Rijfoto's met Faram, drie jaar later! EINDELIJK!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Rijfoto's met Faram, drie jaar later! EINDELIJK!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 02:26

Hallo, hier zijn we weer! deze keer geen Flicka's voor de sleep of Snatjes in het natuurgebied, maar EINDELIJK eens échte HAW foto's van Faram!

goed, even kort verhaaltje: drie jaar later, helaas helaas... omdat Faram drie jaar geleden ernstige headshaking ontwikkelde, en écht niet te rijden was. nu en dan (eens in de zoveel maanden/ weken) een kort buitenritje aan een lang teugeltje, in stap ging goed, maar verder kon hij niets. niet gelongeerd worden, alles waarbij hij zich moest inspannen was onmogelijk. dit heeft bijna twee jaar geduurd al met al. vorig jaar zomer kwamen we er doorheen, ik moet er nog wel rekening mee houden maar het is niet meer echt teruggekomen. we hebben vorig najaar drie of vier lesjes gehad, en toen liep onze rijbak onder, en konden we met moeite wat blijven buitenrijden gedurende de winter.

in het voorjaar wilden we het weer oppakken, de bak was nog steeds niet echt constant goed maar regelmatig rijden moest wel gaan. toen begonnen de zadelproblemen, waardoor ik eerst een tijd niet reed op aanraden van de zadelmaker. daarop heb ik een zadel op maat laten maken (een oudere Stübben Parzival, die we dus op de foto's ook gebruiken), wat al met al DRIE MAANDEN duurde, door ziekte van de zadelmaker, wat voor beide partijen natuurlijk erg vervelend is.

tussendoor zijn we ook nog verhuisd, vanwege de natte weilanden(echt heel extreem...) en de niet te berijden bak, en het heeft Faram drie weken gekost om te wennen, zoveel nieuwe paarden, en na bijna negen jaar op dezelfde stek naar een heel andere plaats... hij heeft daar best moeite mee gehad, arm beessie.

goed, toen was Faram's zadel klaar, gearriveerd... en toen werd Faram kreupel... gelukkig was het niet ernstig en heeft het ook niet lang geduurd, maar goed je kunt je voorstellen dat het allemaal wat frustrerend wordt dan.

nou ja, we zijn er weer helemaal bij, we beginnen gewoon lekker van voor af aan, bij de basis. dit was onze eerste les in een jaar, vorig jaar hebben we dus samen drie of vier lessen gehad, dus wees niet te hard, hihi!

mijn eigen commentaar:

- TENEN!!!
- schouders meer ontspannen
- niet zo hard met mijn bovenlichaam werken om paardlief voorwaarts te krijgen
- beugels mogen wel één of twee gaten langer
- wen nou eens aan die cap! (ik ga mezelf vanaf nu verplichten om deze wel te gebruiken, heb nota bene net een nieuwe!)

lespunten voor paardlief:
- voorwaarts voorwaarts voorwaarts
- niet wegvallen in de wendingen
- geen hoeken snoepen in de galop
- bewust worden van het feit dat hij benen heeft, vooral de twee achterste

goed, genoeg gekletst, hier de foto's!

het losrijden, zo ging het dus de afgelopen keren dat ik weer reed, Faram is heel goed in moeite doen om geen moeite te hoeven doen... ik kom dus enorm naar voren, merkte ik nooit eigenlijk maar dat doe ik dus kennelijk om hem meer voorwaarts te krijgen...
Afbeelding

na een kwartiertje losrijden begon de les... eerst maar eens wat voorwaartse drang creëren, dat werd al snel galop... we zijn voornamelijk bezig geweest in het begin met domweg gas geven, 'de rem eraf' zoals de nieuwe instructrice dat zo mooi wist te omschrijven...
Afbeelding

neusje naar voren als windbreker... kennelijk denkt meneertje dat je dan harder kan, hihi! (maar ik zie toch wel degelijk een zweefmoment, jaja!)
Afbeelding

we hebben ook enige discussie gevoerd, Faram vindt het nog weleens nodig om zelf met een hulp te komen als ik een zweephulp geef, wat altijd weer voor de slappe lach zorgt...
Afbeelding

