Ubdate: Negra @ work eind februari +/- 4 maanden o.h.z.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne_18

Ubdate: Negra @ work eind februari +/- 4 maanden o.h.z.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 15:06

Ik hoop dat jullie niet te hard schrikken van de slof die er aan hangt. Dat is voor het volgende: Als ze iets spannend vind, brengt ze haar hoofd zo ver omhoog dat het bit tegen haar kiezen komt en ik met enkel een teugel niets meer te vertellen heb. Met het slofje eraan heb kan ik haar daar iets in beperken zodat er geen gevaarlijke situaties kunnen ontstaan. Dit heeft ze een week of 2 gedaan en rijd inmiddels weer zonder.

Deze foto's zijn van eind februari. We gaan lekker vooruit, al zeg ik het zelf. Ter vergelijking zie vorige topic: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=716910&hilit=

Zoals je ik mijn vorige topics hebt kunnen lezen hebben we een hoop problemen gehad met voetjes optillen. Inmiddels gaat dat zo goed dat Negra 15 februari voor haar 10de verjaardag schoentjes heeft gekregen. zie hier het resultaat:
1. Afbeelding

Net er op. Ben nog bezig alle teugels bij elkaar te rapen.
2. Afbeelding

Warmstappen. Ze zoekt al gelijk lekker m'n hand op.
3. Afbeelding

Mooi bergopwaards, ze mag alleen nog wat meer ontspannen in haar hals vanuit de schoft vandaan.
4. Afbeelding

Instortingsgevaar van voor Bloos achterhand mag er wat meer bij en van voor tegen de hand. Ik mag wel iets meer mee zijn in m'n hand naar voren.
5. Afbeelding

Ze valt een beetje uit elkaar en ik doe een immitatie van een bouwvakker Koe
6. Afbeelding

Mooi plaatje, zonde dat ik m'n handen zo breed heb staan.
7. Afbeelding

Sfeerplaatje Vingers aflikken
8. Afbeelding

Blij beestje Pling
9. Afbeelding

Alles behalve sharmant moment Clown
10. Afbeelding

Nog een lekker plaatje op mijn muntjes-zoekactie na dan... (ben niet rijk geworden deze rit Haha! )
11. Afbeelding

D'r mooie koppie... zwijmel, zwijmel. (die bouwvakker wil maar niet van haar rug af als ik het zo bekijk Bloos )
12. Afbeelding

Iets tegen de hand.
13. Afbeelding

Lekker even ontspannen.
14. Afbeelding

Fijn beeld.
15. Afbeelding

Lekker plaatje.
16. http://www.mijnalbum.nl/Foto=EUHALSPP

Mooi plaatje, alleen verkeerde moment.
17. http://www.mijnalbum.nl/Foto=U4NQPILR

Nog een mooi koppie-foto.
18. http://www.mijnalbum.nl/Foto=OGVSVWSU

Bochtje om.
19. http://www.mijnalbum.nl/Foto=FDTML8I6

En belonen voor het goede werk.
20. http://www.mijnalbum.nl/Foto=ZWPDRIK8

Deze ubdate is mende mogelijk gemaakt door deze geweldige fotograaf: mijn kleine broertje Cool
21. http://www.mijnalbum.nl/Foto=TIKAQZTQ

Bedankt voor het kijken. Alle commentaar is welkom die leidt naar vooruitgang.

Groetjes,

Suzanne en Negra
Laatst bijgewerkt door Oscar op 18-03-07 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Maximaal 15 foto's per topic toegestaan, overige foto('s) vervangen door link(s).

rianne1987

Re: Ubdate: Negra @ work eind februari +/- 4 maanden o.h.z.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 15:09

Mooie paardje is Negra! Alleen het maximum foto's in een topic is 15, dus ik zou er even een paar in link zetten.
Succes nog met je paard!

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 15:40

Ok, zal ik even doen. Bedankt voor de tip.

Ow, is al (automatisch?) gebeurt.

StarStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 16:48

Heey Suzanne Haha!
Wat een leuke fotos, Negra is heel mooi!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 16:55

Leuk paard heb je! Maar ik zou toch oppassen met de slof, want ik zie haar op een aantal foto's telgangen in stap.
Kan zijn dat ze gespannen was maar bij zo'n jong paard is het heel belangrijk dat de gangen zuiver blijven. Belangrijker dan dat haar koppie omlaag is. Dat zou je bijvoorbeeld met longeerwerk kunnen oplossen. Veel laag-rond longeren zodat haar rugspieren sterker en losser worden, zodat ze onder het zadel ook beter rond en laag wil. Ze loopt op bijna alle foto's met een weggedrukte rug en knikt alleen in de kaak.

