Nieuwe foto's bram!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 12:07

He Ymke, ik maakte maar een grapje dat weet je wel he??? Toch??

En waarom zou je je paardje met pensioen moeten zetten? Als ik hem zo zie dan is ie hardstikke fit. Is ie al oud dan? Is hem niet aan te zien. Denk dat je hem er zeker geen plezier mee doet hem met pensioen te laten gaan. Geloof me Arabiertjes waarderen dat niet hoor. DI emoeten bewegen. Die van mij is 1.58 hebben we 2 cm verschil maar dat moet ook wel want ik ben zwaarder dan jij:-).
Lekker doen waar jij en je paardje plezier in hebben. En iedereen leert tot zijn dood!!! Niemand is perfect en zal het ook nooit worden. Dus lekker doen waar jij en Bram lol in hebben.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 12:07

Ik ga geen uitspraken doen over wat jij moet doen met je paardje, dat is helemaal aan jou! Aan je "trainingsschema" te zien, overbelast je hem niet, maar de reden dat ik er om vraag is de volgende:

In de draf en de galop, 1e en 2e foto, zie ik een "ontevreden" paardje. Zijn oren staan naar achteren, en zijn staart zwiept in de lucht. Dat geeft eigenlijk heel vaak aan dat hij ergens last van heeft (rug?), van pijn of hij drukt zo zijn ongenoegen uit. Op de stapfoto's zie je dit niet! Daar heeft hij fijn zijn oren naar voren en hangt de staart rustig op zn plek.

Trainen is niet erg, vooral niet als je paard het echt graag doet, maar let svp op zijn lichaamstaal, aangezien dat zijn enige communicatiemiddel met jou is.

Dus: geen afkrakende kritiek, maar zeer opbouwend bedoeld! Lachen

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23435
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 12:09

Ik vind het er heel goed uitzien hoor Ymke!!

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 12:21

Natuurlijk moet iedereen op de lichaamstaal van zijn paard letten maar als je bv naar paardensport op tv kijkt, en dan neem ik even springen als voorbeeld, 9 van de 10 paarden die daar rondlopen lopen geregeld met hun oren in de nek.
zouden die dan echt allemaal ergens last van hebben?
Dus of dat op pijn zou duiden dat durf ik nou niet met zekerheid te zeggen?
Uiteraard zullen ze pijn ook wel op zo'n manier kunnen uiten.
Ik denk dat het ook wel gewoon met zijn stemming te maken kan hebben?
als ik bv mijn paard longeer en haar laat stappen, wat ze dus in het begin echt niet leuk vind dan loopt ze dus ook met haar oren naar achteren.
als dan iemand een foto zou maken en hem aan iemand zou laten zien dan zullen ze ook wel denken, wat een zuurpruim ofzo terwijl ze dat verder helemaal niet is Knipoog
maar ben ik aan het rijden en praat, dan staan de oren ook naar achteren want dan luistert ze denk ik naar mijn stem enzo.

maargoed, op de lichaamstaal letten, zowel onder het rijden als in de dagelijkse omvang is inderdaat voor iedereen belangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 12:44

#Ymke# schreef:
Bedankt runningkawa en bedankt steef



Citaat:
Zelden dat ik een paard zo mooi rond en nageeflijk heb zien lopen, lekker voorwaarts neerwaarts.
Ik kan zien dat je geoefend hebt hoor.
Netjes!

Zeg ik hier iets verkeerds dan?
Dat andere en jij denken dat het sarcastisch is bedoeld, is misschien omdat ze ook wat anders zien dan een paard dat diep en rond loopt, lekker door de rug en lekker nageeflijk is.
daar kan ik toch niks aan doen dat iedereen zo denkt. (ben dus duidelijk niet de enige!)
Misschien kun je van zulke opmerkingen wel iets uithalen?
Als je dat wilt tenminste.

En dit is ook opbouwend bedoeld, maar je kunt natuurlijk alles zo opnemen als je wilt.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 12:55

Ymke, vind jij nou echt dat Bram hier goed loopt?

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 14:52

En ik heb ook niet gezegd dat het perse een teken van pijn is, maar het kan ook zijn dat Bram zo zijn ongenoegen uit. Nogmaals, ik ken het paard niet en ben dus de laatste die daar kritiek over gaat geven, maar dat was het eerste wat me opviel aan de foto's. Dus vandaar ook dat ik zei dat de tekst onder de foto's niet klopt.

