Lucas aan het werk....(fries)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annemariet

Lucas aan het werk....(fries)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 22:29

Ik plaats bijna nooit foto's, maar op deze ben ik toch wel erg trots. Lucas (NannoXJildert) is een ruin van bijna 4 (morgen wordt ie 4 Clown )We hebben wat dipjes gehad en ik probeer hem nu weer op te pakken, wat dus redelijk de goede kant opgaat. Sinds een week heeft hij door dat hij in draf oooook naar beneden moet met zn hoofdje, dit wil hij soms wat teveel doen (lees: opkroppen). Ik heb 2x in de week les.

Zo begon de les: "AAHHH MONSTERS IN DE VERTE!!"
Afbeelding

Maaar, toen had hij zijn hoofdje weer bij mij!
Afbeelding

Standfotootje
Afbeelding

Mooi ontspannen drafje, jammer dat ik naar voren val.
Afbeelding

Dit is dus zijn nieuwe grapje, opkroppen...
Afbeelding

Hele mooie foto, ontzettend jammer dat ie zo wazig is!
Afbeelding

En nog een drafjeee!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het halthouden knopje zit er ook al steeds beter op!
Afbeelding

Glopje!
Afbeelding

Op naar de sterren, en daar voorbiiiijjjjj! :lol:
Afbeelding

Op mn kont blijven zitten Huilen
Afbeelding

Creatief met foto's
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zijn wel veel foto's geworden Bloos!ps:
Indien iemand nog goeie tips heeft tégen opkroppen en voor de linkergalop dan graaaag!! In de les hebben we veel overgangen en tempowisselingen gereden, de reactie van Lucas is dan "Ik kan nog veuull dieper lopen hoor!" Ik trek ab-so-luut niet aan de teugels! Als ik mijn handen naar voren en omhoog doet, reageert hij daar niet op en houd zijn hoofd diep en opgekropt...Wie o wie heeft dé tip! Verder krijg ik Luc niet in de linkergalop, niet met buitenstelling en ook niet met stelling naar binnen. Niet in de hoek en ook niet op de volte...dus tips welkom Haha!

polly2

Re: Lucas aan het werk....(fries)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 22:44

Ik heb wel tips voor je.
Ik heb veel ervaring met jonge paarden, waaronder ook friezen.
Voor het opkroppen kan ik het volgende zeggen: handen voor houden en laag, alsof je een dienblaadje vasthoudt, geen druk op de teugel nemen en dan met je been het neusje naar je hand toedrijven. Zodat je paard de lichte verbinding met jouw hand zelf weer opzoekt in de voorwaartse drang voor jouw been. Op deze foto vind ik het lijken alsof je dat goed doet (ik zeg lijken, want ik vind het altijd moeilijk om alleen op een foto af te gaan):

Annemariet schreef:
Afbeelding

Als je hem dus daar hebt lopen zoals op deze foto, moet je zorgen dat je dat onderhoudt met je been. Ook dan absoluut zo weinig mogelijk met je handen doen, alleen af te toe een lichte knijp de spons uit beweging met je vingers..maar meer niet. zeker niet vastzetten. Sommige foto's wekken bij mij een beetje de indruk dat je af en toe wel de neiging hebt tot vastzetten op de hand. dat is funest voor opkroppen. Opkroppen is overigens iets dat vaak voorkomt bij Friezen. Het is net zo goed onttrekken aan de hulpen als sterrenkijken. het is heel logisch dat een paard eens uitprobeert hoe het werkt. En ik vind het heel goed dat jij je er van bewust bent. Ik maak ook wel eens mee dat mensen denken dat het dan juist ontspanning is en dat dat aan de teugel gaan is...

Voor de linkergalop de volgende tip:

Rijd een gebroken lijn, goed voorwaarts in tempo, blijf lichtrijden. Rij na de gebroken oijn scherp de hoek in, geef de galophulp en maak een kleine ophouding op de buitenteugel. Als je iets in contrastelling de hoek door gaat is niet erg. Als je dit met de juiste timing doet moet hij in de goede galop aanspringen (laat hem in het begin maar vanuit het lichtrijden in de galop vallen, het kan dat je door door te zitten, net verkeerde druk in het zadel geeft, waardoor het moeilijker voor hem wordt)
Lukt dit tijdens een aantal trainingen steeds beter, dan ga je vlak voor de hoek doorzitten. Daarna ga je vanaf X doorzitten, vervolgens rijdt je de gebroken lijn steeds kleiner (dus minder scherp en niet meer over X), totdat je de hele lange zijde doorzittend volgt en in de hoek in galop kunt aanspringen met een kleine ophouding aan de buitenkant.
Dan ga je het op de grote volte proberen. En als je daarin vooruitgang boekt, kun je de ophouding ook achterwege laten.
En dan heb je de linkergalop voor elkaar.
Laat hem, als hij goed aanspringt vooral goed voorwaarts galopperen. Al ga je wat hard...geeft niks. Binnenbeen er aan en doorgalopperen. Niet te lang....je kunt beter het aanspringen een paar keer herhalen dan tig rondjes kachelen.
Voor dit hele proces heb je een week of drie à vier nodig...
Succes!