Ik bedoel het niet vervelend hoor maar misschien heb je er iets aan. Lachen

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 16:56

Ziet er goed uit, heb niet echt commentaar.

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 20:44

Beste Mindfields,

Ik ervaar je comentaar absoluut niet als een aanval hoor Knipoog Alleen maar fijn dat iemand die meer ervaring heeft dan ik, afgaande op het z1 nivo waar je op rijd met je paarden, een aantal punten heeft op te merken waar ik aan kan werken. Daar vroeg ik tenslotte om.

Ik ben er even voor gaan zitten om te kijken wat telgang ook al weer precies inhoud. Ik heb wat boeken uit de kast getroken, heb het internet geraadpleegd en ben aan het kijken en vergelijken gegaan. Persoonlijk kwam ik tot de conclusie dat ze op geen van de foto's telgang vertoont. Telgang is, volgens wat ik gelezen heb, een laterale beweging (voor nadere verklaring zie: http://www.gangenpaarden.nl/ )

Misschien vergis ik me wat dat betreft, en dan hoor ik het graag hoe jij er over denkt en me uit wil leggen hoe het dan wel in elkaar steekt (misschien aan de hand van wat plaatjes) Knipoog

Over de slof:
Zoals je ziet heeft het ding absoluut geen inwerking en hangt hij er met een goede rede aan zoals je in het voorafgaande stukje aan de foto's hebt kunnen lezen. Gezien je begon over een jong paard (wat ze niet meer is want ze pas 10 geworden) kreeg ik de indruk dat je deze niet helemaal (goed?) gelezen hebt.

Over de spanning in haar rug en hals:
Ik doe m'n best om haar netjes recht gericht te rijden. Wat ze in mijn hand zakt doet ze helemaal zelf en dwing ik op geen enkele manier af (attans, dat probeer ik te voorkomen) Ze zit vaak op het punt van net wel net niet. Ze knikt idd te veel door in haar kaak maar de buiging die ze in haar hals heeft is niet fals gezien het feit de halsspier er toch wel uit komt,het is alleen nog niet optimaal. Wat ik zelf al zei ik m'n comentaar bij de foto's: Ik moet wat meer mee zijn in m'n hand naar voren, dat scheelt al een hoop voor het totaalbeeld denk ik.
Ze heeft van zichzelf een iets weke rug wat soms een beetje vertekend beeld geeft, maar je hebt absoluut gelijk dat ze meer over de rug mag lopen. Helaas het ik niet de gelegenheid haar in de bak te kunnen longeren aangezien ze daar een beetje bang is en heel snel gespannen is. Ik heb dit wel een aantal keer geprobeerd, maar dat werkt helaas averechts. We zijn nog veel aan het oefenen de bak een wat meer vertrouwde plek te maken door daar veel spelende wijs dingen te doen. Het gaat steeds een beetje beter, dus wie weet kunnen we binnenkort het longeren weer oppakken. Helaas is het land nog te nat om als geschikte plek te dienen. We zitten even aan het rijden vast wat beweging (training) betreft.

Momenteel gaat ze steeds meer ontspannen en loopt ze inmiddels steeds beter over haar rug op de goede manier (in hoe verre dat ik dat kan voelen als ik er op zit) Ze is lekker aan het been. Ik voel haar van achteren zakken en van voor zoekt ze netjes m'n hand op. D'r hals buigt dan ook netjes vanuit haar schoft af. Binnenkort volgen er weer foto's als m'n broertje tijd heeft om mee te gaan zodat je kan zien wat ik bedoel.

Inmiddels is ze het sterrenkijken een heel eind kwijt wanneer ze iets spannend vind (is even een fase geweest). Ik had ook bij de foto's gezet dat we inmiddels weer lekker zonder slof rijden.

Groetjes,

Suzanne
Laatst bijgewerkt door Suzanne_18 op 18-03-07 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Bingelding

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 20:50

ik vind het er niet verkeerd uitzien en slofje kan als je hem goed en eerlijk gebruikt best gebruiken hoor. Ik zou haar nog iets lager en ronder rijden daarvoor kan je best je slofje wat strakker pakken en langzaam weer los laten kan echt geen kwaad. Je hoeft hem, niet zo strak te pakken dat je haar in elkaar trekt maar je snapt vast wel wat ik bedoel. Als ze wat ronder en lekker laag is zal ook gaan ontspannen en zal vast nog lekkerder rijden dan nu!
Succes ermee Haha!

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 22:47

Azzaro,

Bedankt voor je tip. In de juiste handen kan het een heel nuttig ding zijn. Ik weet van mezelf dat ik hem netjes gebruiken kan, maar wil het toch zonder doen, gezien Negra nogal paniekerig kan zijn wanneer ik dergelijke druk op haar leg. Ze doet het nu heel goed zonder. Hij heeft er maar een week of 2 aan gehangen als vervanger van een martigaal. Het prettige van een slof vind ik dat je hem ten alle tijde zo los kan laten dat hij absoluut geen inwerking meer heeft in tegenstelling tot veel andere hulpteugels die je eerst los moet maken.

