goed, even kort verhaaltje: drie jaar later, helaas helaas... omdat Faram drie jaar geleden ernstige headshaking ontwikkelde, en écht niet te rijden was. nu en dan (eens in de zoveel maanden/ weken) een kort buitenritje aan een lang teugeltje, in stap ging goed, maar verder kon hij niets. niet gelongeerd worden, alles waarbij hij zich moest inspannen was onmogelijk. dit heeft bijna twee jaar geduurd al met al. vorig jaar zomer kwamen we er doorheen, ik moet er nog wel rekening mee houden maar het is niet meer echt teruggekomen. we hebben vorig najaar drie of vier lesjes gehad, en toen liep onze rijbak onder, en konden we met moeite wat blijven buitenrijden gedurende de winter.
in het voorjaar wilden we het weer oppakken, de bak was nog steeds niet echt constant goed maar regelmatig rijden moest wel gaan. toen begonnen de zadelproblemen, waardoor ik eerst een tijd niet reed op aanraden van de zadelmaker. daarop heb ik een zadel op maat laten maken (een oudere Stübben Parzival, die we dus op de foto's ook gebruiken), wat al met al DRIE MAANDEN duurde, door ziekte van de zadelmaker, wat voor beide partijen natuurlijk erg vervelend is.
tussendoor zijn we ook nog verhuisd, vanwege de natte weilanden(echt heel extreem...) en de niet te berijden bak, en het heeft Faram drie weken gekost om te wennen, zoveel nieuwe paarden, en na bijna negen jaar op dezelfde stek naar een heel andere plaats... hij heeft daar best moeite mee gehad, arm beessie.
goed, toen was Faram's zadel klaar, gearriveerd... en toen werd Faram kreupel... gelukkig was het niet ernstig en heeft het ook niet lang geduurd, maar goed je kunt je voorstellen dat het allemaal wat frustrerend wordt dan.
nou ja, we zijn er weer helemaal bij, we beginnen gewoon lekker van voor af aan, bij de basis. dit was onze eerste les in een jaar, vorig jaar hebben we dus samen drie of vier lessen gehad, dus wees niet te hard, hihi!
mijn eigen commentaar:
- TENEN!!!
- schouders meer ontspannen
- niet zo hard met mijn bovenlichaam werken om paardlief voorwaarts te krijgen
- beugels mogen wel één of twee gaten langer
- wen nou eens aan die cap! (ik ga mezelf vanaf nu verplichten om deze wel te gebruiken, heb nota bene net een nieuwe!)
lespunten voor paardlief:
- voorwaarts voorwaarts voorwaarts
- niet wegvallen in de wendingen
- geen hoeken snoepen in de galop
- bewust worden van het feit dat hij benen heeft, vooral de twee achterste
goed, genoeg gekletst, hier de foto's!
het losrijden, zo ging het dus de afgelopen keren dat ik weer reed, Faram is heel goed in moeite doen om geen moeite te hoeven doen... ik kom dus enorm naar voren, merkte ik nooit eigenlijk maar dat doe ik dus kennelijk om hem meer voorwaarts te krijgen...

na een kwartiertje losrijden begon de les... eerst maar eens wat voorwaartse drang creëren, dat werd al snel galop... we zijn voornamelijk bezig geweest in het begin met domweg gas geven, 'de rem eraf' zoals de nieuwe instructrice dat zo mooi wist te omschrijven...

neusje naar voren als windbreker... kennelijk denkt meneertje dat je dan harder kan, hihi! (maar ik zie toch wel degelijk een zweefmoment, jaja!)

we hebben ook enige discussie gevoerd, Faram vindt het nog weleens nodig om zelf met een hulp te komen als ik een zweephulp geef, wat altijd weer voor de slappe lach zorgt...

zooo ja, braaf paard, ga maar lekker los!

jaaa, dáár begin je toch écht te galopperen!

we blijven lachen! knulletje doet goed zijn best! (enne... als iemand nog een jas kwijt moet...?)

de ruimte in de passen begint te komen... (en dáár ben ik toch zó blij mee! door het te krappe zadel dat we hadden liep hij heel kort en voorzichtig, maar dit geeft al een heel ander beeld in vergelijking!)

overleg met instructrice... TENEN!!!! (bespeur ik daar ruggebruik?!?!!?!)

Farammetje, laten we vooral niet overdrijven knul... (wel een heerlijke halsspier, en dit is nou STAP! eerder kenden we wel de sjok, maar de stap is toch even anders)

niet terugvallen, hou de ruimte erin...

juuuuuiiiist! (Renée trek je schouders niet zo op!) ontspanning!

en tenslotte uitstappen aan een lang teugeltje... jammer dat als paardlief actief blijft Renée zelf wel inzakt...

tot de volgende keer! (ik zwaai zoals je ziet niet met mijn hand maar met mijn voet!

goed, het is allemaal basis basis basis, maar ik vond het naar vergelijking erg goed gaan, zeker toen ik de voor en na foto's zag. onze positieve punten:
- als ik mijn best doe kan ik best netjes recht zitten, ik merk (en zie nu ook) dat ik niet zo naar voren kom als Faram actiever loopt
- Faram leert supersnel en krijgt er ook meer lol in
- we hebben een heerlijk fijn contactteugeltje
- Faram is een lekker beest
verder nog leuk: hoe groot denken jullie dat Faram is? (uiteraard zonder in profiel te spieken)
en verder hebben we dus dit zadel sinds kort, en Faram heeft daar ook een nieuw hoofdstel bij, en het dekje is ook nieuw, hihi!
nou dan rest verder nog de vraag om tips, advies en commentaar, hoe meer hoe beter, we nemen alles mee en kijken waar we wat mee kunnen dus ik zou zeggen: barst los!