Zusje @ work op snelle pony + filmpjes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Safiera

Zusje @ work op snelle pony + filmpjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 16:36

Hallo allemaal!
Gisteren zijn mijn zusje en ik weer bij onze verzorgpony's geweest. Natuurlijk ging Esther weer op Salvira rijden, en heb ik geprobeerd foto's te maken.

Nog even ter info; Esther is 9, de pony (Salvira) is 8, en niet veel bereden. Wij verzorgen haar nu sins 2 jaar en zijn ong. 1/2 jaar bezig wat serieuzer te rijden. (Eerst vooral stap- en crossritjes gemaakt buiten)

Graag commentaar en tips!

Eerst even warmstappen
Afbeelding
Afbeelding

Eerste drafje, zo moet het dus echt niet... Ze liep vroeger altijd zo Boos!
Afbeelding

Draffilmpje, zet wel het geluid uit Clown
Afbeelding

Het ging al beter
Afbeelding
Afbeelding

En het galopfilmpje, blijft moeilijk... (zet het geluid weer uit aub Bloos )
Afbeelding

Naar het halsstrekken toe;
Afbeelding

Teugels erbijpakken...
Afbeelding

... en crossen! (Hand laag!)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nikita, de kleindochter van de eigenaars (7) mocht uitstappen
Hoe moesten die teugels nou? Tong uitsteken
Afbeelding

Afbeelding

Zelf halthouden
Afbeelding

Laten jullie een berichtje achter?

aleida_thijs

Re: Zusje @ work op snelle pony + filmpjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 16:40

Heel leuke pony, is ze drachtig of gewoon dik? Haha!
Ik vind het er wel nogal rommelig uitzien allemaal, een beetje onrustig enzo. De pony oogt niet eens zo heel erg zenuwachtig, maar het kan wel iets meer beheerst.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 16:43

Ze is drachtig geweest, nu gewoon dik Haha!
Rommelig kan kloppen idd, we hebben geen bak en dan is het enige wat je kunt met pionnetjes zo ongeveer een rechthoek rijden. Zenuwachtig is ze niet echt nee, maar wel erg sterk en eigenwijs!

punkielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 16:52

Leuk ponytje, maar ik vind het er drukjes uitzien.. Bloos
Als je zelf rustig bent, dan worden paarden uiteindelijk ook wel wat rustiger.
Ik heb/had ook een snelle pony, en je moet gewoon duidelijk zijn met wat je wilt geen half werk. Nou weet ik natuurlijk niet hoe dat bij jullie zit ofzo, maar mischien is het een tip, dus HO IS HO!! Knipoog En niet nog ietsie langer;)..

veel sucses:D

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 16:57

Ik vind het er erg leuk uitzien! Vooral jullie houding is erg netjes! Je rijdt heel vriendelijk volgens mij. Probeer wel je handen in draf nog meer op dezelfde plek te houden en heel mooi stil. Is voor de pony ook wat prettiger.

Als tip om het allemaal wat rustiger en beheerster te krijgen: Probeer in draf heeeeel langzaam licht te rijden.

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 16:58

ik vind het er ook wat drukjes uitzien.. wat punkielover ook zegt als je zelf rustig doet word de pony da vanzelf ook

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 16:58

Leuk beestie Haha! Alleen wel wat druk idd.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 16:59

Haha ik moest wel lachen. Haha!
Het ziet er een beetje onstuimig uit inderdaad.
Het zadeltje ligt ook niet 100% procent volgens mij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 17:01

Mag ik wel vragen waarom dat laatste meisje wel een cap op heeft, maar dat er geen bandje aan zit Clown Verder wel leuk, maar ziet er idd wel druk uit

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 17:29

Het ziet er leuk, maar vrij ontstuimig uit. Probeer iets meer te letten op de ontspanning en controle. Zelf ontspannen zijn is erg belangrijk, want dit zal de pony merken en dan is het voor het dier ook makkelijker om te ontspannen en rustig aan te doen. En let er vooral op, zoals iemand eerder al zei: ho is ho. Als de pony door blijft lopen mag je best iets feller/duidelijker zijn, anders blijft 'ie drammen.

Cinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 17:32

Ligt het zadel niet te ver naar voren? De meisjes zitten zowat op de nek van de pony!
Verder leuk beestje.. Knipoog

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 17:37

Rhodos schreef:
Ik vind het er erg leuk uitzien! Vooral jullie houding is erg netjes! Je rijdt heel vriendelijk volgens mij. Probeer wel je handen in draf nog meer op dezelfde plek te houden en heel mooi stil. Is voor de pony ook wat prettiger.

