Westernhaf wordt dressuurhaf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Westernhaf wordt dressuurhaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 13:57

3 jaar geleden maakte ik de overstap naar western, wilde ik al een tijdje, en had een trainer gevonden. Deze trainer verhuisde echter na een half jaartje, en toen begon het gedonder. Steeds een paar lesjes hier, een paar lesjes daar, en steeds kwam de training te vervallen (met name om de afstand)
3 jaar aangekloot, dingen aangeleerd, die ik vervolgens bij de andere trainer weer af moest leren. Ik kon mijn rondjes rijden, maar daar bleef het bij, verloor compleet de lol in het rijden, en mijn paard ook, ze werd sloom, ongeintereseerd, schoot gewoon niet op.
2 weken geleden heb ik mezelf voor de keuze gezet. Aan blijven kloten, paard verkopen, of toch maar terug naar engels, waarbij ik mijn instructeur zelfs gewoon op stal heb. (stalgenoot).
De keuze was niet zo heel moeilijk, want verkopen kan ik niet over mijn hart verkrijgen, en aan blijven klooien is gewoon niet eerlijk, niet tegenover mezelf en vooral niet tegenover mijn paard.
als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat

Vandaag heb ik mijn eerste (nouja, na 3 jaar dus) dressuur les gehad. Vooral bezig geweest met recht maken, houding (handen bij elkaar!) echt weer basis werk dus.
Moet ontzettend wennen aan het (leen) dressuurzadel, heb het gevoel dat mijn benen een compleet eigen leven leiden. Commentaar mag dus absoluut, maar wees een beetje mild Knipoog

Afbeelding

Hier zit ik best netjes
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kijken waar je heen gaat (deed ik met western ook al te weinig Knipoog )
Afbeelding

NIET je hand vast zetten! (doe ik hier dus wel)
Afbeelding

Dit bedoel ik dus met benen met een eigen leven (bovenlijf ook trouwens, lekkere confronterende foto Knipoog )
Afbeelding

naar het halsstrekken
Afbeelding

Afbeelding

pasje wijken
Afbeelding

dáár je been....
Afbeelding

uitstappen, braaf! (naar instucteur: "he? wat zeg je? Knipoog )
Afbeelding

Annash
Blogger

Re: Westernhaf wordt dressuurhaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 13:59

Ik denk dat het een goede keuze is Stef!
Hoop dat James en jij er snel allebei weer veel zin in krijgen!

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 14:34

Stef weer in rijbroek Haha!

Denk ook dat het beter is zo.. Zoals je zelf ook zei, dat Jamaica veel meer voorwaarts was en niet zo chagrijnig met opzadelen enzovoort..! Zal wel weer ff een omschakeling zijn, maar dat komt wel goed Lachen!

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 14:40

Leuk haf heb je,

Aantal foto's lijkt het alsof jijzelf helemaal niet zo ontspannen zit je je heupen wat naar voren duwt.
Verder zou ik als ik jou was eerst aan de ontspanning etc. werken voordat je aan het wijken begint.
Maargoed je hebt les dus het word vanzelf allemaal beter toch Lachen ! Succes met het dressuren Haha!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 14:53

ik ben niet aan het wijken, ik wijk een pasje, is IMO heel wat anders. Wijken voor druk zit er vanuit de western goed in, dus dat is geen probleem. Het pasje wijken is hier een verlengde van het recht maken, dus, pasje wijken, en weer recht, pasje wijken, en weer recht....
Succes... tja, dat zal ik nodig hebben Knipoog

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 14:54

stef schreef:
ik ben niet aan het wijken, ik wijk een pasje, is IMO heel wat anders. Wijken voor druk zit er vanuit de western goed in, dus dat is geen probleem. Het pasje wijken is hier een verlengde van het recht maken, dus, pasje wijken, en weer recht, pasje wijken, en weer recht....
Succes... tja, dat zal ik nodig hebben Knipoog

Oh oke, ja kan natuurlijk niet zomaar me conclusies trekken van een paar foto's. Maar dat was me eerste gedacht erbij toen ik wijken zag staan Lachen Dus vandaar

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 15:50

Toch de keus gemaakt stef?
Het is vast geen verkeerde keus hoor.
als james er zo weer plezier in krijgt en jij ook is dat super!
Ziet er toch best 'gezellig' uit zo?

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 18:37

zou het niet makkelijker gaan moest je een gaatje korter zitten?
je gaat haast op je tenen staan in je stijgbeugels.

ook af en toe nogal wat zware hand aan de teugels.

mooi hafje verder Tong uitsteken

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 18:46

Idd een gaatje korter zou geen gek plan zijn, mss is een laars ook wel een optie, zo kan je makkelijker een goede beenligging krijgen Lachen Je lijkt soms je rug ietsje te hol te maken, verder vind ik wel dat je je schouders netjes hebt Lachen

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 19:03

Ziet er al best netjes uit hoor!
Wel leuk dat je de overstap terug hebt gemaakt, veel plezier in de dressuur! Lachen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 19:23

laarzen/chaps e.d. moet allemaal nog aangeschaft worden. Beugels zitten gevoelsmatig goed, maar, ben brede fenders gewend waar mijn been tegenaan ligt. Ik ga dus niet in de beugels staan (ik ga staan vanuit mijn knieen, zoveel mogelijk) maar doordat mijn benen gaan zwabberen, knik ik op een rare manier in mijn enkels (wat ik ook voel trouwens).