Tomm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 00:31

lekker gezellig hé zo te zien, leuk dat je zo'n rit kan maken, mooi hoor.

LadyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 07:49

Leuk paardje zeg! Is het er eentje van Negro?

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 08:33

Een valse knik is aanwezig als het paard als hoogste punt de hals heeft ipv de oren. dan gaat het vaak om een knik die ontstaat op ongeveer 30 tot 40 cm achter de oren.
Op foto 6 loopt je paard nagenoeg in telgang. Het linker voorbeen is al ruimschoots weg voor het linker achterbeen in geplaatst. ook op foto 11 lijkt hij te tengangen.

En op een paar andere plaatjes zie ik ook geen zuivere stap.

Ik denk dus ook dat je daar erg goed voor moet waken.

Verder moet je goed opletten dat je niet te ver achter in het zadel gaat zitten. Zeker een paard met een wat wekere rug moet je daarin ontlasten.

verder wel een mooi beest en een leuke combi

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 11:23

Oosterhoff,

Als je goed kijkt naar foto 6 zijn het haar linker voorbeen en haar rechter achterbeen die van de grond zijn Knipoog . Je kan het zien aan de witte voetjes. Ze heeft rechts achter een wit voetje en links voor. Dus geen telgang.

Voor foto 11 zie de volgende site, onderdeel stap, 4de plaatje: http://www.denieuweark.nl/content/view/88/28/

Het plaatje is nagenoeg identiek aan hoe Negra op dat moment haar benen plaatst. Afgaande op de informatie die verstrekt wordt, (op menige sites en in boeken) is er niets mis met haar manier van stappen. Het enige wat naar mijn idee mis is, is dat ze op een aantal foto's nog te veel spanning in haar lijf heeft wat misschien een vertekend beeld geeft.

Het is jammer dat ik niet zo handig ben met de computer, want m'n broertje had ook een aantal filmpjes gemaakt. Dan heb je toch meer een totaalbeeld ipv een momentopname. Ik zal hem vragen binnenkort nieuwe filmpjes te maken en me te helpen ze op bokt te zetten.

Wat je zei over dat bij een valse knik, de hals het hoogste punt is, klopt ook niet helemaal. Anders zouden alle paarden op grand-prix nivo met een valse knik lopen afgaande op jou omschrijving. (of ik begrijp je verkeerd, dat kan natuurlijk ook nog Knipoog ) Naar mijn weten ziet een paard dat vals afbuigt er als volgt uit: Het paard buigt enkel in de eerste paar nekwervels net achter de oren en heeft de onderhals er (flink) op staan waardoor de hals vaak hoog gedragen wordt. Het paard blijft ook sterk aanvoelen in de mond.

Negra maakt zich op geen enkele foto sterk. Dat kan je goed zien aan de manier waarop het bitje in haar mond licht: zacht en zonder tot weinig druk van mijn hand.

Dit niet te verwarren met een paard dat achter de teugel kruipt (Zoals Negra op foto 4 bijvoorbeeld doet zie ik nu Verdrietig Bloos Boos! Als je goed kijkt hangt de gewone teugel ook iets in een boogje) waarbij je weinig tot geen gevoel meer in de teugels hebt en de hoek van afbuiging in kaak-hals kleiner is dan 90 graden.

Over dat ik ver achter in m'n zadel zit, is een vertekend beeld door de dikke truien die ik over elkaar aan heb. Als je in m'n vorige topic kijkt zal je zien dat ik redelijk netjes in het diepste punt van het zadel zit. Vaak heb ik, zoals je kan zien op de foto's, wel nog last van onballans, maar daar word aan gewerkt Haha!

Iedereen die hier anders over denkt of nog een aanvulling hebben op mijn ideeen of op die van andere bokkers, kom maar op Haha! . Ik vind dit een heel interessante discussie. Wie met goede argumenten en voorbeelden (plaatjes?) komt zijn het meest welkom Knipoog Zodat iemand me een andere kijk kan geven op de dingen die volgens deze persoon niet kloppen en ik nu misschien niet inzie.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 11:46

Nogmaals het is echt niet vervelend of stom bedoeld maar ik ga even puur af op wat ik zie.

