niet op mijn houding, daar hoort mijn been dus echt niet Boos!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 22:15

@ Tinkerloos; ik bedoelde eigenlijk de vraag naar zijn stokmaat...

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 22:16

oeps..sorry. Clown

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 07:56

Nou wilde gewoon even weten hoe ver hij nu al doorgegroeid is Knipoog En omdat het een halve haflinger is zou ik nog even wachten. Die zijn meestal later Lachen

Heb je misschien nog een foto van zonder iemand erop Lachen ?

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 09:07

hmm volgens mij komt het zadel omhoog in draf en slaat daarna weer terug op de rug..
misschien moet je dus eerst een zadel zoeken wat goed past en niet te groot is?

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 09:11

Ik ben van plan als mijn paardje 3 is er ook mee te beginnen om erop te zitten mits hij goed gebouwd is etc.
Als je goed vertrouwen erin hebt idd proberen maar het rustig aan doen.
En evt, een touw om zn nek dat mocht hij iets doen je niet meteen in zn mond hangt.
Succes!!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 09:14

Ziet er op zich wel lekker ontspannen uit, maar idd, de overgang terug naar stap zou mij nog wat te lang duren.. Dus daar zou ik eerst nog even aan werken, en als dat er goed inzit, verder kijken Lachen
Groetjes, mij

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 09:23

Ik vind dat je er makkelijk op kan hoor Lachen
Het paardje is 3,5.. mooie leeftijd zou ik zeggen. Natuurlijk groeit een paard nog uit maar als je gewoon rutig begint en niet teveel vraagt kan dat wel. Ik zou niet, als ie is ingereden, 5x per week trainen. Maar als je nu begint met inrijden, dus erop eraf, stappen, draf en galop is dat rustig genoeg. Hij lijkt me best braaf. En als je er al zo op kunt zitten gaat het volgens mij best makkelijk. Zorg voor een goed omheinde ruimte zodat hij niet uit kan breken. Zorg ervoor dat er mensen bij zijn die je kunnen helpen. Eerst aan de longe maar al vrij snel zonder longe. Je zal opkijken hoe snel het goed gaat. Bij ons een paar paarden gehad die toch wat moeilijker waren en die kon je na 3 x ook al zonder longe rijden.
Voor het sturen: zorg ervoor dat je in het begin heel duidelijk stuurt. Je hoeft niet hard te trekken maar wel je buitenhand heel erg openen. Beetje westernachtig. Dan begrijpt de pony het sneller. Kijk uit met je benen, niet te hard knijpen want daar kan hij op reageren maar wees ook niet te soft. Een niet ingereden paard kan vaak al snel wat druk aan.
Succes.

PS. een paard dat voor het eerst iemand op zich heeft zal ook echt niet gelijk in tempo dalen als je een overgang wilt maken. Zorg ervoor dat je je zwaar maakt, teugels laag en stem gebruiken.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 09:40

deniece schreef:
hmm volgens mij komt het zadel omhoog in draf en slaat daarna weer terug op de rug..
misschien moet je dus eerst een zadel zoeken wat goed past en niet te groot is?

Dat is eigenlijk wat mij ook als eerste opviel. Hij ligt ook te veel naar voren waardoor hij de schouder van je paard blokeerd. Wel een heel leuk paardje en met een passend zadel kan je heel rustig beginnen met rijden.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 19:11

Weer bedankt allemaal!

@ Hilde_q Foto's genoeg;
Zonder iets erop;
http://i138.photobucket.com/albums/q264 ... zonder.jpg
Zonder ruiter, met zadel; (Is het misschien een springzadel? Of vzh richting spring? het ligt idd een beetje raar...)
Afbeelding
Ik heb ook nog een paar longeerfoto's, als je die wil zien vraag gewoon nog maar een keer Knipoog

@ deniece; Het zadel is ook erg oud (gaten aan de zijkanten Bloos ) Ik heb vorige week een nieuw (2nd hand) zadel gekocht, wordt momenteel opgestuurd. Ik denk dat dat beter past, en anders kan ik misschien het zadel van zijn moeder gebruiken, ligt ook goed (net als deze) als je het in stilstand bekijkt. Misschien gaat dat minder op en neer in draf.

@ OmarisO; Gebruik een stijgbeugel voor om zijn nek Knipoog Niet op deze foto, want ik was alleen voor de foto er even op.

@ Pluttersput; Naar stap wordt altijd op geoefend, gaat na een rondje draf ook sneller dan na enkele passen!

@ ROX; 5x per week zou niet eens kunnen mocht ik dat willen Clown Ik ga alleen in het weekend, meestal zondag niet eens, en wel eens met een dag vrij. Goede omheining is echter ver te zoeken Boos! Geen bak, alleen prikkeldraad om de wei en al mijn afzetpaaltjes zijn al stukgelopen. Bedankt trouwens voor je tips!