Als tip om het allemaal wat rustiger en beheerster te krijgen: Probeer in draf heeeeel langzaam licht te rijden.

volgens mij zie ik toch andere foto's Verward
vind het er niet bepaald netjes, ontspannen of vriendelijk uitzien
hebben jullie wel les van iemand, zo ja, andere instructeur nemen en anders les gaan nemen

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 20:02

Allemaal bedankt voor de reactie!
Het lijkt misschien alsof de pony niet reageert op de hulp terug te komen uit draf in het galopfilmpje, maar daar was het mijn zusje die nog even wilde doorgallopperen. Ze is namelijk gek op gallopperen:)

@ punkielover; Zelf zijn we volgens mij niet echt zenuwachtig, de pony is alleen erg sterk, en onervaren. We gaan erop oefenen!

@ Rhodos; Langzaam lichtrijden gaan we ook proberen! En handen, tja, is altijd lastig Clown Oefenen, oefenen en nog eens oefenen!

@ Gabberfreak; Gaat niet helemaal vanzelf geloof ik...

@ KsVsPy; We hadden idd lol Haha!!. Het zadel heeft de vervelende eigenschap een heel stuk naar voren te schuiven. Komt nisschien ook omdat ze nu zo dik is, maar we hebben wel 2x tussendoor gestopt om het zadel terug te leggen! Er zit helaas geen ring aan voor een staartriem. Anders had ik die er al aangemaakt.

@ bizzybijtje; Natuurlijk mag je dat vragen! Eigenlijk is het me niet echt opgevallen Clown . Ze moet van mij namelijk altijd een cap op, en aangezien deze oude (met kapot bandje) het best past en niet te groot is maar juist een beetje klemt, had ze deze op. Ik zal kijken of het bandje gerepareerd kan worden of dat er al een andere cap past. Je hebt trouwens volkomen gelijk, pony is erg druk!

@ Ukkiee; We zijn juist alleen maar aan het oefenen op ontspanning en controle... (behalve een stukje uitrazen af en toe) ziet er dus nog niet erg veel van? Zit/is de ruiter niet rustig? Ik dacht eerder van wel? Af en toe streng (fel/duidelijk) laat ik haar ook doen, al werkt dat meestal niet zo lang/goed. Deze pony is heel sterk en ongevoelig in haar mond. Op teugeldruk gaat ze met de neus de lucht in en gewoon door Boos! . Andere tips?

@ Cinn; Zoals ik ook al aan KsVsPy heb proberen uit te leggen; het zadel schuift naar voren. Wat doe je daaraan? (Behalve ander zadel kopen)

@ sjorsie; Kun je uitleggen HOE we het netter, ontspannener en vriendelijker kunnen maken? Mijn zusje Esther (eerste foto's) heeft 1x per week les op een manege, maar niet met deze pony.
Het meisje op de laatste foto's heeft nog nooit les gehad, zit was dan ook de 1e keer dat ze los op Salvira reed. Ikzelf heb ook 1x per week les op de manege, ook niet met deze pony.
We rijden haar vooral recreatief, hoeft echt geen dressuurwonder te worden. Voor tips en meningen van anderen zet ik dit op bokt. Wel probeer ik de houding van de pony zo goed mogelijk te krijgen, ze liep/loopt helemaal niet mooi over de rug of relaxed.
Aan tips als les nemen heb ik dus niet zoveel. (ik spaar al voor een trailer, om af en toe naar de manegeles te kunnen gaan met haar)
Totaal niet verwijtend bedoeld, mocht het zo overkomen, dan was dat niet de bedoeling!

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 20:21

Safiera schreef:
@ Ukkiee; We zijn juist alleen maar aan het oefenen op ontspanning en controle... (behalve een stukje uitrazen af en toe) ziet er dus nog niet erg veel van? Zit/is de ruiter niet rustig? Ik dacht eerder van wel? Af en toe streng (fel/duidelijk) laat ik haar ook doen, al werkt dat meestal niet zo lang/goed. Deze pony is heel sterk en ongevoelig in haar mond. Op teugeldruk gaat ze met de neus de lucht in en gewoon door Boos! . Andere tips?

Probeer echt een band met de pony op te bouwen, zodat 'ie vertrouwen krijgt in de ruiter en andersom. Dit kun je doen door veel te borstelen en te wandelen en ook door veel te longeren. Misschien raakt de pony dan ook rustiger, omdat er sprake is van wederzijds vertrouwen.
Ook kun je uitproberen waar de pony precies druk van wordt. Misschien komt het door de (afleidende?) omgeving, of misschien raakt ze van draf of juist van galop heel erg druk. Is er iets dat ze erg leuk vind om te doen en hierdoor vaak gaat doordrammen?
Zo ken ik bijvoorbeeld een pony die ontzettend graag galoppeert. Als je galoppeert, wordt ze ook helemaal 'wakker' en dan kan ze echt een racemonstertje zijn. Als je echter gewoon aan het draven bent en veel figuren rijdt, wordt ze rustiger. Natuurlijk heeft ze haar goede en slechte dagen, maar over het algemeen blijft ze rustig als je dan tussenduur niet al te veel galoppeert. En dan tegen het eind aan, laat ik haar aangalopperen en eerst even rustig galopperen, en daarna geef ik haar langere teugel en mag ze los gaan. Dat vind ze echt geweldig. Dat is voor haar een beloning, omdat ze goed heeft gereden. Na dat galopperen, kan ik haar ook niet meer goed uitdraven en moet wel gaan stappen, anders is ze veel te druk.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 20:26