Ymke, ik denk dat je best wel weet dat je met foto's nu eenmaal een reactie kan verwachten, of die nu leuk is of niet. Ik hoop alleen dat je er de goede dingen uit pikt en niet alleen reacties verwacht als: leuk paardje, loopt mooi e.d. Daarvoor zitten er te veel mensen op Bokt die kritisch naar de sport en de paarden kijken,.....

Leer van anderen (en van je paard) zou ik als laatste willen zeggen,.... Succes Lachen !!

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 15:30

Als paarden aan de teugel lopen doen ze vaak hun oren half naar achter, want dan zijn ze geconcentreerd op jou! Die staart om hoog doen arabieren wel vaker.

Hayley
Berichten: 444
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: De Bilt en af en toe Amsterdam :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 16:33

Ik dacht al dat het aan mij lag ofzo, maar ik moet je eerlijk zeggen dat ik hem helemaal niet door zijn rug vind lopen op de eerste (en tweede) foto.

Ik wil je absoluut niet afkraken oid en ik ken het achterliggende verhaal ook niet echt, maar ik denk (voor zover ik dat kan zien op een foto) dat je hem eerst meer naar beneden moet rijden (vwnw) zodat hij lekker door zn rug gaat lopen om hem vervolgens ronder in te stellen.

Nogmaals, ik bedoel dit echt niet banketstaaf ofzo, ik hoop dat je wat aan mijn reactie hebt,

succes,
hayley

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 20:18

Wat zijn sommige toch vreselijk zielig........ Boos!
Ooit erbij stil gestaan dat niet elk paard binnen een paar weken doet wat er van hun verlangd wordt? Het paardje is al 20, Dus het duurt allemaal wat langer en misschien komt het wel nooit, zoals JULLIE het zouden willen zien. ik denk dat Ymke heel goed bezig is, ze heeft les en doet haar best. en ik weet hoe het verhaal inelkaar steekt. Als je haar niet mag of wat dan ook, hou dan de eer aan jezelf en hou je komentaar voor je, daar heeft zij niks aan en ik erger me dood aan jullie arrogante gedrag.......Ja, jullie zijn perfect en geweldig en hebben geweldige paarden, hou op zeg.......Laat me niet lachen...Echt jullie zijn walgelijk.... Misselijk Ik denk dat je zelf wel weet wie ik bedoel........

Ymke, keep up the good working. Knipoog

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 20:30

Tigger schreef:
Wat zijn sommige toch vreselijk zielig........ Boos!
Ooit erbij stil gestaan dat niet elk paard binnen een paar weken doet wat er van hun verlangd wordt? Het paardje is al 20, Dus het duurt allemaal wat langer en misschien komt het wel nooit, zoals JULLIE het zouden willen zien. ik denk dat Ymke heel goed bezig is, ze heeft les en doet haar best. en ik weet hoe het verhaal inelkaar steekt. Als je haar niet mag of wat dan ook, hou dan de eer aan jezelf en hou je komentaar voor je, daar heeft zij niks aan en ik erger me dood aan jullie arrogante gedrag.......Ja, jullie zijn perfect en geweldig en hebben geweldige paarden, hou op zeg.......Laat me niet lachen...Echt jullie zijn walgelijk.... Misselijk Ik denk dat je zelf wel weet wie ik bedoel........

Ymke, keep up the good working. Knipoog


Ik denk dat iedereen wel weet dat haast geen enkel paard binnen een paar weken doet wat van hem/haar verwacht wordt. Maar misschien zie ik het verkeerd, wordt dat hier in dit topic gezegd dan??? Verward

Nogmaals Ymke, het was opbouwende kritiek. Als iemand anders dat niet vindt, please say so, maar op deze manier??? Sorry, maar dat vind ik pas walgelijk Misselijk ........ Zonde hoor,.....

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 20:38

Tigger schreef:
Wat zijn sommige toch vreselijk zielig........ Boos!
Ooit erbij stil gestaan dat niet elk paard binnen een paar weken doet wat er van hun verlangd wordt? Het paardje is al 20, Dus het duurt allemaal wat langer en misschien komt het wel nooit, zoals JULLIE het zouden willen zien. ik denk dat Ymke heel goed bezig is, ze heeft les en doet haar best. en ik weet hoe het verhaal inelkaar steekt. Als je haar niet mag of wat dan ook, hou dan de eer aan jezelf en hou je komentaar voor je, daar heeft zij niks aan en ik erger me dood aan jullie arrogante gedrag.......Ja, jullie zijn perfect en geweldig en hebben geweldige paarden, hou op zeg.......Laat me niet lachen...Echt jullie zijn walgelijk.... Misselijk Ik denk dat je zelf wel weet wie ik bedoel........

