Furia, jonge andalusierruin @ work

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Barroco

Furia, jonge andalusierruin @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 18:06

Hallo iedereen Pling !
Vandaag weer eens een fotograafslachtoffer (in dit geval mijn vriend Vork ) mee genomen naar Fuur, om weer eens wat foto's te maken.

Fuur is zo'n 2-3 maandjes terug gecastreerd, en toen hebben we hem een maand rust gegeven en sinds een tijdje hebben we het weer opgepakt.
Jammer genoeg gaat het niet meer zo goed als vóór de castratie, bovendien heb ik op het moment geen instructrice meer, dus als je eventueel een goede lesgever omgeving Alkmaar weet.. Schijnheilig

En ik kan hier wel een hele rij opsommen met wat ik allemaal niet goed vind (en das dus heel wat..), maar ben eigelijk wel benieuwd naar jullie (opbouwende) commentaar!

Nou dan komen hier de foto's!
1. Alvast de teugels een beetje op maat.
Afbeelding
2. En dan een drafje.
Afbeelding
3. Andere hand.
Afbeelding
4.
Afbeelding
5. Op de volte Clown
Afbeelding
6. Weer draf.
Afbeelding
7.
Afbeelding
8. En galop, helaas maar 1 foto van.
Afbeelding
9.
Afbeelding
10.
Afbeelding
11. Lekker uitstampen door de plas Knipoog
Afbeelding
12. En een knuffel!
Afbeelding

Commentaar is welkom, als je toch kijkt, laat dan een berichtje achter Haha!

Prinslover

Re: Furia, jonge andalusierruin @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 18:08

Joehoe, ben de eerste Haha! Furiaa foto's!! Leuke hoor om weer fuur @ work te zien Ja Let wel op je handen, zou ik wat meer bij elkaar doen. Hoop dat je snel een goede instructrice vind zodat jullie lekker vooruit kunnen. Haha! Succes meid!

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 18:10

Mooi paard!
Probeer alleen je handen meer rechtop te houden Lachen
En soms je tenen meer naar binnen.. voorderrest ziet t er perfect uit!

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 18:11

Wat een mooi paardje Haha! Let wel op je handen, want je houdt ze heel erg laag, en ver uit elkaar, probeer ze wat hoger te houden Bloos

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 18:12

Super mooi paardje zeg Kwijl Probeer je tenen wat meer naar binnen te draaien, rechterop te zitten, en op sommige foto's (vooral de galopfoto) lijkt het alsof je een beetje streng bent met je rechterhand. Kan ook aan mij liggen hoor Knipoog En probeer je handen wat hoger en dichterbij elkaar te houden!

Lottejulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 18:22

Lekker paardje heb je onder je lopen! Knipoog Let wel *zoals hier boven al genoemd* op je handen, het lijkt in elk geval of je ze (te laag) heel erg vast zet. Verder vind ik je netjes rijden. Haha!

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 18:22

Prinslover, je bent de eerste! Cool En ik had hem nog niet eens in het barokke topic gezet.

Julie hebben allemaal gelijk over mn handen, die lijken soms echt een eigen leven te leiden Bloos En mijn tenen ook.
Gelukkig zit ik al minder voorover dan eerst Haha!

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 18:25

Leuk beest!
Maar in de titel staat: JONGE andalusierruin, waarom dan al met sporen en zweep?

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 18:27

LilianR schreef:
Leuk beest!
Maar in de titel staat: JONGE andalusierruin, waarom dan al met sporen en zweep?

Zweep, omdat hij soms stilstaan neigingen heeft, gebruik hem eigelijk nooit, alleen dus voor t geval dat hij dus kuren gaat vertonen.
Sporen, omdat hij heel slecht naar het been luistert. Is wel voorwaarts, maar rent door je been heen, met spoortje luistert hij toch iets beter.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 18:29

Hij is nog jong, nu kan je het hem nog gemakkelijker aanleren. Knipoog

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 18:31

Ik weet niet goed hoe ik het zeggen moet, maar hij doet mij jong aan. Voor mijn gevoel kloppen de verhoudingen van hem niet... Het rijden ziet er niet verkeerd uit, over je handen is al genoeg gezegd. ALs ik zo naar je zadel kijk, dan lijkt het mij dat die meer naar achteren mag. Ik zou hem een 1/2 jaar tot een jaar het land opgooien en volgend jaar weer oppakken. Voo rmijn gevoel moet hij meer groeien. Ik kan het natuurlijk ook helemaal mis hebben. Ik vind jullie wel een leuke combinatie en wil je hiermee absoluut niet kwetsen.