@ aerdenhout1; Er is een nieuw zadel onderweg, (ook al aan deniece geantwoord). Daarmee zet ik wel weer een draffilmpje op bokt, kun je kijken of het niet hetzelfde doet Tong uitsteken . Als hij stilstaat past het eigenlijk heel goed. Er ligt ook een heel dik dek onder, dus zoveel last kan hij er niet van hebben. (Dekje is ook wat groot, dat ligt ook ver op zijn schouder)

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 10:00

Hm.. zijn de voorhoeven niet wat te lang?
En 1x per week is prima! Ookal zeggen mensen vaak dat je met inrijden in één keer moet doorrijden (dus vaak achter mekaar). Ik heb mijn paardjes ook ingereden met 1x per week rijden. Ging super. En dat kan heel goed met deze leeftijd. Dan hebben ze 1x per week een half uurtje iets nieuws en kunnen ze een hele week rusten hihi.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 17:32

Ook als de pony stilstaat past dit zadel niet en als dat zelfs op een foto al is te zien, dan past het ECHT niet!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 20:53

@ ROX; Goed dat je het zegt, de hoefsmid moet idd weer komen! Was mij niet eens opgevallen (schaamt zich diep)
De hele week nadenken over wat dat mens nu weer wil... Haha!

@ aardenhout1; Is het echt zo erg Bloos! ? Waaraan zie je dat??? Ik dacht dat het wel goed lag... vrije schoft, rug en redelijk in balans..? Ojee zeg... arm paardje! Ben ik echt zo'n dierenbeul geweest?
Als zijn nieuwe zadel er is laat ik je ook nog wel een foto zien ok?

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 11:49

Ik denk dat je nu wel erop kan gaan zitten hoor Knipoog
3,5 jaar is een mooie leeftijd om hem dit te leren.
Maar je moet het wel rustig aanpakken zodat hij zich niet overbelast,
veel succes en hoop snel nieuwe foto's te zien,
alleen koop wel een nieuw zadel want die je nu hebt is te klein en te kapot volgens mij Clown

greetz

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 11:53

ligt ook aan de conditie. die van mij kon datalles ook al toen ze 1 was... zegt dus niets!

hoe is zijn oplettendheid, aandacht enzo. zegt ook een hoop er over. mijn paard(nu 3,5) merk ik nu dat ze ineens veel meer op mij let. veel minder moe wordt van omgevingsgebeurtenissen enzo...

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 14:56

@ Ciaraa; gisteren is mijn nieuwe (wel 2nd hand) zadel bezorgd! Dit zadel is op de zweetbladen wel door, maar daar merk/zie je niets van als je erop zit. Voor de rest is het nog goed hoor! Is het te klein? Waar zie je dat aan?

@ ikenindi; Hij valt bijna in slaap tijdens het longeren... Ik heb er dinsdag opgezeten in stap en draf, en meneer liep zijn rondjes alsof hij het altijd al gedaan had!De omgeving blijft soms spannend (lawaaiige crossmotors enzo) maar echt afgeleid is 'ie niet.

Paperclip3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 15:34

ik vind het een beetje een vaag toppic.. als je paarden/pony's gaat inrijden dan weet je toch zelf heel goed wanneer je pony er klaar voor is. Anders zou ik het met proffesionele begleiding niet aandurven.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 15:38

R0X schreef:
Ik vind dat je er makkelijk op kan hoor Lachen
Het paardje is 3,5.. mooie leeftijd zou ik zeggen. Natuurlijk groeit een paard nog uit maar als je gewoon rutig begint en niet teveel vraagt kan dat wel. Ik zou niet, als ie is ingereden, 5x per week trainen. Maar als je nu begint met inrijden, dus erop eraf, stappen, draf en galop is dat rustig genoeg. Hij lijkt me best braaf. En als je er al zo op kunt zitten gaat het volgens mij best makkelijk. Zorg voor een goed omheinde ruimte zodat hij niet uit kan breken. Zorg ervoor dat er mensen bij zijn die je kunnen helpen. Eerst aan de longe maar al vrij snel zonder longe. Je zal opkijken hoe snel het goed gaat. Bij ons een paar paarden gehad die toch wat moeilijker waren en die kon je na 3 x ook al zonder longe rijden.
Voor het sturen: zorg ervoor dat je in het begin heel duidelijk stuurt. Je hoeft niet hard te trekken maar wel je buitenhand heel erg openen. Beetje westernachtig. Dan begrijpt de pony het sneller. Kijk uit met je benen, niet te hard knijpen want daar kan hij op reageren maar wees ook niet te soft. Een niet ingereden paard kan vaak al snel wat druk aan.
Succes.

PS. een paard dat voor het eerst iemand op zich heeft zal ook echt niet gelijk in tempo dalen als je een overgang wilt maken. Zorg ervoor dat je je zwaar maakt, teugels laag en stem gebruiken.

Hier ben ik het volledig mee eens. Je haalt me de woorden uit de mond Clown

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 21:17

@ loesaardbei; Ik bedoelde eigenlijk; Is dit braaf/goed genoeg aan de longe Haha!

@ Bonnie_Theun; Ok, 2 times the same answer...