Ymke, keep up the good working. Knipoog


Dit vind ik niet waar, bijv. Anoukie geeft tips hoe het beter kan, en waar Ymke wat aan heeft, zoiets heet opbouwende kritiek en trouwens reactie's hoeven niet altijd positief te zijn vind ik zolang je maar eerlijk bent!

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 20:45

"Ik denk dat je zelf wel weet wie ik bedoel"

Als je je aangesproken voelt, klopt er iets niet.......Ik heb het over runningkawa en steef. Dat moge duidelijk zijn. Over anderen, niks kwaads.....opbouwende kritiek is iets heel anders, dan lage opmerkingen.....Exuses voor de verwarring.
Dat van die paar weken e.d. komt voort uit andere topics.

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 20:46

Het gaat ook vast en zeker niet alleen over Anoukie, die reacties vind ik ook nog erg redelijk en netjes.
Maar Ymke, hij ziet er leuk uit hoor, al kan ik niet van een foto zien hoe hij loopt, wel knap dat sommige mensen dat wel kunnen, mogen ze mij ook wel leren. Verward Lachen

Macario

Berichten: 5779
Geregistreerd: 18-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 20:49

Horse Pleasure schreef:
Natuurlijk moet iedereen op de lichaamstaal van zijn paard letten maar als je bv naar paardensport op tv kijkt, en dan neem ik even springen als voorbeeld, 9 van de 10 paarden die daar rondlopen lopen geregeld met hun oren in de nek.
zouden die dan echt allemaal ergens last van hebben?


die paarden die moeten dat, die moeten presteren. Of ze het nou leuk vinden of niet! deze pony is oud en die gaat toch niet echt de sport meer in.. het gaat hier erom dat de pony een beetje loskomt en dat ze samen toch nog een beetje leuk kunnen rijden. daarbij moet je dus ZEKER ook op de lichaamstaal letten van de pony (zolang je het voor allebei leuk wilt houden)

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 20:57

macario schreef:
die paarden die moeten dat, die moeten presteren. Of ze het nou leuk vinden of niet! deze pony is oud en die gaat toch niet echt de sport meer in.. het gaat hier erom dat de pony een beetje loskomt en dat ze samen toch nog een beetje leuk kunnen rijden. daarbij moet je dus ZEKER ook op de lichaamstaal letten van de pony (zolang je het voor allebei leuk wilt houden)


Lees aub mijn stukje nog even opnieuw zodat je leest wat ik probeerde te zeggen.
waar zeg ik dat deze pony moet presteren in de sport?
Ik ging trouwens nog met een 26 jarige pony de dressuursport in dus ook al zou Ymke dat willen, dan is het toch haar goed recht?
(niet dat ze daar hier over schrijft hoor)

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 21:21

Ik denk ook niet dat je kan verwachten dat Bram in 1 keer weer helemaal geweldig loopt. Denk dat de situatie aardig vergelijkbaar is met die van mij en Jerai. Zij is ook een tijdje uit de running geweest door ziekte en een blessure en ik ben ook nog niet zo lang geleden weer begonnen met rijden. Zeker bij een wat oudere pony heeft wat meer tijd nodig om alles weer op te bouwen. Ik heb niemand die foto's maakt van mij tijdens het rijden, maar als ik er foto's van zou plaatsen, Jerai loopt ook nog niet helemaal rond, heeft moeite met haar achterhand te gebruiken en blijft aan de achterkant draven in galop. Ook wij zijn weer rustig aan weer begonnen met rijden en het gaat steeds beter (kreeg gisteren van mijn instructrice te horen dat ze waarschijnlijk over ongeveer 2 maanden weer loopt zoals ze zo moeten lopen onder het zadel).

Ymke doet toch haar best? Ze neemt les, en ik denk zelf dat ze wel aan Bram kan merken dat hij er nog wel zin in heeft. Als ik naar Jerai kijk zie ik een vrolijke, werklustige pony, die beslist nog niet aan pensioen toe is en ik denk dat Ymke hetzelfde heeft.

Ymke ziet Bram al jaren elke dag IRL en mensen denken hier wel eventjes aan een foto te kunnen zien dat Bram met pensioen moet. Ik weet verder ook niet wat hier allemaal aan vooraf gegaan is (ben een tijdje weinig tot niet online geweest), maar ik vind het een beetje raar om iemand zo aan de hand van een paar foto's af te kraken.

