Join-up en draffoto's met dominante hengst

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ponyzotje

Join-up en draffoto's met dominante hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 22:40

ofte... Poging tot join-up met dominant hengstJE, maar kijk toch maar verder Knipoog

Dit is een heel leuk, lief en schattig Welsh-hengstje dat aan je komt friemelen... tot je iets van hem vraagt.. De laatste tijd was ik er absoluut geen baas meer over en dat liet hij me zien dmv gericht slaan, steigeren, niet meelopen, bijten, enzomeer. In een poging de verhoudingen weer juist te zetten, heb ik hem even aan een soort join-up onderworpen. Met dank aan het vele advies wat ik kreeg toen ik in andere topics over hem sprak (dankje merrieveulen).
Normaal gezien ben ik vrij fel gekant tegen join-up, maar bij een dominant paardje als hij kan het echt wel uitkomst bieden imo.

Ik ben begonnen met een volgoefening waarbij hij dus moet stoppen als ik stop. De eerste keren liep hij over me heen, maar hij snapte het heel snel en reageerde erg goed. Toen was het tijd voor de join-up, en dat ging zo:

ik, lopen???
Afbeelding

lekker tegendraads...
Afbeelding

dit is het hoogste waar hij raakte vandaag, van echt steigeren kwam het niet, maar ik heb echt heel ferme lichaamstaal moeten gebruiken Lachen
Afbeelding

ok, ok, ik ga al...!
Afbeelding

maar met veel zin is het niet!
Afbeelding

de fotograaf is gewoon veel interessanter Lachen
Afbeelding

lekker showen
Afbeelding

een al iets rustiger drafje...
Afbeelding

en DAAR wachtten we (onder andere) op. Hij liet ook -heel- soms zijn hoofdje wat zakken, maar veel overgave was er niet, en ik heb me toch in het zweet gelopen Haha! Als ik mijn ogen afdraai, kijkt hij gewoon naar ergens anders (vroeger viel hij dan aan, dus dat is wel al beter!)
Afbeelding

baasje?
Afbeelding

en op dat prille vertrouwen moeten we verder bouwen... maar geef toe, aan dit koppie kan je toch niet weerstaan?
Afbeelding

en hiervan komen we, een paar dagen terug:
Afbeelding
http://www.zippyvideos.com/176229805684%20...%20deo_00014/

Bedankt voor het kijken, tips, opmerkingen of gewoon lovende woorden Schijnheilig zijn welkom! Lachen
Laatst bijgewerkt door ponyzotje op 06-04-07 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Pistasche

Re: Join-up en draffoto's met dominante hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 22:42

Wat een prachtig hengstje ! Lovers

Lekker eigenwijs zo te zien ! Duivel

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 22:49

mag ik vragen wat je tegen een join up hebt, als ik dit verschil zie zou ik zeggen ga zo door.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 23:00

sonjim schreef:
mag ik vragen wat je tegen een join up hebt, als ik dit verschil zie zou ik zeggen ga zo door.

De join-up klakkeloos toepassen op alle paarden, vind ik niet kunnen. Met bange, onderdanige paarden bereik je hier een 'wat wil je nu?'-effect mee. Wegjagen terwijl ze niet snappen waarom, geeft later een vertrouwensband die gebaseerd is op 'ok, wat jij wil...'. Ik vind dat je onzekere, lieve paarden eerder veel meer zelfstandigheid moet geven. Ze zelf alles laten uitzoeken, ze laten meedenken en meewerken. Dus nooit join-uppen, maar gewoon rustig werken.

Bij typetjes als dit heerschap hier vind ik het wel kunnen, gewoon om hem op een andere manier duidelijk te maken dat ik de baas was, en situaties zoals in het filmpje van een paar dagen terug, te vermijden. Ik vond het ook een positieve evolutie, hoewel er zeker nog werk aan de winkel is!

wereldhummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 23:02

Stoere hengst Ja
mooie uitstraling!

Jasmijntje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 23:05

Mooie hengst Haha!
Jullie boeken vooruitgang samen Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 23:52

in één woord GE-WEL-DIG ponyzotje! ziet er prima uit, en zo te zien doet het niets af aan zijn trots en karakter! fijn ook dat het hoevenkrabben nu ook gaat! hij kan wel lopen zeg!

zoals ik al zei, ik zie er wel wat Snatje in, hihi!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 23:55

Hahaha join up op campus das ook de eerste Tong uitsteken

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 00:07

ponyzotje schreef:
lekker tegendraads...
Afbeelding

dit is het hoogste waar hij raakte vandaag, van echt steigeren kwam het niet, maar ik heb echt heel ferme lichaamstaal moeten gebruiken Lachen
Afbeelding

ok, ok, ik ga al...!
Afbeelding

ik weet helemaal niets van join up of af..... maar wat ik wel zie is dat je pony eerst rechtsom moet lopen... jij naar voren loopt en de ruimte verkleind... je pony daarom om draait maar jij je linkerarm wijd houd zodat je pony opgesloten wordt en de enige uitweg of omhoog of de grond is... [bedenk zijn uitweg]
Dan loop jij weg naar rechts en kan je pony uitbreken op links.... je lange [linker] arm is dus niets meer waard (is wel handig met longeren als ze respect hebben voor een lange arm, of die nu een zweep vast heeft of niet)
Op je foto's zie ik geen dominante hengst enkel een mens met weinig kennis van zaken die een pony zijn zin geeft... een merrie of ruin had hetzelfde gedaan Lachen
En dan heb ik het puur over deze foto's en dit commentaar (ben geen profielridder)