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 06:00

Erg leuke fries, maar echt veels te veel achter de teugel!! Zeker bij zo'n jong dier moet je dat niet doen. En dan kan het wel een grapje van hem zijn (het zogenoemde opkroppen) maar sorry eerlijk gezegt geloof ik het niet echt, aangezien je op de opkrop momenten de teugels ook gewoon in contact hebt. Knipoog

Edit: Ook zitten er een aantal goede en leuke foto's tussen.

Daffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 07:48

Als hij zich zo opkropt juist naar voren rijden, dit pobleem moet je voorwaarts dus van achteren oplossen. succes ermee

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 08:16

Daffie schreef:
Als hij zich zo opkropt juist naar voren rijden, dit pobleem moet je voorwaarts dus van achteren oplossen. succes ermee

idd.. dit probeer ik ook meestal, werkt wel goed. Gewoon veel blijven oefenen, heel veel friezen doen dit, maar je kunt het ook niet van de 1 op andere dag oplossen, geduld Haha!.

Verder leuke foto's, en succes nog met de lessen Knipoog.

Annemariet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 09:15

Bedankt voor de reacties:

@polly2: Super! Hier kan ik wat mee, heel erg bedankt, ik zal het van het weekend meteen aan de slag! Dank je wel!!
@pashon: dan geloof je het niet Knipoog Ik heb 2 goede instructrices, die dit duidelijk zien. En ook dat ik heb absoluut niét in de krul trek...
@Daffie: dat doe ik dus ook, maar zoals ik zei (en trouwens mijn instructrice viel dat ook meteen op) als ik hem naar voren wil rijden, gaat ie nog dieper. En zoals ik al zei, hij loopt net een week met zijn hoofd naar beneden, maar dus nu wat tever!
@Henrieke: bedankt, de tijd zal het leren, oefening baart kunst Haha!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 11:38

Nog even een toevoeging. Mijn man ment met onze Fries. En toen ze nog jong was ging ze zich voor de kar ook regelmatig opkrullen. Een tikje met de zweep en voorwaarts drijven met de stem hielp niks...had ze maling aan. Mijn man herinnerde me net aan dat hij dan een tikje aan de binnenkant gaf en tegelijkertijd een kleine ophouding op de buitenleidsel en daarbij het commando: OP!
Ik was dat al weer vergeten...maar dat heeft ook geholpen. Ik gebruikte het commando wel eens als ze dan op de voorwaartse hulp van mijn been niet reageerde...
Het is al weer lang geleden...dus was dat even kwijt.

Laat je even weten hoe het gaat als je aan het oefenen bent geweest? Ook met de galop?

Annemariet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 11:42

polly2 schreef:
Nog even een toevoeging. Mijn man ment met onze Fries. En toen ze nog jong was ging ze zich voor de kar ook regelmatig opkrullen. Een tikje met de zweep en voorwaarts drijven met de stem hielp niks...had ze maling aan. Mijn man herinnerde me net aan dat hij dan een tikje aan de binnenkant gaf en tegelijkertijd een kleine ophouding op de buitenleidsel en daarbij het commando: OP!
Ik was dat al weer vergeten...maar dat heeft ook geholpen. Ik gebruikte het commando wel eens als ze dan op de voorwaartse hulp van mijn been niet reageerde...
Het is al weer lang geleden...dus was dat even kwijt.

Laat je even weten hoe het gaat als je aan het oefenen bent geweest? Ook met de galop?

Doe ik! Harstikke bedankt voor de tips, hier heb ik echt wat aan.

mariellexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 11:54

Wauw wat een ontzettend sprekend paard zeg! Hij ziet er goed uit, en zit volgensmij lekker in zijn vel!
Ik denk dat als je zo doorgaat, 2x in de week les, en vooral de tips van hierboven meeneemt in je training, jullie nog erg ver kunnen komen, en een nog mooiere combinatie worden!
Succes !

GinnyBanshee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 11:59

Ziet er goed uit hoor, en met de tips kom je zeker verder, succes maar het komt alleemaal goed Haha! !

Annemariet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 12:03

mariellexxx schreef:
Wauw wat een ontzettend sprekend paard zeg! Hij ziet er goed uit, en zit volgensmij lekker in zijn vel!
Ik denk dat als je zo doorgaat, 2x in de week les, en vooral de tips van hierboven meeneemt in je training, jullie nog erg ver kunnen komen, en een nog mooiere combinatie worden!
Succes !

Jeetje, ik krijg kippenvel van jou reactie Haha!
Super bedankt Haha!

Annemariet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 12:05

GinnyBanshee schreef:
Ziet er goed uit hoor, en met de tips kom je zeker verder, succes maar het komt alleemaal goed Haha! !

Jij ook bedankt Haha!