Okay, Bram loopt niet als een of ander geweldig dressuurpaard, Ymke zal best wel fouten maken in haar rijden, maar iedereen moet het toch leren? Ik maak zelf ook nog zat fouten, maar daarvoor heb ik les (en Ymke dus ook). En houdt er ook rekening mee dat Bram de laatste tijd best veel over zich heen gehad heeft, je kan dan niet verwachten dat 'ie binnen een maand weer goed loopt.

Zo wat een verhaal weer Haha! Ik zou zeggen, Ymke jij (en de mensen op stal en je instructrice) kennen Bram het beste en als jullie denken te doen wat goed voor hem is, ga dan gewoon zo door.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 22:45

prima patries, het zijn ook zeer zeker leuke foto's, en bram ziet er goed uit, zeker als je kijkt hoe ie geweest is.
bram is 20, en een tijd uit de running geweest, helemaal waar.
Jamaica is 3 en moet alles nog leren.
Foto's zijn ten alle tijde moment opname, maar kom dan niet met op deze foto loopt ie zo mooi met zijn rug bla bla bla, want zelf IK zie dat dat hier niet zo is

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-02 23:00

Steef schreef:
Ymke, vind jij nou echt dat Bram hier goed loopt?


*LOL* Ik vind je grappig steef!

Neej, en lees mijn opmerking onder de foto's maar! Staat daar : Hier loopt hij geweeeelldig! Grinnik, Neej hoor. Hij loopt, dat kan ik van sommige paarden van zijn leeftijd niet zeggen Tong uitsteken Haha!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 23:08

niet alle paarden van zijn leeftijd hebben een dan ook een baasje dat er nog wat mee wil bereiken (nog niet eens wedstrijdgericht).
Veel "oudere" paarden worden enkel nog recreatief gereden, of zelfs helemaal stilgezet *grom*

Hayley
Berichten: 444
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: De Bilt en af en toe Amsterdam :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 00:15

Citaat:
Foto's zijn ten alle tijde moment opname, maar kom dan niet met op deze foto loopt ie zo mooi met zijn rug bla bla bla, want zelf IK zie dat dat hier niet zo is


Ben het helemaal met deze reactie van stef eens, vandaar ook mijn reactie van ergens hierboven.
Ik vind het allemaal best als je weer gewoon aan het opbouwen bent met bram en zal verder ook niet oordelen of hij te oud is bla bla bla enz enz
Daar weet ik verder ook te weinig van en idd, je kan , zoals al is gezegd, niet van een paard verwachten dat, na enige tijd uit de running geweest te zijn, loopt als een crack.

Maar zeg dan idd niet dat je paardje zo goed over zn rug loopt als dat gewoon niet zo is... (zie voor opbouwende kritiek mijn reactie hier ergens boven )

Jumpingmiepie
Berichten: 299
Geregistreerd: 22-12-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 08:42

wat leuk fotos B)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 13:47

Citaat:
Foto's zijn ten alle tijde moment opname, maar kom dan niet met op deze foto loopt ie zo mooi met zijn rug bla bla bla, want zelf IK zie dat dat hier niet zo is

Dat bedoel ik dus ook.
Net als in dat vorige topic.
Zet er dan niks bij.
maar geen prutsmuts wat nergens op slaat.
We lezen al weet ik hoeveel berichten (zolang als bokt bestaat)
Over voorwaarts neerwaarts, en dat hij zo lekker van achter swingt en weet ik veel wat.
Ik heb er helemaal geen problemen mee als dat niet zo is. Juist niet bij een 20 jarige.
Maar zet er dan geen onzin neer, die wel van een foto te zien is (al kan dat volgens sommige niet)
En verdraai geen dingen (dat is gewoon ff algemeen gezegd, ook niet persoonlijk), want het is zwart op wit na te kijken en mijn onderschrift geld hierbij nog steeds Lachen )

je ziet mij verder niet op andere foto's kattig reageren, hoe ze ook lopen.
Of er moet dus gevraagd worden "hoe vinden jullie dat ie loopt". Dan geef ik eerlijk antwoord.

je hoort mij verder ook niet zeggen dat je hem stil moet zetten.
Maar wel rustig aan moet doen.
geen lessen meer voor een paard dat dat niet meer af kan.
Dat vind ik zielig en dat is waarom ik zo fel word.
Van wie het paard dan ook zou zijn, het heeft niks met Ymke persoonlijk te maken.