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 18:37

Ja, hij is natuurlijk ook erg jong. Voor dat wij (zus en ik) hem kochten, was hij al ingereden, dus dat was niet onze keuze.
Qua groei, kan ik me niet voorstellen dat hij nog veel moet groeien, maar dat kan ik ook helemaal fout hebben. Ik vind ook dat de verhoudingen op het moment niet kloppen, maar als je eerdere topics bekijkt (voordat hij een periode rust heeft gehad), klopte het wel (redelijk).

Ik vind het totaal niet kwetsend, eigelijk juist wel een verfrissend kijk erop.

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 18:43

Furia schreef:
LilianR schreef:
Leuk beest!

Zweep, omdat hij soms stilstaan neigingen heeft, gebruik hem eigelijk nooit, alleen dus voor t geval dat hij dus kuren gaat vertonen.
Sporen, omdat hij heel slecht naar het been luistert. Is wel voorwaarts, maar rent door je been heen, met spoortje luistert hij toch iets beter.

Je creeert hiermee alleen nog maar een groter probleem. Als je zo'n jong paard voorwaarts wilt houden door zulke knoeperts van sporen en een zweep wil ik niet weten wat je over een jaar nodig hebt om m vooruit te schoppen. Haal de sporen eraf. Werk veel met je stem. Wanneer hij voor je been harder gaat lopen belonen. Als hij door je been heen rent neem hem terug op je zit. Leer hem begrijpen wat jouw been is. Want als hij nu al niet meer aan je been is heb ik het idee dat hij er "bot" voor geworden is. Hij begrijpt het niet meer. Dit kan misschien komen doordat je elke pas aandrijft zonder dat je dat bewust door hebt? Misschien dat je ook last hebt van een niet stil liggend onderbeen?
Kijk naar de oorzaak en pak die aan ipv naar middelen als sporen zoeken.

Voor de rest, houd je teugels op maat. Houd er druk op, trek niet naar beneden geef juist eerder mee. Hij moet je hand gaan vertrouwen, willen werken met jouw hand ( het bit aannemen) ipv dat hij er tegen gaat werken. Dat zie ik nu nog niet op de foto's maar wel ietsjes dat ej m naar beneden trekt ( dit kan natuurlijk op de fotos alleen zo lijken en niet in het echt zo zijn maar ik kan alleen beoordelen naar wat k op de foto's zie!)

Ik heb het idee dat dit een ruwe diamant is. Ga lekker samen aan het werk dan komt het zeker goed Haha!
Ik zie dat er nu al veel tips en aandachtspuntjes gegeven zijn. Ik ben benieuwd hoe je volgende topic eruit komt te zien OK dan!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 18:45

Leuk diertje!

Teugels korter, handen voor je, hoger, en zorg dat er vanaf het bit, tot je elleboog 1 lijn is.

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 18:46

Hmm ik vind idd stuk minder uitzien dan voor ze castratie ja, hij toont ook erg slap en sullig

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 18:47

@oOMarijeOo, je leest het verkeerd.
Hij is juist wel voorwaarts!!
Ik sla hem niet vooruit met zweep, die heb ik alleen bij de hand omdat hij eens in de 2 weken een keer stilstaat, een aaitje is dan genoeg om hem weer te laten stappen.
Mijn benen steken juist erg af, vooral mijn onderkuit, het spoortje gebruik ik dan ook niet constant, alleen bijv. op een volte zodat hij wel om mijn been buigt.

Maar goed, ik heb dus instructie nodig Knipoog

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 18:50

Maar door een spoor te gebruiken krijg je juist toch allen maar een versterkte reactie, dan rent hij juist toch nog harder door je been heen lijkt mij?

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 18:51

Dat moet hij juist leren ZONDER sporen. Waarom kan als hij stilstaat niet een beenhulp of stemhulp: stap helpen? Hij is jong he! Vergeet dat niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 18:58

Ik vind eigenlijk ook wel dat hij nog wat mag groeien. Is hij erg terug gevallen na de castratie? Weet je precies hoe oud hij is=

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 19:01

Volgens mij is je bitje te klein. Te zien op de laatste foto.
Ook zat je cap een tikkeltje scheef Clown

En mag ik vragen waarom je een (te kleine) gelpad onder je zadel gedrukt hebt? Knipoog

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 19:08

Ik heb net in je profiel gespiekt en ik moet ook zeggen dat hij er daar beter uitziet. Op die foto's kloppen de verhoudingen aardig. Hoewel hij overbouwd is, maar dat zal zijn bouw zijn. Ik zal voorzichtig aandoen. Na de castratie heeft hij een behoorlijke klap gekregen. Vind hem erg achteruit zijn gegaan. Niet teveel vragen en misschien en aantal malen longeren, zodat hij zonder jouw aan zijn bespiering kan werken....

fionaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 19:17

Hej jasmijn. T zijn wel leuke foto's.
Over je handen is genoeg gezegt. En ik moet je eerlijk zeggen dat ik m ook een beetje achteruit gaan.. Misschien inderdaad paar longeren, met bijzet of iets?

