Eindelijk nog eens foto's van Desprit @ work!
Tis al een tijdje geleden dat ik nog foto's van het rijden hier op bokt heb geplaatst.
Dit kwam door een paar medische probleempjes ...
Ze was een 1-1.5maand geleden kreupel.. Niet ernstig kreupel , maar ze liep niet 100 %
Veearts laten komen en foto's laten nemen , die sprak van een ontsteking op het kniegewricht en heeft toen een spuit in het gewricht gegeven en ik moest dus 2 weken aan de hand met haar stappen. Hij zei ook , dat als ze binnen de 6 maand herviel , dat we dan opnieuw foto's moesten nemen en als het zwarte vlekje op de foto's nog te zien was, dat het zou kunnen dat ze lichte vorm /begin van artrose heeft

Ik , m'n ouders, Manege-eigenaar,lesgevers,... waren er van verschoten dat het artrose zou kunnen zijn! Ik geloofde het niet, want tenslotte is ze nog maar 4! Ik ben pas begonnen met 'opleren' aan haar 3jaar. En dat was toen de eerste 2maand aan de longe 3x per week 15-20min. Na 2 - 3 maand , had ik het zadel erop gelegt en ze aanvaarde alles supergoed dat ik dan ben beginnen lessen iedere zaterdag. En voor de rest reed ik haar in de week niet overdreven veel en niet overdreef lang/zwaar. Dus ik verstond me er niet aan dat ze nu al artrose zou kunnen hebben

Nuja, Na die 2weken stappen aan de hand met haar , mocht ik weer rustig beginnen rijden . De eerste keren voelde ik wel dat ze er nog last van had dus durfde ik niet teveel forceren en ik hield het rustig.Toen is die zelfde veearts nog eens komen kijken toen ik aan het rijden was en die heeft dan misschien 10-15min. staan kijken en die zei dat alles terug goed was met die knie, maar dat ze te stijf liep in haar achterhand en dat hij dacht dat het ergens vanuit haar rug kwam.
Dus toen zei hij , dat ze waarschijnlijk moest gekraakt worden!
Toen na al dat wachten hebben we een andere dierenarts laten komen om een 2de opinie te krijgen.
Die heeft haar gelongeerd, laten draven, galoperen , op kleine voltes , grote cirkels. Heeft haar rug nagekeken, haar gebit, alles

Nu moet ik het dus 2 maand ( en langer , is te zien hoe ze loopt) heel rustig aan doen , niet te veel kleine voltes maken, geen korte draaien nemen en normaal zou het na 2maanden gevoelloos moeten zijn en zou alles terug in orde moeten zijn

Dus nu doen we het dus héél rustig aan. Ik neem nog altijd lessen,maar de moeilijke oefeningen laat ik over en stap ik dan even enz enz.
Nu dus na al die problemen, kan ik eindelijk terug een beetje normaal rijden! En het was 9 april mijn verjaardag dus moest ik natuurlijk even binnen in de ruitershop! En ja, ik heb een nieuw dekje gekocht van Harryshorse en nieuwe getten van Br (die had ik wel niet aangedaan op de foto's omdat ik te lui was om nog vlug achter m'n getten te gaan

Mijn eigen commentaar over het rijden:
-Soms ben ik nog wat te streng met m'n binnenhand.
-Recht blijven zitten . ( Daar let ik wel op! )
-Desprit loopt soms ietsje te diep, dus van mij mag haar neusje er nog wat meer uitgereden worden.
-Soms zijn m'n voeten ook te diep in de stijgbeugels
En de rest vullen jullie maar aan!
Het was ook weer de eerste keer dat ik terug in de buitenpiste reed dus ze moest natuurlijk weer even dom doen in het begin. En af en toe als ze haar druk maakte , krulde ze haar zelf een beetje op en deed ze soms een beetje humeurig! Nuja , je bent een merrie of niet!

De foto's:
1.

2.

3.

Hier zou haar neusje er ietsje meer uit mogen , en ja m'n binnenhand!
4.

5.

6.
Blijven rechtzitten!
7.
8.
Galopje, en hier heb je zo'n moment dat ze haar opkrult en haar druk maakt in bepaalde dingen

9.
Nog even in de andere piste, en hier terug , m'n binnenhand die te sterk is .Ik zou m'n binnenhand meer naar binnen moeten brengen en meer kunnen loslaten. maar daar wordt dus aangewerkt

Nu, na m'n hele verhaal zou ik het tof fijn vinden als ik een beetje reacties krijg met nog tips en commentaar! maar hou het wel lief!
Als jullie niet genoeg krijgen van dit supermooie paard

Groetjes! Alison en Desprit