Op deze foto's zie je maar 1 rij foto waar bram ontspannen is.
En dat is de stap foto.
persoonlijk zeg ik dan, ga lekker naar het bos stappen.
en geniet zo van elkaar.
Want alleen zelf genieten is niet eerlijk, je moet beide plezier hebben.

En dat geld niet alleen voor een 20 jarige.
maar voor alle paarden

Ik reageer dus uit dieren liefde en daar vergeet ik eerlijk gezegd de mensen wel eens bij.
De enige topics waar je mij fel ziet reageren is waar ik van denk dat de paarden het niet leuk/prettig vinden.
Bij topics van scherpe bitten enz, waarvan ik denk, geef eerst je eigen eens de schuld ipv het paard.

Wij mensen hebben paarden voor ons plezier, maar de paarden mogen toch ook wel plezier hebben, of niet dan?

Dit is verder alles wat ik er nog over zeg (als me dat lukt Lachen )
Ik hoop dat Ymke en anderen snappen waarom ik zo reageer, zo niet, dan is dat pech gehad.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-02 19:29

runningkawa"]
[quote]
je hoort mij verder ook niet zeggen dat je hem stil moet zetten.
Maar wel rustig aan moet doen.
geen lessen meer voor een paard dat dat niet meer af kan.
Dat vind ik zielig en dat is waarom ik zo fel word.
[/quote]
Niet bot bedoelt ofzo maar waarvan oordeel jij dat hij het niet aankan, omdat hij op 2 foto's met zijn staart zwiept? Er zijn paarden die altijd met hun staart zwiepen , ook als ze bv gewoon in het bos stappen. Niet alleen uit protest of wat dan ook, gewoon een tic.

[quote="runningkawa"]
[quote]Op deze foto's zie je maar 1 rij foto waar bram ontspannen is.
En dat is de stap foto.
persoonlijk zeg ik dan, ga lekker naar het bos stappen.
en geniet zo van elkaar.
Want alleen zelf genieten is niet eerlijk, je moet beide plezier hebben.
[/quote]
Die foto is gemaakt van het uitstappen. Ten eerste kan ik het bos niet in, sta midden in de polder. Ten tweede rijd ik zo'n 2 keer per week ( soms meer soms minder) in de polder en de dagen dat ik in de bak rijdt heb ik les of oefen ik zelf. Vind je een paard dat aan een lang teugeltje losdraaft en ineens een paar bokken eruit perst niet vrolijk ? Hij loopt eigenlijk altijd met rijden met zijn oren naar voren, tenzij ik iets moeilijks van hem vraag of hij gewoon een *PIEP*bui heeft.



[quote="runningkawa schreef:
Citaat:
Ik hoop dat Ymke en anderen snappen waarom ik zo reageer, zo niet, dan is dat pech gehad.


Ik snap wel waarom je zo reageerd, maar als je enkel een paar foto's ziet van het rijden en hem verder in het echt niet meemaakt vind ik dat je niet kan oordelen of een paard het aankan, of hij vrolijk is, of hij met pensioen moet etc. Pas wanneer je een paard in het echt gezien hebt, en je ziet met eigen ogen een oud afgepeigerd paard dat op zijn laatste loten loopt, dat nergens zin meer in heeft, continu zijn hoofd laag heeft, dat nooit eens een vreugdedansje maakt of zoiets etc etc dan vind ik dat je kan zeggen dat een paard met pensioen moet, niet goed verzorgd/bereden word en dat niet vrolijk is. Maar ik durf met zekerheid te zeggen dat je hier een supervrolijk, springend, prettig gestoord, en fit en pittig paard aantreft!

Maar ,en dat moet ik er nog even bijzeggen. Ik ben blij dat je eindelijk een normale reactie + mening en echte argumenten neerzet zonder meteen te gaan katten en met verwijten te gaan gooien . Zo is het voor mij ( en waarschijnlijk meerdere mensen) duidelijk waarom je zo reageerd, anders krijg je waarschijnlijk alleen maar domme opmerkingen en vage verwijten terug, toch ? Zo merk zelfs ik dat jij ook normaal kan reageren en hoef ik niet meteen in de aanval als ik jou naam zie staan (omdat ik dan toch wel zou weten wat voor reactie je neer zou zetten) Knipoog

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 19:32

Ach ymke, jij hebt al zoveel gezegd hier... moeten we dan echt alles geloven?