Op foto 11 zie je dat de twee linkerbenen bijna tegelijk de grond raken, en de twee rechterbenen bijna tegelijk de grond verlaten. Dat is dus telgang.
Van een site geplukt over jurering van de gangen:
De stap
We beginnen gelijk met de moeilijkste.
De stap is een gang in vier tempi. Dit wil zeggen dat de benen om de beurt worden opgetild en neergezet.
Met het benoemen van de volgorde van de beenzetting wordt altijd begonnen met een achterbeen. De volgorde in stap is: linksachter (tripédale ondersteuning)- linksvoor (laterale ondersteuning/tripédale ondersteuning) - rechtsachter (tripédale ondersteuning/diagonale ondersteuning) - rechtvoor (laterale ondersteuning/tripédale ondersteuning) - linksachter - linksvoor enz.
Het gaat als je er naar kijkt best vlug, maar als je langer kijkt dan is het net alsof het paard met zijn achterbeen het voorbeen wegschopt. Bij de dressuur ongewenste gangen zijn tölt (soort versnelde stap) en telgang (laterale ondersteuning met of zonder zweefmoment).

Op foto 6 stapt ze qua beenzetting goed, maar is de rug een beetje weggedrukt. Wat ik hieruit opmaak is dat ze het nog moeilijk vindt om nageeflijk met een losgelaten rug zuiver te stappen.

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 11:58

Moet bekennen dat ik toch ook duidelijk telgang constateer op foto 11.

Suzanne_18 schreef:
Wat je zei over dat bij een valse knik, de hals het hoogste punt is, klopt ook niet helemaal. Anders zouden alle paarden op grand-prix nivo met een valse knik lopen afgaande op jou omschrijving.

Nee, bij paarden die goed in de oprichting lopen is de nek het hoogste punt, niet de hals. Twee verschillende dingen.

Om weer ontopic te gaan: Ik vind dat je een mooi paard hebt. Wat is je doel ermee? Rijd je wedstrijden? Wil je dat gaan doen? Gezien je instelling merk ik in ieder geval dat je serieus bezig bent om je paard goed te laten lopen, heel goed Lachen Vooral mee doorgaan zou ik zeggen.

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 12:23

Mindfields,

Ik vind je commentaar ook echt niet vervelend, als ik dat niet had willen hebben, had ik geen foto's moeten plaatsen Knipoog . Je hebt gelijk over dat ze het nog moeilijk vind om na te geven en daar bij los te laten in haar rug, ze deed dat ook nog niet zo lang toen deze foto's gemaakt zijn. Het is dan ook duidelijk te zien dat ze in alle opzichten aan het zoeken is. Zowel Negra als ik hebben er nog moeite mee om ballans te vinden. Maar wat ik al eerder zei, ik wil haar op geen enkele manier dwingen. Ik wil dat ze op eigen leert benen loopt en zonder dwang na leert te geven. Ik wil ook dat ik mijn eigen onballans netjes oplossen zonder dat ik daarbij steun zoek op de teugels (wat heel verleidelijk is, maar leid tot een scheefgereden paard) Alles bij elkaar opgeteld maakt dat het een nog erg zwabberig beeld is op de foto's. Wat foto 11 betreft (ik heb er nog even studie van zitten maken aan de hand van wat je zie in je laatste reactie) ik heb ineens het licht gezien Pling . Ik begrijp wat je bedoeld. Het lijkt idd wel iets op telgang. Al vind ik nog steeds dat het plaatje waar ik naar verwees in m'n vorige reactie verdacht veel lijkt op foto 11 en als je daar van uit gaat er niets mis is met haar beenzetting op dat moment. Pffff, moment van kortsluiting in de bovenkamer Verward Gestoord

Groetjes,

Suzanne

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 12:27

Het plaatje waar je naar verwees lijkt er ook heel sterk op, maar jouw paard heeft het voorbeen echt al bijna op de grond, en op het plaatje heeft het paard nog iets buiging in het voorbeen, waardoor het exacte moment van neerzetten later is. Ja het is ook even goed kijken hoor, maar er zit toch nét verschil in.

Maar het komt goed met je paardje, als die rug straks wat losser komt en de spanning weg is, gaat ze ook beter door haar lijf stappen. De stap is eigenlijk de moeilijkste gang, om te verbeteren en om zuiver te houden. Maar als je niks forceert en haar niet vasthoudt in stap en steeds uitnodigt tot ontspanning, moet het goed komen. Succes!

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 12:29

Bedankt Effy! Ik wil wedstrijden met haar gaan rijden in de toekomst met doel uiteindelijk m'n instructeursdiploma te kunnen gaan halen d.m.v. een orun-cursus.

Ik geloof dat ik dat nek-hals verhaal even door elkaar haalde dan. Ok, weer wat geleerd Haha!

Mindfields,
Ik zie nu wat je bedoeld, je hebt gelijk. Het is maar een minimaal verschil. Bedankt voor de uitleg. Nu mijn volgende vraag Haha! Hoe kan ik voorkomen dat ze dit vaker gaat doen?