zooo ja, braaf paard, ga maar lekker los!
Afbeelding

jaaa, dáár begin je toch écht te galopperen!
Afbeelding

we blijven lachen! knulletje doet goed zijn best! (enne... als iemand nog een jas kwijt moet...?)
Afbeelding

de ruimte in de passen begint te komen... (en dáár ben ik toch zó blij mee! door het te krappe zadel dat we hadden liep hij heel kort en voorzichtig, maar dit geeft al een heel ander beeld in vergelijking!)
Afbeelding

overleg met instructrice... TENEN!!!! (bespeur ik daar ruggebruik?!?!!?!)
Afbeelding

Farammetje, laten we vooral niet overdrijven knul... (wel een heerlijke halsspier, en dit is nou STAP! eerder kenden we wel de sjok, maar de stap is toch even anders)
Afbeelding

niet terugvallen, hou de ruimte erin...
Afbeelding

juuuuuiiiist! (Renée trek je schouders niet zo op!) ontspanning!
Afbeelding

en tenslotte uitstappen aan een lang teugeltje... jammer dat als paardlief actief blijft Renée zelf wel inzakt...
Afbeelding

tot de volgende keer! (ik zwaai zoals je ziet niet met mijn hand maar met mijn voet! Nagelbijten / Gniffelen . Faram zwaait met zijn staart, uiteraard!)
Afbeelding

goed, het is allemaal basis basis basis, maar ik vond het naar vergelijking erg goed gaan, zeker toen ik de voor en na foto's zag. onze positieve punten:

- als ik mijn best doe kan ik best netjes recht zitten, ik merk (en zie nu ook) dat ik niet zo naar voren kom als Faram actiever loopt
- Faram leert supersnel en krijgt er ook meer lol in
- we hebben een heerlijk fijn contactteugeltje
- Faram is een lekker beest

verder nog leuk: hoe groot denken jullie dat Faram is? (uiteraard zonder in profiel te spieken)
en verder hebben we dus dit zadel sinds kort, en Faram heeft daar ook een nieuw hoofdstel bij, en het dekje is ook nieuw, hihi!

nou dan rest verder nog de vraag om tips, advies en commentaar, hoe meer hoe beter, we nemen alles mee en kijken waar we wat mee kunnen dus ik zou zeggen: barst los!
Laatst bijgewerkt door merrieveulen op 10-09-07 02:37, in het totaal 3 keer bewerkt

Maysie

Re: Rijfoto's met Faram, drie jaar later! EINDELIJK!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 02:29

He renee Haha!
Ten eerste super dat jullie eindelijk weer top kunnen rijden Haha! na alle ellende elke keer. Ziet er goed uit.. Ik neem aan dat er aankomende tijd meer HAW topics komen van faram (poepsie Nagelbijten / Gniffelen)

Ziet er goed uit en commentaar geef je zelf al.. Gaat helemaal goed komen Haha!
Nog een tipje : let op je handen, rechtop Knipoog
Whoehoe eerste Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 02:38

oh ja ik zie het... wel heb je ooit! een pianospelende kapstok!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 11:25

Hé Renee.
Wow, ziet er goed uit!
Met hulp van je instructrice gaat het helemaal goed komen.
Je benoemd alles al, alleen nu nog uitvoeren. Haha!
En hoe groot Faram is? Ik gok op een e.

wanted

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 11:47

heee dat ziet er goed uit!!! Afgod
geen dressuurzadel meer?
hij heeft inderdaad een stuk betere passen gekregen! Go jij! Go jij!
mooi hoor veel plezier he,
kom binnenkort nog een keer kijken (druk, druk, druk...) Verward

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 11:50

bedankt Bien! ja jij weet ook hoe hij normaal liep, haha! nee geen dressuurzadel, van Triest had deze liggen en ik heb aangegeven dat het me niet uitmaakte wat voor kleur zadel, en of het VZH of dressuur zou worden, dus het werd deze. ik had het nog niet eens gezien voor ze het kwamen brengen, maar het zit lekker en Faram denkt daar net zo over, dus tja... hihi!

misschien komt er nog wel weer eens een dressuur, maar voorlopig rijden we lekker met deze! ik merkte alleen wel dat de beugels toch wel langer mogen, ik kom al zo snel naar voren en dat wordt met deze lengte alleen maar makkelijker, en tja Faram is nou eenmaal niet de enige waaraan gewerkt moet worden, hihi!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 12:05

Hee wat gaaf dat ie dan eindelijk lekker op dreef is. Die instructrice van jou lijkt mij een goeie: gewoon doen wat zij zegt, dan komt het wel goed!