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 00:18

Wat een stoere uitstraling heeft dat beestje!
Het valt me op dat de paddock met zand lijkt te eindigen in een soort bedrijventerrein ofzo? En aan de andere kant lijkt dat gebouw er toch weer bij te horen. Wat is dat voor oefenterrein Verward (Gewoon nieuwschierig...)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 00:27

katiavl schreef:
Hahaha join up op campus das ook de eerste Tong uitsteken

Ik dacht al dat ik Merelbeke herkende. Knipoog
(Moet bekennen dat ik al in ts haar profiel gespiekt had, na de eerste foto )

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 00:27

@ alane, als het paard moet omkeren, gaat het om het omkeren. geen probleem als ie daarvoor op de achterbenen moet. het gaat erom, dat hij voor je omdraait.

het betreft hier een hengstje met een dominantieprobleempje, onzekerheid over het leiderschap, wat door middel van deze oefening geweldloos 'bewerkt' kan worden. het doet nieta af aan zijn trots of karakter, zet enkel een punt achter de onzekerheid. het resultaat mocht er wezen, dus imo een geslaagde oefening.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 00:33

Oh Kimberly, wat een schattig hengstje!! Is deze ook te koop? Lachen

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 00:34

Als hij om moet draaien en loopt rechtsom, maak ik mijn linkerarm kort en mijn rechterarm lang... en dat zie ik niet op die foto's...
verder is het simpel om het probleem bij heet paard te leggen, terwijl jezelf het probleem bent... (wederom uitgaande van deze foto's en jou uitleg... is het paard niet dominant maar de mens zeer onduidelijk)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 00:38

het probleem ligt bijna nooit bij het paard, maar bij de opvoeder. TS is nu bezig met het contact en opvoeding te herstellen. het paard de schuld geven is lekker makkelijk, wat niet wegneemt dat een verkeerd opgevoed paard ook verkeerde dingen aanleert, die wel weer rechtgelegd moeten worden.

mijn ruin was levensgevaarlijk door fouten in zijn opvoeding. schuld van de mens, maar er moet wel wat aan gebeuren. het dier weet niet meer beter, dus het probleem verschuift.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 00:44

het probleem ligt NOOIT bij het paard....
het paardje is dominant, de mens in onderdanig...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 00:55

Alane schreef:
het probleem ligt NOOIT bij het paard....
het paardje is dominant, de mens in onderdanig...

er word toch ook niet beweerd dat de pony fout is?
Het gaat erom dat het fout ging (ja niet de schuld van de pony)
Maar daarom moet je er wel weer aan werken dat het weer goed gaat!
Dit moet je toch echt samen met de pony doen!

Ookal ben jij als MENS fout geweest in het verleden!
Je moet het SAMEN rechtzetten.
En dat zijn ze nu dus aan het doen!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 00:59

Kijk eens naar de foto's die ik gequote heb...
en dan met name naar de houding en waar ze staat... en dat waar kun je goed zien aan de afscheiding van de parkeerplaats/grint? pad....

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 00:59

ziet er goed uit hoor Knipoog
ben er sinds kort ook met bezig Lachen

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 01:03

Afbeelding
wat je hier doet is me eigenlijk niet duidelijk hoor..
wil je hem naar de andere kant laten gaan hier?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 01:04

hij maakt op die foto feitelijk een rollback, supersnelle 180 graden draai. dat gebeurt op de achterbenen. het doel is hem te laten omkeren in dit geval. letterlijk de pas afsnijden. ik denk dat het er drastischer uitziet dan het is eigenlijk.
Laatst bijgewerkt door merrieveulen op 07-04-07 01:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 01:05

Oké, bedankt voor de toelichting Lachen

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 01:06

Alane schreef:
Kijk eens naar de foto's die ik gequote heb...
en dan met name naar de houding en waar ze staat... en dat waar kun je goed zien aan de afscheiding van de parkeerplaats/grint? pad....

ja, maar dan denk ik ook.
Je hebt ook van die lekkere momentopname's van mij als ik rij..
Dat ik denk van GSUS?? maar als ik dan weer wat andere foto's zie krijg ik een heel ander beeld!
Dus ligt dat aan momentopname's?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 01:14

de plaats waar ze staat is imo in orde. bij het 'opdrijven' aan of achter de achterhand, opdrijvende leiderspositie, en bij het omdraaien duidelijk ervóór, dus niet half ernaast. duidelijk voor het dier wat de bedoeling is, en hij doet ook precies dátgene op de foto's.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 08:32

merrieveulen schreef:
het probleem ligt bijna nooit bij het paard, maar bij de opvoeder. TS is nu bezig met het contact en opvoeding te herstellen. het paard de schuld geven is lekker makkelijk, wat niet wegneemt dat een verkeerd opgevoed paard ook verkeerde dingen aanleert, die wel weer rechtgelegd moeten worden.

mijn ruin was levensgevaarlijk door fouten in zijn opvoeding. schuld van de mens, maar er moet wel wat aan gebeuren. het dier weet niet meer beter, dus het probleem verschuift.

Ja maar is dat net niet het probleem, het paard heeft geen opvoeder. Wel veel mensen om hem heen maar niet echt een opvoeder.
Daarom vind ik het wel goed dat ts haar tijd erin steekt Ja

Erg mooi dier