Muiske: dat geef ik ook aan. Ik ben gewend met mijn handen breed te rijden, moet ze nu meer bij elkaar houden, omdat ik dan automatisch toch terug zak in de positie die ik gewend was, en dan ga zitten klooien, ga ik mijn hand vast zetten. Niet goed, maar een verklaarbaar en oplosbaar probleem.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 20:25

voor een eerste les weer ziet het er best goed uit Stef... Lachen Het is wel weer wennen hoor... jij en James met een dressuuroutfit... Tong uitsteken

serenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 20:32

Leuk om weer eens foto's van jullie te zien.
Goed dat je de keuze hebt gemaakt om terug te gaan naar de dressuur. Het ziet er zeker niet verkeerd uit voor een eerste les na 3 jaar. Jullie gaan der zeker komen, zolang de lol straks maar terug is, dat is het allerbelangrijkste

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 20:34

serenta: tnx! Tis best confronterend hoor, voel me af en toe of ik voor het eerst op een paard zit ofzo Knipoog

Banjer: Wennen geldt ook voor mij, dat scheelt Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 20:49

Ziet er niet verkeerd uit.
Maar idd wennen aan de andere outfit Lachen

Je zegt dat je gaat staan vanuit je knieën, probeer eens druk op de beugels te houden en van daaruit staan.
De rest van de benen dus lekker los en ontspannen Lachen

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 07:45

Het wil misschien ook helpen om de beugels1 gaatje korter te doen. Mijn benen zwabberen ook als ik alleen met schoenen en/of met chaps rijd als je engels blijft rijden zou ik investeren in goeie rijlaarden dat scheelt de helft.
Heel veel succes en gelukkig heb je je beestje niet verkocht dat is onomkeerbaar daar had je vast spijt van gekregen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 10:14

korter moeten ze juist niet... de knik in de knie is nu al te veel... dus eigenlijk zijn ze al te kort.
probeer je been heel bewust lang te maken vanuit je heup. laat je bovenbeen bijna naar beneden wijzen. als je dan druk op de beugel zet voel je dat je je been lang hebt.
in het begin zit het maf, maar als je gewend bent merk je dat het eigenlijk heel makkelijk is.

verder ziet het er al goed uit!

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 12:22

je zegt zelf de verbeter punten al,
vind het een leuke haf Haha!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 20:56

Lissy: Ik zat vandaag voor mijn gevoel al stabieler. Denk dat het echt puur een kwestie van weer wennen is

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 21:01

Hihihi dat is even wennen als je vanuit een western zadel weer naar een dressuur zadel gaat.
Veeeel oefenen en dan komt het vanzelf goed!

Zag dat je je gave zadel ook te koop had staan op marktplaats.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 21:06

Klopt. Kopen? Knipoog

Havanna__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 21:07

Die van mij is ook western beleerd, en die zijn we nu aan het omscholen Haha!

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 22:39

Ziet er leuk uit, kan me voorstellen dat het wat onwennig is na 3 jaar.

Zag op haflingerpraat je vraag over een bruin zadel op een haflinger. Mag ik vragen welk zadel je erop hebt liggen? Toevallig een Bates (type Isabell Werth)?

Het misstaat je haflinger in ieder geval niet, erg mooi. Lachen

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 03:39

ik denk dat het belangrijk is om eerst wat meer te werken aan de rondheid in zn lijf, hij lijkt een beetje te lopen als een plank (niet banketstaaf bedoeld), Hij lijkt je handen niet op te zoeken, misschien dat dat mede komt doordat jij je handen wat vastzet soms. Hierdoor loopt hij ook erg op de voorhand. hij lijkt niet nog niet echt voor je been. Tja gewoon een beetje een plank eigenlijk Tong uitsteken

Maar je bent zeker niet slecht bezig.

Ik denk dat het heel belangrijk is om hem eerst wat dieper te rijden, zodat hij vanzelf wat meer gaat ontspannen in zn rug, dan wordt het voor hem ook makkelijker om de achterhand onder te brengen, en kun je hem misschien langzaam wat meer aan het bit gaan rijden.

Ik denk ook dat je veel moet gaan werken in voltes. Hij mist vast nog balans, omdat je hem ineens op een andere manier rijdt. Op een volte kan hij meer balans houden tijdens het rijden, en maak je het hem en jezelf een stuk makkelijker. Tevens kun je hier meer mee berijken op gebied van gevoeligheid op je been ontwikkelen (op de dressuurmatige manier). Je been kan in de volte een steunende rol hebben, en zo kun je hem beter leren te buigen om je binnenbeen.

Ik denk dat je het wijken van een pasje ook beter kunt oefenen op een volte, omdat hij wel weet wat wijken is, maar op een western-manier zeg maar. Zo kun je hem vanzelf al de stelling meer meegeven. Om een pasje te wijken vanaf een rechte lijn is te hoog gegrepen en daar berijk je in deze situatie nog niet veel mee.

ik hoop dat je er wat aan hebt, ook ik heb eens de overstap gemaakt van western naar engels Tong uitsteken