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 12:07

hey wat een hoop miserie zeg Bloos! Wel heel fijn dat je nu terug op de goeie weg bent OK dan!
Veel succes verder en plezier!

Ik gok trouwens dat het een c pony is. * edit haha, niet dus Clown *

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 12:12

instructrice is inderdaad een goeie, een leerling van Lammert Haanstra o.a. dus we gaan binnenkort ook longeerles krijgen, hihi! ze werkt heel paardgericht en paardvriendelijk, en ze weet precies de juiste dingen eruit te pikken, en kakelt niet domweg de standaard'regels' op. ze is ook heel positief, natuurlijk hebben we vooral commentaar gekregen maar het is niet zeurderig of afzeikerig maar gewoon recht door zee, duidelijk en eerlijk. óók het compliment over Farams 'verborgen fraaie gangwerk', wat we dus echt naar boven willen laten komen. als veulen kon hij al heel goed bewegen, maar daar zie je niet zo gek veel meer van terug...

we gaan er gewoon lekker voor, en alle tips en commentaren zijn natuurlijk welkom!

een C-pony, hihi! Nagelbijten / Gniffelen laat hem het niet horen!

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 19:29

Ik vind het er heel netjes uitzien hoor, vooral als ze wat ronder word, maar dat heeft soms ook wat tijd nodig.
Zijn leuke fotos! Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 19:32

hihi ja hij loopt van zichzelf niet zo makkelijk rond, komt ook door het slechte zadel dat we hadden, hij had de ruimte gewoon niet. nu kwamen we erachter dat dit zadel dus ook niet goed is dus we beginnen maar gewoon weer opnieuw... zucht.

Mandy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 19:37

Hee Renee,

Ziet er netjes uit hoor komt weer helemaal goed met jullie. Faram ziet er goed uit. Toppie....ga zo door.

Wie is je instructrice ?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 19:41

hihi ja hij ziet er zeker goed uit! dat is ook wel anders geweest, maar hij oogt nu lekker vol en gezond, maar toch ook mooi slank wel. ik moet je eerlijk zeggen dat ik de achternaam van mijn instructrice niet weet, ze heet Anne maar verder... geen idee. we staan hier trouwens ook nog niet zo lang op stal hoor, hihi!

overigens kom ik dus ook zo naar voren in de draf (en in galop vaak ook) omdat mijn onderbeen naar verhouding ver naar voren ligt. de zit van dit zadel is 18 inch en ik moet van zo'n vlakke zit maat 16,5 hebben. ik kom dus met mijn kont veel te ver naar achter te zitten, en omdat daar het diepste punt van het zadel zit lukt het niet om dat te compenseren, ik kan mijn benen niet ver genoeg terugleggen in een normale houding.

goed, al met al begint het zadelgedoe gewoon weer opnieuw, maar deze keer ga ik geen drie maanden wachten maar neem ik gewoon gelijk een goede nieuwe, en ik hoop dat hij dan gewoon een kant en klaar zadel past...
Laatst bijgewerkt door merrieveulen op 10-09-07 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 19:45

Een goed passend zadel is heel belangrijk. Ik heb een tijd met een zadel gereden wat ook te smal was. Ik had ook problemen met de aanleuning. Hierop ook een nieuw zadel laten aanmeten. Ik hoefde gelukkig niet alles op maat te laten maken, maar mijn paard koos toch echt de duurste. Dat was namelijk het enige zadel waar hij lekker onder liep. Daarna heb ik hem laten behandelen omdat door het slecht passende zadel hij spierproblemen had welke ik niet op kon lossen. Ik kreeg daarna een totaal ander paard weer. Hij heeft nu plezier in zijn werk...