Dankje! Hier heb ik wat aan! We verzorgen haar al 2 jaar, veeel gepoetst en gewandeld. (Longeren heeft ze een hekel aan dus doen we niet) Van draf en galop wordt ze druk, blijft weinig anders over... Ze loopt vooral in draf erg onder je uit. Misschien gewoon om er snel vanaf te zijn?

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 20:42

Kan ook zijn dat ze te weinig beweging krijgt. De eerste paar keren dat ik op de pony waar ik het net over had, reed, liep ze in draf ook heel erg onder me vandaan. Gewoon streng zijn en blijven oefenen. Veel laten lopen, want blijkbaar heeft ze genoeg energie. En voortaan toch misschien gaan longeren van te voren, zodat ze al wat energie kwijt is.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 21:37

sjorsie schreef:
Rhodos schreef:

volgens mij zie ik toch andere foto's Verward
vind het er niet bepaald netjes, ontspannen of vriendelijk uitzien
hebben jullie wel les van iemand, zo ja, andere instructeur nemen en anders les gaan nemen

Het is inderdaad geen Zcombinatie, ze zijn nog maar sinds kort bezig, schrijft ze en het is geen makkelijke pony en er valt een hoop te verbeteren. Maar ik zie op de foto's geen getrek, geen zware handen, geen sporen die erin gepompt worden. Ik zie een onervaren ruiter die erg haar best doet en het zo goed mogelijk probeert te doen. Dat is het beeld hoe het op mij overkomt.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 21:41

Weet je wat voor ras je pony is? Ze lijkt erg veel op mijn paard (ras onbekend)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 21:44

heeft ze zomerexzeem? heeft zulke spritige manen, en lijkt wel of beugels ongelijk zitten, op foto voordat kleinkind eroop ging ( of ze houd dr benen scheef)
dat buikje heb je er met tijdje rijden en minderen met eten wel weer snel af hoor

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 16:55

Weer bedankt allemaal!

@ Ukkiee; Te weinig beweging kan ook kloppen; ze staat wel 24/7 op de wei. Longeren gaat echt niet, aangezien we geen cirkel hebben en ze het in de wei echt niet kan.

@ Rhodos; klopt aardig, Esther doet idd erg haar best. Zo onervaren is ze echter niet meer, ze rijdt al 2,5 jaar. Nouja, dat is ook niet erg veel als je alleen manegelessen hebt gehad.

@ danneke80; Ik heb geen idee! Er kan wat haffenbloed inzitten (stevig hoofd) maar zeker is dat niet. Haar moeder was wel een halve shet, of in ieder geval zit er ergens shet in. Ik echt geen idee!

@ Lynn_Nikita; Ja, zomereczeem heeft ze. Door omstandigheden heeft ze haar deken niet de hele zomer opgehad, vandaar haar fjordenkapsel. Volgens mij trok ze haar hak daar wat op, en lijken ze daarom ongelijk. Buikje gaat er in de winter weer af Knipoog Veel rijden gaat alleen niet, ik kan er maar 1-2x per week heen.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 16:56

danneke80 schreef:
Weet je wat voor ras je pony is? Ze lijkt erg veel op mijn paard (ras onbekend)

Heb je misschien een foto? Eindelijk een rasgenoot!

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 20:18

Afbeelding

Ik hoop dat ie er zo opkomt. Heb het namelijk nooit eerder gedaan.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 20:36

Hebben wel wat van elkaar. Ze lijkt alleen wat groter... Is ze ook zo druk?

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 20:39

Qua bouw lijken ze behoorlijk op elkaar. Ze is waarschijnlijk wel wat groter. 1,57m.
Erg druk is ze niet, meestal niet vooruit te branden, behalve met buitenrijden.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 21:03

Groter is ze idd, Salvira is 1,32. Salvira is buiten ook vrolijk, maar nooit hoef je veel moeite te doen haar te laten lopen. Zal ook wel aan het inrijden liggen. heeft ze dan ook zo'n steile schouder, korte rug en (neiging tot) onderhals? Ik vind haar (hem?) er beter uitzien! Waar komt ze vandaan? Erg leuk dat ze zo op elkaar lijken!