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 19:22

wat heeft jouw paardje toch prachtige manen, ik ben er helemaal jaloers op (aangezien Yippie al haar manen heeft afgeschuurt Boos! ). Furia heeft echt Pennypoowniehaar! Haha!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 19:29

Hoe jong hij nu precies is kan ik niet achterhalen maar hij ziet er inderdaad nog erg jong uit.
Zo'n jong paard hoef je zeker nog niet 'aan' de teugel te rijden. Laat hem lekker zelf op z'n eigen benen lopen. Kijk ook nog eens kritisch naar je zadel. Volgens mij is het bij de schoft te wijd waardoor hij naar voren kiept en de achterkant van het zadel omhoog komt!
Op de laatste foto lijkt het of je bakstukken te lang zijn. Misschien een gaatje hoger vastmaken?!
V.w.b. de sporen en zweep is al genoeg over gezegd!

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 19:30

Even een reactie van mij (tweelingzus en andere eigenaresse van Furia): Sorry dat ik dus even inbreek maar mn zussie kan het niet altijd juist verwoorden.
Over de sporen:
Er zijn voor en tegenstanders van sporen.
Ikzelf zie sporen als een verfijning van je hulpen, een ondersteunende hulp. Bij Furia kan deze erg goed te pas komen, als hij door je been heen valt herinner je met het tikje er net even aan wat hij ook al weer moet doen. Hij is absoluut niet afgestompt, erg voorwaarts dus het is alleen ter verfijning.
In onze combinatie zie je duidelijk dat je bewust spoor moet geven, er is dus geen onnodig getik en het onderbeen word nog juist gebruikt.
Over de zweep:
Zoals al eerder vermeld, hij is voorwaarts genoeg, dus dat is niet de reden. Ook dit vind ik een ondersteunende hulp, maar deze gebruiken we eigenlijk niet bij Furia.
Longeren moeten we zeker vaker gaan doen, helemaal mee eens!
Hij is weliswaar op het oog achteruit gegaan, maar zijn stap en draf zijn al veel beter, hij loopt regelmatiger en ontspannender, dat valt helaas niet van een foto af te zien.

Het zadel, dat heeft de neiging ietwat naar voren te schuiven, maar als je daar goed op let en goed aansingelt is alles in orde, gelpad is niet te klein maar ligt te ver naar voren.
Ja, leeftijd weten we exact paspoort en papieren, hij is gechipt en alles.
Bitje is overigens niet te klein, denk dat hij kauwt op die laatste foto, we rijden hier al bijna een half jaar mee en je merkt het meestal al snel als een bit te groot/klein is.
En we rijden ook natuurlijk soms zonder sporen of zweep, en sporen alleen bij het "dressuur" werk.
Dit alles is trouwens in overleg, ik les wel bij een instructrice maar we zijn op zoek naar iemand die ons meer kan helpen.

Jasmijn, stoer dat je foto's laat zien want ik weet dat je de laatste tijd niet echt een fijn gevoel had bij het rijden!
Fijn dat je weer zo lekker bezig bent met Furia!!
Teugels mogen wel echt veel korter, en nog wat aandachtspuntjes, maar dat weet je zelf ook allemaal wel Knipoog

Interessant, dat sommige mensen hem niet echt vinden kloppen, en ook zeker logisch. Zijn verhoudingen zijn op het moment niet perfect, we moeten nog in een trainingsschema komen en daarvoor heeft hij ruim een maand rust gehad.
Bovendien heeft hij een rustig schema, en zal het wel even duren voordat hij wat "completer" oogt.

Vind het trouwens allemaal goede reactie's, mensen denken echt mee en vallen niet aan, leuk!
Sorry als ik verdedigend klink maar ik probeer slechts het een en ander uit te leggen Knipoog

Hehehe, op zn manen zijn we zeker trots, die zijn mega gegroeid de afgelopen maand, teken dat hij goed in zijn vel zit toch? Heeft Yippie dr manen afgeschoren Bloos!
Alleen hij moet misschien inderdaad wat bijkomen van de castratie, hoewel hij al 2 maanden is bijgekomen, maar misschien toch een grotere klap lichamelijk?

Furia is overigens 4 jaar, 26 mei geworden Lachen