Ik vind de foto's een fijn beeld geven. Inderdaad is het belangrijk dat je de motor (achterhand) aan de praat krijgt en dat dan ook zo houd. Hoe ze dan in het begin met de snuit lopen is bijzaak. Belangrijk is dat ze op je been voorwaarts zijn, de rest komt dan bijna automatisch. Veel succes...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 19:49

inderdaad, ik hoef niets te doen om hem rond te krijgen hoor, als hij lekker begint te lopen komt het vanzelf. hij wist alles nog vandaag, dus het gaat goed.

zadelproblemen, spreek me er niet van! gelukkig is het bij Faram niet onherstelbaar, maar ik begin er wel een beetje beu van te raken.

wanted

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 20:46

als je nou zo'n seatsaver over je zitvlak doet?? jebedoelde tyoch dat je zitvlak te groot is?? of je kan de zadelmaker een stukje op het zitlvlak laten zetten, heeft onze instructrice laten doen: zit ze rechterop;) maar word denk ik lastig van tries ligt weer in het ziekenhuis...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 22:00

ja van triest zijn onderbeen moest uiteindelijk toch geamputeerd worden... echt erg... maar ik heb Venema aan de telefoon gehad en we krijgen een ander zadel.

opvullen of zit proberen te veranderen met seatsaver oid doe ik niet aan, het moet gewoon goed zijn, en dit zadel is gewoon echt te groot voor mijzelf en ligt niet lekker op Faram. toen ik belde begreep venema het ook meteen, en aan mijn beschrijving kon hij ook gelijk horen wat er mis was, dus het wordt gewoon netjes in orde gemaakt.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 22:37

Longeerles lijkt me ook erg gaaf om te krijgen....
Wel fijn dat je nu een goed passend zadel hebt voor Faram!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 22:38

eindelijk foto's! Haha! wat superleuk om te zien!
Ik gok hem zo'n 1.50?? Jij bent ook niet al te groot denk ik? Lachen

Denk dattie iets kleiner is als Chevy(die ken je wel)

ga zo door!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 22:39

Anke schreef:
Longeerles lijkt me ook erg gaaf om te krijgen....
Wel fijn dat je nu een goed passend zadel hebt voor Faram!

jammer genoeg is dat dus niet het geval...

@ jollie hihi! je wordt al warmer hoor!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 22:41

DEnk dattie rond de 1.50 is, chevy is zo'n 1.56
deze oogt net iets kleiner Lachen

EN nee heb niet in je prof. gekeken, ga ik nu wel even doen Knipoog

Edit : aha Knipoog

Nou, ga zo door Ja

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 22:44

Ik gok hem zo'n 1.47
Maar wat een onwijse leukerd is het zeg maar.
En wat een pech hebben jullie gehad zeg!
Nu kunnen jullie er in ieder geval weer tegen aan, en dat gaat helemaal goed komen Haha!

edit: heb net in je profiel gespiekt.
hihi Lachen
Laatst bijgewerkt door Riss op 10-09-07 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 22:45

yup, goedkomen gaat het zeker, zij het met enige moeite... maar ik ben supertrots op mijn ventje hoor, hihi! enne... leuk is hij zeker! ook niet bepaald een alledaagse verschijning mag ik wel zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 11:40

Keurig, keurig!
Goed basiswerk. In het begin drukt Faram de rug wat weg, maar door dat voorwaartse rijden wat jij doet, resulteert een en ander uiteindelijk in een heel prettig beeld.
Ik ben blij ook om te zien dat je eerst aan de achterkant werkt, de ah aan het werk zet en hem over de rug rijdt, het neusje komt dan ook wel... netjes!! Ik ben te spreken over je!

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 11:49

Ik zou hem rond de 1.48 schatten. Ik vind hem een erg sprekend, leuk paard(je?) Haha! .
Als ik jou naam zie denk ik altijd aan shetlanders en ook al heb ik wel ooit je profiel gezien, ik heb nooit echt geregistreerd dat je zelf actief paardrijdt. Leuk om te zien! En het is zo fijn om goed les te krijgen! Succes.